Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Rijden op aardgas (CNG)

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
389 berichten
  • Pagina 18 van 26
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • …
  • 26
  • Volgende
anonymous

Re: Rijden op aardgas (CNG)

• Citeer

Bericht door anonymous » 18 februari 2016, 09:31

Ik vraag me eigenlijk af of, zolang er LPG voorhanden is, het niet beter (lees goedkoper) is om op LPG te rijden in plaats van op aardgas.
Op aardgas ben je namelijk (voorlopig nog) beperkt tot een aantal merken/modellen. Elke benzinewagen kan op LPG gezet worden.
Een aardgaswagen is in de meeste gevallen duurder in aankoop dan een benzinewagen kopen en deze te laten ombouwen naar LPG.
Aardgas is duurder dan LPG. Ik heb gisteren 40 liter lpg getankt voor 12.95 euro. Met 40 liter rij ik meer dan 400 km. Dat is 3.23 euro per 100 km.
Ik lees dat sommige aardgaswagens als ze toevallig L-gas tanken amper 275 km ver geraken.
In een aardgaswagen heb je een benzinetankje van 15 liter. Als je dus zonder aardgas valt is het toch eventjes stressen denk ik.
In een wagen omgebouwd op LPG heb je een volwaardige benzinetank, in mijn geval 50 liter. In kan dus in noodgeval nog eens 600 km rijden met mijn benzinetank.
Het enige dat volgens mij in het voordeel is van aardgas is dat het nog milieuvriendelijke is dan LPG en dat je momenteel geen BIV en geen rijtaks moet betalen voor aardgas. Maar dat duurt maar tot 2020. En daarna ? Eerst zoveel mogelijk mensen proberen naar aardgas te jagen en dan een extra taks heffen ?

Franciskine
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Franciskine
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Franciskine » 18 februari 2016, 09:40

Mijn vw golf variant heeft bij zijn aardgastank nog een volwaardige benzinetank van 50 liter, totaal dus meer dan 1300 km bereik.

Franciskine
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Franciskine
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Franciskine » 5 juli 2016, 08:20

Spruitekop schreef:
Franciskine schreef:Er is een CNG station op 8 km afstand van waar ik woon en eentje waar ik amper een 8 tal kilometer moet omrijden op weg van het werk naar huis.
Goe bezig. ::) Gaat dat rap uw voeten uithangen.
Toch niet.....ondertussen een CNG station geopend in Boom, daar passeer ik dus iedere dag.....ik was daar op de hoogte van bij aankoop van mijn CNG wagen.....ik moest enkel wat geduld hebben.... ( 2 à 3 maanden )
Ik spaar nu ongeveer 1000€ per jaar uit aan brandstof kosten, de voordelen van geen BIV en rijtaks te moeten betalen nog niet eens meegerekend....

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 14 juli 2016, 20:29

Ik stel me wel de vraag hoe het zit als je op reis gaat. In Duitsland, Oostenrijk en Italië zal je geen problemen hebben om CNG te tanken. Frankrijk is al een ander verhaal. Spanje is een kleine ramp om van Groot-Britannië nog maar te zwijgen.
Ik ben net terug van Schotland en heb op heel mijn reis geen enkele CNG pomp gezien. LPG daarentegen is overal vlot verkrijgbaar (ik heb geen meter op benzine moeten rijden), ook in de andere Europese landen. Komt daar dan nog eens bij dat CNG duur is in andere landen, in sommige net zo duur als benzine.
Als je dus met je CNG wagen op reis wil moet je dikwijls voor langere tijd op benzine rijden (lijkt me plezant bij sommige wagens met een benzinetank van 15 liter) en je reis goed plannen in functie van de tankstations

voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 14 juli 2016, 23:16

anonymous schreef:Ik vraag me eigenlijk af of, zolang er LPG voorhanden is, het niet beter (lees goedkoper) is om op LPG te rijden in plaats van op . Aardgas
2.

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 14 juli 2016, 23:50

We fakkelen liever de LPG af en we gaan dan liever aardgas halen. :D
En dat allemaal omdat we het zo goed voor hebben met het milieu. ;D

Afbeelding
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 15 juli 2016, 07:44

Dat fakkelen is juist om het milieu te beschermen. Dat is om giftige gassen te verbranden die anders vrij in de atmosfeer zouden komen.

