RPS group
TIP
Re: RPS group
Omzet lichtjes omhoog in 2018. Aangepaste wpa wat lager. Vrije kasstroom met £32,8 mio lichtjes lager dan in 2017. Dividend ongewijzigd en ruimschoots gedekt (bruto-rendement van 5,7%).
Koers stijgt 2%.
https://ir.rpsgroup.com/archive/results ... s-2018.pdf
Koers stijgt 2%.
https://ir.rpsgroup.com/archive/results ... s-2018.pdf
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Ik had het ook gezien. Ongelooflijk. Marktkapitalisatie nu £241 miljoen gerekend met 232 miljoen uitstaande aandelen, dat is rekening houdend met verwatering voor de komende jaren die inherent is aan het bedrijf.
Verwachtingen vrije kasstroom analisten (die cijfers zullen wellicht dus neerwaarts bijgesteld worden):
2019: £28 mio
2020: £36 mio
2021: £48 mio
(die cijfers heb ik zelf berekend door de verwachtingen voor capital expenditures af te trekken van de verwachtingen voor de operationele kasstroom, want de verwachtingen volgens Refinitiv voor de uiteindelijke vrije kasstroom-cijfers liggen hier om redenen die ik niet kan achterhalen nog ver onder, en beschouw ik dus als onbetrouwbaar; dat is soms het geval bij Refinitiv).
Zelf had ik hogere cijfers in gedachten, maar blijkbaar rekent men toch op margedruk.

Verwachtingen vrije kasstroom analisten (die cijfers zullen wellicht dus neerwaarts bijgesteld worden):
2019: £28 mio
2020: £36 mio
2021: £48 mio
(die cijfers heb ik zelf berekend door de verwachtingen voor capital expenditures af te trekken van de verwachtingen voor de operationele kasstroom, want de verwachtingen volgens Refinitiv voor de uiteindelijke vrije kasstroom-cijfers liggen hier om redenen die ik niet kan achterhalen nog ver onder, en beschouw ik dus als onbetrouwbaar; dat is soms het geval bij Refinitiv).
Zelf had ik hogere cijfers in gedachten, maar blijkbaar rekent men toch op margedruk.

Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Vraag is natuurlijk wat "materially below management and market expectations" betekent?
Is dit -10%? -15%? -20%? -25%? -30%? … Zijn daar regels/richtlijnen voor eigenlijk?
En wat met het dividend? Gaan ze dit kunnen behouden?
Volgens mij bij hen nog nooit verlaagd, maar aan de huidige koers (ca. 108 GBp) is er een bruto div rend van ca 9% (!) (markt/men lijkt er dus van uit te gaan dat huidige niveau niet houdbaar gaat zijn)
Maar gaat RPS zijn "champion-status" willen opgeven voor een wellicht minder jaar? (lijkt mij niet)
Of gaan ze moeten verminderen? (lijkt mij niet het geval) Mogelijk zelfs even wat meer schulden aangaan om dit te behouden? Of dat zo verstandig is, laat ik in het midden...
STEL: all else equal vs FY2018 (wat natuurlijk het geval niet gaat zijn) en AAP segment profit keldert met:
1) -50% (van 13,3 -> 6,65 mln GBP), dan zou hun FCF nog 1,21x het dividend zijn
2) -60% -> FCF/dividend = ca 1,15
3) -70% -> FCF/dividend = ca 1,08
Belangrijk om weten gaat dus zijn: Hoe goed/slecht gaan de verschillende divisies het doen om het wellicht zéér slechte result van AAP (Australia-Asia-Pacific) al dan niet te compenseren?
Dit is een zéér kleine positie bij mij, maar ik vind dit wel "leuk" om volgen. En persoonlijk denk ik dat er sprake is van overreactie en dat dit mogelijk een goed instap/bijkoopmoment zou kunnen zijn.
Waarschijnlijk volgen de komende dagen/weken nog wat koersdoel-verlagingen en negatieve adjustments van een paar brokers
en mogelijk weten we begin augustus (H1 results) al iets beter hoe groot het probleem precies is.
Is dit -10%? -15%? -20%? -25%? -30%? … Zijn daar regels/richtlijnen voor eigenlijk?
En wat met het dividend? Gaan ze dit kunnen behouden?
Volgens mij bij hen nog nooit verlaagd, maar aan de huidige koers (ca. 108 GBp) is er een bruto div rend van ca 9% (!) (markt/men lijkt er dus van uit te gaan dat huidige niveau niet houdbaar gaat zijn)
Maar gaat RPS zijn "champion-status" willen opgeven voor een wellicht minder jaar? (lijkt mij niet)
Of gaan ze moeten verminderen? (lijkt mij niet het geval) Mogelijk zelfs even wat meer schulden aangaan om dit te behouden? Of dat zo verstandig is, laat ik in het midden...

