Re: Sticky: Collectieve Garantieregeling / Beschermingsfonds
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
paulboss
En wat gebeurt er bij een Fortis-faillissement wanneer je je geld in een FORTIS B FIX EQUITY 153 CAP 010813 geïnvesteerd hebt? Geldt dan ook dat waarborgfonds? Of zou je voor alle zekerheid het lopende contract - met kapitaalverlies - verbreken en eieren voor je geld kiezen...
Op die miljoenen en miljarden winst heeft de banksector miljoenen en miljarden belasting betaald. Dit belastinggeld wordt opgesoupeerd door de overheid.centenkliever schreef:M.a.w. ik versta hieruit dat Premier Leterme de belastingbetaler zal laten opdraaien in geval van faillissement. Waar zijn al die miljoenen en miljarden winst van de afgelopen jaren dan heen van de banken?
Het beschermingsfonds treedt pas in werking bij een faillissement. De Belgische overheid stelt zich garant voor de banken. Zolang België niet failliet is kan geen enkele schuldeiser het faillissement van een bank aanvragen.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
-
Poen
Voor wie op Mars zat deze week hier nogmaals:
Uit de krant HET LAATSTE NIEUWS:
België zal de spaardeposito's garanderen tot 100.000 euro. Dat heeft minister van Financiën Didier Reynders verklaard. Maar die bescherming zal niet nodig zijn, omdat de staat geen enkele bank failliet zal laten gaan, zo beklemtoonde de minister.
Uit de krant HET LAATSTE NIEUWS:
België zal de spaardeposito's garanderen tot 100.000 euro. Dat heeft minister van Financiën Didier Reynders verklaard. Maar die bescherming zal niet nodig zijn, omdat de staat geen enkele bank failliet zal laten gaan, zo beklemtoonde de minister.
-
Theo1959
Beste Stier,
Verklaringen in de media van een minister zijn absoluut geen rechtsbron, zeker weten. De rechtbank waar je daarmee je gelijk zou gaan halen moet je mij eens wijzen...
Intussen staat wel (eindelijk) meer info in het Belgisch Staatsblad van maandag 17-11-2008 (2° editie). Juist nog hopen dat het KB op tijd door het parlement wordt bekrachtigd.
En laat nu de discussies over allerlei interpretaties maar beginnen...
14 NOVEMBER 2008.—Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet
van 15 oktober 2008 houdende maatregelen ter bevordering van de
financiële stabiliteit en inzonderheid tot instelling van een staatsgarantie
voor verstrekte kredieten en andere verrichtingen in het kader van
de financiële stabiliteit, voor wat betreft de bescherming van de
deposito’s en de levensverzekeringen, en tot wijziging
van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de
financiële sector en de financiële diensten, bl. 61285.
Verklaringen in de media van een minister zijn absoluut geen rechtsbron, zeker weten. De rechtbank waar je daarmee je gelijk zou gaan halen moet je mij eens wijzen...
Intussen staat wel (eindelijk) meer info in het Belgisch Staatsblad van maandag 17-11-2008 (2° editie). Juist nog hopen dat het KB op tijd door het parlement wordt bekrachtigd.
En laat nu de discussies over allerlei interpretaties maar beginnen...
14 NOVEMBER 2008.—Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet
van 15 oktober 2008 houdende maatregelen ter bevordering van de
financiële stabiliteit en inzonderheid tot instelling van een staatsgarantie
voor verstrekte kredieten en andere verrichtingen in het kader van
de financiële stabiliteit, voor wat betreft de bescherming van de
deposito’s en de levensverzekeringen, en tot wijziging
van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de
financiële sector en de financiële diensten, bl. 61285.
wat is nu juist de regeling voor de banken die vallen onder het nederlandse garantiefonds
vroeger was dit 100% tot aan 20.000 en verloor men 10% op de +20k€
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
van 7 oktober 2008 geldt met terugwerkende kracht een regeling van € 100 000,- per persoon per bank in Nl.bruma schreef: wat is nu juist de regeling voor de banken die vallen onder het nederlandse garantiefonds
Er is al protest van de banksector gekomen op deze maatregel, met de vraag deze te willen terugschroeven.
Ik zou voorzichtig zijn met lange termijndeposito's.
hier vind je de volledige wettekst:
http://www.dnb.nl/binaries/Besluit%20de ... 189331.pdf
Is het niet eigenaardig dat de overheid, die de voorbije kwarteeuw geen frank op overschot had, nu alles en iedereen te hulp snelt met miljarden tegelijk. De voorbije 25jaar leefde de westerse wereld in weelde, stegen de belastinginkomsten gestaag, en toch had de overheid nooit geld. Nu de wereldeconomie een zwaar infarct heeft en de overheidsinkomsten op instorten staan, heeft diezelfde overheid plots een hoorn des overvloeds. Ze heeft niet enkel geld voor Fortis, maar bijna tegelijkertijd ook voor Dexia, voor KBC. Ze heeft zoveel geld dat ze zich overal voor garant stelt. Straks is er ook geld om fabrieken open te houden of om een door de benen zakkende consument overeind te houden. 
