Rentedaling medirect
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Rentedaling medirect
Hangt van persoon tot persoon af. Ik ken toch ook mensen die nu wel die mobilhome gekocht hebben, wel een veranda gaan zetten en wel lenen voor een nieuwe wagen ipv nog wat door te rijden.
Zelf ben ik nu ook leer aan het uitgeven dan vroeger. Ik heb 4 maanden loon op me direct rekening nu en de rest geef ik uit aan duurzame investeringen zoals nieuw dak, veranda binnenkort, carport, ...
Nee, JanvanGent001 zijn ze niet vergeten. Die is ook al buitengezwierd. (dat vernemen de anciens van het forum allemaal op hun eigen roddelforum)
Maar je moet niet treuren om hun (of zijn) heengaan. Binnenkort is hij terug onder een nieuwe naam.
Goed nieuws: inflatie duikt naar 0,8%
Dus zelfs met de rentedalingen de laatste tijd, ben je als spaarder beter af (je verliest minder) dan in 2018 toen de inflatie 2,2% (historische geharmoniseerde inflatie België in 2018) was.
Als het zo verder gaat, wordt de inflatie negatief, en verdien je dus geld met je spaarboekje, ook als de rentevoet nominaal bijna 0% is.
Dus zelfs met de rentedalingen de laatste tijd, ben je als spaarder beter af (je verliest minder) dan in 2018 toen de inflatie 2,2% (historische geharmoniseerde inflatie België in 2018) was.
Als het zo verder gaat, wordt de inflatie negatief, en verdien je dus geld met je spaarboekje, ook als de rentevoet nominaal bijna 0% is.
Dus nu brengt sparen officieel helemaal niets op, maar verlies je geen koopkracht... Toch als je nog bij Medirect of Santander die 0.8% hebt. Laten we toch maar hopen dat we niet terug naar deflatie gaan, lijkt me beter...
Deflatie is een aanhoudende daling van het algemene prijsniveau. Anders gezegd is deflatie een negatieve inflatie. Deflatie betekent een stijging van de koopkracht. Het lijkt dat dit een gunstig effect op de economie zou moeten hebben, maar deflatie kan zeer schadelijk voor de economie zijn, omdat consumenten hun bestedingen zullen uitstellen: over een jaar kunnen zij immers meer kopen voor dezelfde hoeveelheid geld. De bedrijven zullen nu hun prijzen nog meer moeten verlagen om hun klanten te behouden. Hiermee is de indruk van de consument bevestigd: wachten loont. Ze zullen hierdoor nog langer wachten op nog lagere prijzen: een negatieve spiraal is geboren. Gevolg hiervan is echter dat de omzet van bedrijven verder terugloopt, waardoor zij in de problemen kunnen komen. (Bron: Wikipedia)
Waar vond je dat cijfer van 0.8%? Als ik op onderstaande link kijk is voor Belgie de huidige CPI inflatie 1,26% en de HICP inflatie 0,87%.NTO schreef: ↑27 september 2019, 15:36 Goed nieuws: inflatie duikt naar 0,8%
https://nl.inflation.eu/inflatiecijfers ... elgie.aspx
Kijkt men trouwens beter naar CPI of HICP wat inflatie betreft? Hieronder de beschrijving van beide van de link hierboven:
> Actuele inflatie België (CPI België) – de inflatie is gebaseerd op de Belgische consumentenprijsindex. De consumentenprijsindex (CPI) vormt een maatstaf voor de gemiddelde prijs die de consument betaalt voor een marktconform "mandje" met goederen en diensten en is de belangrijkste inflatie indicator in de meeste landen.
> Actuele geharmoniseerde inflatie België (HICP België) – de geharmoniseerde inflatie is gebaseerd op de Belgische geharmoniseerde consumentenprijsindex. De index vormt een maatstaf voor de gemiddelde prijs die de consument betaalt voor een voor Europese landen marktconform "mandje" met goederen en diensten en wordt gebruikt om de inflatie in de Europese Unie te kunnen vergelijken.
Quality growth investor
De rentedaling was te verwachten,....
eenderzijds ECB beleid en anderzijds heeft men door hun rente verschil met andere grootbanken wellicht voldoende kapitaal binnengesleept....Door gebrek aan andere concurrentie die hoge rente aanbied en die onder het Belgisch deposito garantie fonds valt.Het zou me zelfs niet verwonderen dat de rente op spaargeld verder zal dalen.
Ik persoonlijk geef minder uit en stel groene investeringen in men huurwoningen uit.
Verder laat ik enkel wisselgeld op de bank(de rest onder de matras).Naar de toekomst toe zal ik een deel van men spaarcenten investeren buiten de eu (beter rendement en geen eindeloze papier molen/nutteloze regeltjes).
eenderzijds ECB beleid en anderzijds heeft men door hun rente verschil met andere grootbanken wellicht voldoende kapitaal binnengesleept....Door gebrek aan andere concurrentie die hoge rente aanbied en die onder het Belgisch deposito garantie fonds valt.Het zou me zelfs niet verwonderen dat de rente op spaargeld verder zal dalen.
