Saudi Aramco
TIP
Saudi Aramco
Het staatsoliebedrijf gaat voor een beursnotering met 5% vrij verhandelbare aandelen.
Aan 20 keer de winst is de waardering echter 2.000 miljard dollar. Dat is ongeveer 75% meer dan het huidige wereldwijde zwaargewicht Apple.
De index volgers zijn eigenlijk wel verplicht om ze via de één of de andere ETF in port te krijgen.
Aan 20 keer de winst is de waardering echter 2.000 miljard dollar. Dat is ongeveer 75% meer dan het huidige wereldwijde zwaargewicht Apple.
Zijn er spaargidsers die hier gaan in beleggen?Indexzwaargewicht
Hoewel in eerste instantie slechts 5% van het aandelenkapitaal vrij verhandelbaar gemaakt zal worden, wordt Saudi Aramco een potentieel indexzwaargewicht. Hoewel niet voor de MSCI World index, aangezien opkomende landen niet in deze index zijn opgenomen, maar wel in de MSCI ACWI. Veel beleggers zullen niet om dit aandeel heen willen of kunnen, omdat ze anders te veel afwijken van de benchmark.
Hoe groot en winstgevend het bedrijf ook is, de vraag is: welke beleggers zouden er in willen beleggen? Vanuit duurzaamheidsoogpunt is er nogal wat op een belegging in Saudi Aramco aan te merken. Allereerst is er de (on)wenselijkheid om te investeren in fossiele brandstoffen. In een bedrijf bovendien dat nauwelijks stappen zet richting duurzamere energiebronnen.
De index volgers zijn eigenlijk wel verplicht om ze via de één of de andere ETF in port te krijgen.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Re: Saudi Aramco
Het is als kleine belegger niet mogelijk om die aandelen rechtstreeks te kopen. Dat land heeft nog veel beperkingen op het vlak van buitenlandse aandeelhouders. Enkel Qualified Foreign Investor (QFI) met minstens $500 miljoen AUM kunnen kopen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zal het wel zien verschijnen in EMIM veronderstel ik.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Heb al een aantal keer een bestelling/projectje mogen lijden .... hopelijk wordt de beursgang beter begeleid want anders staan we binnen dit en 2 jaar nog even ver als nu 

https://www.finanzen.nl/aandelen/nieuws ... 1028753808
Het aandeel Saudi Aramco maakte woensdag een flinke sprong bij zijn beursdebuut in Riyad. Het Saudische staatsoliebedrijf ging voor 32 riyal per aandeel naar de beurs en stond na enkele minuten handelen meer dan 10 procent hoger.
Dat geeft het bedrijf een waarde van bijna 1,9 biljoen dollar. Dat is 1900 miljard dollar, waarmee Saudi Aramco het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld is.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Eerst dacht ik zo ... amai dit is toch een must have aandeel ... al die hype ...
Maar dan dacht ik ... misschien is beleggen in een olie aandeel, met al zijn donkere kanten ... toch niet zo een goed idee ... klagen over de uitstoot, maar dan toch dit aandeel kopen (als dat al kan vanuit Belgie) ... nee laat maar.
Maar dan dacht ik ... misschien is beleggen in een olie aandeel, met al zijn donkere kanten ... toch niet zo een goed idee ... klagen over de uitstoot, maar dan toch dit aandeel kopen (als dat al kan vanuit Belgie) ... nee laat maar.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Boek: Mark Blaisse "De Saoedi's" De ongewisse toekomst van een machtige oliestaat.
Niet voor niets brachten ze de aandelen ''online''.
Overigens Trump heeft dat ook gedaan betreffende "Atlantic City"
Niet voor niets brachten ze de aandelen ''online''.
Overigens Trump heeft dat ook gedaan betreffende "Atlantic City"