Rabo Plus Account: de nieuwe spaarrekening!
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Re: Rabo Plus Account: de nieuwe spaarrekening!
Dat is zeker een mogelijkheid maar daar zit ook weer een pervers kantje aan: hoe langer u wacht met overboeken hoe langer de getrouwheidspremie op de klassieke spaarrekening immers opbouwt en hoe meer er te verliezen valt mocht blijken dat het geld toch nog zou moeten worden overgeschreven vóórdat de premievoorwaarden vervuld werden. Wachten met overboeken brengt dus altijd een aantal onzekerheden met zich mee die nadelige gevolgen kunnen hebben voor uw rente.Maarten schreef:Je kan natuurlijk altijd je geld laten staan op de klassieke spaarrekening en van zodra je hoort dat er een renteverlaging van de getrouwheidspremie op de plus account aankomt (rabobank kondigt dit altijd tijdig aan), schrijf je je geld over naar die rekening voordat de renteverlaging in voege treedt.
Is dit misschien de oplossing? Als ik me niet vergis, werd in het verleden de interestafrekening op de gewone Rabo-spaarrekening jaarlijks al berekend en gestort in de loop van de laatste dag van het jaar (31 december). Is het bijgevolg mogelijk om op 31 december in de late namiddag, vroege avond (en in elk geval na de interestberekening gebeurde), geld over te schrijven van de gewone Rabo-spaarrekening naar de nieuwe Plus Account, met als gevolg dat deze gelden de dag nadien, op 1 januari van het volgend jaar, wel al op de Plus Account staan (Is dit zo? Valutadatum 1 januari ??) en vanaf deze dag dan de getrouwheidsperiode van 12 maanden begint te lopen waardoor op 31 december van hetzelfde jaar nog de getrouwheidspremie wordt ontvangen... ?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Dit staat momenteel nog open. In één van de eerdere posts kon u al lezen dat bij de start van het berekenen en uitbetalen van de intrest in de overgang van 31/12 op 01/01 automatisch de zogenaamde 'business date' wordt verzet naar 03/01/2011. Dit komt omdat 01/01 geen werkdag is waarop verrichtingen kunnen plaasvinden. De eerstvolgende bankwerkdag nà 31/12/2010 is 03/01/2011. Het is dus eigenlijk niet mogelijk om een bedrag over te schrijven van de gewone Rabo Spaarrekening naar de nieuwe Plus Account met valutadatum 1 januari.landethk schreef:Is dit misschien de oplossing? Als ik me niet vergis, werd in het verleden de interestafrekening op de gewone Rabo-spaarrekening jaarlijks al berekend en gestort in de loop van de laatste dag van het jaar (31 december). Is het bijgevolg mogelijk om op 31 december in de late namiddag, vroege avond (en in elk geval na de interestberekening gebeurde), geld over te schrijven van de gewone Rabo-spaarrekening naar de nieuwe Plus Account, met als gevolg dat deze gelden de dag nadien, op 1 januari van het volgend jaar, wel al op de Plus Account staan (Is dit zo? Valutadatum 1 januari ??) en vanaf deze dag dan de getrouwheidsperiode van 12 maanden begint te lopen waardoor op 31 december van hetzelfde jaar nog de getrouwheidspremie wordt ontvangen... ?
Zoals ook al aangegeven in een eerdere post zijn wij momenteel aan het bekijken of hier een mouw aan te passen is: meerbepaald zullen we bekijken of we overboekingen naar de Plus Account die op 1 januari zelf plaatsvinden toch valutadatum 01/01 kunnen meegeven. We hopen hier zo snel mogelijk uitsluitsel over te kunnen geven.
