Renovatieplicht bestaande woningen - renteloze en andere leningen
TIP
Re: Renovatieplicht bestaande woningen - renteloze en andere leningen
Het verbruik dat een constructeur opgeeft is ook met een vatje zout te nemen. Idem met een EPC-keuring: laat 3 keurders op 1 dag komen en je krijgt 3 verschillende scores ... Het opgegeven verbruik is dan nog een indicatie, uw EPC-score is bindend.
Tot op heden was die EPC score eigenlijk ook maar een indicatie, dat verandert nu wel ... Mss moet men deze materie toch maar eens herbekijken.
Tot op heden was die EPC score eigenlijk ook maar een indicatie, dat verandert nu wel ... Mss moet men deze materie toch maar eens herbekijken.
-
azerty_123
- Jr. Member

- Contacteer:
Als je een welwillende inspecteur voor je EPC te pakken krijgt kun je met veel wegkomen... Ik heb al EPC's gezien die voor geen meter kloppen (omdat ik de woning goed kende) 
Bij aankoop van ons huis was enkel de spouw opgespoten en het dak langs binnen geïsoleerd.nestor1970 schreef: ↑6 november 2021, 12:18Welke zijn zoal voorbeelden van kleine investeringen die dit kunnen verwezenlijken?DiepRood schreef: ↑5 november 2021, 08:56 Ik verschoot ook effe toen ik het hoorde.
Maar, een energielabel D komt overeen met 400-300 kWh/(m2jaar).
Op zich is er slechts een kleine investering nodig om dit te bekomen.
Indien dit de meeste mensen afschrikt, zullen er wel handige Harry's zijn die zich gaan toeleggen op het aankopen-renoveren-doorverkopen van zulke woningen. Op die manier dat "het net goed genoeg" is uiteraard.
Uitzonderingen, zoals langevelboerderijen uit de 19e eeuw, laat ik buiten beschouwing.
E-pijl 325 = D-label.
Halfopen bebouwing van 1969
Klopt, is ook waarom ik eerder schreef dat de EPC score een klucht is. Op zich zou het een goed instrument zijn om iets over het energie verbruik van een woning te weten maar dan moet het zorgvuldig opgemeten worden. Zeker bij oudere huizen, waar geen gedetailleerd bestek van bestaat worden er dikwijls wilde schattingen gemaakt met als resultaat een score die ver van de realiteit ligt. Zelf meegemaakt bij het laten opmaken van een EPC van een huis van eind jaren 70, omdat het EPC-mannetje niet kon zien welke isolatie in de spouw en onder de zoldervloer zat, heeft ook geen enkele moeite gedaan, is alles berekent zonder isolatie, afmetingen en raamoppervlak zijn geschat, meer dan een kwartier heeft zijn inspectie niet geduurd. Resultaat EPC score dik in het rood, terwijl dat huis voor die tijd best goed geïsoleerd was en er een recente CV-ketel in stond.pukkie007 schreef: ↑6 november 2021, 18:29 Het verbruik dat een constructeur opgeeft is ook met een vatje zout te nemen. Idem met een EPC-keuring: laat 3 keurders op 1 dag komen en je krijgt 3 verschillende scores ... Het opgegeven verbruik is dan nog een indicatie, uw EPC-score is bindend.
Wat ik niet goed begrijp is dat je in dus in aanmerking kan komen als je de woning bijv. van EPC E naar C kan brengen en dat de renteloze lening gekoppeld wordt aan het hoofdkrediet bij de bank.
In mijn geval heb ik nu een nieuwe woning aangekocht en ben ik de huidige woning aan het verkopen. De akte van aankoop wordt verleden binnen 4 maanden maar nu vraagt de bank dus al wat de renovatiekosten zullen zijn. Terwijl je dat toch pas concreet kan laten weten en kan laten onderzoeken als de verkoop definitie is afgerond. Nu zou ik bij het omzetten van mijn hypothecaire lening dus al moeten kunnen aangeven wat de kosten gaan zijn om EPC C te halen.
In mijn geval heb ik nu een nieuwe woning aangekocht en ben ik de huidige woning aan het verkopen. De akte van aankoop wordt verleden binnen 4 maanden maar nu vraagt de bank dus al wat de renovatiekosten zullen zijn. Terwijl je dat toch pas concreet kan laten weten en kan laten onderzoeken als de verkoop definitie is afgerond. Nu zou ik bij het omzetten van mijn hypothecaire lening dus al moeten kunnen aangeven wat de kosten gaan zijn om EPC C te halen.