Rendement berekenen van een variërende belegging
TIP
Rendement berekenen van een variërende belegging
Hoe bereken je het totaal en geannualiseerd rendement van een variërende (nog lopende) belegging, met andere woorden er zijn tussentijdse aan en verkopen, het geïnvesteerde bedrag varieert, er is geen cash positie waarmee rekening te houden. Hierbij een rekenblad met aan en verkoop data, voelt iemand zich geroepen om er de nodige formules bij te zetten, alvast mijn dank om het te bekijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Rendement berekenen van een variërende belegging
Zou het kunnen dat het dokument geinfecteerd is met een wormvirus?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kijk, dat is een goede manier om iemand een hak te zetten die een bestand meestuurt in een vraag.
Nee, de kans dat een Windows virus een Linux PC besmet is trouwens miniem, daarnaast mag ik hopen dat er voor file uploads naar dit forum anti-virus software actief is. Voor degene die zich laten afschrikken door forum virus Sannalori, een worm die voortdurend van naam verandert, dit is wat er in die excel staatSannalori schreef:Zou het kunnen dat het dokument geinfecteerd is met een wormvirus?

Google excel XIRR functievortex schreef:Hoe bereken je het totaal en geannualiseerd rendement van een variërende (nog lopende) belegging, met andere woorden er zijn tussentijdse aan en verkopen, het geïnvesteerde bedrag varieert, er is geen cash positie waarmee rekening te houden. Hierbij een rekenblad met aan en verkoop data, voelt iemand zich geroepen om er de nodige formules bij te zetten, alvast mijn dank om het te bekijken.
>:D
Allereerst: ik zie geen extra kosten van transacties/instap/uitstap/taksen?
Ik ben geen econoom en ver van spellingsdeskundige. Maar je start met 2 aankopen, samen 19 462€.
Voor je 3de aankoop van 4 752€, verkoop je eerst voor 11 390€. Je kan dus die 3de aankoop doen met dat afgehaalde geld.
Ik ga er dus vanuit dat je 20 000€ hebt staan bij aanvang.
Over de hele lijst heb je verkocht voor 28 618€. 28 618 / 20 000 is dan 1,4309 of +43%. Datum min datum levert 886 dagen.
1,4309 ^ (365/886) = 1,1591 of +15,9% geannualisserd (spelling? op jaarbasis dus). Dat is wat je gerealiseerd hebt.
De restenderende 150 stuks die je kocht aan 17,28 kunnen verkocht worden aan 30 of evengoed totaal waardeloos worden...
Een kort lijstje. Eerste getal: verkoopkoers en dan invloed op je rendement.
Je kan natuurlijk zeggen, dat je sinds 23/07/2015 moet rekenen vanuit een kleiner bedrag. Maar voor zover ik kan opmaken uit wat je aangeeft staat dat geld gewoon opzij in afwachting.
Tot slot, je kan veel tijd steken in gewogen gemiddelden en rekenen met slechts wat actief geïnvesteerd is, maar dat fungeert enkel om jezelf overmoedig / gieriger te maken volgens mij. Als dit echte data is, mooi geboerd.
Ik ben geen econoom en ver van spellingsdeskundige. Maar je start met 2 aankopen, samen 19 462€.
Voor je 3de aankoop van 4 752€, verkoop je eerst voor 11 390€. Je kan dus die 3de aankoop doen met dat afgehaalde geld.
Ik ga er dus vanuit dat je 20 000€ hebt staan bij aanvang.
Over de hele lijst heb je verkocht voor 28 618€. 28 618 / 20 000 is dan 1,4309 of +43%. Datum min datum levert 886 dagen.
1,4309 ^ (365/886) = 1,1591 of +15,9% geannualisserd (spelling? op jaarbasis dus). Dat is wat je gerealiseerd hebt.
De restenderende 150 stuks die je kocht aan 17,28 kunnen verkocht worden aan 30 of evengoed totaal waardeloos worden...
Een kort lijstje. Eerste getal: verkoopkoers en dan invloed op je rendement.
- 0 +15,9%
- 10 +18,37%
- 17,28 +20,12%
- 30 +23,09%
- 38 +24,91%
Je kan natuurlijk zeggen, dat je sinds 23/07/2015 moet rekenen vanuit een kleiner bedrag. Maar voor zover ik kan opmaken uit wat je aangeeft staat dat geld gewoon opzij in afwachting.
Tot slot, je kan veel tijd steken in gewogen gemiddelden en rekenen met slechts wat actief geïnvesteerd is, maar dat fungeert enkel om jezelf overmoedig / gieriger te maken volgens mij. Als dit echte data is, mooi geboerd.
Thanks, soms zoekt een mens zich suf terwijl de oplossing o zo eenvoudig is, XIRR of IR-schema (in open office Nederlandstalig) geeft inderdaad het geannualiseerd rendement.Panly schreef: Google excel XIRR functie
Klopt, die heb ik weggelaten omdat ze niet noodzakelijk zijn om een berekening uitgelegd te krijgen, in het origineel rekenblad zijn de uitstapkosten bij verkoop (1,32% het gaat om een fonds) wel in rekening gebracht.Cydox schreef:Allereerst: ik zie geen extra kosten van transacties/instap/uitstap/taksen?
Zat op hetzelfde probleem vast, er is niet echt een bedrag bij dat fonds gereserveerd, de opbrengst uit verkoop staat elders winst of verlies te maken, een redement berekenen met een begin en eindwaarde lukt niet in dit geval.Cydox schreef: Ik ga er dus vanuit dat je 20 000€ hebt staan bij aanvang.