Rentedaling medirect
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Rentedaling medirect
Ik doelde niet op prijsstijgingen van vastgoed maar ik wilde zeggen dat als je je huis goed onderhoudt en verbetert je ook in de toekomst nog een degelijk en leefbaar huis zult hebben.
Als jij eigenaar bent van dat bos bescherm je het tegen afbranden.Dat bos is er. Of jij het nu koopt of iemand anders...
+ als je 20+ hectare grond koopt dan is dat vaak van een boer die deel van dat land gebruikte,...als je de natuur zijn werk laat doen zal het land terug volledig bos worden.
Men kan de rente niet op 0% laten.Dat veroorzaakt op lange termijn problemen.Ik ben er van overtuigd dat de rente stijging buiten de wil van het ECB zal zijn.Jij mag je lening afbetaald hebben maar je bent verslaafd aan ""goedkoop krediet"" vooraleer die lening is afgerond zal je waarschijnlijk al je volgende investering gedaan hebben.Dus gelijk wanneer de rente terug omhoog gaat ... komt er chaos
Een rentestijging zal vooral dramatisch zijn voor de overheidsschuld. In de voorbije jaren toen de rente laag stond heeft de overheid nagelaten de schuld af te bouwen. Wanneer de rente terug stijgt zullen er miljarden aan te betalen interesten bijkomen.
Is dat zo? Ik ken Duitsland relatief goed en daar is vastgoed toch wel een stuk goedkoper dan in Vlaanderen. In het VK is Zuid-Engeland onbetaalbaar maar is het Noorden spotgoedkoop. De Franse markt ken ik totaal niet.
Vergeet ook niet dat Belgische huizen naar Europese normen enerzijds relatief groot maar anderzijds vrij oud en zeer slecht geïsoleerd zijn. Dat maakt prijzen rechtstreeks vergelijken met het buitenland moeilijk: je krijgt hier in België veel kwantiteit maar weinig kwaliteit op de markt voor tweedehands vrijstaande woningen.
De schulden worden vooral op lange termijn gefinancierd. Ondanks het feit dat de OLO 10 jaar dit jaar alweer historisch laag is, betaalt Belgie dit jaar maar 200 miljoen minder rente dan vorig jaar.
Het gaat dus maar geleidelijk omhoog en omlaag.
Bovendien gaat de inflatie mee omhoog of omlaag. Inkomsten gaan dus ook omhoog of omlaag bij stijgende of dalende rentevoeten.
De overheid moet dus op elk moment de schulden onder controle houden.
Landen als Nederland en Duitsland doen dat trouwens te goed, met hun grote overschotten.
In Duitsland wordt er al voor gepleit dat de overheid het geld meer zou laten rollen en een tekort op de begroting toelaten om de economie aan te zwengelen.
In Duitsland zijn woningen inderdaad goedkoper dan bij ons. Nederland en Luxemburg zijn duurder. VK zoals dw zegt in het zuiden compleet onbetaalbaar met uitzondering van het eiland Wight waar ze relatief goedkoop zijn. Hoe meer naar het noorden hoe goedkoper.
Frankrijk is meestal ook goedkoper maar sterk afhankelijk van de streek. In dunbevolkte streken in Frankrijk zijn er bouwgronden te koop in ruil voor een zak patatten. Een collega van me heeft daar een (te renoveren) huis gekocht met 5000m2 grond voor 50.000 euro. Hier heb je voor die prijs een garagebox. Je moet er daar natuurlijk wel bijnemen dat je soms 30 km moet rijden naar een treffelijke supermarkt.
Nogal wat West-Vlamingen uit de grensstreek gaan net over de grens wonen omdat de huizen daar significant goedkoper zijn.
Frankrijk is meestal ook goedkoper maar sterk afhankelijk van de streek. In dunbevolkte streken in Frankrijk zijn er bouwgronden te koop in ruil voor een zak patatten. Een collega van me heeft daar een (te renoveren) huis gekocht met 5000m2 grond voor 50.000 euro. Hier heb je voor die prijs een garagebox. Je moet er daar natuurlijk wel bijnemen dat je soms 30 km moet rijden naar een treffelijke supermarkt.
Nogal wat West-Vlamingen uit de grensstreek gaan net over de grens wonen omdat de huizen daar significant goedkoper zijn.
Laatst gewijzigd door anonymous op 29 september 2019, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Nederland is een stuk duurder,Engeland(deels),verder hoeft buitenlands kapitaal niet enkel van buurlanden te komen,Australië,Hongkong,Noorwegen,Zwitserland,om er nog maar een paar te noemenIs dat zo? Ik ken Duitsland relatief goed en daar is vastgoed toch wel een stuk goedkoper dan in Vlaanderen. In het VK is Zuid-Engeland onbetaalbaar maar is het Noorden spotgoedkoop. De Franse markt ken ik totaal niet.
Vergeet ook niet dat Belgische huizen naar Europese normen enerzijds relatief groot maar anderzijds vrij oud en zeer slecht geïsoleerd zijn. Dat maakt prijzen rechtstreeks vergelijken met het buitenland moeilijk: je krijgt hier in België veel kwantiteit maar weinig kwaliteit op de markt voor tweedehands vrijstaande woningen.
Vanavond in De Tijd:
Europese gezinnen sparen meest in negen jaar
Consumenten worden voorzichtiger omdat de economische conjunctuur verslechtert, zegt Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België.
Ralph Hamers, de CEO van ING, verwees onlangs naar de Europese Centrale Bank (ECB). 'De negatieverentepolitiek van de ECB maakt mensen zo onzeker dat ze nog meer geld opzij zetten dan vroeger.' Als dat klopt is het soepel geldbeleid contraproductief, omdat een stijging van het sparen een negatieve invloed heeft op de consumptie.
Ik ben er weg, voor die 0,50% heb ik liever mijn geld bij een grootbank staan...
Medirect geeft nog 0.85% voor een jaar als je er geld had staan begin oktober !
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Medirect geeft nog 0.85% voor een jaar als je er geld had staan begin oktober !
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Als de getrouwheidsperiode van een storting afloopt op 15 oktober of 1 december heb je die intrest respectievelijk nog 2 weken of 2 maanden !
De oude getrouwheidspremie zal je enkel na een jaar kunnen hebben als de storting waarop ze betrekking heeft op of net voor 29 september was.
De oude getrouwheidspremie zal je enkel na een jaar kunnen hebben als de storting waarop ze betrekking heeft op of net voor 29 september was.