Regionale allocatie aandelen
TIP
Regionale allocatie aandelen
Wat is jullie regionale allocatie van jullie aandelen? Of wat lijkt jullie de meest ideale regionale allocatie voor een Belg?
Ik hanteer al enige tijd de volgende:
- Europa: 37,50%
- USA: 47,50%
- EMIM + rest of the world: 15%
Ik hanteer al enige tijd de volgende:
- Europa: 37,50%
- USA: 47,50%
- EMIM + rest of the world: 15%
Re: Regionale allocatie aandelen
Waarom Europa zo overwegen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom zou je dat niet doen? Zeker als Europeaan.
(In mijn specifiek geval zijn het hoofdzakelijk Europese aandelen in mijn pensioensparen + deel personeelsaandelen van Europees bedrijf) Maar dan nog ...
Zijn ook de verhoudingen van de Morningstar X-Ray benchmark ‘mixfondsen EUR wereldwijd - offensief’.
(In mijn specifiek geval zijn het hoofdzakelijk Europese aandelen in mijn pensioensparen + deel personeelsaandelen van Europees bedrijf) Maar dan nog ...
Zijn ook de verhoudingen van de Morningstar X-Ray benchmark ‘mixfondsen EUR wereldwijd - offensief’.
50% USA is zeker genoeg. Het kan daar altijd verkeerd lopen. Als Trump de verkiezingen in november verliest en hij weigert zijn nederlaag te erkennen, is het daar hommeles.
Gewoon allocatie volgens market cap.
20% Europa
60% Amerika
20% Azië
20% Europa
60% Amerika
20% Azië
Zoals VWCE dus.
-
anonymous9
Vermits we in Europa wonen zou ik sowieso andere markten een groter gewicht geven.
Redenering: Als de economie goed draait in Europa zullen de Europeanen een grote welvaart kennen waarin het goed presteren van hun aandelen niet van levensbelang is. Anderzijds als de economie slecht draait in Europa dan zal een deel van de welvaart verdwijnen, de aandelen zullen ook zakken, en dan is het goed als men kan vertrouwen op economieën die wel nog sterk zijn, om daar nog inkomsten uit te kunnen ontvangen via die aandelen daar.
Ik zou deze redenering ook volgen in gelijk welk land ik zou leven: ik zou steeds de eigen aandelen van dat land onderwegen en andere een groter gewicht geven.
De ultieme consequentie kan zelfs zijn dat men niet meer belegt in de eigen markt, maar deze is wel meestal beter gekend, waardoor deze redenering ook niet volledig opgaat.
Redenering: Als de economie goed draait in Europa zullen de Europeanen een grote welvaart kennen waarin het goed presteren van hun aandelen niet van levensbelang is. Anderzijds als de economie slecht draait in Europa dan zal een deel van de welvaart verdwijnen, de aandelen zullen ook zakken, en dan is het goed als men kan vertrouwen op economieën die wel nog sterk zijn, om daar nog inkomsten uit te kunnen ontvangen via die aandelen daar.
Ik zou deze redenering ook volgen in gelijk welk land ik zou leven: ik zou steeds de eigen aandelen van dat land onderwegen en andere een groter gewicht geven.
De ultieme consequentie kan zelfs zijn dat men niet meer belegt in de eigen markt, maar deze is wel meestal beter gekend, waardoor deze redenering ook niet volledig opgaat.
Tot daar de zeezoutje’s-theorie 
-
anonymous9
De Zeezoutje's theorie lijkt me iets fundamenteel anders. Voor zover ik weet is die gebaseerd op een portefeuille met aandelen met stabiele of stijgende dividenden en daar heb ik het hier niet over. Het heeft op zich ook niets te maken met het onderwerp van dit topic.
Maar ik kan me natuurlijk vergissen, graag dan de uitleg.
Maar ik kan me natuurlijk vergissen, graag dan de uitleg.
Die gaat nog verder en neemt enkel Belgische aandelen. Iets wat jij zou afraden gezien we in België wonen ...
Soit, we wijken af.
Ik vraag mij enkel af wat de beste regionale allocatie is voor het aandelengedeelte van Belgen.
Soit, we wijken af.
Ik vraag mij enkel af wat de beste regionale allocatie is voor het aandelengedeelte van Belgen.
Ik zit op onderstaande verdeling gezien ik nog een klap in USA verwacht en die momenteel dus onderalloceer.
Overweight op Europa is lokale interesse.
50% USA
24% Europa
26% Emerging markets & Asia
Overweight op Europa is lokale interesse.
50% USA
24% Europa
26% Emerging markets & Asia
Waarop baseer je je om deze verdeling toe te passen?
Is toch erg veel USA en erg weinig Europa?
Mijn beleggingsplan neemt als basis de neutrale regionale marktkapitalisatie en overweegt dan Europa vanwege cooperatieve aandelen en pensioensparen.
Mijn verdeling is vandaag volgens M* Xray:
Groot Europa 28,60 met Euro 12,3
Verenigde Staten 51,96
Groot Azië 15,77 met Japan 5,03 , Emerging 4 Tijgers 4,10, Emerging Azië - Ex 4 Tijgers 5,60
Volgens mijn plan zou ik hoger moeten zitten in US en ook Japan.
Deze week krijg ik mijn belastingen terug, daarmee koop ik extra IWDA. Dit zal die onderweging lager maken.
Mijn stabiele beleggingen (obligaties, termijn/spaar rekeningen. tak21) zijn allen ofwel in Euro ofwel hedged naar Euro.
Mijn verdeling is vandaag volgens M* Xray:
Groot Europa 28,60 met Euro 12,3
Verenigde Staten 51,96
Groot Azië 15,77 met Japan 5,03 , Emerging 4 Tijgers 4,10, Emerging Azië - Ex 4 Tijgers 5,60
Volgens mijn plan zou ik hoger moeten zitten in US en ook Japan.
Deze week krijg ik mijn belastingen terug, daarmee koop ik extra IWDA. Dit zal die onderweging lager maken.
Mijn stabiele beleggingen (obligaties, termijn/spaar rekeningen. tak21) zijn allen ofwel in Euro ofwel hedged naar Euro.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 april 2020, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.