Rijden op aardgas (CNG)
-
anonymous
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik vraag me eigenlijk af of, zolang er LPG voorhanden is, het niet beter (lees goedkoper) is om op LPG te rijden in plaats van op aardgas.
Op aardgas ben je namelijk (voorlopig nog) beperkt tot een aantal merken/modellen. Elke benzinewagen kan op LPG gezet worden.
Een aardgaswagen is in de meeste gevallen duurder in aankoop dan een benzinewagen kopen en deze te laten ombouwen naar LPG.
Aardgas is duurder dan LPG. Ik heb gisteren 40 liter lpg getankt voor 12.95 euro. Met 40 liter rij ik meer dan 400 km. Dat is 3.23 euro per 100 km.
Ik lees dat sommige aardgaswagens als ze toevallig L-gas tanken amper 275 km ver geraken.
In een aardgaswagen heb je een benzinetankje van 15 liter. Als je dus zonder aardgas valt is het toch eventjes stressen denk ik.
In een wagen omgebouwd op LPG heb je een volwaardige benzinetank, in mijn geval 50 liter. In kan dus in noodgeval nog eens 600 km rijden met mijn benzinetank.
Het enige dat volgens mij in het voordeel is van aardgas is dat het nog milieuvriendelijke is dan LPG en dat je momenteel geen BIV en geen rijtaks moet betalen voor aardgas. Maar dat duurt maar tot 2020. En daarna ? Eerst zoveel mogelijk mensen proberen naar aardgas te jagen en dan een extra taks heffen ?
Op aardgas ben je namelijk (voorlopig nog) beperkt tot een aantal merken/modellen. Elke benzinewagen kan op LPG gezet worden.
Een aardgaswagen is in de meeste gevallen duurder in aankoop dan een benzinewagen kopen en deze te laten ombouwen naar LPG.
Aardgas is duurder dan LPG. Ik heb gisteren 40 liter lpg getankt voor 12.95 euro. Met 40 liter rij ik meer dan 400 km. Dat is 3.23 euro per 100 km.
Ik lees dat sommige aardgaswagens als ze toevallig L-gas tanken amper 275 km ver geraken.
In een aardgaswagen heb je een benzinetankje van 15 liter. Als je dus zonder aardgas valt is het toch eventjes stressen denk ik.
In een wagen omgebouwd op LPG heb je een volwaardige benzinetank, in mijn geval 50 liter. In kan dus in noodgeval nog eens 600 km rijden met mijn benzinetank.
Het enige dat volgens mij in het voordeel is van aardgas is dat het nog milieuvriendelijke is dan LPG en dat je momenteel geen BIV en geen rijtaks moet betalen voor aardgas. Maar dat duurt maar tot 2020. En daarna ? Eerst zoveel mogelijk mensen proberen naar aardgas te jagen en dan een extra taks heffen ?
-
Franciskine
- Newbie

- Contacteer:
Mijn vw golf variant heeft bij zijn aardgastank nog een volwaardige benzinetank van 50 liter, totaal dus meer dan 1300 km bereik.
-
Franciskine
- Newbie

- Contacteer:
Toch niet.....ondertussen een CNG station geopend in Boom, daar passeer ik dus iedere dag.....ik was daar op de hoogte van bij aankoop van mijn CNG wagen.....ik moest enkel wat geduld hebben.... ( 2 à 3 maanden )Spruitekop schreef:Goe bezig.Franciskine schreef:Er is een CNG station op 8 km afstand van waar ik woon en eentje waar ik amper een 8 tal kilometer moet omrijden op weg van het werk naar huis.Gaat dat rap uw voeten uithangen.
Ik spaar nu ongeveer 1000€ per jaar uit aan brandstof kosten, de voordelen van geen BIV en rijtaks te moeten betalen nog niet eens meegerekend....
-
anonymous
Ik stel me wel de vraag hoe het zit als je op reis gaat. In Duitsland, Oostenrijk en Italië zal je geen problemen hebben om CNG te tanken. Frankrijk is al een ander verhaal. Spanje is een kleine ramp om van Groot-Britannië nog maar te zwijgen.
Ik ben net terug van Schotland en heb op heel mijn reis geen enkele CNG pomp gezien. LPG daarentegen is overal vlot verkrijgbaar (ik heb geen meter op benzine moeten rijden), ook in de andere Europese landen. Komt daar dan nog eens bij dat CNG duur is in andere landen, in sommige net zo duur als benzine.
