roerende voorheffing staatsbons retroactief toegepast
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
jefke
roerende voorheffing staatsbons retroactief toegepast
Vanaf 01/01/2012 wordt de voorheffing 21 % zowel op de bestaande staatsbons als op de nieuwe uitgiften.
Ik zie geen enkele reden waarom als enige uitzondering de voorheffing op de staatsbon van december slechts 15 % is
met dan nog een hoge intrestvoet op de koop toe.
Het meest onaanvaardbare voor mij is de retroaktieve toepassing van de 21 % maatregel op de bestaande staatsbons.
Ik ben 72 jaar en heb nooit een belastingswet als zo diskrimenerend ervaren.
Het is toch betreurenswaardig dat men in Belgie regelmatig zijn hoop moet stellen op instanties zoals in dit geval "Het Grondwettelijk Hof" om onze politiekers er op te wijzen dat zij geen rekening hebben gehouden met de grondwet die bepaalt dat elke Belg is gelijk voor de wet.
Ik zie geen enkele reden waarom als enige uitzondering de voorheffing op de staatsbon van december slechts 15 % is
met dan nog een hoge intrestvoet op de koop toe.
Het meest onaanvaardbare voor mij is de retroaktieve toepassing van de 21 % maatregel op de bestaande staatsbons.
Ik ben 72 jaar en heb nooit een belastingswet als zo diskrimenerend ervaren.
Het is toch betreurenswaardig dat men in Belgie regelmatig zijn hoop moet stellen op instanties zoals in dit geval "Het Grondwettelijk Hof" om onze politiekers er op te wijzen dat zij geen rekening hebben gehouden met de grondwet die bepaalt dat elke Belg is gelijk voor de wet.
Re: roerende voorheffing staatsbons
Persoonlijk geloof ik niet dat deze enige uitzondering stand zal houden.
Om deze verhoging op 01/01/2012 te kunnen laten ingaan moet de wettekst verschenen zijn in het Belgisch Staatsblad voor 01/01/2012, dacht ik. Kan iemand dit bevestigen?
Om deze verhoging op 01/01/2012 te kunnen laten ingaan moet de wettekst verschenen zijn in het Belgisch Staatsblad voor 01/01/2012, dacht ik. Kan iemand dit bevestigen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: roerende voorheffing staatsbons retroactief toegepast
Ik dacht dat de regel was bij een wet gepubliceerd in het Staatsblad:
1) Geen sprake van een datum: van kracht 10 dagen na publicatie
2) indien wel een datum: de datum die vermeldt staat.
Maar die opgegeven datum kan desnoods ook in het verleden liggen.
En elke belg is dan geacht de wet te kennen? Zelfs als deze nog niet verschenen is.
1) Geen sprake van een datum: van kracht 10 dagen na publicatie
2) indien wel een datum: de datum die vermeldt staat.
Maar die opgegeven datum kan desnoods ook in het verleden liggen.
En elke belg is dan geacht de wet te kennen? Zelfs als deze nog niet verschenen is.
-
jefke
Het is dus de datum in het staatsblad die telt maar het gaart volgens mij niet over de datum.Het gaat over de fiskale diskriminatie.Mensen die in december 2010 staatsbons hebben gekocht hebben ook de staat financieel geholpen.Zij houden nog maar 1,85 % netto over na 21 % voorheffing.
Ze kunnen natuurlijk bepalen bij wet dat de staatsbons die 40% minder opbrengen dan de OLO rente op moment van uitgifte kunnen genieten van 15% roerende voorheffing.
Sinds de lancering van de staatsbons is er nog maar 1 uitgifte geweest die aan dat criterium voldeed en dat was deze van Q4 2011.
Sinds de lancering van de staatsbons is er nog maar 1 uitgifte geweest die aan dat criterium voldeed en dat was deze van Q4 2011.
Echte discriminatie zou ik het ook niet durven noemen, want iedereen kan ook achteraf zelfs op de beurs die fameuze staatslening nog kopen.
Toen werd er eerst aangespoort tot BURGERZIN om die staatobligatie te kopen, terwijl de OLO's 1 % meer gaven.
Uit schaamte heeft Leterme dan niet durven doordrukken dat die mensen met burgerzin ook 21% zouden moeten betalen.
Denk zelfs dat er van die superoude, altijdurende leningen uit de oorlog zijn met 12,5 % rv
Toen werd er eerst aangespoort tot BURGERZIN om die staatobligatie te kopen, terwijl de OLO's 1 % meer gaven.
Uit schaamte heeft Leterme dan niet durven doordrukken dat die mensen met burgerzin ook 21% zouden moeten betalen.
