Robotics ETFs
TIP
Robotics ETFs
Volgende 3 robotics ETFs sterk bezig met YTD van 21, 16 en 15% in EUR. Zou nu instappen nog interessant zijn..
- Global X Robotics & Artificial Intelligence ETF | BOTZ
- iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | RBOT (Milaan)
- ROBO Global® Robotics and Automation GO UCITS ETF (EUR) | ROBO (Milaan)
Viel op toen dinsdag N-Korea de beurs onderuit haalde dat die 3 ETFs daar niks last van ondervonden.
Hoe zien jullie het verdere potentieel van deze ETFs want zijn uiteraard al behoorlijk doorgestegen.
Dacht eraan ze in port te nemen met eventueel trailing stop op 6% als ik wat ruimer neem dan max drawdown dit jaar.
- Global X Robotics & Artificial Intelligence ETF | BOTZ
- iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | RBOT (Milaan)
- ROBO Global® Robotics and Automation GO UCITS ETF (EUR) | ROBO (Milaan)
Viel op toen dinsdag N-Korea de beurs onderuit haalde dat die 3 ETFs daar niks last van ondervonden.
Hoe zien jullie het verdere potentieel van deze ETFs want zijn uiteraard al behoorlijk doorgestegen.
Dacht eraan ze in port te nemen met eventueel trailing stop op 6% als ik wat ruimer neem dan max drawdown dit jaar.
Re: Robotics ETFs
Alles wat te maken heeft met AI, robots, VR, zelfrijdende auto's, de grondstoffen voor deze producten, software en hardware is naar mijn mening een zeer interessante sector samen met de sector van de information technology en data security (was ook een ETF van dacht ik ishares)
Of deze op dit moment goed geprijsd staat weet ik niet.
Een algemene technology ETF is ook interessant.
Daarnaast vind ik afvalbeheer ook interessant.. er ligt een hele berg te wachten in sommige Aziatische landen..
Of deze op dit moment goed geprijsd staat weet ik niet.
Een algemene technology ETF is ook interessant.
Daarnaast vind ik afvalbeheer ook interessant.. er ligt een hele berg te wachten in sommige Aziatische landen..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Robotics
Heb die 3 ETFs in port met een TS van 6% wat onder de weerstand ligt (begin ik nu ook in TA te praten
)
Voor de rest niemand geinteresseerd in robotics? Naast ETFs kan je uiteraard naar individuele aandelen kijken..
Rockwell Automation, Cognex, Keyence, Daifuku zijn allemaal aan mooie gestage groei bezig.
Vraag mij wel beetje af of veel van die ETFs/aandelen nog niet overgewaardeerd zijn want zijn wel héél fel gestegen dit jaar.