Als je dus met je CNG wagen op reis wil moet je dikwijls voor langere tijd op benzine rijden (lijkt me plezant bij sommige wagens met een benzinetank van 15 liter) en je reis goed plannen in functie van de tankstations
Ik ben net terug van Schotland en heb op heel mijn reis geen enkele CNG pomp gezien. LPG daarentegen is overal vlot verkrijgbaar (ik heb geen meter op benzine moeten rijden), ook in de andere Europese landen. Komt daar dan nog eens bij dat CNG duur is in andere landen, in sommige net zo duur als benzine.
Als je dus met je CNG wagen op reis wil moet je dikwijls voor langere tijd op benzine rijden (lijkt me plezant bij sommige wagens met een benzinetank van 15 liter) en je reis goed plannen in functie van de tankstations
2.anonymous schreef:Ik vraag me eigenlijk af of, zolang er LPG voorhanden is, het niet beter (lees goedkoper) is om op LPG te rijden in plaats van op . Aardgas
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
We fakkelen liever de LPG af en we gaan dan liever aardgas halen.
En dat allemaal omdat we het zo goed voor hebben met het milieu.

En dat allemaal omdat we het zo goed voor hebben met het milieu.

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Dat fakkelen is juist om het milieu te beschermen. Dat is om giftige gassen te verbranden die anders vrij in de atmosfeer zouden komen.
-
anonymous
Lpg wordt idd afgefakkeld, ook omdat er een overschot is aan Lpg. In ons land rijdt maar 1,6 procent van de wagens op lpg vandaar dat het hier ook zo goedkoop is. Ik heb deze morgen getankt aan 0,325 per liter. In de ons omliggende landen rijden veel meer auto's op lpg en daar is de prijs nochtans meer dan het dubbele van hier. In Italië bijvoorbeeld kun je zowat elke auto af fabriek op lpg kopen. Ook in Nederland kun je veel auto's zo kopen. Oa alle Dacia modellen zijn op lpg te krijgen. Als je hier naar een garage gaat vragen voor een lpg wagen proberen ze je ofwel een diesel aan te smeren ofwel eentje op aardgas. Dan beginnen ze te leuteren over de betrouwbaarheid van lpg en blablabla terwijl ze er geen bal verstand van hebben. Mijn Zafira heeft nu 126000 km op lpg gelopen. Nog geen enkel defect gehad.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Dan kan je het toch beter 'verbranden' in een wagen door er mee te rijden. Of het gebruiken in een warmtekrachtcentrale?Yaris schreef:Dat fakkelen is juist om het milieu te beschermen. Dat is om giftige gassen te verbranden die anders vrij in de atmosfeer zouden komen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Het is voornamelijk aardgas dat wordt afgefakkeld. LPG is relatief eenvoudig 'on site' vloeibaar te maken (propaan en butaan kun je zonder extreme koeling vloeibaar maken, aardgas niet). Saoedi-Arabië haalt bijvoorbeeld een flink deel van zijn elektriciteit uit de verbranding van ongeraffineerde LPG (eufimistisch 'petroleumcondensaat' genoemd).Spruitekop schreef:Dan kan je het toch beter 'verbranden' in een wagen door er mee te rijden. Of het gebruiken in een warmtekrachtcentrale?Yaris schreef:Dat fakkelen is juist om het milieu te beschermen. Dat is om giftige gassen te verbranden die anders vrij in de atmosfeer zouden komen.
De reden waarom men aardgas dat meekomt met olie affakkelt, is omdat aardgas per pijplijn moet vervoerd worden (hetzij tot aan de eindgebruiker, hetzij tot aan een LNG-terminal). Dergelijke pijplijnen kosten handenvol geld en worden dus enkel gebruikt als je olieveld aan minstens één van volgende voorwaarden voldoet:
a) Het veld is gigantisch is en gaat decennia meegaan, of bevat een uitzonderlijk grote 'nevenfractie' aardgas.
b) Er is een grote verbruiker vlakbij (een gascentrale of een kunstmestfabriek bijvoorbeeld).
c) Je opereert in een land met strenge milieunormen en mag dus gewoonweg niet fakkelen. Dit is het geval in zowat alle westerse landen.
In landen waar olievelden vaak ver weg van de beschaving liggen en milieunormen nihil zijn (denk aan Rusland) is fakkelen helaas de best haalbare oplossing. CO2 is een minder sterk broeikasgas dan methaan. De laatste jaren wordt er wel gesleuteld aan kleinere, elegantere LNG-installaties die je on site kan gebruiken, maar daar is het door de lage olie- en gasprijzen wat stil rond.