Bedankt voor het snelle antwoord. Het zou inderdaad schitterend zijn om gelden van de gewone Rabospaarrekening naar de Plus Account te kunnen overzetten op 1 januari met valutadatum 1 januari zodat enerzijds de getrouwheidspremie op de gewone spaarrekening van het voorbije jaar niet verloren gaat (hetgeen het geval zou zijn als je bv. al in (eind) december geld zou overzetten naar de Plus Account (in de veronderstelling dat - zoals voor mij het geval is - de huidige getrouwheidsperiode op 01/01/2010 begon te lopen) en anderzijds je geen jaar langer hoeft te wachten om de hoge getrouwheidspremie van de Plus Account te kunnen verzilveren... Lijkt me een zeer goed idee, waarvan veel klanten zeker gebruik zullen maken en waardoor Rabobank zich nog eens zou kunnen profileren als 'klantvriendelijke' internetbank...Rabobank.be schreef:Dit staat momenteel nog open. In één van de eerdere posts kon u al lezen dat bij de start van het berekenen en uitbetalen van de intrest in de overgang van 31/12 op 01/01 automatisch de zogenaamde 'business date' wordt verzet naar 03/01/2011. Dit komt omdat 01/01 geen werkdag is waarop verrichtingen kunnen plaasvinden. De eerstvolgende bankwerkdag nà 31/12/2010 is 03/01/2011. Het is dus eigenlijk niet mogelijk om een bedrag over te schrijven van de gewone Rabo Spaarrekening naar de nieuwe Plus Account met valutadatum 1 januari.landethk schreef:Is dit misschien de oplossing? Als ik me niet vergis, werd in het verleden de interestafrekening op de gewone Rabo-spaarrekening jaarlijks al berekend en gestort in de loop van de laatste dag van het jaar (31 december). Is het bijgevolg mogelijk om op 31 december in de late namiddag, vroege avond (en in elk geval na de interestberekening gebeurde), geld over te schrijven van de gewone Rabo-spaarrekening naar de nieuwe Plus Account, met als gevolg dat deze gelden de dag nadien, op 1 januari van het volgend jaar, wel al op de Plus Account staan (Is dit zo? Valutadatum 1 januari ??) en vanaf deze dag dan de getrouwheidsperiode van 12 maanden begint te lopen waardoor op 31 december van hetzelfde jaar nog de getrouwheidspremie wordt ontvangen... ?
Zoals ook al aangegeven in een eerdere post zijn wij momenteel aan het bekijken of hier een mouw aan te passen is: meerbepaald zullen we bekijken of we overboekingen naar de Plus Account die op 1 januari zelf plaatsvinden toch valutadatum 01/01 kunnen meegeven. We hopen hier zo snel mogelijk uitsluitsel over te kunnen geven.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Ter bevestiging op voorgaande:Vaganzza schreef:Is er hier al nieuws omtrent interne overboekingen? Ik denk eerlijk gezegd dat jullie misschien beter de 11 maanden regel WEL invoeren. Het zou jullie ook beter uitkomen, er zijn veel mensen die in januari geld overzetten op een nieuwe spaarrekening (net zoals de maanden waarin het vakantiegeld wordt uitbetaald). Zou dit ook niet minder tijd vergen om te programmeren? Bovendien zullen door de valutaire regels te veranderen, ook de gevolgen voelbaar zijn in alle weekends. Daar waar Rabobank nu automatisch de eerstvolgende bankwerkdag als valutadatum neemt, zal in de toekomst de dag zelf genomen worden als dit erdoor komt...Rabobank.be schreef: Intern bij Rabobank.be zal nog worden bekeken of er mogelijke oplossingen bestaan om dit nog te omzeilen, door bijvoorbeeld de valuteringsregels voor interne overboekingen te herbekijken. Wij kunnen hier nog geen garanties over geven maar zullen dit verder opnemen.
Om tegemoet te komen aan het probleem dat zich stelt bij het overboeken van geld van de spaarrekening naar de Rabo Plus Account op 1 januari zal Rabobank.be alle overboekingen die van de bestaande Rabo Spaarrekening naar de Plus Account worden uitgevoerd tijdens het eerste weekend van januari (vanaf 01/01 00:00 tot 02/01 23:59) nadien corrigeren in die zin dat de toegekende valutadatum voor deze overboekingen (3 januari) zal worden gewijzigd naar 1 januari. Op die manier zal het geld met valutadatum 01/01 op de Rabo Plus Account terechtkomen zodat de getrouwheidspremie nog in hetzelfde jaar verworven en uitbetaald zal worden.
Voor mensen die het niet zien zitten om tijdens het eerste weekend van januari de overboeking zelf online in te brengen hebben we ook voorzien dat alle overschrijvingen van Spaar naar Plus Account die al op voorhand worden ingevoerd met uitvoeringsdatum (memodatum) 03/01/2011 óók zullen worden gecorrigeerd.
Deze correctie zal enkel worden uitgevoerd voor bovenvernoemde overschrijvingen. Stortingen vanaf een rekening bij een andere bank naar de Plus Account of vanaf de Rabo Zichtrekening naar de Rabo Plus Account zullen niet gecorrigeerd kunnen worden.
We hopen hiermee tegemoet te komen aan de wens van onze klanten om niet 'gestraft' te worden bij het overboeken van geld van de bestaande spaarrekening naar hun nieuwe Plus Account.
OK, dan ga ik m'n memodatum aanpassen. De overboeking van de bestaande Rabo Spaarrekening naar de Plus Account staat hier momenteel ingegeven met memodatum 31/12
Voor alle zekerheid zal ik dan ook maar met een memodatum werken, om een bedrag van mijn Rabo spaarrekening over te schrijven naar mijn Rabo Plus Account.
