Rente First rekening Ethias over 2008
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Rente First rekening Ethias over 2008
Ik verwacht dat Ethias op 5 januari 2009 de rente+bomus bekend maakt van de Firstrekening.
Hoeveel denken jullie dat de bonus zal zijn? Ik hoop op 0,5% (ook al voel ik me dan genaaid!). Totaal zal het voor mij dan 3,5% zijn.
Wat denken jullie?
Hoeveel denken jullie dat de bonus zal zijn? Ik hoop op 0,5% (ook al voel ik me dan genaaid!). Totaal zal het voor mij dan 3,5% zijn.
Wat denken jullie?
- Brugse Leeuw
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Rente First rekening Ethias over 2008
Om nog te zwijgen van de First Invest...
Dat is 0% gegarandeerd.
Dat is 0% gegarandeerd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Peewee
Ik denk dat er geen bonus zal zijn dit jaar.
Ik ben 6 jaar geleden ingestapt aan 3,35 percent. Daarom ben ik nu blij dat ik de First Rekening niet opgezegd heb.
Ik ben 6 jaar geleden ingestapt aan 3,35 percent. Daarom ben ik nu blij dat ik de First Rekening niet opgezegd heb.
Ik vrees ook dat er niets van bonus zal zijn. In feite kunnen ze dit niet maken van een bonus te geven aangezien ze staatsgeld gekregen hebben. Daar zal (terecht) te veel reactie op komen van de concurrentie.
Ik heb er ook een first rekening...
Ik heb er ook een first rekening...
-
Torro
De kapitaalinbreng van de staat, heeft volgens mij geen invloed op de bonus. Het is een zeer slecht jaar geweest, zowel voor aandelen als obligaties, dus veel winst om te verdelen zal er dit jaar niet zijn. Maar toch zullen ze proberen om niet te moeten onderdoen voor de concurrentie, anders lopen ze het risico dat mensen hun geld massaal gaan terugvragen. En dat kunnen ze nu missen als kiespijn.BartVW schreef: In feite kunnen ze dit niet maken van een bonus te geven aangezien ze staatsgeld gekregen hebben. Daar zal (terecht) te veel reactie op komen van de concurrentie.
Laatst gewijzigd door Torro op 27 december 2008, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben het volledig met Torro eens, geven ze geen bonus, dan zullen veel mensen hun geld weghalen bij Ethias. Ik weet zeker dat er een bonus komt!
-
Torro
En van de concurrentie gesproken, zo goed ziet het er daar ook niet uit.
Dit staat te lezen op de website van www.integrale.be (nr 1 volgens testaankoop)
Situatie op de financiële markten en de portefeuille van Integrale op 30/09/08
Sinds juli 2007 hebben de financiële markten zeer belangrijke dalingen gekend door de subprime crisis in de VS. Net als alle andere financiële instellingen werd ook Integrale blootgesteld aan bepaalde risico’s. De belangrijke bewegingen die we sinds begin september vaststellen, brengen sterke waardeveranderingen van ons financieel vermogen met zich mee.
Bankiers en verzekeraars beoefenen niet allemaal hetzelfde beroep en zijn blootgesteld aan andere risico's.
We benadrukken dat het merendeel van de verbintenissen van Integrale werden aangegaan in het kader van de tweede pijler (groepsverzekering).
Bij een groepsverzekering heeft de verzekerde slechts de mogelijkheid om de afkoop te vragen vanaf de leeftijd van 60 jaar of binnen beperkte voorwaarden voorzien door de wet. Hierdoor wordt Integrale in onzekere tijden niet geconfronteerd met het risico van massale afkoop zoals wel het geval zou kunnen zijn bij een bank of een verzekeraar met een belangrijke portefeuille van individuele levensverzekeringen.
Voorts blijkt uit voorzichtige hypotheses die wij hanteren, dat de inkomstenstroom (ontvangen premies verhoogd met financiële inkomsten en terugbetalingen van activa die op de einddatum komen) hoger zal zijn dan de uitgaven (werkingskosten en uit te keren kapitalen of rentes). Met andere woorden, Integrale is niet verplicht om activa van de hand te doen in deze turbulente tijden die de financiële markten doormaken.
Een sleutelfactor : spreiding van de beleggingen
Bovendien mag men niet vergeten dat, zelfs al ondergaan de investeringen van Integrale de marktfluctuaties, onze beleggingen gespreid worden naargelang het type belegging (aandelen, obligaties, huurvastgoed en vastgoedleasing, leningen,...) en naargelang de debiteuren : Integrale waakt erover niet meer dan 3% van haar activa in de financiële instrumenten van éénzelfde debiteur te plaatsen.
Invloed op de rekeningen
Vanuit boekhoudkundig standpunt is het belangrijk een onderscheid te maken tussen het insolvabiliteitsrisico en het liquiditeitsrisico.
Integrale acteert waardeverminderingen op activa die ze aanhoudt in geval van duurzame minwaarde of als de terugbetaling ervan gevaar loopt.