Voor de rest niemand geinteresseerd in robotics? Naast ETFs kan je uiteraard naar individuele aandelen kijken..
Rockwell Automation, Cognex, Keyence, Daifuku zijn allemaal aan mooie gestage groei bezig.
Vraag mij wel beetje af of veel van die ETFs/aandelen nog niet overgewaardeerd zijn want zijn wel héél fel gestegen dit jaar.
Binnen x aantal jaar wil iedereen een huisrobot, eenmaal die dingen gemaakt kunnen worden creëert men wel de behoefte om er een te hebben.
Koersontwikkeling blijft er goed uitzien:
Belfius Eqs Rbtc & Innvtv Tech C $ Cap YTD 21,91%
Robo Global™ Robotics&Automation ETF YTD 17,61%
Pictet - Robotics I EUR YTD 15,20%
Voor meer info:
Belfius: http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... F0GBR04NU2
ROBO: http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapsh ... 0P0000Z9T7
Pictet: http://www.morningstar.nl/nl/snapshot/s ... F00000WFC1 (krijg hier nu een foutmelding op...)
Belfius Eqs Rbtc & Innvtv Tech C $ Cap YTD 21,91%
Robo Global™ Robotics&Automation ETF YTD 17,61%
Pictet - Robotics I EUR YTD 15,20%
Voor meer info:
Belfius: http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... F0GBR04NU2
ROBO: http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapsh ... 0P0000Z9T7
Pictet: http://www.morningstar.nl/nl/snapshot/s ... F00000WFC1 (krijg hier nu een foutmelding op...)
Alle robotics idd goed bezig en automatisering is de toekomst, maar wordt de waardering van die bedrijven ondertussen niet zéér duur..
Heb sinds begin september BOTZ en ROBO in port als satellieten en die gaven al +15% en +10% respectievelijk. Niet slecht dus maar vraag mij wel af hoever dat nog kan doorlopen. Heb zowiezo traling stops onder beide. Dat automatisering de toekomst is wil uiteraard niet zeggen dat de bomen tot in de hemel zullen blijven groeien, vandaar dus die stops eronder. Wat zouden potentiele negatieve triggers kunnen zijn voor die ETFs?
Als jullie trailing stops gebruiken, hoe bepalen jullie dan de afstand ?omega6 schreef: ↑2 november 2017, 11:38 Heb sinds begin september BOTZ en ROBO in port als satellieten en die gaven al +15% en +10% respectievelijk. Niet slecht dus maar vraag mij wel af hoever dat nog kan doorlopen. Heb zowiezo traling stops onder beide. Dat automatisering de toekomst is wil uiteraard niet zeggen dat de bomen tot in de hemel zullen blijven groeien, vandaar dus die stops eronder. Wat zouden potentiele negatieve triggers kunnen zijn voor die ETFs?
Dit is een vraag die me al lang bezighoud.
Soms wil ik het doen, maar heb dan schrik om te snel uitgestopt te worden. Bij andere aandelen heb ik al spijt gehad dat ik het niet gedaan heb.
Dat varieert maar in dit geval heb ik naar de max drawdown gekeken sinds beide aan hun klim begonnen zijn en dan de afstand iets ruimer gezet. TA'ers zouden dat vermoedelijk het trendkanaal noemen. Voor mijn core ETF's kijk ik wel primair naar macro fundamentals.
Bedankt !
Je hanteert dus geen standaardregel van 5 of 10%... Dat had het natuurlijk makkelijker gemaakt
.
Misschien dan toch maar de TA erbij halen, en kijken waar de steunlijnen staan.... Het wordt nog een boeiend experiment
Je hanteert dus geen standaardregel van 5 of 10%... Dat had het natuurlijk makkelijker gemaakt

Misschien dan toch maar de TA erbij halen, en kijken waar de steunlijnen staan.... Het wordt nog een boeiend experiment

Bereken zelf eens welke max drawdown je voor BOTZ en ROBO krijgt en laat hier weten. Ik zal je dan zeggen of het overeenkomt met wat ik berekende. Trailings stops gebruik ik wel alleen voor kleine momentum plays als deze waarbij die dus als exit strategie dienen. Alles wat er nog bijkomt wordt door die trailing mooi meegenomen.
Niemand die iets kan zeggen over potentiele negatieve triggers voor die ETFs. Zoals gezegd groeien bomen niet..
Niemand die iets kan zeggen over potentiele negatieve triggers voor die ETFs. Zoals gezegd groeien bomen niet..
Zoals gevraagd
BOTZ
17.03 - 5/6
16.18 - 6/7
- > > 1.12 of +/- 6,5%
ROBO
12.12 - 20/6
11.50 - 7/7
- > > 0.62 of +/- 5.2%
Klopt het een beetje ?

BOTZ
17.03 - 5/6
16.18 - 6/7
- > > 1.12 of +/- 6,5%
ROBO
12.12 - 20/6
11.50 - 7/7
- > > 0.62 of +/- 5.2%
Klopt het een beetje ?
Hoe kom je aan koers 17.03 op 5 juni voor BOTZ? Als je hier kijkt: https://finance.google.com/finance?q=NASDAQ%3ABOTZ en grafiek YTD zet dan was in juni de koers al ver boven de 18. Waar heb je jouw data gehaald?
Ik vond nog volgende data voor BOTZ wat ik destijds had neergekrabbeld:
19.16 USD - 5 juni
18,46 USD - 6 juli
= 3,65% max drawdown >> afstand TS op 5% zetten
Ik vond nog volgende data voor BOTZ wat ik destijds had neergekrabbeld:
19.16 USD - 5 juni
18,46 USD - 6 juli
= 3,65% max drawdown >> afstand TS op 5% zetten
Ik heb even snel op morningstar gekeken, bij de grafiek, en deze (nu valt die) op euro gezet... ipv groei.
In mijn geval zullen het dus euro's zijn ipv dollars.
In mijn geval zullen het dus euro's zijn ipv dollars.