Schrijf je in op de staatsbon?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Schrijf je in op de staatsbon?
Ondertussen 93 stemmen (bedankt iedereen).huisjetuintjefiets schreef: ↑21 augustus 2023, 10:08 Al 48 stemmen (bedankt iedereen). Tijd voor een eerste evaluatie.
54% heeft laten weten mee te doen met de staatsbon.
61% laat weten mee te doen.
DB is de eerste bank die reageert: hun termijnrekeningen zijn de hoogte in geschoten. Maar je hebt min. 100.000 euro nodig.
Iemand heeft gezegd dat de politiek niet wil dat de banken hun rentes voor hypothecaire leningen zouden verhogen, als ze de rente voor spaarboekjes (moeten) verhogen (als reactie op de staatsbon).
Want dan zouden de dure huizen nog duurder worden.
Waarop dan iemand zei dat de prijzen van huizen niet zo hoog zouden zijn, als er zoveel migranten niet zouden komen.
Waarop ik dan zei dat er in West-Vlaanderen alleen al 50.000 migranten per jaar gezocht worden, speciaal in Zuid-Amerika en Azië. Want van de 140.000 inactieven hoopt men er slechts 20 000 aan het werk te krijgen.
Voilà, zo is iedereen weer mee

(Een mogelijke oplossing voor het tekort aan huizen: stop de onwerkwilligen in asielcentra. Het zal rap gedaan zijn met niet willen werken. Dus geen migranten meer nodig. Dus geen probleem met te weinig huizen. Dan kunnen de banken de rente op spaarboekjes gerust verhogen. Alle problemen direct opgelost door één simpele maatregel

-
- Verbannen Gebruiker
In West-Vlaanderen alleen al zijn er 50.000 migranten per jaar nodig. West-Vlaanderen alleen.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑22 augustus 2023, 13:25 Maar mijn punt: die netto-aangroei met 10.000'en volwassenen elk jaar zet gewoon heel hoge druk op de woonmarkt. Leuk voor de mensen met veel woningen. Slecht voor al de rest.
Die netto-aangroei waarover je spreekt, is nodig omdat er van de 140.000 inactieven in West-Vlaanderen, men er slechts 20.000 hoopt aan een job te helpen.
Dat is alleen nog maar West-Vlaanderen.
Die inactieven wonen evengoed in een huis.
Dus moeten die migranten in extra huizen wonen.
Meer Belgen aan het werk: minder migranten nodig. Minder huizen nodig.
-
- Verbannen Gebruiker
Argenta: 4,01% bruto op 1 jaar. Dus 2,81% netto.huisjetuintjefiets schreef: ↑22 augustus 2023, 13:18 DB is de eerste bank die reageert: hun termijnrekeningen zijn de hoogte in geschoten. Maar je hebt min. 100.000 euro nodig.
Het lukt dus: de banken beginnen te reageren op de staatsbon.
Van Peteghem zijn plan werpt vruchten af.
En zeer goed voor de schatkist: er is 30% RV op die termijnrekeningen. En bij die hoge rentevoeten !!

(toch blijf ik bij mijn obligaties op de secundaire markt)
Ik denk dat we bij de buitenlandse prijsbrekers als Santander, MeDirect en (in mindere mate) Keytrade ook wel snel een reactie zullen zien. Misschien zelfs 3% op een spaarrekening? Die banken hebben ook meer potentieel om rentes te verhogen dan de grootbanken.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik denk dat de grootbanken nu aan het zweten zijn. Er is nog nooit zoveel te doen geweest over hoeveel klanten kunnen krijgen, en waar.
Ze moeten het maar weten: eerst weigeren om iets te doen, en dan panikeren.
En hun excuus dat de hypothecaire leningen gefinancierd worden door spaarboekjes? En ze dus niet meer kunnen bieden op spaarboekjes?
Ze hebben hypothecaire leningen gegeven aan 1,5% vast op 20 jaar. En ze financieren dit met spaarboekjes waarvan de rente direct omhoog kan schieten, of waarvan het geld zo kan wegvloeien naar andere beleggingen?
Dan ben je toch een idiote bankier om te verwachten dat de rentes op spaarboekjes nog 20 jaar laag gaan blijven?
Of dan ben je misdadig bezig: als het verkeerd loopt, dan zal de staat je wel redden.
Straks weer staan janken dat het topic gesloten wordt wegens off-topic geleuterhuisjetuintjefiets schreef: ↑22 augustus 2023, 13:31
In West-Vlaanderen alleen al zijn er 50.000 migranten per jaar nodig. West-Vlaanderen alleen.