De komende jaren zullen overheden over de hele wereld gigantische hoeveelheden staatsobligaties drukken. Of althans toch proberen dat te doen. Onlangs flopte bijna simultaan een veiling van staatspapier in Duitsland en een van 30-jarige Treasury's in Amerika. De radeloze belegger weet niet wat aangevangen. De rente op tweejarig staatspapier in dollar is 1,1 %. Na aftrek van bankkosten schiet er niets meer over. Waarom je geld niet in een sok steken? De financiële crisis en de deflatie-roep hebben angsthazen uitgerekend in dat segment geduwd waar de zeis van de koopkrachtamputatie de komende jaren zal maaien. Het is niet omdat de prijzen nu dalen en je straks de koop van je leven krijgt aangeboden door de autodealer om de hoek, dat deflatie zich voor lange tijd gaat installeren. Ik ben er zeker van dat centrale banken schulden zullen monetariseren. En dat ze het geld niet zullen steriliseren. Dat betekent dat het geld tractie zal krijgen. De idee dat een massa geïnjecteerd geld en centrale-bankenkrediet tot dusver in het banksysteem ligt te niksen of alleen dienstig is voor reparatiewerken aan gehavende balansen en dus geen inflatie kan veroorzaken, is hetzelfde als zeggen dat alles vochtig en nat blijft, ondanks de indringende benzinegeur, zolang er maar niemand met een sigaret passeert. Als de geldomloopsnelheid plots uit haar kot komt, is er niemand die haar er weer in krijgt.
Dat is hoe ik het zie. Ik zie inflatie verderop. En geen klein beetje. Al die staatssteun is inflatoir. Hoe meer staatssteun en staatswaarborgen, hoe minder de waarde ervan. Ze lachten met goud. Het was zogezegd geen valabele belegging en het was zogezegd geen geld. Maar je kunt vandaag een pak aandelen meer kopen dan enkele jaren geleden met goud. Drie keer zoveel, vijf keer zoveel en het wordt nog beter. Blijkbaar waren aandelen de crowded trade van de jongste jaren. Vooral indirect via beleggingsfondsen. De activa-klasse waarin iedereen samenhokte. Nooit eerder heb ik zo vroeg in de neergang zo'n pessimisme gezien bij mensen van het bedrijfsleven. Het kan bijna niet anders of ook zij hebben zaken gezien die ze nooit eerder zagen. Zaken die beleggers pas veel later zullen vernemen, ondanks alle verplichtingen van guidance. Geen guidance wegens zichtbaarheid nul is zo een beetje de norm aan het worden.
Wat obligaties betreft, de algemeen erkende veilige beleggingen met laag rendement, die ogen momenteel mooi vanop afstand. Men kan en zal er een massa van bij maken, want façades bouw je nu eenmaal rapper dan complete villa's, en ze missen substantie wanneer de inflatie in galop gaat.
Roland Vandamme is oprichter-zaakvoerder van www.analysenet.be.
www.standaard.biz/beterbeleggen
De komende jaren zullen overheden over de hele wereld gigantische hoeveelheden staatsobligaties drukken. Of althans toch proberen dat te doen. Onlangs flopte bijna simultaan een veiling van staatspapier in Duitsland en een van 30-jarige Treasury's in Amerika. De radeloze belegger weet niet wat aangevangen. De rente op tweejarig staatspapier in dollar is 1,1 %. Na aftrek van bankkosten schiet er niets meer over. Waarom je geld niet in een sok steken? De financiële crisis en de deflatie-roep hebben angsthazen uitgerekend in dat segment geduwd waar de zeis van de koopkrachtamputatie de komende jaren zal maaien. Het is niet omdat de prijzen nu dalen en je straks de koop van je leven krijgt aangeboden door de autodealer om de hoek, dat deflatie zich voor lange tijd gaat installeren. Ik ben er zeker van dat centrale banken schulden zullen monetariseren. En dat ze het geld niet zullen steriliseren. Dat betekent dat het geld tractie zal krijgen. De idee dat een massa geïnjecteerd geld en centrale-bankenkrediet tot dusver in het banksysteem ligt te niksen of alleen dienstig is voor reparatiewerken aan gehavende balansen en dus geen inflatie kan veroorzaken, is hetzelfde als zeggen dat alles vochtig en nat blijft, ondanks de indringende benzinegeur, zolang er maar niemand met een sigaret passeert. Als de geldomloopsnelheid plots uit haar kot komt, is er niemand die haar er weer in krijgt.