CNG scoort in alle milieu-indicatoren beter dan LPG (minder voor de gezondheid schadelijke emissies en iets lagere broeikasgasuitstoot). De enige reden om voor LPG te kiezen is dat het nog net ietsje goedkoper is dan CNG, maar voor die paar euro per jaar verschil zou ik toch nooit voor LPG gaan. Vanuit milieu-perspectief zijn elektrische wagens of benzinewagens op (tweede generatie) bio-ethanol overigens nog beter, maar beide zijn een stuk prijziger dan CNG of LPG.
Is Lpg niet veel goedkoper???dw schreef:De enige reden om voor LPG te kiezen is dat het nog net ietsje goedkoper is dan CNG, maar voor die paar euro per jaar verschil zou ik toch nooit voor LPG gaan. Vanuit milieu-perspectief zijn elektrische wagens of benzinewagens op (tweede generatie) bio-ethanol overigens nog beter, maar beide zijn een stuk prijziger dan CNG of LPG.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Dus Antwerpen-stad is een 'derde wereld'-regio.dw schreef:c) Je opereert in een land met strenge milieunormen en mag dus gewoonweg niet fakkelen. Dit is het geval in zowat alle westerse landen.
-
anonymous
Bij mij in de buurt kost LPG momenteel 0.325 per liter, CNG 0.940 per kg.voodoo schreef:Is Lpg niet veel goedkoper???dw schreef:De enige reden om voor LPG te kiezen is dat het nog net ietsje goedkoper is dan CNG, maar voor die paar euro per jaar verschil zou ik toch nooit voor LPG gaan. Vanuit milieu-perspectief zijn elektrische wagens of benzinewagens op (tweede generatie) bio-ethanol overigens nog beter, maar beide zijn een stuk prijziger dan CNG of LPG.
Of het al dan niet goedkoper is zal dus afhangen van het verbruik van de wagen.
Voorbeeld. Mijn Zafira verbruikt tussen de 8 en 10 liter op lpg, laten we dus als gemiddelde 9 liter nemen.
Dus kost 100 km mij 2.925 euro
Volgens het aardgasrijder forum verbruikt iemand zijn Zafira CNG 5.5 kg per 100 km = 5.17 euro per 100 km.
Dus, het pure rijden op lpg is toch wel een stuk goedkoper. Maar momenteel moet je geen taksen of BIV betalen op een wagen op CNG dus als je alles optelt over pakweg 100.000 km zal het niet zo veel schelen.
De reden voor mij om voorlopig niet te kiezen voor aardgas is de beschikbaarheid. De lpg pomp is hier in de buurt. Voor een CNG pomp moet ik 20 km omrijden. Dat moet je er natuurlijk ook bij rekenen. Als je telkens moet omrijden om te gaan tanken is de lol en de besparing er ook snel af.
En telkens als je verder moet rijden dan je tank CNG aankan moet je gaan kijken en plannen om een pomp te vinden terwijl er zowat in elk dorp en overal langs de autosnelweg lpg te tanken is. Als je dan telkens moet overschakelen op benzine om een pomp te gaan zoeken voor je weer op CNG verder kan is je besparing ook weg.
En als je het aardgas rijder forum leest dan zijn er toch wel wat problemen, vooral bij Fiat waar de mensen geen CNG kunnen tanken wegens een defecte klep. Voor herstelling moet hun auto naar Tienen (amai) omdat ze er bij Fiat niet kunnen aan werken. Dat zal bij de andere merken ook wel zo zijn want die CNG installaties worden uiteraard niet door Opel, Fiat of een andere constructeur ingebouwd maar daar een extern bedrijf. En een lpg installateur kun je zelf kiezen. Die van mij is 7 km van mijn deur.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Als ik met m'n auto op gas kon rijden at ik elke dag bonen, kolen of schorseneren. 
Thx flattwinpower.
Val lpg lees en hoor ik ook veel problemen ivm kleppen die gaan slijten, .... .
Daar ik altijd 2e hands koop lijkt lpg/lpi de enige oplossing voor mij, moest ik willen overstappen.
Ik zou dan een wagen van 4/5 jaar oud kopen met max. 60.000 km en daar dan voor een 2.500 euro lpg inleggen.
Maar bon ik zal eerst mijn huidige diesel oprijden die jan er hopelijk nog wel een 120.000 km aan.
Val lpg lees en hoor ik ook veel problemen ivm kleppen die gaan slijten, .... .
Daar ik altijd 2e hands koop lijkt lpg/lpi de enige oplossing voor mij, moest ik willen overstappen.
Ik zou dan een wagen van 4/5 jaar oud kopen met max. 60.000 km en daar dan voor een 2.500 euro lpg inleggen.
Maar bon ik zal eerst mijn huidige diesel oprijden die jan er hopelijk nog wel een 120.000 km aan.