regenwaterput
regenwaterput
hallo ik heb is een offerte van een aanemer opgevraagd om een regenwaterput van 4000l te komen plaatsen kost €500, nu kan ik gebruik maken van de premie die er op geld en dan is die 100% terugbetaald.
Nu vind ik dit wel straf ik veronderstel om ne filter, pomp en wc/wasmachine aantesluiten ni meer kosten dan €1000. En ik kan zo bijna 35-40m³ water besparen per jaar.
Is dit niet waard om in te investeren die €1000 heb ik binnen 8 jaar terug als ik €4/m³ reken
Nu vind ik dit wel straf ik veronderstel om ne filter, pomp en wc/wasmachine aantesluiten ni meer kosten dan €1000. En ik kan zo bijna 35-40m³ water besparen per jaar.
Is dit niet waard om in te investeren die €1000 heb ik binnen 8 jaar terug als ik €4/m³ reken
Re: regenwaterput
interesant denk ik.
hoeveel kost het meer voor een grotere put, bv. 7500 liter? als je dan toch de werken doet :-)
hoeveel kost het meer voor een grotere put, bv. 7500 liter? als je dan toch de werken doet :-)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Prijs inclusief plaatsen, btw en afvoer grond? De bedragen lijken mij aan de lage kant maar ik zou toch ook aanraden om een groter model te kiezen.
Hier hebben we een model van 5000l dat we bijna uitsluitend gebruiken voor de WCs en als het in de zomer lange tijd droog blijft moeten we dat toch bijvullen met leidingwater. Met ook nog een wasmachine erbij kom je gegarandeerd niet toe met die put.
Hier hebben we een model van 5000l dat we bijna uitsluitend gebruiken voor de WCs en als het in de zomer lange tijd droog blijft moeten we dat toch bijvullen met leidingwater. Met ook nog een wasmachine erbij kom je gegarandeerd niet toe met die put.
Het hangt niet alleen af van je gebruik maar ook van je dakoppervlakte. Met een klein dak is een grotere put vaak niet zinvol (geraakt toch niet vol, en af en toe overlopen is goed om drijvend vuil af te voeren).
Google even op "dimensionering regenwaterput".
Google even op "dimensionering regenwaterput".
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Klopt helemaal; bij waterputten is groter niet altijd beter. Er is ergens een optimum tussen dakopp, volume put en gebruik.
In de praktijk is spoelen van de wc en een kraantje voor het wassen van de wagen al voldoende om hem leeg te trekken.
Bij wassen bleek pollen stuifmeel in de was te raken...allergie. Er bestaan nu wasmachines die dan leidingwater nemen om te spoelen.
Ook opletten met groenten te besproeien dikwijls veel lood in de dakafwerking.
Opgelet volg meteen de spelregels en maak het regenwater net helemaal os van het leidingwater net. Ik heb hiervoor een dobber met drie draden. Water put leeg=automatisch bijvullen waterput met leiding water. Er zijn tegenwoordig hiervoor handige units zodat het leidingnet nooit in contact komt met het regenwater.
Informeer je goed.
In de praktijk is spoelen van de wc en een kraantje voor het wassen van de wagen al voldoende om hem leeg te trekken.
Bij wassen bleek pollen stuifmeel in de was te raken...allergie. Er bestaan nu wasmachines die dan leidingwater nemen om te spoelen.
Ook opletten met groenten te besproeien dikwijls veel lood in de dakafwerking.
Opgelet volg meteen de spelregels en maak het regenwater net helemaal os van het leidingwater net. Ik heb hiervoor een dobber met drie draden. Water put leeg=automatisch bijvullen waterput met leiding water. Er zijn tegenwoordig hiervoor handige units zodat het leidingnet nooit in contact komt met het regenwater.
Informeer je goed.
Dakoppervlakte was ik uit het oog verloren, indien de put te groot is voor het beschikbare dakoppervlak is dit inderdaad slecht voor de waterkwaliteit.
Verder speelt ook de dakbedekking een rol, zo geven roofing daken nogal vaak een geel/bruinachtig kleurtje af aan het water.
Verder speelt ook de dakbedekking een rol, zo geven roofing daken nogal vaak een geel/bruinachtig kleurtje af aan het water.
