Santander info - > garantiefonds: Spanje binnenkort!
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
mr intrest
- Full Member

Re: Santander info - > garantiefonds: Spanje binnenkort!
Merci Tycoon voor opzoeking met inderdaad opvallend resultaat. Verhouding bij Santander tussen leningen en spaargeld ligt daar alleszins heel ver van af.Blijkbaar schommelt het toch een beetje van bankgroep tot bankgroep.
-
wrpint
Is het dan nog wel verstandig om je spaargeld daar te laten staan wanneer Spanje garant moet staan bij een eventueel faillissement?
Peiling toegevoegd.
Hierbij de Loan-to-deposit ratio (in %) op het niveau van de lidstaten zoals door het ESRB aan de ECB medegedeeld: https://sdw.ecb.europa.eu/reports.do?node=1000003329mr intrest schreef: ↑9 januari 2021, 07:45Merci Tycoon voor opzoeking met inderdaad opvallend resultaat. Verhouding bij Santander tussen leningen en spaargeld ligt daar alleszins heel ver van af.Blijkbaar schommelt het toch een beetje van bankgroep tot bankgroep.
Eenvoudiger overzicht: https://www.euro-area-statistics.org/ba ... template=1
Info over Loan-to-deposit ratio: https://www.investopedia.com/terms/l/lo ... -ratio.asp
-
Bahamontes
- Full Member

- Contacteer:
Is het dan nog wel verstandig om je spaargeld daar te laten staan wanneer Spanje garant moet staan bij een eventueel faillissement?
Denk je dat het Belgisch Garantiefonds alles kan terug betalen?
-
anonymous
Ik laat het voorlopig staan.
-
anonymous8
Dat is niet gezegd. Maar gaat men dan het hele systeem ineen laten stuiken? Dan maakt het ineens ook niets meer uit..Bahamontes schreef: ↑9 januari 2021, 14:59 Is het dan nog wel verstandig om je spaargeld daar te laten staan wanneer Spanje garant moet staan bij een eventueel faillissement?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik laat het staan omdat het niet heel veel is.
Die garantiefondsen zijn er volgens mij alleen maar om het vertrouwen van de mensen wat te stutten om een bankrun te voorkomen als er ergens iets misgaat.
Meer waarschijnlijk is het splitsen van de "good" and "bad" assets om het probleem op te lossen (zie Dexia) waardoor een garantiefonds nooit moet optreden.
Het grootste risico dat je volgens mij loopt wanneer een bank in de problemen komt, is dat je een onbepaalde tijd zal moeten wachten om terug over je kapitaal te beschikken. Daarover wordt met die garantiefondsen niets gezegd, dus misschien heb je een garantie maar moet je wel 10 jaar wachten ;-)
Die garantiefondsen zijn er volgens mij alleen maar om het vertrouwen van de mensen wat te stutten om een bankrun te voorkomen als er ergens iets misgaat.
Meer waarschijnlijk is het splitsen van de "good" and "bad" assets om het probleem op te lossen (zie Dexia) waardoor een garantiefonds nooit moet optreden.
Het grootste risico dat je volgens mij loopt wanneer een bank in de problemen komt, is dat je een onbepaalde tijd zal moeten wachten om terug over je kapitaal te beschikken. Daarover wordt met die garantiefondsen niets gezegd, dus misschien heb je een garantie maar moet je wel 10 jaar wachten ;-)
Er zijn wel degelijk (relatief korte) termijnen gedefinieerd:
https://garantiefonds.belgium.be/nl/faq-0 schreef:Wat zijn de voorziene uitbetalingstermijnen?
Voor deposito's:
Momenteel bedraagt de uitbetalingstermijn 15 werkdagen.
Voor beleggingstegoeden:
De uitbetalingstermijn bedraagt 3 maanden.
Voor de levensverzekeringen:
De uitbetalingstermijn van levensverzekeringscontracten bedraagt 3 maanden.
In uitzonderlijke omstandigheden kan het Garantiefonds driemaal een verlenging vragen. Elke verlenging mag niet meer dan 3 maanden zijn. De maximale uitbetalingstermijn bedraagt 12 maanden.
