Schrijf je in op de staatsbon?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Schrijf je in op de staatsbon?
Ok stel de banken gaan nu mee, en men verhoogd de spaarrentes. Ze zullen dan ook de hypotheekrente MOETEN verhogen, anders gaan ze failliet (geklaag dat de belastingbetaler ervoor moet opdraaien).bryanv schreef: ↑22 augustus 2023, 08:25 Nieuwe staatsbon met looptijd van 1 jaar zal nettorendement van 2,81 procent opleveren
De nieuwe eenjarige staatsbon, die vanaf donderdag te koop is, zal 2,81 procent opbrengen. Dat maakte minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) dinsdagochtend bekend.
Laurence Torck & Kristof Simoens
Vandaag om 08:16
“De brutorente is vastgelegd op 3,30 procent, met de roerende voorheffing zal het dus op 2,81 procent uitkomen”, zegt minister Van Peteghem aan Radio 1. Het is de eerste keer dat het Federaal Agentschap van de Schuld een staatsbon uitgeeft met een looptijd van één jaar. Gewoonlijk is de looptijd drie tot tien jaar.
Naast de looptijd is ook de roerende voorheffing op interesten een nieuwigheid. Want gewoonlijk wordt 30 procent roerende voorheffing ingehouden. Voor deze uitgifte zal dat 15 procent bedragen. Door dit te doen wil de minister banken onder druk zetten om de rente te verhogen en in concurrentie gaan met het klassieke spaarboekje. De interesten op een spaarboekje zijn namelijk tot 980 euro vrijgesteld van roerende voorheffing. Boven dat plafond is 15 procent verschuldigd.
Volgende stap:
Geklaag over de banken dat het schurken zijn omdat ze de hypotheekrente verhogen.
Geklaag vanuit de politiek dat dit niet kan, want huizen niet betaalbaar etc.
Nu ben ik niet van het voorspellen, maar ik ZIE het gewoon al gebeuren in mijn glazen bol volgend jaar

Is een beetje zoals de boeren, altijd maar klagen en klagen en klagen en klagen, als het (heel) goed gaan, zijn ze (heel) stil.
Keytrade heeft nooit bewaarloon aangerekend. Het is geen kwestie van niet mogen, maar ze doen dat niet.
Dus idd, zonder kosten !
Dus idd, zonder kosten !
2.81% met reëel risico dat het 2,31% wordt. Alleszins veel beter dan een standaard spaarboekje bij een grootbank (of de e-depo bij de overheid), wie zijn spaargeld een jaar kan missen en zeer risico avers is, heeft nu een toegankelijk alternatief. Tijd om die slapende spaarboekjes leeg te halen, banken hebben nu lang genoeg geprofiteerd van veel te goedkoop spaargeld

Volgens mij gaan de banken niet mee. Ze gaan voor een staatsbon van een jaar hun spaarrentes niet verhogen. Als ze het al zouden verhogen, dan moet je niet veel verwachten. Dat risico zullen ze wel niet nemen.Galactic schreef: ↑22 augustus 2023, 08:42Ok stel de banken gaan nu mee, en men verhoogd de spaarrentes. Ze zullen dan ook de hypotheekrente MOETEN verhogen, anders gaan ze failliet (geklaag dat de belastingbetaler ervoor moet opdraaien).bryanv schreef: ↑22 augustus 2023, 08:25 Nieuwe staatsbon met looptijd van 1 jaar zal nettorendement van 2,81 procent opleveren
De nieuwe eenjarige staatsbon, die vanaf donderdag te koop is, zal 2,81 procent opbrengen. Dat maakte minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) dinsdagochtend bekend.
Laurence Torck & Kristof Simoens
Vandaag om 08:16
“De brutorente is vastgelegd op 3,30 procent, met de roerende voorheffing zal het dus op 2,81 procent uitkomen”, zegt minister Van Peteghem aan Radio 1. Het is de eerste keer dat het Federaal Agentschap van de Schuld een staatsbon uitgeeft met een looptijd van één jaar. Gewoonlijk is de looptijd drie tot tien jaar.
Naast de looptijd is ook de roerende voorheffing op interesten een nieuwigheid. Want gewoonlijk wordt 30 procent roerende voorheffing ingehouden. Voor deze uitgifte zal dat 15 procent bedragen. Door dit te doen wil de minister banken onder druk zetten om de rente te verhogen en in concurrentie gaan met het klassieke spaarboekje. De interesten op een spaarboekje zijn namelijk tot 980 euro vrijgesteld van roerende voorheffing. Boven dat plafond is 15 procent verschuldigd.
Volgende stap:
Geklaag over de banken dat het schurken zijn omdat ze de hypotheekrente verhogen.
Geklaag vanuit de politiek dat dit niet kan, want huizen niet betaalbaar etc.
Nu ben ik niet van het voorspellen, maar ik ZIE het gewoon al gebeuren in mijn glazen bol volgend jaar![]()
Is een beetje zoals de boeren, altijd maar klagen en klagen en klagen en klagen, als het (heel) goed gaan, zijn ze (heel) stil.
Dit snap ik nietB7H4long schreef: ↑21 augustus 2023, 17:46Over een paar weken daalt de rente misschien, en dan zit je daar mooi met je staatsbon ...EarthNvstr1 schreef: ↑21 augustus 2023, 17:41 Over een paar weken stijgt de rente misschien, en dan zit je daar mooi met je staatsbon ...![]()
![]()