De dalende noteringen van de obligaties ten gevolge van het quasi verdwijnen van de liquiditeit op de markten hebben enkel een reële invloed als de verzekeraar verplicht wordt een deel van zijn activa te verkopen. Dit is niet het geval bij Integrale.
Dezelfde redenering geldt voor de beleggingen in aandelen aangezien Integrale niet in individuele titels investeert maar in geïndexeerde beveks op de beursindex MSCI EMU.
Besluit
De waarde van onze activa blijft hoger dan de som van onze verplichtingen ten aanzien van al onze aangeslotenen. De solvabiliteitsmarge, de bijkomende opgebouwde voorzieningen en de dekkingen die de laatste jaren genomen werden op de aandelenportefeuille laten ons toe het hoofd te bieden aan het latente verlies dat Integrale zou ondergaan indien zij al haar activa zou moeten verkopen.
Bovendien is Integrale niet blootgesteld aan wisselrisico's aangezien al haar beleggingen gerealiseerd worden in Euro.
Integrale blijft in staat op korte en middellange termijn haar verplichtingen na te komen, zowel voor de collectieve overeenkomsten als voor de individuele contracten.
Op lange termijn mag men verwachten dat de financiële markten zich herstellen.
Bovendien lijkt het erop dat de tussenkomsten van verschillende Europese regeringen, die van de Belgische in het bijzonder, om de financiële instellingen te ondersteunen weldra hun vruchten zullen afwerpen.
De Effectieve Leiding
Dit staat te lezen op de website van www.integrale.be (nr 1 volgens testaankoop)
Situatie op de financiële markten en de portefeuille van Integrale op 30/09/08
Sinds juli 2007 hebben de financiële markten zeer belangrijke dalingen gekend door de subprime crisis in de VS. Net als alle andere financiële instellingen werd ook Integrale blootgesteld aan bepaalde risico’s. De belangrijke bewegingen die we sinds begin september vaststellen, brengen sterke waardeveranderingen van ons financieel vermogen met zich mee.
Bankiers en verzekeraars beoefenen niet allemaal hetzelfde beroep en zijn blootgesteld aan andere risico's.
We benadrukken dat het merendeel van de verbintenissen van Integrale werden aangegaan in het kader van de tweede pijler (groepsverzekering).
Bij een groepsverzekering heeft de verzekerde slechts de mogelijkheid om de afkoop te vragen vanaf de leeftijd van 60 jaar of binnen beperkte voorwaarden voorzien door de wet. Hierdoor wordt Integrale in onzekere tijden niet geconfronteerd met het risico van massale afkoop zoals wel het geval zou kunnen zijn bij een bank of een verzekeraar met een belangrijke portefeuille van individuele levensverzekeringen.
Voorts blijkt uit voorzichtige hypotheses die wij hanteren, dat de inkomstenstroom (ontvangen premies verhoogd met financiële inkomsten en terugbetalingen van activa die op de einddatum komen) hoger zal zijn dan de uitgaven (werkingskosten en uit te keren kapitalen of rentes). Met andere woorden, Integrale is niet verplicht om activa van de hand te doen in deze turbulente tijden die de financiële markten doormaken.
Een sleutelfactor : spreiding van de beleggingen
Bovendien mag men niet vergeten dat, zelfs al ondergaan de investeringen van Integrale de marktfluctuaties, onze beleggingen gespreid worden naargelang het type belegging (aandelen, obligaties, huurvastgoed en vastgoedleasing, leningen,...) en naargelang de debiteuren : Integrale waakt erover niet meer dan 3% van haar activa in de financiële instrumenten van éénzelfde debiteur te plaatsen.
Invloed op de rekeningen
Vanuit boekhoudkundig standpunt is het belangrijk een onderscheid te maken tussen het insolvabiliteitsrisico en het liquiditeitsrisico.
Integrale acteert waardeverminderingen op activa die ze aanhoudt in geval van duurzame minwaarde of als de terugbetaling ervan gevaar loopt.
De dalende noteringen van de obligaties ten gevolge van het quasi verdwijnen van de liquiditeit op de markten hebben enkel een reële invloed als de verzekeraar verplicht wordt een deel van zijn activa te verkopen. Dit is niet het geval bij Integrale.
Dezelfde redenering geldt voor de beleggingen in aandelen aangezien Integrale niet in individuele titels investeert maar in geïndexeerde beveks op de beursindex MSCI EMU.
Besluit
De waarde van onze activa blijft hoger dan de som van onze verplichtingen ten aanzien van al onze aangeslotenen. De solvabiliteitsmarge, de bijkomende opgebouwde voorzieningen en de dekkingen die de laatste jaren genomen werden op de aandelenportefeuille laten ons toe het hoofd te bieden aan het latente verlies dat Integrale zou ondergaan indien zij al haar activa zou moeten verkopen.
