'Rookie mistake' rechtzetten
TIP
'Rookie mistake' rechtzetten
Eventjes polsen wat jullie zouden doen in mijn plaats... Toen ik nog een beursgroentje was (enfin, donkergroen ten opzichte van lichtgroen nu
) heb ik om de 6 maand een bedrag geïnvesteerd in een Bel20 tracker, eind 2016 tot 2018.
Ondertussen heb'k beseft dat het niet de beste keuze was: het is een tracker die dividend uitkeert, en sowieso zou'k, na wat lees- en studiewerk, liever naar bredere trackers gaan (buy and hold).
Wat zouden jullie doen in mijn plaats?

Ondertussen heb'k beseft dat het niet de beste keuze was: het is een tracker die dividend uitkeert, en sowieso zou'k, na wat lees- en studiewerk, liever naar bredere trackers gaan (buy and hold).
- naar de toekomst toe de nieuwe strategie toepassen, maar de aandelen in die Bel20 tracker gewoon bijhouden
- de Bel20 tracker verkopen en het geld gebruiken om bredere trackers te kopen. Relevante info: als ik nu verkoop, doe ik er enkele percenten verlies aan.
Wachten tot ik break-even zit vooraleer te verkopen?
Of tot ik er wat winst uit haal?
Of gewoon onmiddellijk verkopen en het verlies als leergeld beschouwen, en hopelijk terugwinnen in de nieuwe strategie?
Re: 'Rookie mistake' rechtzetten
Direct verkopen en direct in het nieuwe steken. Wat je verloren hebt of gewonnen hebt, is totaal irrelevant. Dat is het verleden. Als je wacht tot je winst maakt, dan is dat omwille van emotionele redenen ("wie verkoopt met verlies is dom") en dat leidt alleen maar tot onnodig verlies. Emotionele redenen mogen wel meespelen als het over jouw strategie gaat, bijvoorbeeld als je niet meer slaapt als je voor 80% in aandelen belegd bent, dan moet je lager gaan, tot je wel weer slaaptlietchi schreef: ↑21 juni 2019, 11:42 Eventjes polsen wat jullie zouden doen in mijn plaats... Toen ik nog een beursgroentje was (enfin, donkergroen ten opzichte van lichtgroen nu) heb ik om de 6 maand een bedrag geïnvesteerd in een Bel20 tracker, eind 2016 tot 2018.
- naar de toekomst toe de nieuwe strategie toepassen, maar de aandelen in die Bel20 tracker gewoon bijhouden
- de Bel20 tracker verkopen en het geld gebruiken om bredere trackers te kopen. Relevante info: als ik nu verkoop, doe ik er enkele percenten verlies aan.
Wachten tot ik break-even zit vooraleer te verkopen?
Of tot ik er wat winst uit haal?
Of gewoon onmiddellijk verkopen en het verlies als leergeld beschouwen, en hopelijk terugwinnen in de nieuwe strategie?

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad: de "relevante info" is niet relevant. Nu dat je een nieuwe strategie bepaald hebt waarvan je hoopt dat ze beter zal zijn is er geen reden om nog een deel van je portefeuille in je oude strategie te houden.
En ook inderdaad: is je strategie 100% aandelen of ga je voor een evenwichtigere portefeuille met een % stabiele assets die de volatiliteit zullen dempen?
En ook inderdaad: is je strategie 100% aandelen of ga je voor een evenwichtigere portefeuille met een % stabiele assets die de volatiliteit zullen dempen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
als je er van overtuigd bent dat je nieuwe strategie beter aansluit met wat je noden zijn, kan je dat best onmiddellijk doen.
Als verwachte opbrengst nieuwe strategie hoger is dan oude strategie laat je iedere dag potentiele opbrengst liggen.
Aankoopkoersen zijn goed voor boekhoudkundige redenen, niet om beslissingen te nemen.
Als verwachte opbrengst nieuwe strategie hoger is dan oude strategie laat je iedere dag potentiele opbrengst liggen.
Aankoopkoersen zijn goed voor boekhoudkundige redenen, niet om beslissingen te nemen.
Grappig, men heeft het hier voortdurend over buy & hold, keeping your strategy, tot wanneer blijkt dat een andere strategie de afgelopen 2 jaar beter presteerde, dan is het van direct verkopen 

Dat was de vraag niet. De vraag was: als ik wil veranderen, moet ik dat direct doen, of nog wachten
niveau begrijpend lezen is dalend in Vlaanderen. 

De meningen zijn duidelijk, boodschap ontvangen
Ik ga voor 100% aandelen trouwens. Over x jaren zal ik misschien wat herschikken maar op dit moment geen angst voor volatiliteit. (Een groter deel van m'n geld gaat momenteel toch naar een spaarrekening, voor werken in huis)

Ik ga voor 100% aandelen trouwens. Over x jaren zal ik misschien wat herschikken maar op dit moment geen angst voor volatiliteit. (Een groter deel van m'n geld gaat momenteel toch naar een spaarrekening, voor werken in huis)
zonder volatiliteit zou het verwacht rendement van aandelen een pak lager liggen.
het is dankzij de volatiteit dat je met aandelen een hoger verwacht(niet gegarandeerd) rendement kan(niet zal) halen.
het is dankzij de volatiteit dat je met aandelen een hoger verwacht(niet gegarandeerd) rendement kan(niet zal) halen.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Je bent overtuigd van een nieuwe strategie namelijk buy and hold, dus in feite het niet timen van de markten maar je zou toch het instap (of overstap) moment willen timen?
Met alle respect, een domme vraag en toch heel herkenbaar.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg