Santander bank
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Santander bank
Volgens CKV klopt het niet dat bij een overschrijving bij een spaarrekening bij dezelfde bank aan de nieuwe getrouwheidspremie voldaan wordt. Volgens hun blijft de getrouwheidspremie gelden die je had op de stortingsdatum. Deze info kreeg ik door:
*Ieder kan geld transfereren tussen spaarrekeningen van dezelfde bank met behoud van de getrouwheidspremie;
*Echter, het behoud impliceert ook het behoud van het oorspronkelijke tarief van de getrouwheidspremie die telkens voor 12 maanden verworven blijft en erna pas zal aangepast worden, ongeacht of er een transfer is tussen spaarrekeningen.
*Enkel de basisintrest kan dagelijks wijzigen.
*De getrouwheidspremie is bij de storting voor 12 maanden verworven, ook al stijgt of zakt deze vlak erna.
Nu weet ik het helemaal niet meer?
*Ieder kan geld transfereren tussen spaarrekeningen van dezelfde bank met behoud van de getrouwheidspremie;
*Echter, het behoud impliceert ook het behoud van het oorspronkelijke tarief van de getrouwheidspremie die telkens voor 12 maanden verworven blijft en erna pas zal aangepast worden, ongeacht of er een transfer is tussen spaarrekeningen.
*De getrouwheidspremie is bij de storting voor 12 maanden verworven, ook al stijgt of zakt deze vlak erna.
Even reply op mijn eigen.
Ik heb een document gevonden van ING waar de meeneembaarheid wordt uitgelegd. Hoe ik het begrijp heb je eigenlijk geen voordeel aan de meeneembaarheid of zie ik dat verkeerd? Het enige voordeel dat je zou kunnen hebben is dat de periode korter is.
https://www.ing.be/Assets/content/mult/ ... om=100,0,0
Ik heb een document gevonden van ING waar de meeneembaarheid wordt uitgelegd. Hoe ik het begrijp heb je eigenlijk geen voordeel aan de meeneembaarheid of zie ik dat verkeerd? Het enige voordeel dat je zou kunnen hebben is dat de periode korter is.
https://www.ing.be/Assets/content/mult/ ... om=100,0,0
Volgens het voorbeeld 'na hervorming' heb je wel voordeel, je kan pro-rata genieten van de hogere getrouwheidspremie op de nieuwe spaarrekening.
Heb deze vraag vorige week aan Santander gesteld maar nog geen reactie gekregen.
Ok dat is heel duidelijk. Dan vind ik het raar dat ik die info van CKV niet krijg.
In jou voorbeeld. Worden de 14 dagen dan uitbetaald op spaarrekening 1 en de 351 dagen op spaarrekening 2?
Wat is daar nu de nieuwe valutadatum?
Idem als je dit nog eens zou overschrijving in de toekomst naar de andere spaarrekening?
In jou voorbeeld. Worden de 14 dagen dan uitbetaald op spaarrekening 1 en de 351 dagen op spaarrekening 2?
Idem als je dit nog eens zou overschrijving in de toekomst naar de andere spaarrekening?
Ik denk (en ben behoorlijk zeker) dat alles op spaarrekening 2 uitbetaald zal worden op 3 oktober 2023. Maar dat maakt volgens mij toch niet echt veel uit?DeJos schreef: ↑17 oktober 2022, 20:41 Ok dat is heel duidelijk. Dan vind ik het raar dat ik die info van CKV niet krijg.
Stel dat je in Januari 2023 opnieuw het bedrag overschrijft naar een andere rekening. Dan maakt het misschien wel uit ik weet het niet 
Nog verder gezocht en ik zie dat men dit "Proportionele getrouwheidspremie" noemt. Bij Argenta, Beobank, Ing, KBC, Santander, ... vind ik allemaal de info terug dat dit inderdaad aan de getrouwheidspremie van de rekening waarop je gestort hebt telt.
Ik vermoed dus dat de info van CKV niet correct is.

Nog verder gezocht en ik zie dat men dit "Proportionele getrouwheidspremie" noemt. Bij Argenta, Beobank, Ing, KBC, Santander, ... vind ik allemaal de info terug dat dit inderdaad aan de getrouwheidspremie van de rekening waarop je gestort hebt telt.
Ik vermoed dus dat de info van CKV niet correct is.
Hallo,
Het is de eerste keer dat ik dit allemaal moet gaan 'berekenen'..wist ook helemaal niet dat die rente niet vanzelf gewoon overgaat.
Ik heb altijd verschillende stortingen gedaan, dus ik kom er niet goed aan uit..
