roerende voorheffing bij ING
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
roerende voorheffing bij ING
Nu ben ik compleet in de war moet ik zeggen.
Rabobank houdt onterecht RV af van m'n spaarrekening, maar dit zal in orde komen. so far, so good...
Door al dat gedoe ben ik ook eens bij m'n rekeningen op ING gaan kijken en zie:
-internetrekening = geen RV
-groen boekje = 15% RV
-groene rekening = 15% RV
Als ik kijk naar de vorige jaren dan is er telkens 15% RV afgehouden van de groene rekening en van het groene boekje. Dit doet mij vermoeden dat dit terecht is? Maar op geen enkel moment is er genoeg intrest uitgekeerd om die 15% te "mogen" afhouden.
Waarom daarop wel en op de internetrekeningen niet? Vallen de groene rekeningen en boekjes onder een andere regelgeving.
Iemand een goede verklaring?
UITTREKSEL ING GROEN BOEKJE:
Fiscaal voordeel: Voor natuurlijke personen is een eerste schijf van intresten (2080 euro voor 2009) vrijgesteld van roerende voorheffing. Boven dit bedrag wordt een roerende voorheffing van 15% ingehouden. Deze vrijstelling geldt voor elk Groen Boekje. Indien de belastingplichtige houder is van verschillende (individuele of gemeenschappelijke) spaarboekjes, moet hij in zijn belastingaangifte de gecumuleerde intresten boven 2080 euro aangeven.
Rabobank houdt onterecht RV af van m'n spaarrekening, maar dit zal in orde komen. so far, so good...
Door al dat gedoe ben ik ook eens bij m'n rekeningen op ING gaan kijken en zie:
-internetrekening = geen RV
-groen boekje = 15% RV
-groene rekening = 15% RV
Als ik kijk naar de vorige jaren dan is er telkens 15% RV afgehouden van de groene rekening en van het groene boekje. Dit doet mij vermoeden dat dit terecht is? Maar op geen enkel moment is er genoeg intrest uitgekeerd om die 15% te "mogen" afhouden.
Waarom daarop wel en op de internetrekeningen niet? Vallen de groene rekeningen en boekjes onder een andere regelgeving.
Iemand een goede verklaring?
UITTREKSEL ING GROEN BOEKJE:
Fiscaal voordeel: Voor natuurlijke personen is een eerste schijf van intresten (2080 euro voor 2009) vrijgesteld van roerende voorheffing. Boven dit bedrag wordt een roerende voorheffing van 15% ingehouden. Deze vrijstelling geldt voor elk Groen Boekje. Indien de belastingplichtige houder is van verschillende (individuele of gemeenschappelijke) spaarboekjes, moet hij in zijn belastingaangifte de gecumuleerde intresten boven 2080 euro aangeven.
Laatst gewijzigd door Persuader op 3 januari 2009, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: roerende voorheffing bij ING
Nu denk ik ineens aan iets:
-Internetrekening staat op mijn naam
-Groen boekje + rekening staan op mijn naam + op naam van mijn partner met wie ik feitelijk samenwoon.
Kan het zijn omdat wij niet gehuwd zijn en ook niet wettelijk samenwonend dat wij niet kunnen profiteren van deze vrijstelling?
-Internetrekening staat op mijn naam
-Groen boekje + rekening staan op mijn naam + op naam van mijn partner met wie ik feitelijk samenwoon.
Kan het zijn omdat wij niet gehuwd zijn en ook niet wettelijk samenwonend dat wij niet kunnen profiteren van deze vrijstelling?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: roerende voorheffing op een onverdeeldheid, ook bij KBC
Wel, wij hadden hetzelfde voor, maar dan bij KBC. Het gaat ook om een gezamenlijke spaarrekening, en wij zijn ook feitelijk samenwonenden. Hierbij de uitleg van onze KBC-contactpersoon:
Vraag dus hetzelfde aan bij ING.
We gaan zo'n attest krijgen en ondertekenen. Daarna zullen ze de roerende terugbetalen.De roerende voorheffing (RV) heeft te maken met het feit dat jullie rekening een "onverdeeldheid" is.
Een onverdeeldheid is een gezamenlijke rekening van twee of meerdere natuurlijke personen die niet gehuwd zijn.
Een onverdeeldheid is geen natuurlijke persoon en dus wordt er standaard RV aangerekend ... tenzij er een attest vrijstelling roerende voorheffing werd ondertekend.
Vraag dus hetzelfde aan bij ING.
Bedankt voor dit zeer duidelijke antwoord!
Bij mij hebben ze vorig jaar hetzelfde gelapt bij ING op de gezamenlijke spaarrekening en toen ik bij het kantoor ging klagen kreeg ik ook die uitleg over die onverdeeldheid. Toen ik dan voorstelde om zo'n attest op te stellen ging dat niet "want zo werkte dat niet". Heb toen alles overgezet naar rabobank waar je geen attest of zo moet maken en het gewoon vanzelf gaat. Ik wil maar zeggen veel geluk bij ING, hopelijk heb jij een betere kantoorhouder dan ik.
Ik vrees dat dit dan ook wel zo zal zijn op de kbc spaarrekening die mijn man en zijn broer gezamenlijk op hun naam geopend hebben om het geld van hun moeder te beheren, die hier zelf niet meer toe in staat is.
Deze rekeninguittreksels worden per post toegestuurd zodat wij dit nog niet kunnen nazien hebben.
Ik had hier nog nooit over gehoord.
Ik vind dat de banken bij het openen van een spaarrekening op meerdere personen, onmiddellijk het nodige zou moeten doen ivm dit attest van vrijstelling van RV.
Zéker als de rekening in een kantoor geopend werd.
Deze rekeninguittreksels worden per post toegestuurd zodat wij dit nog niet kunnen nazien hebben.
Ik had hier nog nooit over gehoord.
Ik vind dat de banken bij het openen van een spaarrekening op meerdere personen, onmiddellijk het nodige zou moeten doen ivm dit attest van vrijstelling van RV.
Zéker als de rekening in een kantoor geopend werd.