Dus als ik het goed begrepen heb, mag(moet) ik als memodatum 03/01/2011 ingeven ?
Dus als ik het goed begrepen heb, mag(moet) ik als memodatum 03/01/2011 ingeven ?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Dat kloptLouise schreef:Voor alle zekerheid zal ik dan ook maar met een memodatum werken, om een bedrag van mijn Rabo spaarrekening over te schrijven naar mijn Rabo Plus Account.
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
nog één vraagje:
Als ik van de rabo spaarrekening die op mijn naam staat overboek naar de rabo plus account die op de naam van mij en mijn vrouw staat, wordt deze datum dan ook gecorrigeerd?
Maw, geldt de correctie van de valutadatum ook als je geld overboekt van een rabo spaar rekening naar een rabo plus account die op een andere naam staat?
Als ik van de rabo spaarrekening die op mijn naam staat overboek naar de rabo plus account die op de naam van mij en mijn vrouw staat, wordt deze datum dan ook gecorrigeerd?
Maw, geldt de correctie van de valutadatum ook als je geld overboekt van een rabo spaar rekening naar een rabo plus account die op een andere naam staat?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
WebsterMC schreef:nog één vraagje:
Helaas kan dit niet. U kan vanuit uw Rabo Spaarrekening enkel rechtstreeks geld overboeken naar uw eigen Plus Account. Van zodra u uw geld wil overboeken vanaf uw spaarrekening naar de Plus Account van uw echtgenote dan moet u het bedrag eerst overboeken naar uw eigen zichtrekening en dan van daar af naar de Plus Account van uw echtgenote. Omdat het in dat geval om een ander type van overboeking gaat zal hiervoor de valutadatum niet kunnen worden gecorrigeerd.
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor uw duidelijk antwoord!Rabobank.be schreef:WebsterMC schreef:nog één vraagje:
Helaas kan dit niet. U kan vanuit uw Rabo Spaarrekening enkel rechtstreeks geld overboeken naar uw eigen Plus Account. Van zodra u uw geld wil overboeken vanaf uw spaarrekening naar de Plus Account van uw echtgenote dan moet u het bedrag eerst overboeken naar uw eigen zichtrekening en dan van daar af naar de Plus Account van uw echtgenote. Omdat het in dat geval om een ander type van overboeking gaat zal hiervoor de valutadatum niet kunnen worden gecorrigeerd.
Ik zal nu nog snel een rabo plus account openen op mijn eigen naam. Dan zal ik geen problemen hebben.
Ik ben weer blij dat ik het gevraagd heb. Anders had ik dit niet goed gedaan.
Beste Rabobank kan je ook mijn voorstel uit volgende url bekijken aub ?Rabobank.be schreef:Ter bevestiging op voorgaande:Vaganzza schreef:
Is er hier al nieuws omtrent interne overboekingen? Ik denk eerlijk gezegd dat jullie misschien beter de 11 maanden regel WEL invoeren. Het zou jullie ook beter uitkomen, er zijn veel mensen die in januari geld overzetten op een nieuwe spaarrekening (net zoals de maanden waarin het vakantiegeld wordt uitbetaald). Zou dit ook niet minder tijd vergen om te programmeren? Bovendien zullen door de valutaire regels te veranderen, ook de gevolgen voelbaar zijn in alle weekends. Daar waar Rabobank nu automatisch de eerstvolgende bankwerkdag als valutadatum neemt, zal in de toekomst de dag zelf genomen worden als dit erdoor komt...
Om tegemoet te komen aan het probleem dat zich stelt bij het overboeken van geld van de spaarrekening naar de Rabo Plus Account op 1 januari zal Rabobank.be alle overboekingen die van de bestaande Rabo Spaarrekening naar de Plus Account worden uitgevoerd tijdens het eerste weekend van januari (vanaf 01/01 00:00 tot 02/01 23:59) nadien corrigeren in die zin dat de toegekende valutadatum voor deze overboekingen (3 januari) zal worden gewijzigd naar 1 januari. Op die manier zal het geld met valutadatum 01/01 op de Rabo Plus Account terechtkomen zodat de getrouwheidspremie nog in hetzelfde jaar verworven en uitbetaald zal worden.
Voor mensen die het niet zien zitten om tijdens het eerste weekend van januari de overboeking zelf online in te brengen hebben we ook voorzien dat alle overschrijvingen van Spaar naar Plus Account die al op voorhand worden ingevoerd met uitvoeringsdatum (memodatum) 03/01/2011 óók zullen worden gecorrigeerd.
