Rentekorting
TIP
Rentekorting
In 2016 een hypothecair krediet aangegaan. Nu lees ik in de voorwaarden dat we een verzekering dienden af te sluiten die beschadiging (oa brand) dekt bij deze bank bij een voorwaardelijke rentekorting.
Blijkbaar hebben we zo'n voorwaardelijke rentevoet van 0.0416%/maand of 0.5%/jaar.
Als we nu zouden overstappen naar een andere maayschappij voor brandverzekering, gaat er dan bij de bank een haan naar kraaien of niet?
Blijkbaar hebben we zo'n voorwaardelijke rentevoet van 0.0416%/maand of 0.5%/jaar.
Als we nu zouden overstappen naar een andere maayschappij voor brandverzekering, gaat er dan bij de bank een haan naar kraaien of niet?
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Re: Rentekorting
Als je je verzekering opzegt kan het idd zijn dat men kijkt of je deze voorwaarden niet schendt.
Kans is niet klein
Kans is niet klein
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat zou de lening 4€/maand duurder maken, dus 50€/jaar. Overschakeling brandverzekering zou op jaarbasis 165€ minder kosten.
Correcte berekening toch eh? 0.0416% van 956€.
Correcte berekening toch eh? 0.0416% van 956€.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
-
sofienemie
- Full Member

- Contacteer:
Dat zien ze zeker na
En je rentevoet wordt 0,5% aangepast
Geen 0.5% op je maandelijkse last. Het zal je veel kosten.
Is toch +0.5% op de jaarlijks last?sofienemie schreef: ↑7 september 2019, 16:10 Dat zien ze zeker na
Niet bestaande rentevoet +0.5%.
Waarom denk je dat? Je hebt 0,5% korting gekregen op de rentevoet, dus het is ook je rentevoet die met 0,5% zou omhoog gaan.BDE86 schreef: ↑7 september 2019, 16:31Is toch +0.5% op de jaarlijks last?sofienemie schreef: ↑7 september 2019, 16:10 Dat zien ze zeker na
Niet bestaande rentevoet +0.5%.
-
anonymous
Zal hoogst waarschijnlijk om meer dan 50€/jaar gaan.
Maar met de info die je gegeven hebt, kunnen we weinig raad geven.
Het gaat inderdaad niet om 0.5% op je maandlast.
Maar je rentevoet gaat dan met 0.5% omhoog.
* Wanneer is je lening gestart?
* Wat is je rentevoet?
* Wat is je openstaand kapitaal
* en hoeveel maanden heb je nog te gaan?
Je kan het +/- zelf berekenen
Ga naar deze tool:
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html
* Vul links de info van je huidige lening in.
* rechts kies je voor "nee" bij de vraag van een andere bank.
* Bij rentevoet, geef je je huidige rentevoet +0.5% in.
* klik op berekenen
* scroll naar beneden en zet alle kosten op 0 (wederbeleging en dossier)
* klik op herberekenen.
Je krijgt nu hetgeen je meer zal moeten betalen
FYI
Ik heb een fictieve simulatie gedaan:
een lening van 200.000 aan 2% op 20jaar, gestart in 2016.
Als je daarop de 0.5% korting verliest (dus je gaat naar 2.5%), dan ga je maandelijks zo'n €40 meer betalen of een kleine €500/jaar
* Wat is je rentevoet?
Ga naar deze tool:
* klik op berekenen
* klik op herberekenen.
FYI
Als je daarop de 0.5% korting verliest (dus je gaat naar 2.5%), dan ga je maandelijks zo'n €40 meer betalen of een kleine €500/jaar
Je zit er wel rond, goed geschat. Beginsaldo 236000. Nog 21400 open dacht ik. Maandlast 956€. Nog 22jaar te gaan.anonymous schreef: ↑7 september 2019, 16:48 Zal hoogst waarschijnlijk om meer dan 50€/jaar gaan.
* Wat is je rentevoet?
Ga naar deze tool:
* klik op berekenen
* klik op herberekenen.
FYI
Zijn eigenlijk gangsterpraktijken dan. Is me indertijd zo niet uitgelegd, zeker niet zoals ik het nu vast stel.
-
anonymous
Hoe is het je dan wel uitgelegd?
Gangsterpraktijken?
Tja, je hoefde van de korting geen gebruik te maken! Je kende de voorwaarden.
Als je bij de lening een brandverzekering neemt, dan krijg je een korting.
Meestal idem voor loondomiciliëring en SSV. Je hebt dan de keuze om dat te doen, of niet.
Die korting krijg je natuurlijk niet "voor je mooie ogen". Als je de verzekering bij hen opzegt, verlies je de korting.
Je krijgt een korting omdat je dit, dit en dat neemt.anonymous schreef: ↑7 september 2019, 17:23Hoe is het je dan wel uitgelegd?
Gangsterpraktijken?
Tja, je hoefde van de korting geen gebruik te maken! Je kende de voorwaarden.
Als je bij de lening een brandverzekering neemt, dan krijg je een korting.
Meestal idem voor loondomiciliëring en SSV. Je hebt dan de keuze om dat te doen, of niet.
Die korting krijg je natuurlijk niet "voor je mooie ogen". Als je de verzekering bij hen opzegt, verlies je de korting.
Voorwaarde als deze gedurende de hele looptijd te behouden is niets over gevallen. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur steken.
Dan zullen het alleen de autoverzekeringen worden die verhuizen....
-
anonymous
Dus je verwacht dat je over de ganse looptijd van de lening een korting krijgt van zo'n € 500/jaar, als je voor een jaar of 2 een brandverzekering neemt?
Daar begin je op die moment niet aan te rekenen eh. 0.5% lijkt weinig.
1.87% leek om ook een redelijke rentevoet op 25jaar, 3jaar geleden. Herinner me wel dat we ook naar 1.71 op 20jaar konden maar onder de 1000€ grens wilden blijven. Over de rest sta je eigenlijk niet echt bij stil...
BDE86 schreef: ↑7 september 2019, 17:40Daar begin je op die moment niet aan te rekenen eh. 0.5% lijkt weinig.
1.87% leek om ook een redelijke rentevoet op 25jaar, 3jaar geleden. Herinner me wel dat we ook naar 1.71 op 20jaar konden maar onder de 1000€ grens wilden blijven. Over de rest sta je eigenlijk niet echt bij stil...
Tja, is net bij de rest dat je moet stil staan bij het aangaan van lening. Bv 0,25% korting krijgen en dan 750€ meer per persoon betalen voor uw ssv zijn allemaal dingen die je moet bekijken voor je tekent.
Ik zelf ga nu wrs bij Argenta gaan waar een brandverzekering bij hun verplicht is, maar niemand komt in de buurt van hun voorstel en het verschil in rente bedraagt rond 3000€ ik denk niet dat ik dit er kan uithalen op 12j