Er zou er nog één volgen over 3 maanden, ook aan 15% RV. Dan zullen we tenminste zeker weten of die 15% geen fabeltje is.En als de rente nog gestegen is... Opnieuw intekenen!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je hem tussendoor wil verkopen heeft de rente wel invloed.Nightwolf schreef: ↑22 augustus 2023, 09:18Dit snap ik nietDe rente van de staatsbon is toch gegarandeerd voor de looptijd van een jaar? Dus als de rente binnen een paar weken zou dalen heeft dit toch geen invloed op de staatsbon? Of ben ik nu zo mis dat de rente van de staatsbon toch nog achteraf kan wijzigen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Netto termijnrekening DB nu 2,87% op 1 jaar. Zelfs 2,87% op een half jaar...
https://www.deutschebank.be/nl/oplossin ... .html#taux

https://www.deutschebank.be/nl/oplossin ... .html#taux
Juist ja, spaarboekjes leeghalen om in Bons, termijnrekeningen, enz... te steken. Geniaalvortex schreef: ↑22 augustus 2023, 09:042.81% met reëel risico dat het 2,31% wordt. Alleszins veel beter dan een standaard spaarboekje bij een grootbank (of de e-depo bij de overheid), wie zijn spaargeld een jaar kan missen en zeer risico avers is, heeft nu een toegankelijk alternatief. Tijd om die slapende spaarboekjes leeg te halen, banken hebben nu lang genoeg geprofiteerd van veel te goedkoop spaargeld![]()

-
- Hero Member
- Contacteer:
Huizen zijn niet betaalbaar omdat er teveel voor gevraagd wordt.
Een reële meerwaardebelasting zou mss effect kunnen hebben maar is eigenlijk niet correct te berekenen.
Blijft: vraag/aanbod beperken en dat kan door de hypotheekrente te verhogen.
Idd jammer voor jonge mensen maar zolang die rente lager is dan de inflatie, is het niet oneerlijk.
-
- Full Member
- Contacteer:
Je kan de vraag ook beperken door jaarlijks geen 50.000 niet-EU-burgers naar België te laten migreren.
Zou direct voelbaar zijn op de huizenmarkt. En niet alleen daar.
Ik denk dat dit een heel andere discussie betreft, waar ik niet mee wil zeggen dat deze niet elders zou gevoerd kunnen worden.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑22 augustus 2023, 09:52 Je kan de vraag ook beperken door jaarlijks geen 50.000 niet-EU-burgers naar België te laten migreren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Daar ben ik ook niet tegen.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑22 augustus 2023, 09:52 Je kan de vraag ook beperken door jaarlijks geen 50.000 niet-EU-burgers naar België te laten migreren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De Staatsbon kost de Overheid per 1000€ 30,60€
Indien men de rente op e-DEPO niet had beperkt tot 1,75% netto, zou dat de Overheid per 1000€ slechts 25,20€ gekost hebben.
De Staatsbon is dus bijna 21,5% duurder voor de Schatkist.
Dit wil ik voorleggen aan Van Peteghem en de hele Vivaldi-regering
Indien men de rente op e-DEPO niet had beperkt tot 1,75% netto, zou dat de Overheid per 1000€ slechts 25,20€ gekost hebben.
Dit wil ik voorleggen aan Van Peteghem en de hele Vivaldi-regering

Het is toch niet zijn geld, enkel maar belastinggeld; alles komt goedspaarfreakje schreef: ↑22 augustus 2023, 10:14 De Staatsbon kost de Overheid per 1000€ 30,60€
Dit wil ik voorleggen aan Van Peteghem en de hele Vivaldi-regering![]()