Rendement 2009 Crest 30
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Rendement 2009 Crest 30
Ik heb bij mijn makelaar gevraagd wat de reden is van het verschil in rendement tussen de "oude" Crest 30 (2,75%) en de nieuwe Crest 30 duo (3,5%). Volgens hem beweert Axa dat ze de "oude" Crest 30 hebben afgesloten om verwatering tegen te gaan en de rendementen van de hoogrentende obligaties die nog in het fonds zitten te reserveren voor de bestaande clienten. Het rendement van 2,75% is, voor een product dat in 2008 nog tot 30% in aandelen zat, niet slecht.
Ik begrijp dit niet. Is er iemand op dit forum die mij kan uitleggen waarom ze dan maar 2,75% uitkeren?
Ik begrijp dit niet. Is er iemand op dit forum die mij kan uitleggen waarom ze dan maar 2,75% uitkeren?
- WebsterMC
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Rendement 2009 Crest 30
Dit verschil is eigenlijk simpel te verklaren volgens mij:
De crest 30 duo is immers een nieuw product van Axa (gelanceerd in november 2009) en draagt dus niets mee van het slechte beursjaar 2008. Het heeft zelfs in die ene maand dat het actief was zelfs goed gepresteerd op de beurs en brengt "opjaarbasis"3,50% op.
Let hier echter wel op: die 3,50% is op jaarbasis. In realiteit krijgt men maar rente voor 36 dagen (31 dagen in dec en 5 dagen in nov), dus zal er overal bijna niets bijkomen.
Door de tot nu toe korte loopperiode en het feit dat het een nieuw product is, zal Axa het rendement hier zowiezo ook wat hoger gelegd hebben. Dit om nieuw kapitaal aan te trekken.
De 'oude' Crest 30 liep wel al in het slecht beursjaar 2008 en nam dus de verliezen van dat jaar mee in 2009. Dan vind ik 2,75% op jaarbasis wel nog een goed rendement.
Volgens mij verklaart dit het verschil.
De crest 30 duo is immers een nieuw product van Axa (gelanceerd in november 2009) en draagt dus niets mee van het slechte beursjaar 2008. Het heeft zelfs in die ene maand dat het actief was zelfs goed gepresteerd op de beurs en brengt "opjaarbasis"3,50% op.
Let hier echter wel op: die 3,50% is op jaarbasis. In realiteit krijgt men maar rente voor 36 dagen (31 dagen in dec en 5 dagen in nov), dus zal er overal bijna niets bijkomen.
Door de tot nu toe korte loopperiode en het feit dat het een nieuw product is, zal Axa het rendement hier zowiezo ook wat hoger gelegd hebben. Dit om nieuw kapitaal aan te trekken.
De 'oude' Crest 30 liep wel al in het slecht beursjaar 2008 en nam dus de verliezen van dat jaar mee in 2009. Dan vind ik 2,75% op jaarbasis wel nog een goed rendement.
Volgens mij verklaart dit het verschil.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
AXA heeft dus de handen vrij om dit jaar geen (activiteiten) meer te investeren in de "oude" Crest 30 en kan al zijn activiteiten en marketing en promotiebudgetten investeren in de nieuwe Crest 30 duo? Het verschil in rendement tussen beide fondsen blijft en wordt wellicht alleen maar groter ten voordele van de Crest 30 duo?
- WebsterMC
- Sr. Member

