Schrijf je in op de staatsbon?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Schrijf je in op de staatsbon?
Weet ik, daarom dat er staat "voor de kleine spaarder". Nu Argenta zal hopelijk zelf wel een analyse gemaakt hebben van de verschillende opties om het risico op een te hoge kapitaal vlucht onder controle te houden. Zij gaan beter kunnen inschatten wat de impact is van een hogere spaarrente tegenover de hoge vergoeding voor een termijnrekening.
-
honda4life
- Newbie

- Contacteer:
Bij inschrijven via destaatsbon.be wordt bij de financiële gegevens gevraagd voor roerende voorheffing onderworpen of vrijgesteld.
Ik vind nergens terug wat ik moet selecteren.
ik had begrepen dat deze weg goedkoper was als aankoop via effectenrekening.
Op zich is die rekening openen gratis bij Fortis, maar wat zijn de kosten gaandeweg via deze manier?
ik had begrepen dat deze weg goedkoper was als aankoop via effectenrekening.
Op zich is die rekening openen gratis bij Fortis, maar wat zijn de kosten gaandeweg via deze manier?
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
Onderworpen kiezen.
Argenta wilt juist kapitaalvlucht van de spaarrekening naar de termijnrekening. De bedragen op die termijnrekening hebben een vaste vervaldag en met de belegde bedragen kunnen ze ondertussen werken. Je betaalt immers disconto kosten bij een vroegtijdige opvraging van de termijnrekening.vortex schreef: ↑26 augustus 2023, 15:31Weet ik, daarom dat er staat "voor de kleine spaarder". Nu Argenta zal hopelijk zelf wel een analyse gemaakt hebben van de verschillende opties om het risico op een te hoge kapitaal vlucht onder controle te houden. Zij gaan beter kunnen inschatten wat de impact is van een hogere spaarrente tegenover de hoge vergoeding voor een termijnrekening.
Met de bedragen op de spaarrekening kunnen ze maar gedeeltelijk werken door de verplichte reserve ratio.
Ik zou je uitleg geloven moest die +4% actie niet net samenvallen met de korte inteken periode van de staatsbon, nee, dit is zuiver om te beletten dat er teveel geld uit de balans van de bank richting staatsbon gaat.Tycoon schreef: ↑26 augustus 2023, 15:56 Argenta wilt juist kapitaalvlucht van de spaarrekening naar de termijnrekening. De bedragen op die termijnrekening hebben een vaste vervaldag en met de belegde bedragen kunnen ze ondertussen werken. Je betaalt immers disconto kosten bij een vroegtijdige opvraging van de termijnrekening.
Met de bedragen op de spaarrekening kunnen ze maar gedeeltelijk werken door de verplichte reserve ratio.
- Vincent2018
- Full Member

https://trends.knack.be/kanaal-z/financ ... staatsbon/honda4life schreef: ↑26 augustus 2023, 15:52 Bij inschrijven via destaatsbon.be wordt bij de financiële gegevens gevraagd voor roerende voorheffing onderworpen of vrijgesteld.
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
Als simpele Belg ben je normaal onderworpen aan RV.
Vrijgesteld is voor de uitzonderingen...
PS Komt ergens in dat filmpje aan bod.
Vrijgesteld is voor de uitzonderingen...
PS Komt ergens in dat filmpje aan bod.
Inderdaad daarom dat ik ook schreef naar de termijnrekening. Met die aktie kan argenta nu de reserve ratio voor die bedragen gebruiken.vortex schreef: ↑26 augustus 2023, 16:13Ik zou je uitleg geloven moest die +4% actie niet net samenvallen met de korte inteken periode van de staatsbon, nee, dit is zuiver om te beletten dat er teveel geld uit de balans van de bank richting staatsbon gaat.Tycoon schreef: ↑26 augustus 2023, 15:56 Argenta wilt juist kapitaalvlucht van de spaarrekening naar de termijnrekening. De bedragen op die termijnrekening hebben een vaste vervaldag en met de belegde bedragen kunnen ze ondertussen werken. Je betaalt immers disconto kosten bij een vroegtijdige opvraging van de termijnrekening.
Als alles naar de staatsbon ging en ze niet genoeg hadden via de reserve ratio of interbancaire leningen moeten ze het verschil aan 4,50% bij de ECB lenen. Dat wilt Argenta niet, de andere banken met nog een oude spaarrekening met lage basis en getrouwheid ook niet..
Maar met het hoge verschil zou de meer inelastische risicoschuwe spaarder nu wel eens naar de staatsbon kunnen vluchten of naar die tijdelijke termijnrekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Op 9/6/2024 zijn er federale verkiezingen. Zal België nog bestaan op 1/9/2024 ?

Ik zou eerder opteren voor een termijnrekening.
Voor minstens 100.000 EUR krijg je bij DB zelfs 2,84% netto voor slechts 6 maanden!
Ik zou eerder opteren voor een termijnrekening.
Voor minstens 100.000 EUR krijg je bij DB zelfs 2,84% netto voor slechts 6 maanden!
Natuurlijk en vermits er op 1/9/2024 zeker nog geen nieuwe regering zal zijn, kunnen ze ook niet te veel mispeuteren en tot 9/6/2024 zijn ze enkel nog met de verkiezingen bezig, met andere woorden we kunnen gerust zijn België wordt voorlopig niet meer bestuurd door onze politiekersEarthNvstr1 schreef: ↑26 augustus 2023, 17:37 Op 9/6/2024 zijn er federale verkiezingen. Zal België nog bestaan op 1/9/2024 ?![]()
![]()
![]()
Een regering van lopende zaken moet/kan enkel uitvoeren wat voorafgaand aan de verkiezingen beslist isEarthNvstr1 schreef: ↑26 augustus 2023, 17:37 Op 9/6/2024 zijn er federale verkiezingen. Zal België nog bestaan op 1/9/2024 ?![]()
![]()
![]()
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Tuurlijk ... zolang er geld is om de rekeningen/schuld te betalen, is dat geen probleem.Gerard_M schreef: ↑26 augustus 2023, 18:04Een regering van lopende zaken moet/kan enkel uitvoeren wat voorafgaand aan de verkiezingen beslist isEarthNvstr1 schreef: ↑26 augustus 2023, 17:37 Op 9/6/2024 zijn er federale verkiezingen. Zal België nog bestaan op 1/9/2024 ?![]()
![]()
![]()
![]()
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Zouden we niet beter permanent begrotingstwaalfden gebruiken 
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Nee. Op het moment dat er een structureel begrotingstekort is, dan is dat nefast.Timoootjex schreef: ↑26 augustus 2023, 18:13 Zouden we niet beter permanent begrotingstwaalfden gebruiken![]()
Stem dat er een onmogelijke of waanzinnig moeilijke uitslag uit de bus komt met de verkiezingen.
Tegen 1/9/2024 moet die schuld afgelost worden.
Ofwel zijn de uitgaven drastisch minder ofwel (meer waarschijnlijk) zal die schuld geherfinancierd moeten worden.
We zullen dan zien tegen welke rente dat zal kunnen tijdens een politieke impasse én een structureel begrotingstekort én reeds hoge schuld.
Zal tegen die tijd alvast wat middelen reserveren om ons noodlijdend land tegen gepaste vergoeding te ondersteunenEarthNvstr1 schreef: ↑26 augustus 2023, 18:29 We zullen dan zien tegen welke rente dat zal kunnen tijdens een politieke impasse én een structureel begrotingstekort én reeds hoge schuld.