Bovendien is Integrale niet blootgesteld aan wisselrisico's aangezien al haar beleggingen gerealiseerd worden in Euro.
Integrale blijft in staat op korte en middellange termijn haar verplichtingen na te komen, zowel voor de collectieve overeenkomsten als voor de individuele contracten.
Op lange termijn mag men verwachten dat de financiële markten zich herstellen.
Bovendien lijkt het erop dat de tussenkomsten van verschillende Europese regeringen, die van de Belgische in het bijzonder, om de financiële instellingen te ondersteunen weldra hun vruchten zullen afwerpen.
De Effectieve Leiding
- OpelZafira
- Full Member

- Contacteer:
Ik hoop dat je op die uitspraak niet te veel ingezet hebt!!Moneyman schreef: Ik ben het volledig met Torro eens, geven ze geen bonus, dan zullen veel mensen hun geld weghalen bij Ethias. Ik weet zeker dat er een bonus komt!
Ik dien klacht in bij Ethias als ze ook maar 0,1 % geven aan die First invest want dat kan gewoon niet opgebracht hebben dit jaar. De gewone First rekening kreeg vorig jaar minder door die First invest om er reclame mee te maken.
Ik gok dit jaar op 4% totale opbrenst voor de First rekening.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
mpeeters007
- Sr. Member

Een bonus zal er voor 2008 niet inzitten, vrees ik. Gelukkig heb ik mijn stortingen op mijn gewone Firstrekening jaren geleden gedaan toen de gegarandeerde intrest nog 3,75% bedroeg.
3.75% zonder RV te hoeven betalen, daar kan ik mee leven. En ik laat het tegen dat tarief waarschijnlijk nog wel enkele jaren staan, gezien de verwachte intrestevolutie voor de komende jaren er niet echt schitterend uitziet.
3.75% zonder RV te hoeven betalen, daar kan ik mee leven. En ik laat het tegen dat tarief waarschijnlijk nog wel enkele jaren staan, gezien de verwachte intrestevolutie voor de komende jaren er niet echt schitterend uitziet.
- Brugse Leeuw
- Hero Member

- Contacteer:
Als ze op first invest geen bonus geven, zal de gewone first ook geen krijgen.Lukske schreef: Ik dien klacht in bij Ethias als ze ook maar 0,1 % geven aan die First invest want dat kan gewoon niet opgebracht hebben dit jaar. De gewone First rekening kreeg vorig jaar minder door die First invest om er reclame mee te maken.
Eerlijk is eerlijk!
De first rekening zal gewoon de gegarandeerde rentevoet uitbetalen, denk ik.
-
mpeeters007
- Sr. Member

Ben ik niet mee akkoord want het gaat om 2 verschillende producten + in het verleden heeft de First Invest toch ook al meer bekomen dan de gewone First, waarom zou dit nu niet andersom mogen?
Maar als het een troost is: volgens mij zal zowel de gewone First als First Invest geen bonus krijgen.
De enige bonussen bij Ethias voor 2008 gaan naar de talrijke bestuurders
.
Maar als het een troost is: volgens mij zal zowel de gewone First als First Invest geen bonus krijgen.
De enige bonussen bij Ethias voor 2008 gaan naar de talrijke bestuurders
-
maria
Het zijn wel twee verschillende producten hoor. First invest heeft tot 25% aandelen in portefeuille.Brugse Leeuw schreef:Als ze op first invest geen bonus geven, zal de gewone first ook geen krijgen.Lukske schreef: Ik dien klacht in bij Ethias als ze ook maar 0,1 % geven aan die First invest want dat kan gewoon niet opgebracht hebben dit jaar. De gewone First rekening kreeg vorig jaar minder door die First invest om er reclame mee te maken.
Eerlijk is eerlijk!
De first rekening zal gewoon de gegarandeerde rentevoet uitbetalen, denk ik.
De twee producten hebben ook een aparte portefeuille. Anders zou het te gemakkelijk worden.
Er is ook een reserve, die in de goede jaren opgebouwd werd, die nu eventueel kan aangesproken worden.
Trouwens de gewone First is met een gegarandeerde intrest van enkele procenten, de First invest is met een gegarandeerde opbrengst van 0 %. Alles wordt hier uitgekeerd via bonus.
Er wordt hier soms gesproken over een apenland, maar het is hier goed leven. Er is ook weldegelijk een controle op de verrichtingen op de verzekeringsproducten.
Veel zal er dit jaar niet te verdelen zijn, zowel voor beide portefeuilles.
Maar de obligatie portefeuilles, met AAA rating halen op jaarbasis nu al 8%. Midden dit jaar was het heel wat minder. Sedert november is er een inhaal bezig.
Stond er vandaag niks in de zondag over de first rekening mbt de rente over 2008?
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
Moneyman schreef: Stond er vandaag niks in de zondag over de first rekening mbt de rente over 2008?
mag het ook de Tijd zijn?
https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... l#msg35031