Schietpartij Texas
Re: Schietpartij Texas
Volledig akkoord dat het veel complexer is dan: "strengere wapenwetten = minder shootings".CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 03:00 Degene hier die kortzichtig pleiten om de burger zijn vrijheid te ontnemen zien enkel de vergelijking 'meer doden door vuurwapens → meer wapens in de VS' terwijl er vele voorbeelden te maken zijn van landen met strenge wapenwetten die het slechter doen dan landen met vrijere wetten. Ik wil maar zeggen dat er veel meer factoren verantwoordelijk zijn voor die gewelddadige cultuur.
Maar daaruit besluiten pleitten voor strengere wapenwetten gelijk staat met het 'kortzichtig pleitten om de burger zijn vrijheid te ontnemen' is toch ook heel kort door de bocht.
Het gaat over het wijzigen van een geweldcultuur. Geen enkele maatregel kan dit op korte termijn veranderen. Hier gaat minsten een generatie over. Dat is op zich geen reden om er niet aan te beginnen ...
Het gaat vooral over de alomtegenwoordigheid van vuurwapens. Je kan de morgen de strengste wetten ter wereld invoeren, als er nog steeds - bij wijze van spreken - in elke lade een vuurwapen ligt, zal dat op korte termijn niet veel oplossen. Dat wil nog niet zeggen dat het op lange termijn wel zinvol kan zijn.CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 03:00En in de VS zelf zijn sommige steden waar wel strenge(re) wapenwetten gelden koploper wat het aantal doden betreft:
Je kan dan wel discussiëren over de kip en het ei maar dan nog...
Een gedetermineerde idioot zal ook nog steeds 140km/u kunnen rijden door de bebouwde kom. Kunnen we hier dan uit besluiten dat verkeersregels een zinloze inperking zijn van de persoonlijke vrijheid?CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 03:00Een gedetermineerde gek gaat altijd een manier vinden om aan wapens te raken.
Ik heb toch het gevoel dat die Americanofilie zich nogal beperkt tot één bepaalde strekking in AmericaCarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 03:00 Kijk, ik zal hier op het forum zowat de grootste Americanofiel zijn,

- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Een mens moet het al eens wat duidelijker stellen om zijn punt te maken.Zwiertje schreef: ↑30 mei 2022, 09:48 Volledig akkoord dat het veel complexer is dan: "strengere wapenwetten = minder shootings".
Maar daaruit besluiten pleitten voor strengere wapenwetten gelijk staat met het 'kortzichtig pleitten om de burger zijn vrijheid te ontnemen' is toch ook heel kort door de bocht.
Akkoord dat het die geweldcultuur is die moet veranderen. Niet akkoord dat je die cultuur gaat veranderen door het de law abiding citizen moeilijker te maken om aan een wapen te geraken.
Je vergelijking loopt mank. Een correctere vergelijking zou zijn dat we auto's niet langer verkopen omdat er idioten zijn die 140 km/u rijden in de bebouwde kom. Dat doen we toch ook niet?Zwiertje schreef: ↑30 mei 2022, 09:48Een gedetermineerde idioot zal ook nog steeds 140km/u kunnen rijden door de bebouwde kom. Kunnen we hier dan uit besluiten dat verkeersregels een zinloze inperking zijn van de persoonlijke vrijheid?CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 03:00Een gedetermineerde gek gaat altijd een manier vinden om aan wapens te raken.
Yep, the freedom-loving kindZwiertje schreef: ↑30 mei 2022, 09:48Ik heb toch het gevoel dat die Americanofilie zich nogal beperkt tot één bepaalde strekking in AmericaCarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 03:00Kijk, ik zal hier op het forum zowat de grootste Americanofiel zijn,![]()

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Elke law abiding citizen gaat wel eens door het lint. Vuurwapens van particulieren doden veel vaker mensen in de directe omgeving dan externe criminelen. Het is ook een negatieve spiraal: als er meer wapens zijn, zullen meer mensen zich onveilig voelen en zich ook wapens aanschaffen. Er wordt al eens sneller geschoten omdat men ervan uitgaat dat de andere ook gewapend zal zijn. Je komt in een geweldspiraal die moeilijk te doorbreken is. Een eenzaat met donkere gedachten moet hier behoorlijk wat drempels over eer hij aan een automatisch wapen geraakt. In sommige staten in Amerika kan hij gewoon de supermarkt binnenstappen. Dat maakt wel degelijk een groot verschil.CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 10:05 Akkoord dat het die geweldcultuur is die moet veranderen. Niet akkoord dat je die cultuur gaat veranderen door het de law abiding citizen moeilijker te maken om aan een wapen te geraken.
Jouw vergelijking loopt mank. Auto's zijn noodzakelijk om onze huidige maatschappij te laten functioneren, vuurwapens niet. Het gebruik van auto's wordt HEEL STRENG aan banden gelegd, net omdat ze zo gevaarlijk zijn.CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 10:05 Je vergelijking loopt mank. Een correctere vergelijking zou zijn dat we auto's niet langer verkopen omdat er idioten zijn die 140 km/u rijden in de bebouwde kom. Dat doen we toch ook niet?
Met een keukenmes kun je inderdaad ook iemand doden, maar met een geweer kun je geen aardappelen schillen. Daar zit de essentie.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Euh, lees eens terug en kijk eens wie begon met het gebruik van auto's te vergelijken met dat van vuurwapens?
Een beetje zoals dat van vuurwapens dus?