Denk zelfs dat er van die superoude, altijdurende leningen uit de oorlog zijn met 12,5 % rv
-
jefke
de nieuwe staatsbon op 5 jaar was 4 % de Olo op dat ogenblik 3,5 % = 12 % minder
Benieuwd of de nieuwe staatsbon in 2012 ook met RV 15 % zal zijn !
Dan pas zal met zekerheid blijken dat de staatsbon van december 2011 op fiskaal vlak diskriminerend was.
Gaat de regering dit nog kunnen vererrechtvaardigen ?
Benieuwd of de nieuwe staatsbon in 2012 ook met RV 15 % zal zijn !
Dan pas zal met zekerheid blijken dat de staatsbon van december 2011 op fiskaal vlak diskriminerend was.
Gaat de regering dit nog kunnen vererrechtvaardigen ?
En wie gaat er een kwestie van maken mocht het toch 21% zijn, het zal wel de schuld van "Europa" zijn ...
-
jefke
Volledig akkoord Ronny er is nu geen enkele politieke partij die enige opmerking heeft en hetzal bij de volgende uitgifte evenmin
het geval zijn.Europa wordt te pas en te onpas gebruikt om hun maatregelen te justifieren.
het geval zijn.Europa wordt te pas en te onpas gebruikt om hun maatregelen te justifieren.
Volgens De Tijd http://www.tijd.be/nieuws/politiek_econ ... 8-3136.art" onclick="window.open(this.href);return false;) heeft de Raad van State het "onder meer moeilijk met de voordelige regeling voor de staatsbon van eind dit jaar (roerende voorheffing van 15 procent in plaats van 21 procent zoals andere beleggingen). De Raad van State vindt dat een beperking van het vrij verkeer van kapitaal: beleggers worden anders behandeld naargelang ze Belgisch staatspapier of staatspapier uit andere Europese landen kopen."
Ik kijk al uit naar een uitspraak van diezelfde Raad van State over de "tweede belasting" in België op dividenden van buitenlandse bedrijven. Dat is ook een beperking van het vrij verkeer van kapitaal: beleggers worden anders behandeld naargelang ze Belgische aandelen of aandelen uit andere Europese landen kopen.
Ex-premier Verhofstadt ging dat indertijd al oplossen. We wachten er nog altijd op.
Ik kijk al uit naar een uitspraak van diezelfde Raad van State over de "tweede belasting" in België op dividenden van buitenlandse bedrijven. Dat is ook een beperking van het vrij verkeer van kapitaal: beleggers worden anders behandeld naargelang ze Belgische aandelen of aandelen uit andere Europese landen kopen.
Ex-premier Verhofstadt ging dat indertijd al oplossen. We wachten er nog altijd op.
Steven Vanackere, minister van Financiën, heeft vanmorgen op radio1 gezegd dat die 15% RV geldt voor alle staatsobligaties die in die periode zijn aangekocht ! Geen concurrentieververvalsing dus !
-
jefke
"die in die periode zijn aangekocht" Welke periode bedoelde Steven Van Ackere ?
Zeker de periode dat je kon intekenen op de Belgische staatsbonds ?
Uiteraard is dat achteraald nieuws!
Uiteraard is dat achteraald nieuws!
U laat zich écht wel vangen door tsjevenstreken. Op opbrengsten van obligaties uit andere landen betaal je ook twee keer belasting (een éérste keer in het buitenland én een tweede keer in België). Dat is geen vrij verkeer van kapitaal.evita schreef:Steven Vanackere, minister van Financiën, heeft vanmorgen op radio1 gezegd dat die 15% RV geldt voor alle staatsobligaties die in die periode zijn aangekocht ! Geen concurrentieververvalsing dus !
-
jefke
Hierbij een mail die ik zojuist ontving :
<<< Beste,De staatsbon van 2011 werd uitgeschreven op het moment dat de nieuwe regering nog géén feit was. Het is dan ook billijk dat de nieuwe regering niet belast wat zij niet zelf heeft uitgegeven. De staatsbon werd immers half november gelanceerd door Premier Leterme, daar de regering Di Rupo pas begin december aantrad.
Vriendelijke groeten,Yannick Ottoy,Adviseur Alexander De Croo >>>
Is er nog iemand die kan volgen ?
<<< Beste,De staatsbon van 2011 werd uitgeschreven op het moment dat de nieuwe regering nog géén feit was. Het is dan ook billijk dat de nieuwe regering niet belast wat zij niet zelf heeft uitgegeven. De staatsbon werd immers half november gelanceerd door Premier Leterme, daar de regering Di Rupo pas begin december aantrad.
Vriendelijke groeten,Yannick Ottoy,Adviseur Alexander De Croo >>>
Is er nog iemand die kan volgen ?