rekening op iemand anders naam
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
rekening op iemand anders naam
Is er gevaar aan om een rekening te openen op iemand anders naam? Ik zou anders een rekening openen bij keytrade op naam van een familielid (geen gezinslid want ik ben alleenstaand) die al wat ouder is en toch nooit een internetrekening zal openen. Eigenlijk moet deze persoon enkel zijn handtekening zetten, paswoorden en pincodes om in te loggen zal ik allemaal zelf beheren. Maar ik vroeg mij af: wat als die persoon komt te overlijden? Ik heb hier geen ervaring mee. Wordt dat dan automatisch doorgegeven aan een bank? Wordt die rekening dan geblokkeerd en ben ik mijn eigen geld dan kwijt? Of ga ik er dan successierechten op moeten betalen als ik overschrijf naar mijn rekening?
En wat als ik een volmacht neem op die rekening? Verandert dat iets aan de situatie?
En wat als ik een volmacht neem op die rekening? Verandert dat iets aan de situatie?
Re: rekening op iemand anders naam
Wil je centen van jezelf op die rekening zetten ? Als deze oudere persoon komt te overlijden ben je alles kwijt. Zelfs als hij een testament heeft gemaakt ga je enorm moeten afdragen aan erfenisrechten. Als je geld overschrijft naar een rekening van iemand anders zonder dat daar protest op komt gaat de fiscus nogal snel bekijken dat dit geld is geschonken.Nightwolf schreef:Is er gevaar aan om een rekening te openen op iemand anders naam? Ik zou anders een rekening openen bij keytrade op naam van een familielid (geen gezinslid want ik ben alleenstaand) die al wat ouder is en toch nooit een internetrekening zal openen. Eigenlijk moet deze persoon enkel zijn handtekening zetten, paswoorden en pincodes om in te loggen zal ik allemaal zelf beheren. Maar ik vroeg mij af: wat als die persoon komt te overlijden? Ik heb hier geen ervaring mee. Wordt dat dan automatisch doorgegeven aan een bank? Wordt die rekening dan geblokkeerd en ben ik mijn eigen geld dan kwijt? Of ga ik er dan successierechten op moeten betalen als ik overschrijf naar mijn rekening?
Een volmacht gaat hier niet zoveel aan veranderen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
de enige reden waarom ik op mijn vaders naam een rekening zou openen is om gebruik te kunnen maken van de booster-actie bij keytrade. Ik heb daar een rekening geopend en een week later kwamen ze met die boosterrekening afStier schreef:Wil je centen van jezelf op die rekening zetten ? Als deze oudere persoon komt te overlijden ben je alles kwijt. Zelfs als hij een testament heeft gemaakt ga je enorm moeten afdragen aan erfenisrechten. Als je geld overschrijft naar een rekening van iemand anders zonder dat daar protest op komt gaat de fiscus nogal snel bekijken dat dit geld is geschonken.Nightwolf schreef:Is er gevaar aan om een rekening te openen op iemand anders naam? Ik zou anders een rekening openen bij keytrade op naam van een familielid (geen gezinslid want ik ben alleenstaand) die al wat ouder is en toch nooit een internetrekening zal openen. Eigenlijk moet deze persoon enkel zijn handtekening zetten, paswoorden en pincodes om in te loggen zal ik allemaal zelf beheren. Maar ik vroeg mij af: wat als die persoon komt te overlijden? Ik heb hier geen ervaring mee. Wordt dat dan automatisch doorgegeven aan een bank? Wordt die rekening dan geblokkeerd en ben ik mijn eigen geld dan kwijt? Of ga ik er dan successierechten op moeten betalen als ik overschrijf naar mijn rekening?
Een volmacht gaat hier niet zoveel aan veranderen.
