Put opties om portefeuille af te dekken
TIP
Re: Put opties om portefeuille af te dekken
Ik bedoelde wel degelijk call opties kopen.. hoe erger?.. als het aandeel of de beurs daalt waarop je een optie hebt kan je toch gewoon die optie niet uitoefenen en ben je alleen je premie kwijt.. wat bedoel je juist??
Je vraagt hoe je je port van 200.000€ kan afdekken zo dus koop je calls?
bij oa binckbank moet je een soort examen online afleggen of je wel voldoende van opties kent, of je kan er zelfs niet in handelen
Huh? Nee tuurlijk niet. Ik schreef hierboven dat afdekken met opties vermoedelijk zelden interessant is qua kost. Het idee om calls te kopen staat daar dus volledig los van. Ik zal dus hernemen nu dat hopelijk duidelijk is.
https://www.iex.nl/Index-Koers/12272/AE ... 201812_AEX
Hierboven kan je de AEX met strike 530 momenteel kopen voor €16,73. Redeneer ik dan juist dat je maar 3,16% rendement op die AEX opoffert voor niks risico als de markt crasht. Lijkt me best redelijke deal.
Vraag mij wel af hoe dat zit met tegenpartij risico, zowel bij calls op aandelen als op een index? Wat als de tegenpartij dat aandeel niet kan leveren of het verschil op die index niet kan uitbetalen? Bij futures wordt er onderpand gevraagd maar hoe zit dat bij opties? Ik handel overigens via Keytrade en Binck als dat uitmaakt.
Als je dan toch geld wil wegsmijten mail me even zal ik mijn rekeningnummer geven 6% is ok maar met de helft ben ik ook al zeer content

Laatst gewijzigd door ratpack1 op 2 april 2018, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
VAN DE tegenpartij moet je je geen ballen aantrekken
die verantwoordelijkheid gaat over naar de beursautoriteiten
In het overgrote deel van de opties is de tegenspartij een profesional ( bv een bank )
die verantwoordelijkheid gaat over naar de beursautoriteiten
In het overgrote deel van de opties is de tegenspartij een profesional ( bv een bank )
in opties ipv aandelen handelen om geen effectentaks te moeten betalen
Heerschap Peeters moest het weten
synthetische aandelen maken via opties : vrijgesteld van effectentaks
Heerschap Peeters moest het weten
synthetische aandelen maken via opties : vrijgesteld van effectentaks
Hoe wegsmijten? Met die call optie kan je toch alleen die premie verliezen. Koop je die exposure in aandelen en de beurs zakt 50%..
Als je €200k in aandelen zou hebben, en daar bovenop nog een aantal calls koopt, en de markt zakt 50%, dus is je call waardeloos en verlies je inderdaad de premie, maar is je 200k opeens maar dehelft waard.
Je lijkt te opteren voor geen 200k aan aandelen te hebben en slechts de call optie?
Hoe dan ook, beschrijf eerst wat je denkt dat er kan gebeuren en dan wat je wilt doen.
bvb:
Ik zet m'n 200k niet actief en, en koop in de plaats calls ter waarde van x% van die 200k.
Slechtste geval verlies ik die premie die dus 6k euro's is. Dan zal vooral belangrijk zijn wat voor duratie en niveau je zou pakken (lijkt me).
Ander vb:
Ik plaats 150k in de markt, en ik voor een covered call uit: ik verkoop een call voor een premie, maar dek mezelf in door een andere te kopen. Zo kan ik maximaal X verlies doen, en kan ik winst hebben vanaf de markt boven Y gaat.
Je lijkt te opteren voor geen 200k aan aandelen te hebben en slechts de call optie?
Hoe dan ook, beschrijf eerst wat je denkt dat er kan gebeuren en dan wat je wilt doen.
bvb:
Ik zet m'n 200k niet actief en, en koop in de plaats calls ter waarde van x% van die 200k.
