Rederijen en shipping
TIP
Rederijen en shipping
Jobgerelateerd zie ik heel wat prijzen voor shipping (zowel per containers als in losse breakbulk). Prijzen daarvoor zijn echt de pan aan het uitswingen.
Bekijk bv maar eens naar Maersk, hyundai shipping line, erc.. Die doen die het het laatste jaar ook erg goed.
Volgend artikel is daarbij mogelijks ook interessant.
https://www.projectcargojournal.com/shi ... -on-month/
De vraag is echter; is het te laat om nu nog in te stappen (lees: kan dit nog lang genoeg blijven duren)? Wat is jullie idee?
Grtjs,
Bekijk bv maar eens naar Maersk, hyundai shipping line, erc.. Die doen die het het laatste jaar ook erg goed.
Volgend artikel is daarbij mogelijks ook interessant.
https://www.projectcargojournal.com/shi ... -on-month/
De vraag is echter; is het te laat om nu nog in te stappen (lees: kan dit nog lang genoeg blijven duren)? Wat is jullie idee?
Grtjs,
Re: Rederijen en shipping
Te woelig voor mij.
Timing en kennis zal hier wel key zijn.
Timing en kennis zal hier wel key zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat je nu ziet is een enorme backlog aan goederen die wordt weggewerkt. Eenmaal die backlog is weggewerkt (ik gok 3-4 maanden nog), zullen de prijzen navenant gaan bewegen (waarbij rederijen nog steeds winstgevend zullen zijn, daar niet van). Het is een beetje zoals de olietankerpaniek vorig jaar toen rederijen op de spotmarkt soms 200.000 dollar per dag konden vangen per boot. De terugverdientijd van een VLCC was zo slechts 1,5 jaar
Lang heeft dat uiteraard ook niet geduurd.

-
- VIP member
- Contacteer:
Vanuit mijn job, ben ik er nog steeds van overtuigd dat de huidige prijsstijgingen gecreëerd zijn door de rederijen door capaciteit voor anker te leggen/scrappen. We zitten op z'n beetje elke route met capaciteit tekorten waardoor we momenteel simpel weg gewoon "nee" verkopen. Goederen met een hogere waarde worden nog wel verscheept, maar succes met het vervoeren van a naar b met goederen met een lagere waarde. Uiteindelijk zal de capaciteit weer "vergroot worden" en zal alles weer de andere kant uit gaan.
Waar we twee jaar geleden waren was niet gezond net zoals de huidige situatie. Shipping is altijd een golf beweging van de ene uiterste naar de andere. En helaas voor mij (middleman) hebben beide kanten van het contract een kort geheugen.
Prijzen voor containers verschillen vandaag de dag soms per dag/verscheping, ik durf er niet veel over te zeggen op de langere termijn. En blijkbaar de markt/rederijen ook niet.
@poldermol zolang de rederijen de capaciteiten niet verhogen blijft deze backlog waar hij is denk ik. Waarom denkt u dat deze zal worden weggewerkt in een aantal maanden?
Waar we twee jaar geleden waren was niet gezond net zoals de huidige situatie. Shipping is altijd een golf beweging van de ene uiterste naar de andere. En helaas voor mij (middleman) hebben beide kanten van het contract een kort geheugen.
Prijzen voor containers verschillen vandaag de dag soms per dag/verscheping, ik durf er niet veel over te zeggen op de langere termijn. En blijkbaar de markt/rederijen ook niet.
@poldermol zolang de rederijen de capaciteiten niet verhogen blijft deze backlog waar hij is denk ik. Waarom denkt u dat deze zal worden weggewerkt in een aantal maanden?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Hebzucht. Het is een beetje zoals de OPEC olielanden, een game of chicken. Vanaf er één gaat willen profiteren door meer TEUs in de markt te zetten zullen de anderen niet willen achterblijven. CMA CGM stond een dikke twaalf maanden geleden op de rand van het bankroet, als die hun kans schoon zien gaan die zich heus niet schromen.
Waar rederijen nu inderdaad bakken poen scheppen en ik het niet aandurf juist omwille van die schommelingen leg ik me meer toe op drie andere elementen in de keten:
* Het verhuur van de containerschepen (de rederijen zijn zeker niet altijd eigenaar). Denk aan een Costamare of Global Ship Lease (kleinere schepen weliswaar, geen mastodonten)
* Het verhuur van containers (grote meerderheid van de containers in omloop worden geleased van container lessors)
* Containerhavens (dat is net zoals luchthavens: dan boeit het me niet welke rederij er goed boert en wie er ten onder gaat, er gaat niet plots een forse containerhaven bijgebouwd worden).
Waar rederijen nu inderdaad bakken poen scheppen en ik het niet aandurf juist omwille van die schommelingen leg ik me meer toe op drie andere elementen in de keten:
* Het verhuur van de containerschepen (de rederijen zijn zeker niet altijd eigenaar). Denk aan een Costamare of Global Ship Lease (kleinere schepen weliswaar, geen mastodonten)
* Het verhuur van containers (grote meerderheid van de containers in omloop worden geleased van container lessors)
* Containerhavens (dat is net zoals luchthavens: dan boeit het me niet welke rederij er goed boert en wie er ten onder gaat, er gaat niet plots een forse containerhaven bijgebouwd worden).