Rijden op aardgas (CNG)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik dacht dat je 200 euro betaalt voor zwaardere auto's. Zoals de meeste benzinewagens met oldtimerstatuut (+30). Alleszins loop je nu met lpg minder in de kijker van de hebberige overheid.
Net eens gekeken. Voor een Ford Mustang oldtimer idd 208 euro lpg taks.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Van wie krijg je die 100 euro groene korting nog, en waar vraag je die aan?
Dat gaat automatisch. Staat verrekend op het aanslagbiljet dat je krijgt voor het betalen van de verkeersbelasting.
Blijkbaar zijn er zowel goede als slechte cng wagens in Belgie.
Ik rij met een Fiat 500L, ondertussen na 2j ong 40000km probleemloos gereden
, aan 4,2-4,5kg/100km, of evenveel in euro.
Inderdaad voor die paar keer per jaar dat je in Frankrijk bent, een cng station is moeilijk te vinden, mits plannen lukt dit wel.
Maar met de volwaardige benzine tank kunnen we die ene paar keren lekker dure benzine tanken. voor die 2000km die we er dan mee doen.
Een groot nadeel van de cng wagen is de afwezigheid van de volwaardige trekhaak.
Echter VW biedt CNG aan met trekhaak op de Touran, Golf 7 variant, Passat 7 variant, Caddy maxi en Skoda Octavia break.
De tanks bij vw mogen 20 jaar gebruikt worden, met 4 jaarlijks een visuele controle van 200euro. Dat is 50 euro per jaar.
Die kosten haal je er zeker uit.
Let ook op, enkel de Passat, Golf 7 en Octavia hebben ook een aanzienlijke benzinetank van 35L of groter. De Touran en Caddy moeten het stellen met 10L, ik zou niet willen hiermee in Frankrijk rijden van pomp tot pomp.
Momenteel heb ik een 2e wagen op cng in het gezin, een vw passat b7 variant, met trekhaak (1500kg geremd).
Ook aan een gemiddelde van 4,6kg/100km rijdt deze. Ik kan het enkel maar aanraden.
Tip momenteel zijn enkele VW dealers op de CNG kar gesprongen, en importeren ze jonge 2ehandswagens uit Zweden waar dit veel meer voorkomt dan hier. Op de vw my way website vind je ze terug als je filtert op brandstof CNG.
Ik rij met een Fiat 500L, ondertussen na 2j ong 40000km probleemloos gereden

Inderdaad voor die paar keer per jaar dat je in Frankrijk bent, een cng station is moeilijk te vinden, mits plannen lukt dit wel.
Maar met de volwaardige benzine tank kunnen we die ene paar keren lekker dure benzine tanken. voor die 2000km die we er dan mee doen.
Een groot nadeel van de cng wagen is de afwezigheid van de volwaardige trekhaak.
Echter VW biedt CNG aan met trekhaak op de Touran, Golf 7 variant, Passat 7 variant, Caddy maxi en Skoda Octavia break.
De tanks bij vw mogen 20 jaar gebruikt worden, met 4 jaarlijks een visuele controle van 200euro. Dat is 50 euro per jaar.
Die kosten haal je er zeker uit.
Let ook op, enkel de Passat, Golf 7 en Octavia hebben ook een aanzienlijke benzinetank van 35L of groter. De Touran en Caddy moeten het stellen met 10L, ik zou niet willen hiermee in Frankrijk rijden van pomp tot pomp.
Momenteel heb ik een 2e wagen op cng in het gezin, een vw passat b7 variant, met trekhaak (1500kg geremd).

Ook aan een gemiddelde van 4,6kg/100km rijdt deze. Ik kan het enkel maar aanraden.
Tip momenteel zijn enkele VW dealers op de CNG kar gesprongen, en importeren ze jonge 2ehandswagens uit Zweden waar dit veel meer voorkomt dan hier. Op de vw my way website vind je ze terug als je filtert op brandstof CNG.

-
- Full Member
- Contacteer:
Bijna 23.000 kilometer met mijn CNG A3 nu, en zeer tevreden. Het allerbelangrijkste is een CNG-station in je buurt te hebben, zodat je zeker in België constant op CNG kunt rijden en dus echt heel veel geld bespaart.
DATS bouwt in snel tempo nieuwe stations, maar er zijn inderdaad nog regio's die witte vlekken zijn zoals de Vlaamse Ardennen.
In Duitsland vind je een massa CNG-stations, je moet er wel de autostrade voor af.
Maar ik zou het iedereen aanraden.
DATS bouwt in snel tempo nieuwe stations, maar er zijn inderdaad nog regio's die witte vlekken zijn zoals de Vlaamse Ardennen.
In Duitsland vind je een massa CNG-stations, je moet er wel de autostrade voor af.
Maar ik zou het iedereen aanraden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik las zonet op een forum dat er 8000 CNG-rijders in België zijn 