Maar kan iemand mij bevestigen, dat als ik vandaag gewoon het volledige bedrag van de ene vision naar mijn andere vision overschrijf..dat het altijd goed/beter is?
Of kan het ook zijn dat ik dan geld 'misloop'?
Bedankt alvast!
Het is de eerste keer dat ik dit allemaal moet gaan 'berekenen'..wist ook helemaal niet dat die rente niet vanzelf gewoon overgaat.
Ik heb altijd verschillende stortingen gedaan, dus ik kom er niet goed aan uit..
Maar kan iemand mij bevestigen, dat als ik vandaag gewoon het volledige bedrag van de ene vision naar mijn andere vision overschrijf..dat het altijd goed/beter is?
Of kan het ook zijn dat ik dan geld 'misloop'?
Bedankt alvast!
CKV antwoord verkeerd, ofwel opzettelijk ofwel omdat ze niet beter weten.DeJos schreef: ↑17 oktober 2022, 19:01 Volgens CKV klopt het niet dat bij een overschrijving bij een spaarrekening bij dezelfde bank aan de nieuwe getrouwheidspremie voldaan wordt. Volgens hun blijft de getrouwheidspremie gelden die je had op de stortingsdatum. Deze info kreeg ik door:
Gereglementeerde spaarrekening = toepassen wat het reglement (= de wet) zegt: https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet
"Bij een in de vorige leden bedoelde overdracht wordt de getrouwheidspremie pro rata temporis berekend op basis van de voor elk spaardeposito geldende rentevoet van de getrouwheidspremie."
Duidelijker kan het niet zijn.
Persoonlijk zou ik gewoon de overdracht doen en narekenen. Misschien zal de ombudsman nodig zijn maar is zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb een paar jaar geleden dezelfde discussie gehad met CKV. Uiteindelijk hebben ze mij wel de nieuwe GP moeten geven. Zo herinner ik het me toch. Ik zou eens moeten opzoeken wat ik daar nog van terugvind.
Raar...ze zouden gewoon de wet moeten volgen. Toch? Of heb je moeten discussieren om het recht te trekken?
"Ik heb dit nog even nagevraagd aan onze juridische dienst. Het is enkel de verworven dagen die u mee overneemt, het rentepercentage blijft lopen aan het percentage dat op het moment van de storting werd vastgeklikt. Dit werd wettelijk zo vastgelegd. Het is dus niet zo dat na een transfer het bedrag aan de nieuwe getrouwheid start. De reglementering die u aanhaalt is van toepassing op banken die verschillende soorten spaarrekeningen hebben met verschillende tarieftabellen.
Het is niet van toepassing binnen dezelfde “soort” spaarrekening. CKV heeft maar 1 “soort” spaarrekening dus heeft een transfer geen effect."
Dit heb ik teruggevonden in mijn mail van CKV. In 2018. Blijkbaar hebben ze mij een tweede rekening laten openen, maar daarna dan toch dit gestuurd? Maar een deel is ook telefonisch verlopen. Nu weet ik het niet meer. Als ik wat meer tijd heb, ga ik eens in mijn oude rekeninguittreksels neuzen.
Het is niet van toepassing binnen dezelfde “soort” spaarrekening. CKV heeft maar 1 “soort” spaarrekening dus heeft een transfer geen effect."
Dit heb ik teruggevonden in mijn mail van CKV. In 2018. Blijkbaar hebben ze mij een tweede rekening laten openen, maar daarna dan toch dit gestuurd? Maar een deel is ook telefonisch verlopen. Nu weet ik het niet meer. Als ik wat meer tijd heb, ga ik eens in mijn oude rekeninguittreksels neuzen.
Ja bedankt.
Dan vind ik het wel raar want bij Santander doen ze dat dan wel bij dezelfde soort spaarrekening?
Dan heeft bij CKV inderdaad geen zin om over te zetten. Maar ik kan het moeilijk geloven dat bij de ene bank zus is en bij de andere bank zo....
Dan vind ik het wel raar want bij Santander doen ze dat dan wel bij dezelfde soort spaarrekening?
Dan heeft bij CKV inderdaad geen zin om over te zetten. Maar ik kan het moeilijk geloven dat bij de ene bank zus is en bij de andere bank zo....
Zoals eerder gezegd, gewoon overzetten.
Hun juridische dienst mag zeggen wat ze willen.
De wettekst is duidelijk en ook op dezelfde soort rekening van toepassing.
Hun juridische dienst mag zeggen wat ze willen.
De wettekst is duidelijk en ook op dezelfde soort rekening van toepassing.