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Ik zie niet in hoe vuurwapens, auto's en fietsen op zich gevaarlijk zijn. Het is het ventje of vrouwtje dat aan de trekker, stuur of pedalen zit die gevaarlijk is, niet het voorwerp op zich.
Context is belangrijk, beste Carpe.CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 11:33 Euh, lees eens terug en kijk eens wie begon met het gebruik van auto's te vergelijken met dat van vuurwapens?
Het is niet omdat het beide keren over wagens en vuurwapens gaat, dat er hetzelfde wordt beweerd.
Jouw analogie (over bezit wapen) is iets heel anders dan waar ik het over had (zin van wapenwetgeving).
Inderdaad. Your point being?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ah ok, ik snap het. Jouw analogieën tellen mee, de mijne niet.Zwiertje schreef: ↑30 mei 2022, 11:56Context is belangrijk, beste Carpe.CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 11:33 Euh, lees eens terug en kijk eens wie begon met het gebruik van auto's te vergelijken met dat van vuurwapens?
Het is niet omdat het beide keren over wagens en vuurwapens gaat, dat er hetzelfde wordt beweerd.
Jouw analogie (over bezit wapen) is iets heel anders dan waar ik het over had (zin van wapenwetgeving).
Was dat nog niet duidelijk? Zowel je wagen als je vuurwapen zijn potentieel gevaarlijk. Dus is het gebruik van beide zeer streng aan banden gelegd.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Beste CarpeNoctem, een andere discussie, maar dan ook weer niet, Americanofiel zijnde en erg gesteld op je individuele vrijheid, hoe sta je tegenover de mogelijke afschaffing van "Roe vs. Wade" ?
Ik heb het niet uitgevonden maar de vergelijking wordt gemaakt : het ongeboren leven moet beschermd worden maar eenmaal geboren mag het afgeknald worden.
Ik heb het niet uitgevonden maar de vergelijking wordt gemaakt : het ongeboren leven moet beschermd worden maar eenmaal geboren mag het afgeknald worden.
Carpe, dergelijke calimero-redeneringen zijn beneden jouw peil. Dat kan beter!CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 12:07 Ah ok, ik snap het. Jouw analogieën tellen mee, de mijne niet.

Het zijn 2 verschillende analogieën, dus kan ik daar verschillende opinies over hebben. Toch?
Of moet ik vanaf nu elke analogie goedkeuren die gebaseerd is op wapens en auto's?

Euh ja, daar pleit ik toch voor?CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 12:07 Was dat nog niet duidelijk? Zowel je wagen als je vuurwapen zijn potentieel gevaarlijk. Dus is het gebruik van beide zeer streng aan banden gelegd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Die vergelijking werd enkel gemaakt door iemand die er de ballen van kent. Om het zacht uit te drukken.Gebruikersnaam2 schreef: ↑30 mei 2022, 12:32Ik heb het niet uitgevonden maar de vergelijking wordt gemaakt : het ongeboren leven moet beschermd worden maar eenmaal geboren mag het afgeknald worden.
En ik wil gerust met je discussiëren over abortus. Maar niet in deze draad, die gaat daar helemaal gecontamineerd mee worden.
Open een nieuwe draad en i'm all yours

- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Hela hela, mijn peil wordt hier danig overschatZwiertje schreef: ↑30 mei 2022, 12:37Carpe, dergelijke calimero-redeneringen zijn beneden jouw peil.CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 12:07 Ah ok, ik snap het. Jouw analogieën tellen mee, de mijne niet.

Ach ja? Ok, dan heb je in mij een medestander.Zwiertje schreef: ↑30 mei 2022, 12:37Euh ja, daar pleit ik toch voor?CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2022, 12:07 Was dat nog niet duidelijk? Zowel je wagen als je vuurwapen zijn potentieel gevaarlijk. Dus is het gebruik van beide zeer streng aan banden gelegd.