rendement Ethias First voor 2011
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: rendementen Tak 21 voor 2011
Jij doet mij inzien dat ik verkeerd gerekend heb.Brugse Leeuw schreef:Mijn Ethias loopt van 01/2007.Tope schreef:Ik heb met Ethias gebeld en bij opname wordt er geen conjuncturele vergoeding meer aangerekend.
Dus als ik het goed voorheb moet ik de rit nog 3 jaar uitzweten om de roerende voorheffing te vermijden?
Mijn First Invest is vrij van RV op 23/03/2015, dus binnen 3 jaar en 3 maand en niet binnen 4 jaar.
Toch is dat nog wel best een lange periode te gaan, terwijl er al twee 0% bonusjaren geweest zijn en er van het toekomstig rendement duidelijk niet veel verwacht moet worden.
Het feit dat die 5 % conjuncturele vergoeding wegvalt, maakt de pil wel iets minder bitter, maar de RV alleen tikt toch ook flink aan.
Ik hoef niet op te nemen en kan alles laten staan en pas een volledige of gedeeltelijk opname doen wanneer een opportuniteit zich aandient.
Heeft er misschien iemand argumenten pro of contra?
Heb ook juist gebeld met Ethias en heb het volgende uitgevonden :
1. Roerende voorheffing wordt berekend als 21% op fictief rendement van 4,75% op jaarbasis. Vandaar dit hoge bedrag. Op basis hiervan denk ik dat je beter geld kan laten staan, omdat je dit bedrag er niet uithaald in mijn geval op 2 jaar en 1 maand.
2. Er bestaan 2 soorten first contracten.
A. De "oude" waar je ieder jaar 25% gratis kan afhalen en indien je meer uithaalt betaal je uitstapkosten. In mijn geval zit ik in deze categorie.
B. Recentere waar je de 5% conjunctievergoeding wordt aangerekend op het bedrag waar je uitstapt. Deze kosten worden voor de moment kwijtgescholden voor een tijdelijke periode., maar dit is niet gegarandeerd voor de toekomst.
Men kan wel voor de moment gratis overstappen van A naar B.
Omdat de kosten te hoog zijn ga ik toch nog wachten tot 2014 om alles af te kopen.
1. Roerende voorheffing wordt berekend als 21% op fictief rendement van 4,75% op jaarbasis. Vandaar dit hoge bedrag. Op basis hiervan denk ik dat je beter geld kan laten staan, omdat je dit bedrag er niet uithaald in mijn geval op 2 jaar en 1 maand.
2. Er bestaan 2 soorten first contracten.
A. De "oude" waar je ieder jaar 25% gratis kan afhalen en indien je meer uithaalt betaal je uitstapkosten. In mijn geval zit ik in deze categorie.
B. Recentere waar je de 5% conjunctievergoeding wordt aangerekend op het bedrag waar je uitstapt. Deze kosten worden voor de moment kwijtgescholden voor een tijdelijke periode., maar dit is niet gegarandeerd voor de toekomst.
Men kan wel voor de moment gratis overstappen van A naar B.
Omdat de kosten te hoog zijn ga ik toch nog wachten tot 2014 om alles af te kopen.
@ Geertje
Interessante info.
Ik wist niet dat er 2 soorten First Invest contracten zijn.
En ook niet dat je voor het moment gratis kan overstappen van A naar B.
Kan je daar misschien iets meer over vertellen?
Interessante info.
Ik wist niet dat er 2 soorten First Invest contracten zijn.
En ook niet dat je voor het moment gratis kan overstappen van A naar B.
Kan je daar misschien iets meer over vertellen?
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Idd, ik zou dan maar al te graag mijn first invest omzetten in een top first rekening!!!
Dan heb je al zeker 2,8 % basisrente gegarandeerd!
Dan heb je al zeker 2,8 % basisrente gegarandeerd!

Re: rendement Ethias First voor 2011
@ brugse leeuw. Voor alle duidelijkheid omzetting blijft in het first Invest Gamma, dus je kan niet overschaken naar een andere first contract
@ Tope. Bij mijn simulatie had ik hoge uitstapkosten. Na telefoontje wist Ethias mij te vertellen dat ik nog een oud contract had en dat in mijn contract ik elk jaar 25% gratis kan afhalen. Haal ik meer af dan betaal ik uitstapkosten. Dus het zal dan 6 jaar duren eer alles gratis opgenomen is. ( 2 jaar voor aan mijn 8 jaar te komen en dan nog 4 jaar voor gratis afhaling met 25% elk jaar).
Ze bood mij aan om gratis over te stappen naar een nieuw contract met als uitstapkost 5% conjuncturele vergoeding. In normale omstandingheden moet ik dan 5% betalen kosten op het bedrag dat ik opneem. Momenteel wordt die conjuncturele vergoeding niet aangerekend, maar Ethias kan niet garanderen dat de nieuwe overnemer dit ook zal doen.
Vermits ik het geld ga laten staan tot de 8 jaar om zijn ben ik er nog niet 100% uit.
@ Tope. Bij mijn simulatie had ik hoge uitstapkosten. Na telefoontje wist Ethias mij te vertellen dat ik nog een oud contract had en dat in mijn contract ik elk jaar 25% gratis kan afhalen. Haal ik meer af dan betaal ik uitstapkosten. Dus het zal dan 6 jaar duren eer alles gratis opgenomen is. ( 2 jaar voor aan mijn 8 jaar te komen en dan nog 4 jaar voor gratis afhaling met 25% elk jaar).
Ze bood mij aan om gratis over te stappen naar een nieuw contract met als uitstapkost 5% conjuncturele vergoeding. In normale omstandingheden moet ik dan 5% betalen kosten op het bedrag dat ik opneem. Momenteel wordt die conjuncturele vergoeding niet aangerekend, maar Ethias kan niet garanderen dat de nieuwe overnemer dit ook zal doen.
Vermits ik het geld ga laten staan tot de 8 jaar om zijn ben ik er nog niet 100% uit.
Re: rendement Ethias First voor 2011
Oeps, door de aanhoudende problemen met inloggen moet ik mijn bericht opnieuw maken.
@ Geertje
Ik krijg de indruk dat jij misschien het één of het ander verkeerd begrepen hebt.
Raar wel dat ik een 'nieuw' contract zou hebben en jij een 'oud' contract.
Bij mijn weten zijn er ook geen in-of uitstapkosten aan dit contract verbonden.
Ik moet nog 3 jaar en 3 maanden wachten eer ik mijn kapitaal zonder RV kan opnemen.
Welke uitstapkosten worden jou met jouw 'oud' contract dan aangerekend?
En welk voordeel heb je erbij over te stappen naar een 'nieuw' contract?
@ Geertje
Ik krijg de indruk dat jij misschien het één of het ander verkeerd begrepen hebt.
Raar wel dat ik een 'nieuw' contract zou hebben en jij een 'oud' contract.
Bij mijn weten zijn er ook geen in-of uitstapkosten aan dit contract verbonden.
Ik moet nog 3 jaar en 3 maanden wachten eer ik mijn kapitaal zonder RV kan opnemen.
Welke uitstapkosten worden jou met jouw 'oud' contract dan aangerekend?
En welk voordeel heb je erbij over te stappen naar een 'nieuw' contract?