Ik doe het niet zelf. Ik werk met een aanemer.Jamesken schreef:interesant denk ik.
prijs is inc BTW en plaatsing. Graven en afvoer do ik zelf wel want ik kan die grond goe gebruiken.Prijs inclusief plaatsen, btw en afvoer grond? De bedragen lijken mij aan de lage kant maar ik zou toch ook aanraden om een groter model te kiezen.
Vergeet niet dat je die regenwaterput toch ook regelmatig moet laten reinigen. Je hebt er geen idee van hoe rap er zich slib opstapelt in die put (stof van daken, uit de lucht, ...). Reken om de 3 à 5 jaar nog eens €150 - €200 bij een professionele reinigingsdienst.philipttt schreef:...die €1000 heb ik binnen 8 jaar terug als ik €4/m³ reken
die speciale units soms een link over wat het juist gaat.
dank voor info
dank voor info
Estate Guru believer.
Belca2 schreef:Vergeet niet dat je die regenwaterput toch ook regelmatig moet laten reinigen. Je hebt er geen idee van hoe rap er zich slib opstapelt in die put (stof van daken, uit de lucht, ...). Reken om de 3 à 5 jaar nog eens €150 - €200 bij een professionele reinigingsdienst.

En dan nog, een beetje slib kan niet veel kwaad, dat blijft op de bodem liggen en normaal hangt je aanzuiging aan een vlotter onder het oppervlak.
Desnoods kan je in de zomer, als de put droogstaat, er ook zelfs eens 'n ladder inzetten en leegscheppen. Leuk is anders, maar "professionele reinigingsdienst" voor een RW put heb ik nog nooit van gehoord.
Desnoods kan je in de zomer, als de put droogstaat, er ook zelfs eens 'n ladder inzetten en leegscheppen.
Zal niet de eerste zijn die in een regenwater put zijne kijker laat.
Zal niet de eerste zijn die in een regenwater put zijne kijker laat.
Estate Guru believer.
Persoonlijk zou ik die meerprijs er niet insteken. Heb indertijd een pomp aangeschaft van 1500€ die automatisch omschakeld naar leidingwater als de put leeg is.JulusCesar schreef:Opgelet volg meteen de spelregels en maak het regenwater net helemaal os van het leidingwater net. Ik heb hiervoor een dobber met drie draden. Water put leeg=automatisch bijvullen waterput met leiding water. Er zijn tegenwoordig hiervoor handige units zodat het leidingnet nooit in contact komt met het regenwater.
Informeer je goed.
Als ik nu opnieuw zou moeten doen zou ik een pomp hebben genomen die toen maar een 400€ kostte. En als de put leeg is, wat bij mij in 8 jaar tijd nog maar 1 maal gebeurd is omdat de voorfilter verstopt zat, dan vul je de put gewoon bij met de tuinslang.
Wat betreft reiniging van de regenput. Dat kun je perfect zelf. Wacht 's zomers totdat hij bijna droog staat en dan pomp je hem verder leeg. Als je de put afdaald zorg wel altijd dat iemand in de buurt is voor het geval je onwel word door eventueel geuren/gassen die uit de riolering komen.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Zoek eens op regenwaterinstallatie.
Bij ons in 'den stock American" staat er een test opstelling met een bijvulbak.
In deze link is het bijvullen in de regenput zelf.
http://www.greenevelien.com/Downloads/1 ... nwater.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij ons in 'den stock American" staat er een test opstelling met een bijvulbak.
In deze link is het bijvullen in de regenput zelf.
http://www.greenevelien.com/Downloads/1 ... nwater.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Blij dat ik niet de enige ben met problemen. Ondanks mijn bladvangers en de filter is de pomp al defect geweest door een stukje vuil dat de klep hinderde bij het sluiten. Ook al vuil in de wasmachine ondanks de filter. En nu ook in de toiletten waardoor bij één de bak wel heel traag vol loopt.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
-
- Newbie
- Contacteer:
Hallo,
Vuil opvangen vanuit de goot....plaats/hang een nylonkous aan uiteinde van de afvoerbuizen in de regenput.
Vuil zal opgevangen worden in nylonkous.
Vergeet niet kous regelmatig te kuisen/vervangen.
Eentje uit grootmoeders tijd!!!!
Vuil opvangen vanuit de goot....plaats/hang een nylonkous aan uiteinde van de afvoerbuizen in de regenput.
Vuil zal opgevangen worden in nylonkous.
Vergeet niet kous regelmatig te kuisen/vervangen.
Eentje uit grootmoeders tijd!!!!