STEL: all else equal vs FY2018 (wat natuurlijk het geval niet gaat zijn) en AAP segment profit keldert met:
1) -50% (van 13,3 -> 6,65 mln GBP), dan zou hun FCF nog 1,21x het dividend zijn
2) -60% -> FCF/dividend = ca 1,15
3) -70% -> FCF/dividend = ca 1,08
Belangrijk om weten gaat dus zijn: Hoe goed/slecht gaan de verschillende divisies het doen om het wellicht zéér slechte result van AAP (Australia-Asia-Pacific) al dan niet te compenseren?
Dit is een zéér kleine positie bij mij, maar ik vind dit wel "leuk" om volgen. En persoonlijk denk ik dat er sprake is van overreactie en dat dit mogelijk een goed instap/bijkoopmoment zou kunnen zijn.
Waarschijnlijk volgen de komende dagen/weken nog wat koersdoel-verlagingen en negatieve adjustments van een paar brokers

In afwachting van de resultaten morgen, vandaag bijna 5% lager. Heb mijn positie nog iets vergroot aan 126p, mede door de zwakke pond. Gemiddeld aan 117p, dus 5,9% netto dividend. De koers maakt wel vaker gekke sprongen, hopelijk morgen in de juiste richting 

Er bestaan richtlijnen, zoals bvb. hieronder. (maar weinigen gebruiken ze)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Mock
Toch dividend cut dus...
Een halvering precies. Geen slecht idee als je resultaten onder druk staan, je aan M&A wilt blijven doen en tegelijk schulden wilt afbouwen.
Operationele kasstroom voor werkkapitaal -10%
Vrije kasstroom excl. werkkapitaal -43% door hogere CapEx
Nettowinst -40%
Operationele kasstroom voor werkkapitaal -10%
Vrije kasstroom excl. werkkapitaal -43% door hogere CapEx
Nettowinst -40%
De markt reageert ook goed op deze beslissing, +12% momenteel.
Ik heb ze ingekocht aan 138,2 GBX dus opnieuw in de groene cijfers.
Ik heb ze ingekocht aan 138,2 GBX dus opnieuw in de groene cijfers.
Koers gaat 15% lager na jaarresultaten. Heb eens de free cash ROE's berekend en de resultaten vallen tegen. In de filosofie van quality-beleggers (inclusief Buffett en Munger) vallen de returns on capital te laag uit en valt er met een aandeel als RPS op lange termijn dus weinig te verdienen, zelfs al koop je ogenschijnlijk goedkoop. Het enige profijt dat je er mee kan halen is hopen op een bounce en dan verkopen.

Eind januari was de helft hier al buiten aan 175p. Vorige week de rest aan 178p, blij dat ik dat heb gedaan. Al bij al wel tevreden: 58,4% winst (inclusief kosten en gunstige wisselkoers) op de volledige positie. Was wel bijna op de bodem ingestapt.
Ook hier wordt het dividend geschrapt. Heb geluk gehad dat ik ze destijds heb verkocht. Was tot en met 2018 nochtans een heel stabiel bedrijf met consistente vrije kasstromen en almaar stijgende dividenden. Het kan verkeren.
Inderdaad een dramatisch verhaal dit. Die koersen van enkele maanden geleden zijn opeens enorm veraf. Intraday 33,5p aangetikt...DeZatteNonkel schreef: ↑19 februari 2020, 10:18 Eind januari was de helft hier al buiten aan 175p. Vorige week de rest aan 178p.
Ik ga mij hier vanavond toch eens inlezen. Koers blijft achter... Zal ook wel deels te verklaren zijn door een combinatie van lage olieprijs (/investeringen) en redelijk wat schulden.
Ik heb RPS in mijn portefeuille. Is nu overgenomen door Tetra Tech. Aandeel staat nu als delisted.
Saxobank kan mij blijkbaar geen informatie geven wat de volgende stappen zijn.
Iemand enig idee ?
Saxobank kan mij blijkbaar geen informatie geven wat de volgende stappen zijn.
Iemand enig idee ?