Erg complex en niet zonder risico...en dit allemaal voor slechts enkele tientalle euro
complex? Helemaal niet vind ik. Juist hetzelfde als de rekening die ik pas enkele weken geleden heb geopend.GoGo schreef:Erg complex en niet zonder risico...en dit allemaal voor slechts enkele tientalle euro
enkele tientallen euro? 127 euro intrest op 3 maand is gewoon heel mooi. Ik heb ze hier al voor veel minder zien zagen, klagen en vitten (15 eurocent om maar een voorbeeldje te geven
risico? Dat wou ik dus weten. Indien er een risico aan is doe ik het natuurlijk niet want inderdaad, voor die intrest ga ik niet het risico lopen om mijn geld kwijt te spelen.
Nightwolf, er is altijd een risico aan. Als je vader komt te sterven binnen de 3 maanden, staan je centen wel geblokkeerd.
En als je niet kan bewijzen dat die centen van u waren, moet u misschien successie betalen op eigen geld.
Het gebeurt bij mij ook wel eens dat geld of effecten worden overgezet onder de familieleden.
Zo kon ik onlangs intekenen op de obligatie van d'Ieteren bij bank X . Mijn bankier wou of kon ze me niet leveren, omdat hij ze liever aan zijn bevoorrechte private banking klanten verkocht, maar mijn familielid kon ze wel kopen bij bank X.
Ik moet ze nu nog overzetten naar mijn eigen effectenrekening.
En als je niet kan bewijzen dat die centen van u waren, moet u misschien successie betalen op eigen geld.
Het gebeurt bij mij ook wel eens dat geld of effecten worden overgezet onder de familieleden.
Zo kon ik onlangs intekenen op de obligatie van d'Ieteren bij bank X . Mijn bankier wou of kon ze me niet leveren, omdat hij ze liever aan zijn bevoorrechte private banking klanten verkocht, maar mijn familielid kon ze wel kopen bij bank X.
Ik moet ze nu nog overzetten naar mijn eigen effectenrekening.
Ik zie er niet direct een groot probleem in. Het is maar voor 3 maanden en maximum 10000 euro. Enkel bij een overlijden (zoals hierboven al vermeld) lijkt het mij problemen te geven. Als je echter het risico op zulke problemen liever vermijdt, dan doe je het beter niet.
Vermoedelijk is het probleem nog iets complexer. Je stort bv vandaag 10.000 op de rekening van je vader. Binnen 3 maand haal je het terug naar een iegen rekening. Tot daar geen probleem. Maar als je vader binnen de 3 jaar en 3 maanden komt te overlijden - wat ik je uiteraard niet toewens - ga je moeten successierechten betalen ... van minimum 3% en misschien wel 27%. Afhankelijk van het totale erfdeel.
oftewel stuur je je vader een aangetekende brief dat je hem 3 maand 10000 euro leent en hij stuurt je een aangetekende brief terug ter bevestiging. Aangetekende brieven zijn (net als bewijs van de notaris) geldig om te bewijzen dat het jouw geld en niet het geld van je vader is.rob schreef:Vermoedelijk is het probleem nog iets complexer. Je stort bv vandaag 10.000 op de rekening van je vader. Binnen 3 maand haal je het terug naar een iegen rekening. Tot daar geen probleem. Maar als je vader binnen de 3 jaar en 3 maanden komt te overlijden - wat ik je uiteraard niet toewens - ga je moeten successierechten betalen ... van minimum 3% en misschien wel 27%. Afhankelijk van het totale erfdeel.
verhip, da's ook waar. Ik zat maar een 3 maand te denken maar het is inderdaad tot 3 jaar... Dan doe ik het zeker niet.rob schreef:Vermoedelijk is het probleem nog iets complexer. Je stort bv vandaag 10.000 op de rekening van je vader. Binnen 3 maand haal je het terug naar een iegen rekening. Tot daar geen probleem. Maar als je vader binnen de 3 jaar en 3 maanden komt te overlijden - wat ik je uiteraard niet toewens - ga je moeten successierechten betalen ... van minimum 3% en misschien wel 27%. Afhankelijk van het totale erfdeel.
Dat met die aangetekende brieven begin ik niet aan, maar heel hard bedankt voor de tip, info en het meedenken!