Roerende voorheffing berekenen bij First Ethias
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Roerende voorheffing berekenen bij First Ethias
Ik heb in maart 2004 22.500 euro gestort op de first rekening van Ethias.
Per 31-12-2007 is dit bedrag door rentes uitgekomen op 26.302 euro. Stel dat ik in 2008 totaal 3% rente krijg dan komt het bedrag per 31-12-2008 uit op 27078 (na aftrek beheerskosten)
Stel dat ik op 1 januari 2009 al het geld wil opnemen , klopt dan onderstaand rekensommetje met betrekking tot het betalen van RV.
27078 * 4,75% * 15% = 193 euro RV te betalen
Dus indien ik gehele saldo per 1 januari 2009 opneem krijg ik totaal 27078 -/-193 = 26885 euro op mijn rekening gestort.
Klopt dit of vergeet ik iets of betaal ik ook RV over de rente van voorgaande jaren. Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Per 31-12-2007 is dit bedrag door rentes uitgekomen op 26.302 euro. Stel dat ik in 2008 totaal 3% rente krijg dan komt het bedrag per 31-12-2008 uit op 27078 (na aftrek beheerskosten)
Stel dat ik op 1 januari 2009 al het geld wil opnemen , klopt dan onderstaand rekensommetje met betrekking tot het betalen van RV.
27078 * 4,75% * 15% = 193 euro RV te betalen
Dus indien ik gehele saldo per 1 januari 2009 opneem krijg ik totaal 27078 -/-193 = 26885 euro op mijn rekening gestort.
Klopt dit of vergeet ik iets of betaal ik ook RV over de rente van voorgaande jaren. Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Re: Roerende voorheffing berekenen bij First Ethias
Op de website van Ethias kun je een simulatie maken om juist te weten hoeveel rv je zal moeten betalen. Zo op het eerste zicht denk ik, dat het tussen de 700 en 800€ zal zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Klopt niet, je betaalt RV over de hele periode.Moneyman schreef:
Klopt dit of vergeet ik iets of betaal ik ook RV over de rente van voorgaande jaren.
Simulatie kan maar t/m 31-12-2008.
Hoe bereken ik dan ongeveer wat ik betaal als ik het gehele saldo opneem per 01-01-2009?
Hoe bereken ik dan ongeveer wat ik betaal als ik het gehele saldo opneem per 01-01-2009?
Dat verschil zal niet groot zijn, uw gewaarborgde rente voor 2008 is reeds in uw bedrag inbegrepen. En op een bonus voor 2008 zou ik ni te veel rekenen. Klopt mijn schatting ongeveer, of zit ik er volledig naast.
Laatst gewijzigd door Torro op 27 december 2008, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Je betaalt 15%RV op een fictief rendement van 4,75%.
22.500 gedurende 4 jaar en 9 maanden is 28.053 euro.
De fictieve meerwaarde is dus 5.553 euro. Hierop 15% = 833 euro RV
Even terzijde: overhaast alle geld van de First afhalen indien het rendement van 2008 niet goed is, zou een slecht idee kunnen zijn. De First rekening is nog altijd een lange termijn belegging.
Ik vermoed dat we in de loop van 2009/2010 qua rentes terug naar de situatie van ca. 3 jaar geleden evolueren. Blijkbaar herinneren weinigen zich dat toen de beste spaarrekening (Rabobank) 2,75% opbracht. Terug naar deze situatie is dus verre van ondenkbaar.
Als dit gebeurt, plaatst dit het rendement van de First rekening toch in een ander daglicht, want dan zal First terug meer opbrengen dan de beste spaarrekeningen.
Dus even voorbij de korte termijn kijken en wat op langere termijn denken.
22.500 gedurende 4 jaar en 9 maanden is 28.053 euro.
De fictieve meerwaarde is dus 5.553 euro. Hierop 15% = 833 euro RV
Even terzijde: overhaast alle geld van de First afhalen indien het rendement van 2008 niet goed is, zou een slecht idee kunnen zijn. De First rekening is nog altijd een lange termijn belegging.
Ik vermoed dat we in de loop van 2009/2010 qua rentes terug naar de situatie van ca. 3 jaar geleden evolueren. Blijkbaar herinneren weinigen zich dat toen de beste spaarrekening (Rabobank) 2,75% opbracht. Terug naar deze situatie is dus verre van ondenkbaar.
Als dit gebeurt, plaatst dit het rendement van de First rekening toch in een ander daglicht, want dan zal First terug meer opbrengen dan de beste spaarrekeningen.
Dus even voorbij de korte termijn kijken en wat op langere termijn denken.
Laatst gewijzigd door robokat op 28 december 2008, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt Robokat, ik laat het geld gewoon staan, 833 euro RV is teveel om terug te betalen.
Toch ga ik ervanuit dat er een bonus komt van 0,5% , want mensen die hun geld pas 1,2 of 3 jaar hebben staan zullen anders hun geld opnemen en op zoek gaan naar een andere bank.
Toch ga ik ervanuit dat er een bonus komt van 0,5% , want mensen die hun geld pas 1,2 of 3 jaar hebben staan zullen anders hun geld opnemen en op zoek gaan naar een andere bank.
- OpelZafira
- Full Member
- Contacteer:
Ik denk dat er dit jaar geen bonus zal komen en dat we blij mogen zijn met de gewaarborgde rente. Misschien komt die rente binnenkort nog hoger uit dan die op een spaarboekje.
Vraag Web Banking aan bij Ethias daar kan je alles simuleren en zie je hoeveel roerende voorheffing er wordt afgehouden .Erg intresant.