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 15 juli 2016, 13:16

Lpg wordt idd afgefakkeld, ook omdat er een overschot is aan Lpg. In ons land rijdt maar 1,6 procent van de wagens op lpg vandaar dat het hier ook zo goedkoop is. Ik heb deze morgen getankt aan 0,325 per liter. In de ons omliggende landen rijden veel meer auto's op lpg en daar is de prijs nochtans meer dan het dubbele van hier. In Italië bijvoorbeeld kun je zowat elke auto af fabriek op lpg kopen. Ook in Nederland kun je veel auto's zo kopen. Oa alle Dacia modellen zijn op lpg te krijgen. Als je hier naar een garage gaat vragen voor een lpg wagen proberen ze je ofwel een diesel aan te smeren ofwel eentje op aardgas. Dan beginnen ze te leuteren over de betrouwbaarheid van lpg en blablabla terwijl ze er geen bal verstand van hebben. Mijn Zafira heeft nu 126000 km op lpg gelopen. Nog geen enkel defect gehad.

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 15 juli 2016, 14:15

Yaris schreef:Dat fakkelen is juist om het milieu te beschermen. Dat is om giftige gassen te verbranden die anders vrij in de atmosfeer zouden komen.
Dan kan je het toch beter 'verbranden' in een wagen door er mee te rijden. Of het gebruiken in een warmtekrachtcentrale?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.

dw
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dw » 15 juli 2016, 22:14

Spruitekop schreef:
Yaris schreef:Dat fakkelen is juist om het milieu te beschermen. Dat is om giftige gassen te verbranden die anders vrij in de atmosfeer zouden komen.
Dan kan je het toch beter 'verbranden' in een wagen door er mee te rijden. Of het gebruiken in een warmtekrachtcentrale?
Het is voornamelijk aardgas dat wordt afgefakkeld. LPG is relatief eenvoudig 'on site' vloeibaar te maken (propaan en butaan kun je zonder extreme koeling vloeibaar maken, aardgas niet). Saoedi-Arabië haalt bijvoorbeeld een flink deel van zijn elektriciteit uit de verbranding van ongeraffineerde LPG (eufimistisch 'petroleumcondensaat' genoemd).

De reden waarom men aardgas dat meekomt met olie affakkelt, is omdat aardgas per pijplijn moet vervoerd worden (hetzij tot aan de eindgebruiker, hetzij tot aan een LNG-terminal). Dergelijke pijplijnen kosten handenvol geld en worden dus enkel gebruikt als je olieveld aan minstens één van volgende voorwaarden voldoet:

a) Het veld is gigantisch is en gaat decennia meegaan, of bevat een uitzonderlijk grote 'nevenfractie' aardgas.
b) Er is een grote verbruiker vlakbij (een gascentrale of een kunstmestfabriek bijvoorbeeld).
c) Je opereert in een land met strenge milieunormen en mag dus gewoonweg niet fakkelen. Dit is het geval in zowat alle westerse landen.

In landen waar olievelden vaak ver weg van de beschaving liggen en milieunormen nihil zijn (denk aan Rusland) is fakkelen helaas de best haalbare oplossing. CO2 is een minder sterk broeikasgas dan methaan. De laatste jaren wordt er wel gesleuteld aan kleinere, elegantere LNG-installaties die je on site kan gebruiken, maar daar is het door de lage olie- en gasprijzen wat stil rond.

CNG scoort in alle milieu-indicatoren beter dan LPG (minder voor de gezondheid schadelijke emissies en iets lagere broeikasgasuitstoot). De enige reden om voor LPG te kiezen is dat het nog net ietsje goedkoper is dan CNG, maar voor die paar euro per jaar verschil zou ik toch nooit voor LPG gaan. Vanuit milieu-perspectief zijn elektrische wagens of benzinewagens op (tweede generatie) bio-ethanol overigens nog beter, maar beide zijn een stuk prijziger dan CNG of LPG.

voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 15 juli 2016, 22:25

dw schreef:De enige reden om voor LPG te kiezen is dat het nog net ietsje goedkoper is dan CNG, maar voor die paar euro per jaar verschil zou ik toch nooit voor LPG gaan. Vanuit milieu-perspectief zijn elektrische wagens of benzinewagens op (tweede generatie) bio-ethanol overigens nog beter, maar beide zijn een stuk prijziger dan CNG of LPG.
Is Lpg niet veel goedkoper???