Dat is hoe ik het zie. Ik zie inflatie verderop. En geen klein beetje. Al die staatssteun is inflatoir. Hoe meer staatssteun en staatswaarborgen, hoe minder de waarde ervan. Ze lachten met goud. Het was zogezegd geen valabele belegging en het was zogezegd geen geld. Maar je kunt vandaag een pak aandelen meer kopen dan enkele jaren geleden met goud. Drie keer zoveel, vijf keer zoveel en het wordt nog beter. Blijkbaar waren aandelen de crowded trade van de jongste jaren. Vooral indirect via beleggingsfondsen. De activa-klasse waarin iedereen samenhokte. Nooit eerder heb ik zo vroeg in de neergang zo'n pessimisme gezien bij mensen van het bedrijfsleven. Het kan bijna niet anders of ook zij hebben zaken gezien die ze nooit eerder zagen. Zaken die beleggers pas veel later zullen vernemen, ondanks alle verplichtingen van guidance. Geen guidance wegens zichtbaarheid nul is zo een beetje de norm aan het worden.
Wat obligaties betreft, de algemeen erkende veilige beleggingen met laag rendement, die ogen momenteel mooi vanop afstand. Men kan en zal er een massa van bij maken, want façades bouw je nu eenmaal rapper dan complete villa's, en ze missen substantie wanneer de inflatie in galop gaat.
Roland Vandamme is oprichter-zaakvoerder van www.analysenet.be.
www.standaard.biz/beterbeleggen
Laatst gewijzigd door pm68 op 23 november 2008, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
deswa007
Is de staatsgarantie van 100.000 euro beperkt per persoon of per rekening.
Ik heb bijvoorbeeld een rekening voor mij en één voor mijn vrouw , die zijn dus beiden gegarandeerd voor 100.000 euro, samen 200.000.
Als ik nu een derde rekening open, gaat die dan ook die staatsgarantie krijgen en mag het dan op dezelfde bank of een andere ?
Ik heb bijvoorbeeld een rekening voor mij en één voor mijn vrouw , die zijn dus beiden gegarandeerd voor 100.000 euro, samen 200.000.
Als ik nu een derde rekening open, gaat die dan ook die staatsgarantie krijgen en mag het dan op dezelfde bank of een andere ?
Meer inf hierover: www.protectionfund.be
Laatst gewijzigd door webmaster op 12 januari 2009, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
deswa007
Daar vind ik veel uitleg maar niet het antwoord op mijn vraag.lila schreef: Meer inf hierover:www.protectionfund.be
De garantie geldt per persoon en per bank.
Zie voornoemde site:algemene principes;punt 1.
Echter de berekening is niet altijd simpel zie:Bijkomende uitleg;gemeenschappelijke rekening.
Daar komt het op aan de gelden zo te verdelen dat er een maximale garantie is.
Zie voornoemde site:algemene principes;punt 1.
Echter de berekening is niet altijd simpel zie:Bijkomende uitleg;gemeenschappelijke rekening.
Daar komt het op aan de gelden zo te verdelen dat er een maximale garantie is.
Heb deze topic grondig doorgelezen, maar het is me nog steeds niet duidelijk wat er na die één jaar van 100 000 euro aan garantie gebeurd. Terug naar 100% op de eerste €20 000 en 90% op de tweede €20 000? Of is het al zeker 50 000 euro? En zit er verschil tussen banken die gedekt worden door de Belgische overheid dan wel de Nederlandse? Dank bij voorbaat!
Voor belgische banken gaat het na 1 jaar terug naar 50 000 euro.Kurt schreef: Heb deze topic grondig doorgelezen, maar het is me nog steeds niet duidelijk wat er na die één jaar van 100 000 euro aan garantie gebeurd. Terug naar 100% op de eerste €20 000 en 90% op de tweede €20 000? Of is het al zeker 50 000 euro? En zit er verschil tussen banken die gedekt worden door de Belgische overheid dan wel de Nederlandse? Dank bij voorbaat!
heeft iemand een idee wanneer het depositogarantiefonds NIET zou optreden?
grtjs
grtjs
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
"Voor belgische banken gaat het na 1 jaar terug naar 50 000 euro."Filip3 schreef:Voor belgische banken gaat het na 1 jaar terug naar 50 000 euro.Kurt schreef: Heb deze topic grondig doorgelezen, maar het is me nog steeds niet duidelijk wat er na die één jaar van 100 000 euro aan garantie gebeurd. Terug naar 100% op de eerste €20 000 en 90% op de tweede €20 000? Of is het al zeker 50 000 euro? En zit er verschil tussen banken die gedekt worden door de Belgische overheid dan wel de Nederlandse? Dank bij voorbaat!
heb je daar ook een bron van?