Voor financiële instrumenten:
De uitbetalingstermijn bedraagt drie maanden vanaf de datum waarop de aanmerking en het bedrag van de vordering zijn vastgesteld voor de activa die in aanmerking komen voor de bescherming van financiële instrumenten. Een verlenging van betalingen ter bescherming van financiële instrumenten kan worden verleend met ten hoogste drie maanden.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ok, en hoe weet je of die website officiëel is en je dus die garantie geeft ?
Dus op basis van dit zou dit willen zeggen dat je max. 15 dagen moet wachten op je kapitaal op spaarrekeningen als ik het goed begrijp dat dat onder "deposito's" valt. Of gaan ze daar dan weer een andere definitie aan geven als het zover komt ?
En welke datum is dan van toepassing als start datum ?
Dus op basis van dit zou dit willen zeggen dat je max. 15 dagen moet wachten op je kapitaal op spaarrekeningen als ik het goed begrijp dat dat onder "deposito's" valt. Of gaan ze daar dan weer een andere definitie aan geven als het zover komt ?
Ze verbinden zich niet tot die 15 dagen.
Men spreekt bv. over voorziene termijnen. Dat is geen belofte.
Die 15 dagen :
Het is zoals men zou zeggen : momenteel wordt elke binnenkomende brief binnen de 15 dagen behandeld.
Maar een maand later kan die termijn op zes weken liggen. Gewoon omdat het dan drukker is.
Men spreekt bv. over voorziene termijnen. Dat is geen belofte.
Die 15 dagen :
Het is zoals men zou zeggen : momenteel wordt elke binnenkomende brief binnen de 15 dagen behandeld.
Maar een maand later kan die termijn op zes weken liggen. Gewoon omdat het dan drukker is.
Pas op dat je betalingstermijn niet verward met beslissingstermijn.EarthNvstr1 schreef: ↑9 januari 2021, 21:46 Dus op basis van dit zou dit willen zeggen dat je max. 15 dagen moet wachten op je kapitaal op spaarrekeningen als ik het goed begrijp dat dat onder "deposito's" valt. Of gaan ze daar dan weer een andere definitie aan geven als het zover komt ?
Eenmaal beslist hebben ze blijkbaar 15 dagen om te betalen.
Vergelijk het met je belastingsaangifte. Daar is er een betalingstermijn van twee maanden; ... vanaf de beslissing en niet vanaf het moment dat je je aangifte indiende.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik twijfel nog wat ik ga doen. Maar stilaan begin ik toch te denken dat die quasi jaarlijkse verhuis van het spaargeld de moeite niet meer waard is. 0.60% of 0.11%, het is niks en 2x niks 
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Dat is eigenlijk wel waar.. vroeger loonde het de moeite om te bankshoppen, al is in deze tijden 0,60 niet slecht. 10 jaar geleden zou geen haar op mijn hoofd eraan gedacht hebben om voor zo een rente te kiezen. Waar is de tijd dat je kon kiezen voor aangroeipremies van 2procent... Toen de eerste bank op 0,01 en 0,10 kwam dacht ik nooit dat er intussen 10 jaar voorbij zou gaan. Ik vermoed, ik heb het niet opgezocht, maar dat het ergens na de crisis van 2008 moet zijn geweest?
Het was ongetwijfeld minder duidelijk voor sommige mensen maar het concept van de aangroeipremies vond ik niet slecht. Het hield de concurrentie scherper.
Het garantiestelsel is per bank? Op per bank en per land? Stel: 100000 op Nibc en 100000 op Rabo. Beide banken vallen onder het Nederlandse garantiestelsel. Ben je dan voor beide banken "verzekerd" of voor "100000" in Nederland in het totaal?
Kwestie van toch liever onder het Nederlandse stelsel te vallen dan dat van Spanje. Buikgevoel doet teveel denken aan BMPB. Was ook veelbelovend. Was er erg tevreden, maar toen begon het slechter te gaan (evenwel steeds onder Belgisch stelsel) en uiteindelijk de overname door Aion waar ik persoonlijk niet zoveel mee heb.
Kwestie van toch liever onder het Nederlandse stelsel te vallen dan dat van Spanje. Buikgevoel doet teveel denken aan BMPB. Was ook veelbelovend. Was er erg tevreden, maar toen begon het slechter te gaan (evenwel steeds onder Belgisch stelsel) en uiteindelijk de overname door Aion waar ik persoonlijk niet zoveel mee heb.