Slechtste geval verlies ik die premie die dus 6k euro's is. Dan zal vooral belangrijk zijn wat voor duratie en niveau je zou pakken (lijkt me).
Ander vb:
Ik plaats 150k in de markt, en ik voor een covered call uit: ik verkoop een call voor een premie, maar dek mezelf in door een andere te kopen. Zo kan ik maximaal X verlies doen, en kan ik winst hebben vanaf de markt boven Y gaat.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Al een geluk dat men oa bij binckbank en keyttrade online een examen voor opties moet afleggen om er in te kunnen handelen.
Men moet soms iemand tegen zichzelf beschermen
Men moet soms iemand tegen zichzelf beschermen
Dat was inderdaad de bedoeling.
https://www.iex.nl/Index-Koers/12272/AE ... 201812_AEX
Dus hierboven kan je de AEX met strike 530 kopen voor €16,73. Redeneer ik dan juist dat je maar 3,16% (16,73/530*100) rendement op die AEX opoffert voor niks risico als de markt crasht. Stijgt de AEX 7% maak je 3,84% winst (7-3,16). Daalt de AEX dan verlies je alleen die 3,16% premie. Lijkt me best redelijke deal of zie ik iets over het hoofd?
Kan je daarnaast zo'n call optie op aandeel of index op gelijk welk moment uitoefenen vóór expiratie, dus de tegenpartij verplichten jou gelijk wanneer het aandeel te geven of in geval van index het verschil tussen strike prijs (530 in voorbeeld hierboven) en de koers van het moment uit te betalen. Of kan dat bij een index alleen op expiratie dag?
Je gedachte om volledig uit de markt te gaan en enkel in opties te zitten is zo gek nog niet. De prijs van de optie wordt bepaald door volatiliteit, de looptijd van de optie, de onderliggende waarde, uitoefenprijs, de vrees voor,... Als de beurzen open zijn kun je die opties gewoon verhandelen zoals aandelen. Dus ja je kunt ze gwn 'uitoefenen'. Bij indices krijg je sowieso niks geleverd aangezien het cash settlement betreft.
Ga nu richting dromenland, zal je morgen een presentatie over opties bezorgen als je wil zodat het een en ander wat duidelijker voor je wordt.
Ga nu richting dromenland, zal je morgen een presentatie over opties bezorgen als je wil zodat het een en ander wat duidelijker voor je wordt.
Kijk er naar uit. Kan je eventueel ook echte voorbeelden geven van call opties die momenteel betaalbaar zijn. Keek daarnet effe naar calls op individuele VS aandelen zoals Amazon, Nvidia etc en viel mij op dat een call tot in juni een premie heeft van 8% tov de strike price wat mij veel te duur lijkt, zelfs al zit Amazon nu in een dip. Kan nog veel gebeuren dit jaar (Mueller, midterms VS, etc) dus volledig via (call) opties beleggen lijkt me wel wat.
Zolang de boel stijgt, zit je goed, maar als het daalt of zijwaarts gaat sta je daar, en moet je telkens opnieuw duratie betalen.
En als het al eens slecht is gegaan, of een paar keer, zal je niet verleid zijn om meer risico te nemen en het in 1 keer goed proberen te maken? Je hebt misschien dan toch die 200k die daar "niets" staat te doen, zou je niet verleid zijn om een eerste put te schrijven en die mooie premie op te strijken? Het is belangrijk dat je jezelf kent en van te voren grenzen afbakkend.
En als het al eens slecht is gegaan, of een paar keer, zal je niet verleid zijn om meer risico te nemen en het in 1 keer goed proberen te maken? Je hebt misschien dan toch die 200k die daar "niets" staat te doen, zou je niet verleid zijn om een eerste put te schrijven en die mooie premie op te strijken? Het is belangrijk dat je jezelf kent en van te voren grenzen afbakkend.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Dat snap ik niet. Bij kopen calls betaal je toch alleen de premie? Ga ook wel eens kijken naar dat schrijven van opties maar wil eerst zien wat mogelijk is met calls kopen ipv aandelen.