-
- Newbie
- Contacteer:
Beste,
dus u heeft de wagen in Duitsland gekocht als ik het goed versta? is dit moeilijk om hem daar te kopen , geen extra papieren nodig?
En wat ik mij ook afvroeg hoeveel betaald u voor het klein-en groot onderhoud van zo een cng wagen wat toch ook in rekening gebracht moet worden in het totaalplaatje??
Ter info :
Belgische basisprijzen Golf Variant :
- 1.2 TSI 110 pk Trendline : 22.250 euro
- 1.6 TDI 110 PK Trednline 24.500 euro
- 1.4 TGI CNG Trendline : 25.750 euro
Duitse basisprijzen :
- 1.2 TSI 110 pk Trendline : 15.900 euro
- 1.6 TDI 110 PK Trendline 17.700 euro
- 1.4 TGI CNG Trendline : 17.400 euro
Bij de Belgische wagens mag je nog +/- 3.000 euro korting aftrekken. Mijn wagen werd besteld in februari 2014 (ik heb toen ook de premie aangevraagd) maar pas geleverd in januari 2015. Mijn volgende komt over 4 jaar zeker weer van daar !
De cng versie moet op 15.000 km binnen voor olieverversing (wel goedkopere olie , geen dure Longlife dus) en op 30.000 voor groot onderhoud.
[/quote]
dus u heeft de wagen in Duitsland gekocht als ik het goed versta? is dit moeilijk om hem daar te kopen , geen extra papieren nodig?
En wat ik mij ook afvroeg hoeveel betaald u voor het klein-en groot onderhoud van zo een cng wagen wat toch ook in rekening gebracht moet worden in het totaalplaatje??
Ter info :
Belgische basisprijzen Golf Variant :
- 1.2 TSI 110 pk Trendline : 22.250 euro
- 1.6 TDI 110 PK Trednline 24.500 euro
- 1.4 TGI CNG Trendline : 25.750 euro
Duitse basisprijzen :
- 1.2 TSI 110 pk Trendline : 15.900 euro
- 1.6 TDI 110 PK Trendline 17.700 euro
- 1.4 TGI CNG Trendline : 17.400 euro
Bij de Belgische wagens mag je nog +/- 3.000 euro korting aftrekken. Mijn wagen werd besteld in februari 2014 (ik heb toen ook de premie aangevraagd) maar pas geleverd in januari 2015. Mijn volgende komt over 4 jaar zeker weer van daar !
De cng versie moet op 15.000 km binnen voor olieverversing (wel goedkopere olie , geen dure Longlife dus) en op 30.000 voor groot onderhoud.
[/quote]
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Hoe zijn de ervaringen hier ondertussen?
Nog steeds geen problemen ondervonden?
Of zijn er spaargidsers die van plan zijn bij het komende autosalon een cng wagen aan te schaffen?
Nog steeds geen problemen ondervonden?
Of zijn er spaargidsers die van plan zijn bij het komende autosalon een cng wagen aan te schaffen?
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik rij zelf al 2 jaar op CNG.
40.000 km ondertussen en nog geen enkel probleem gehad met mijn wagen.
Skoda Octavia Combi met vlotte rijstijl, verbruik gemiddeld 4-4.1 kg op 100 km.
Is ongeveer 4-4.10 € / 100 km.
We willen graag een 7zit CNG erbij, maar de VW Caddy Maxi is niet verkrijbaar als 7 zit en trekhaak
40.000 km ondertussen en nog geen enkel probleem gehad met mijn wagen.
Skoda Octavia Combi met vlotte rijstijl, verbruik gemiddeld 4-4.1 kg op 100 km.
Is ongeveer 4-4.10 € / 100 km.
We willen graag een 7zit CNG erbij, maar de VW Caddy Maxi is niet verkrijbaar als 7 zit en trekhaak

Hier ook al anderhalf jaar met CNG
VW golf break
50k km
verbruik gem 3,8kg/100km, tank quasi altijd pas na 400km
Behalve een kapotte lamp nog geen kosten gehad.
Tanken duurt wel, relatief gezien, lang.
VW golf break
50k km
verbruik gem 3,8kg/100km, tank quasi altijd pas na 400km
Behalve een kapotte lamp nog geen kosten gehad.
Tanken duurt wel, relatief gezien, lang.
Buren hebben een nieuwe Octavia Combi op CNG gekocht en ondertussen ook een gebruikte Touran op CNG. Dus ze zullen iig niet ontevreden geweest zijn over de Octavia.
Een VW Golf 1.4 TGI 110 pk kost overigens evenveel als een 1.0 TSI benzine 110 pk. Je rijdt dus vanaf de eerste kilometer goedkoper.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Heb je een handversnelling of een automaat?
Ben diesel gewend en blijkbaar is naar benzine overstappen een grote aanpassing?
Hoe zit dat dan met een CNG wagen?
Val je makkelijker stil?
Ben diesel gewend en blijkbaar is naar benzine overstappen een grote aanpassing?
Hoe zit dat dan met een CNG wagen?
Val je makkelijker stil?
Als je een beetje kan autorijden dan val je niet stil. Nooit last mee gehad.