Deze correctie zal enkel worden uitgevoerd voor bovenvernoemde overschrijvingen. Stortingen vanaf een rekening bij een andere bank naar de Plus Account of vanaf de Rabo Zichtrekening naar de Rabo Plus Account zullen niet gecorrigeerd kunnen worden.
We hopen hiermee tegemoet te komen aan de wens van onze klanten om niet 'gestraft' te worden bij het overboeken van geld van de bestaande spaarrekening naar hun nieuwe Plus Account.
Bedankt bij voorbaat !
viewtopic.php?f=6&p=81619#p81619" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Beste PKey,PKey schreef: Beste Rabobank kan je ook mijn voorstel uit volgende url bekijken aub ?
Bedankt bij voorbaat !
omdat wij enkel antwoorden binnen de rubriek "vraag het aan Rabobank.be" en daar wij het belangrijk achten dat ook andere gebruikers van het forum iets aan onze antwoorden kunnen hebben en daar de link naarwaar u verwijst een volledige tread is met meerdere reacties, lijkt het ons aangewezen dat u uw vraag hier even kort herhaald zodat het voor iedereen duidelijk is wat u vraagt en waarop wij antwoorden.
OK, geen probleem Rabobank, zie hierna een korte herhaling van een stelling van een andere forumganger in een andere tread : om sneller aan de getrouwheidspremie te geraken kan je je spaarrekening afsluiten en een nieuwe openen. Zo heb je de getrouwheidspremie sneller en brengt die ook direct rente op.Rabobank.be schreef:Beste PKey,PKey schreef: Beste Rabobank kan je ook mijn voorstel uit volgende url bekijken aub ?
Bedankt bij voorbaat !
omdat wij enkel antwoorden binnen de rubriek "vraag het aan Rabobank.be" en daar wij het belangrijk achten dat ook andere gebruikers van het forum iets aan onze antwoorden kunnen hebben en daar de link naarwaar u verwijst een volledige tread is met meerdere reacties, lijkt het ons aangewezen dat u uw vraag hier even kort herhaald zodat het voor iedereen duidelijk is wat u vraagt en waarop wij antwoorden.
En hierna mijn voorstel :
Om te vermijden dat klanten dit zouden "moeten" doen om verlies te vermijden van de al opgebouwde getrouwheidspremie, zou ik het veel beter vinden dat die al verworven getrouwheidspremie op de ene soort spaarrekening (vb. Rabobank Spaarrekening) als teken van goede trouw behouden blijft als de klant overschakelt naar een andere spaarekening BINNEN dezelfde bank (vb. Rabobank Plus Account). Want die klant blijft zijn bank dan toch GETROUW en verdient het niet die opgebouwde premie te verliezen !
Ik weet ook wel dat Rabobank al een mooie "commerciële geste" doet om de valutadatum van 3/1/2011 op 1/1/2011 te zetten voor geld dat tussen die 2 rekeningen wordt overgezet, maar ik denk dat mijn voorstel hen enorm veel meer geloofwaardigheid (en klanten) zou opbrengen..
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Een interessant voorstel PKey. Jammer genoeg is het zo dat een gereglementeerde spaarrekening aan heel wat wettelijke voorwaarden moet voldoen (als je dat niet doet, is ze, zoals de naam zegt, niet meer gereglementeerd en vervalt de vrijstelling van roerende voorheffing) Een van die voorwaarden beschrijft hoe je moet omgaan met getrouwheidspremie en deze is ergs strikt gedefinieerd. Wat u dus voorstelt is binnen de bepalingen van een gereglemnteerde spaarrekening niet mogelijk.PKey schreef: En hierna mijn voorstel :
Om te vermijden dat klanten dit zouden "moeten" doen om verlies te vermijden van de al opgebouwde getrouwheidspremie, zou ik het veel beter vinden dat die al verworven getrouwheidspremie op de ene soort spaarrekening (vb. Rabobank Spaarrekening) als teken van goede trouw behouden blijft als de klant overschakelt naar een andere spaarekening BINNEN dezelfde bank (vb. Rabobank Plus Account). Want die klant blijft zijn bank dan toch GETROUW en verdient het niet die opgebouwde premie te verliezen !
Ik weet ook wel dat Rabobank al een mooie "commerciële geste" doet om de valutadatum van 3/1/2011 op 1/1/2011 te zetten voor geld dat tussen die 2 rekeningen wordt overgezet, maar ik denk dat mijn voorstel hen enorm veel meer geloofwaardigheid (en klanten) zou opbrengen..
Graag wil ik eraan toevoegn dat Rabobank.be steeds een tegenstander is geweest van deze wettelijk verplichte getrouwheidspremie omdat dit de zaken zeer complex en weinig transparant maakt.