Ik persoonlijk geef minder uit en stel groene investeringen in men huurwoningen uit.
Verder laat ik enkel wisselgeld op de bank(de rest onder de matras).Naar de toekomst toe zal ik een deel van men spaarcenten investeren buiten de eu (beter rendement en geen eindeloze papier molen/nutteloze regeltjes).
Waarom investeringen in groene energie uitstellen? Is dit niet net het moment om dat wel te doen?
In onzekere tijden hou ik van stevige cash reserves.En ga ik zeker niet investeren in laag renderende opties(als je 50k investeert mag je blij zijn als je 50 eu meer kan vragen.)Verder is en blijft huidige situatie abnormaal...Als de staat betaald word om geld te lenen...Volgende stap ik betaal jou voor die lening die je aangaat?...Waar gaat dat heen?....Downhil....Vroeg of laat barst de zeepbel.Je kan niet verwachten dat kapitalisme bijdraagt aan een beter morgen...Als je tegelijkertijd de fundementen ervan aanvalt....Wie wil hard werken/wie wil sparen/wie wil iets opbouwen...Wetende dat hij/zij nooit de vruchten ervan mag plukken.Of het sop de kolen niet meer waard is. 2007 1M=4% =40 000 eu / 2019 1M=0.01% =1600 eu (spaarboekjes).ECB beleid is niet alleen slecht voor ouderen het demotiveert een volledige generatieWaarom investeringen in groene energie uitstellen? Is dit niet net het moment om dat wel te doen?
Ik zou nooit investeren in laagrenderende investeringen, behalve als ik er zelf iets aan heb (veranda bv).
Ik zie wel niet goed in waarom je cash moet hebben?
Of je moet schrik hebben dat de banken crashen, dan ben je vrees ik met uw geld ook niet meer veel....
Ik zie wel niet goed in waarom je cash moet hebben?
Of je moet schrik hebben dat de banken crashen, dan ben je vrees ik met uw geld ook niet meer veel....
Jij hebt perfect begrepen wat het doel van de ECB is: het is de moeite niet om te sparen, dus is het beter geld uit te geven en te investeren. Dan geraken we na een tijdje uit de slechte economische toestand, en keren we terug naar een periode van economische groei. Zo hoopt de ECB.
Nu, het is ook niet de volledige ECB die dit een goed idee vindt: ze zijn hopeloos verdeeld maar Draghi heeft nog eens zijn wil doorgedrukt.
Ik was vroeger ook van die gedachten,....In tijden van lage rente is het juist een goed idee om je geld in je huis te investeren. Dat creëert een blijvende meerwaarde.
Echter als je er kritisch over nadenkt waar zou die meerwaarde vandaan komen?
In het verleden was het altijd de dalende rente die meehielp de woning prijs omhoog te duwen.Vroeger(en nee geen 30jaar terug) was de vuist regel koop nu iets en binnen 10j is de waarde ervan verdubbeld,...Het huidige ECB beleid zet mensen aan te investeren(of het nu rendeert of niet),schulden aan te gaan...van zodra de rente ook maar een beetje stijgt krijg je de perfecte storm...mensen die een 2 de woning kochten tegen hun wil (die gekozen hebben voor huur ipv 0.01% rente)zullen verkopen;Lage cash reservers.Als je lage cash reservers hebt en je hebt het geld echt NODIG...dan zal je verkopen aan gelijk welke prijs(groene woning of niet),....Op heden draait de economie vierkant maar wanneer de zeepbellen barsten pas dan zal je de schade zien die het ECB beleid heeft toegebracht...what cant go up must go down?
Het enige lichtpuntje misschien dat de woningprijzen in België laag liggen in vergelijking met de buurlanden en dat kapitaal uit het buitenland mss de redding kan zijn.
Bovendien als je echt iets wil doen voor moeder natuur vergeet die Tesla(60k),...Voor het zelfde geld koop je op sommige plaatsen nog steeds 20+ hectare bos....wat veel meer impact zal hebben.
Dat bos is er. Of jij het nu koopt of iemand anders...
Ik zie niet in dat de rente over 20 jaar naar pakweg 2pct gaat. Tegen dan is vastgoedinvestering afbetaald. Ook al is het dan nog enkel de grondwaarde waard,....
Buurlanden duurder? Is dat nog wel ? Uk volledig akkoord. Duitsland, Frankrijk, Nederland of altijd veel duurder?
Ik zie niet in dat de rente over 20 jaar naar pakweg 2pct gaat. Tegen dan is vastgoedinvestering afbetaald. Ook al is het dan nog enkel de grondwaarde waard,....
Buurlanden duurder? Is dat nog wel ? Uk volledig akkoord. Duitsland, Frankrijk, Nederland of altijd veel duurder?