Recht op woonbonus?
TIP
Recht op woonbonus?
'Morning,
Ik kocht een appartement in november 2017. Ik heb er even zelf in gewoond (tot zomer 2018) en verhuur het nu terwijl ik bij mijn vriend woon (in zijn eigendom).
Heb ik nu nog recht op de woonbonus, of niet?
Indien niet, indien ik hier binnen een paar jaar terug zou gaan wonen, heb ik dan wel weer echt op de woonbonus (nu die zal worden afgeschaft?)
Ik vind hier geen eenduidige informatie over, kunnen jullie uitsluitsel geven?
Bedankt!!
Ik kocht een appartement in november 2017. Ik heb er even zelf in gewoond (tot zomer 2018) en verhuur het nu terwijl ik bij mijn vriend woon (in zijn eigendom).
Indien niet, indien ik hier binnen een paar jaar terug zou gaan wonen, heb ik dan wel weer echt op de woonbonus (nu die zal worden afgeschaft?)
Bedankt!!
Re: Recht op woonbonus?
Indien u niet zelf in uw eigendom woont,is het niet meer aanzien als uw enige en eigen woning en zal u volgens mij in Vlaanderen geen recht meer hebben op de woonbonus maar het wel nog kunnen inbrengen bij lange termijn sparen .
Lees ook ; Als u de woning niet zelf bewoont en u niet onder de uitzonderingsbepalingen valt dan is de woonbonus definitief verloren.
https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus
Daarnaast is het ook nog oppassen als u genoten hebt van klein beschrijf,een voorwaarde is dat men er zijn domicilie binnen de 3 jaar moet plaatsen en ook 3 jaar zijn domicilie moet hebben :
https://www.vlaanderen.be/vermindering- ... -beschrijf
Lees ook ; Als u de woning niet zelf bewoont en u niet onder de uitzonderingsbepalingen valt dan is de woonbonus definitief verloren.
https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus
Daarnaast is het ook nog oppassen als u genoten hebt van klein beschrijf,een voorwaarde is dat men er zijn domicilie binnen de 3 jaar moet plaatsen en ook 3 jaar zijn domicilie moet hebben :
https://www.vlaanderen.be/vermindering- ... -beschrijf
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Denk het ook voor deze met de huidige wetgeving.
Nu had ik hier nog een ander vraag over. is dit ook zo voor de eerste versie van woonbonussen? Iemand verklaart me, in een gelijkaardig geval als hierboven beschreven, nog steeds fiscale voordelen te hebben.
Nu had ik hier nog een ander vraag over. is dit ook zo voor de eerste versie van woonbonussen? Iemand verklaart me, in een gelijkaardig geval als hierboven beschreven, nog steeds fiscale voordelen te hebben.
Mijn lening( jaar 2000) was n
ouder , ander systeem dan woon bonus: aftrekken kapitaal en interesten en kreeg bericht van fiscus dat ik enkel kon gebruikmaken van lange termijn sparen omdat ik er niet zelf in woon.
ouder , ander systeem dan woon bonus: aftrekken kapitaal en interesten en kreeg bericht van fiscus dat ik enkel kon gebruikmaken van lange termijn sparen omdat ik er niet zelf in woon.
als het je ENIGE woning waar waar jezelf niet in woont, dan had de fiscus het wel bij het verkeerde eind
dan blijft het aftrekbaar tegen de hoogste aanslagvoet, op voorwaarde dat de lening dateert van voor 01-01-2005
Heb eens daarvoor een rechtzaak aan hunne rekker gelapt, en dat hebben ze dik verloren
Vroeger toen aftrek federaal was nooit geen probleem geweest maar toen Vlaanderen in 14 bevoegd is gekomen voor woonfiscaliteit een rechtzetting ontvangen met de melding dat gezien ik niet in woning gedomicilieerd ben, ik het moest aangeven bij langetermijnsparen .Mijn woon lening liep toch op zijn eind en nog eens navraag gedaan bij belastingen en daar verzekerde men mij enigzins onvriendelijk dat regels zo waren
Wat Vlaanderen zelf doet ,doet het beter
Dus tot en met 2013 heb je het wel kunnen aftrekken ?
Bij mij heeft de lening maar tot 2010 gelopen, zou dus kunnen dat het nadien anders is geworden
Bij mij heeft de lening maar tot 2010 gelopen, zou dus kunnen dat het nadien anders is geworden
Ze begonnen lastig te doen in aanslagjaar 18 inkomsten 17 en zijn nog een jaar terug gegaan voor rechtzetting .
Mag ik nog even terugkomen op mijn oorspronkelijke vraag? Ik lees net een artikel op DS (11/05/20 - Twee eigen woningen: wat met de woonbonus?). Hun situatie is niet helemaal de onze (zie boven), maar toch quasi. Waarom zij wel 2x woonbonus en wij niet?Tokio schreef: ↑16 oktober 2019, 09:12 'Morning,
Bedankt!!
(sorry, ik kan de link hier niet kopieren)
Merciè