- Contacteer:
In de crest 30 duo kan nog ingetekend worden. Dus ik denk inderdaad dat ze voor die groep nog iets extra doen. Elk procent extra rendement kan immers nieuwe klanten betekenen...
En troost u, ik zit met een crest 40. Dit jaar 1,5%. Da's nog erger...
En troost u, ik zit met een crest 40. Dit jaar 1,5%. Da's nog erger...
Ik weet niet hoe lang je contract nog loopt, maar ik zou als het even kan direct uit de Crest 40 stappen. Ik sloot mijn contract in juli 2007 en neem mijn verlies en stap uit de Crest 30. Alles beter dan nog ruim 5 jaar met een zuur gezicht tegen het contract aan te kijken.
- WebsterMC
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik bekijk het nog altijd op de lange termijn. Ik hoop dat de verliezen van 2008 weggewerkt zijn en we vanaf nu terug gaan naar rentevoeten rond en boven de 5%. Als ik het dan over 8 jaar zal bekijken zal het globaal rendement waarschijnlijk nog meevallen...
Vergeet ook niet dat er momenteel een extra kost is van 3% als je eruitstapt (+ betalen van RV op een fictieve rente van 4,75%). Als je dit allemaal samentelt, samen met de extra kost voor het instappen in een andere spaarformule, dan moet die spaarformule al veel opbrengen alvorens al die kosten goedgemaakt zijn...
Bezin toch maar eerst alvorens actie te ondernemen in een furieuze bui. Anders kan het zijn dat je nog meer kwijt bent...
Vergeet ook niet dat er momenteel een extra kost is van 3% als je eruitstapt (+ betalen van RV op een fictieve rente van 4,75%). Als je dit allemaal samentelt, samen met de extra kost voor het instappen in een andere spaarformule, dan moet die spaarformule al veel opbrengen alvorens al die kosten goedgemaakt zijn...
Bezin toch maar eerst alvorens actie te ondernemen in een furieuze bui. Anders kan het zijn dat je nog meer kwijt bent...
Crest 30 en 40 hebben in 2008 hun aandelenposities moeten liquideren om aan de kapitaalgarantie te blijven voldoen. Tenzij slecht beheer (te late liquidatie) kunnen er geen verliezen overgedragen worden naar 2009. Zie dus niet in waarom resultaten van 2009 geimpacteerd zijn door 2008. Trouwens, ik vrees dat in 2009 het omgekeerde is gebeurd...geen of te late opbouw van aandelen in de portefeuille en een te hoge cash positie die niks opbracht. Van Crest 30 verwacht ik een actief beheer van 30% in aandelen.
Volgens mijn AXA Bankagent zouden tegen eind 2010 de gekantoneerde fondsen van crest30 en van crest30 duo naar elkaar toe moeten groeien zodat ze in 2011 of ten laatste in 2012 kunnen fuseren tot één gekantoneerd fonds crest30. Hij zei me ook dat de crest30 duo inderdaad gelanceerd is om mensen die willen toch nog te laten intekenen op crest30 zonder dat ze de verliezen van 2008 zouden moeten mee dragen.
Al iemand een idee wat het rendement voor de oude crest 30 zou zijn voor 2010?
Zou dit hoger of lager liggen dan vorig jaar met hun 2,75 ?
- Brugse Leeuw
- Hero Member

- Contacteer:
Volgens mijn AXA kantoor, die toch een grote Crest portefeuille vertegenwoordigen, zullen de rendementen voor 2010 waarschijnlijk op hetzelfde niveau van 2009 blijven.klarewijn schreef:Al iemand een idee wat het rendement voor de oude crest 30 zou zijn voor 2010?
Crest 30: 2,75%
Crest 40: 1,50%
Je kan met deze rendementen dus beter op bijv. een Rabo Plus Account storten want daar heb je ook 2,5% rendement en geen instapkosten!
- WebsterMC
- Sr. Member

- Contacteer:
Dan vind ik dit toch onder alles. Vorig jaar had Crest 40 volgens mijn bankagent immers alle verliezen aangezuiverd en kon er met een schone lei begonnen worden. Het beursjaar was dit jaar toch niet zo slecht. Ik verwacht dan ook een hoger rendement voor de Crest 40. Anders hebben ze mij weer leugens wijsgemaakt.Brugse Leeuw schreef:Volgens mijn AXA kantoor, die toch een grote Crest portefeuille vertegenwoordigen, zullen de rendementen voor 2010 waarschijnlijk op hetzelfde niveau van 2009 blijven.klarewijn schreef:Al iemand een idee wat het rendement voor de oude crest 30 zou zijn voor 2010?
Crest 30: 2,75%
Crest 40: 1,50%
Je kan met deze rendementen dus beter op bijv. een Rabo Plus Account storten want daar heb je ook 2,5% rendement en geen instapkosten!
Probleem is dat ik nu aan 5 jaar zit in mijn crest 40. Door de laatste twee jaar is het totaal rendement nauwelijks meer dan op een zichtrekening. En als ik er nu uitstap moet ik nog RV en uitstapkosten (door de crisis) betalen, wat mijn rendement belachelijk laag maakt.
Ik zal voor mijn Crest 40 dus door de zure appel moeten bijten en mijn 8 jaar uitdoen. Anders verlies ik nog meer rendement. Ondertussen hoop ik op (veel) betere laatste 3 jaren.