-
- VIP member
- Contacteer:
Zijn plan was om de rente op spaarrekeningen te verhogen.huisjetuintjefiets schreef: ↑22 augustus 2023, 13:41Argenta: 4,01% bruto op 1 jaar. Dus 2,81% netto.huisjetuintjefiets schreef: ↑22 augustus 2023, 13:18 DB is de eerste bank die reageert: hun termijnrekeningen zijn de hoogte in geschoten. Maar je hebt min. 100.000 euro nodig.
Het lukt dus: de banken beginnen te reageren op de staatsbon.
Van Peteghem zijn plan werpt vruchten af.
...
Dat kon via de e-DEPO maar niet via een Staatsbon.
De rente op termijnrek van 1j verhogen idd maar dat zal bij elke bank enkel voor de goede klanten zijn.
Het zou me zelfs niet verbazen als de spaarrekeningen ter compensatie zelfs zouden dalen en de hypotheken stijgen.
Plan van Van Peteghem zal compleet mislukken, omdat dat 'genie' simpelweg onbekwaam is

-
- Verbannen Gebruiker
Ok, we gaan zien. Wat je verwacht gaat tegen elke economische logica in, maar we gaan zien.spaarfreakje schreef: ↑22 augustus 2023, 14:10 Het zou me zelfs niet verbazen als de spaarrekeningen ter compensatie zelfs zouden dalen en de hypotheken stijgen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ja maar ze zullen beweren dat ze daartoe gedwongen werden door de actie van Van Peteghem.
Veel efficiënter dan de verlaagde RV proberen aan te vechten he.
Open oorlog, dat is wat hij veroorzaakt.
Ga weg man!
Veel efficiënter dan de verlaagde RV proberen aan te vechten he.
Open oorlog, dat is wat hij veroorzaakt.
Ga weg man!
Hmm, daar gaan ze dus zo goed als niks aan verdienen of zelfs aan toedragen, waarom niet 2,81% (bv 1% basis plus 1,81% getrouwheid) op een spaarboekje? Is een pak goedkoper voor de bank en komt op hetzelfde neer voor de kleine spaarder

-
- Full Member
- Contacteer:
Al een telefoontje gekregen van Argenta met hun nieuwe aanbiedingen
Deels onjuist: voor de spaarder die met zijn intresten jaarlijks boven de 980€ (of 1960€ per koppel) komt, is een termijnrekening beter, op een spaarrekening met hetzelfde rendement wordt hij boven dit intrestbedrag nog eens belast aan 15%...
-
- Jr. Member
- Contacteer:
In theorie wel, maar dan moeten ze ofwel modaliteiten groeirekening aanpassen (ipv max 500 EUR/maand), ofwel rente klassieke rekening verhogen tot dat niveau (maar dat gaan ze zeker niet doen). En zelfs als ze dat zouden doen, dan nog zou ik dat geval pas voor Argenta kiezen als het (bij wijze van spreken) 0% basis plus 2,81% getrouwheid is. Anders kunnen ze volgende week (nadat inschrijvingsperiode staatsbon is afgelopen) de basisrente terug verlagen en zit je als consument vast aan een minder interessante rente dan de Staatsbon.
Dus op zich ben ik blij met het feit dat ze voor termijnrekening hebben gekozen. Alleen nog af te wachten of je ook online gaat kunnen afsluiten, want momenteel niet mogelijk (net zoals bij vele andere banken) en bovendien willen ze - in tegenstelling tot voorbije weken/maanden - net zo snel mogelijk klanten hun geld nu vastkrijgen vooraleer die op staatsbon intekenen. En lijkt me straf dat ze alle klanten in die ene week richting kantoor gaan willen duwen

Ook ik begrijp de reactie van Argenta niet. Stel dat hun nieuwe termijnrekening een mega-succes wordt, ze gaan dan enorme verliezen lijden. Het is ook niet erg tactvol op de Peet te counteren met iets dat hetzelfde rendement oplevert. Soit, het raakt mijn koude kleren niet. Obligaties blijven veruit interessanter. Ze zouden in Brussel trouwens hun energie beter steken in het verminderen van de uitgaven ipv het financieren van de intresten op hun schulden. 

Ja met de app kan je het waarschijnlijk online. Ik heb die niet en zal hem ook niet installeren, daarvoor ben ik maar een te beperkte gebruiker van Argenta. Het zou dus wel eens druk kunnen worden in de Argenta kantoren komende week, want dit aanbod is maar een week geldig. Het probleem van de al dan niet 15% is hier wel van de baan.!killerfreak schreef: ↑22 augustus 2023, 14:49In theorie wel, maar dan moeten ze ofwel modaliteiten groeirekening aanpassen (ipv max 500 EUR/maand), ofwel rente klassieke rekening verhogen tot dat niveau (maar dat gaan ze zeker niet doen). En zelfs als ze dat zouden doen, dan nog zou ik dat geval pas voor Argenta kiezen als het (bij wijze van spreken) 0% basis plus 2,81% getrouwheid is. Anders kunnen ze volgende week (nadat inschrijvingsperiode staatsbon is afgelopen) de basisrente terug verlagen en zit je als consument vast aan een minder interessante rente dan de Staatsbon.
Dus op zich ben ik blij met het feit dat ze voor termijnrekening hebben gekozen. Alleen nog af te wachten of je ook online gaat kunnen afsluiten, want momenteel niet mogelijk (net zoals bij vele andere banken) en bovendien willen ze - in tegenstelling tot voorbije weken/maanden - net zo snel mogelijk klanten hun geld nu vastkrijgen vooraleer die op staatsbon intekenen. En lijkt me straf dat ze alle klanten in die ene week richting kantoor gaan willen duwen![]()