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 15 juli 2016, 22:51

dw schreef:c) Je opereert in een land met strenge milieunormen en mag dus gewoonweg niet fakkelen. Dit is het geval in zowat alle westerse landen.
Dus Antwerpen-stad is een 'derde wereld'-regio. :D

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 15 juli 2016, 22:54

voodoo schreef:
dw schreef:De enige reden om voor LPG te kiezen is dat het nog net ietsje goedkoper is dan CNG, maar voor die paar euro per jaar verschil zou ik toch nooit voor LPG gaan. Vanuit milieu-perspectief zijn elektrische wagens of benzinewagens op (tweede generatie) bio-ethanol overigens nog beter, maar beide zijn een stuk prijziger dan CNG of LPG.
Is Lpg niet veel goedkoper???
Bij mij in de buurt kost LPG momenteel 0.325 per liter, CNG 0.940 per kg.
Of het al dan niet goedkoper is zal dus afhangen van het verbruik van de wagen.
Voorbeeld. Mijn Zafira verbruikt tussen de 8 en 10 liter op lpg, laten we dus als gemiddelde 9 liter nemen.
Dus kost 100 km mij 2.925 euro
Volgens het aardgasrijder forum verbruikt iemand zijn Zafira CNG 5.5 kg per 100 km = 5.17 euro per 100 km.
Dus, het pure rijden op lpg is toch wel een stuk goedkoper. Maar momenteel moet je geen taksen of BIV betalen op een wagen op CNG dus als je alles optelt over pakweg 100.000 km zal het niet zo veel schelen.
De reden voor mij om voorlopig niet te kiezen voor aardgas is de beschikbaarheid. De lpg pomp is hier in de buurt. Voor een CNG pomp moet ik 20 km omrijden. Dat moet je er natuurlijk ook bij rekenen. Als je telkens moet omrijden om te gaan tanken is de lol en de besparing er ook snel af.
En telkens als je verder moet rijden dan je tank CNG aankan moet je gaan kijken en plannen om een pomp te vinden terwijl er zowat in elk dorp en overal langs de autosnelweg lpg te tanken is. Als je dan telkens moet overschakelen op benzine om een pomp te gaan zoeken voor je weer op CNG verder kan is je besparing ook weg.
En als je het aardgas rijder forum leest dan zijn er toch wel wat problemen, vooral bij Fiat waar de mensen geen CNG kunnen tanken wegens een defecte klep. Voor herstelling moet hun auto naar Tienen (amai) omdat ze er bij Fiat niet kunnen aan werken. Dat zal bij de andere merken ook wel zo zijn want die CNG installaties worden uiteraard niet door Opel, Fiat of een andere constructeur ingebouwd maar daar een extern bedrijf. En een lpg installateur kun je zelf kiezen. Die van mij is 7 km van mijn deur.

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 15 juli 2016, 22:58

Als ik met m'n auto op gas kon rijden at ik elke dag bonen, kolen of schorseneren. :D

voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 16 juli 2016, 08:10

Thx flattwinpower.

Val lpg lees en hoor ik ook veel problemen ivm kleppen die gaan slijten, .... .
Daar ik altijd 2e hands koop lijkt lpg/lpi de enige oplossing voor mij, moest ik willen overstappen.
Ik zou dan een wagen van 4/5 jaar oud kopen met max. 60.000 km en daar dan voor een 2.500 euro lpg inleggen.

Maar bon ik zal eerst mijn huidige diesel oprijden die jan er hopelijk nog wel een 120.000 km aan.

Gesloten
  • Afdrukweergave

389 berichten
  • Pagina 18 van 26
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • …
  • 26
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Berekeningen rentes/premies
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan ABN AMRO
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan BKCP
  • ↳   Vraag het aan Credimo
  • ↳   Vraag het aan Delta Lloyd Bank
  • ↳   Vraag het aan DHB Bank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan Fortuneo Bank
  • ↳   Vraag het aan Goffin bank
  • ↳   Vraag het aan KBC Bank & Verzekering
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Onesto-woonkrediet
  • ↳   Vraag het aan Optima Bank
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • ↳   Beleggers nieuws
  • ↳   Spaargids RSS feed nieuws
  • ↳   Algemeen nieuws
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy