Seadrill ltd (e.a. olie-aandelen)
TIP
Seadrill ltd (e.a. olie-aandelen)
Beste
Allereerst ik ben een nieuweling op de beurs.
Nu, ik heb gemerkt dat de olie-aandelen het allemaal zwaar te verduren hebben op beurzen. Dit voor de logische reden dat de olie "historisch" "laag" staat. Of laat het er ons bij houden dat het veel lager staat dan we ooit konden dromen toen het nog 145$/b was.
Van al de olie-aandelen (en eraan verwant), sprong eentje mij in het oog, namelijk Seadrill ltd.
Dit Noords bedrijf zit op de beurs van Oslo en op de NYSE. Het is een van de grootste bedrijven voor boorplatformen.
De aandelen zijn in 4 maanden van 40$ naar 14$ gedaald. De redenen hiervoor zijn dalende resultaten omdat de opdrachten (door bijv. Statiol) uitgesteld worden en omdat het (zeer aantrekkelijke) dividend geschrapt is.
Volgens mij is deze koersreactie echter veel te uitgesproken, en is dit een perfect moment om in te stappen in het bedrijf. Ze hebben immers nog altijd een grote moderne vloot en nu extra cash door het schrappen van het dividend. Dit bedrijf komt de tijdelijk lage olieprijs wel te boven.
Ik zou graag andere meningen hierover willen horen. (Mag ook gewoon over vooruitzichten op olie-prijs gaan)
Allereerst ik ben een nieuweling op de beurs.
Nu, ik heb gemerkt dat de olie-aandelen het allemaal zwaar te verduren hebben op beurzen. Dit voor de logische reden dat de olie "historisch" "laag" staat. Of laat het er ons bij houden dat het veel lager staat dan we ooit konden dromen toen het nog 145$/b was.
Van al de olie-aandelen (en eraan verwant), sprong eentje mij in het oog, namelijk Seadrill ltd.
Dit Noords bedrijf zit op de beurs van Oslo en op de NYSE. Het is een van de grootste bedrijven voor boorplatformen.
De aandelen zijn in 4 maanden van 40$ naar 14$ gedaald. De redenen hiervoor zijn dalende resultaten omdat de opdrachten (door bijv. Statiol) uitgesteld worden en omdat het (zeer aantrekkelijke) dividend geschrapt is.
Volgens mij is deze koersreactie echter veel te uitgesproken, en is dit een perfect moment om in te stappen in het bedrijf. Ze hebben immers nog altijd een grote moderne vloot en nu extra cash door het schrappen van het dividend. Dit bedrijf komt de tijdelijk lage olieprijs wel te boven.
Ik zou graag andere meningen hierover willen horen. (Mag ook gewoon over vooruitzichten op olie-prijs gaan)
Laatst gewijzigd door SanderK op 30 november 2014, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Seadrill ltd (e.a. olie-aandelen)
olieprijs laag ? wie zegt dat... kan goed dat olie nog veel te duur is en nog veel lager gaat
tijdelijk ? wie zegt dat... olieprijs kan heel lang nog veel lager... absurde prijs van 80-90-100$ is misschien voltooid verleden tijd
grote moderne vloot... daar ben je vet mee als die niks meer te doen heeft.... welke gek gaat er nog naar dure zeeolie boren komende jaren als de olie bij de OPEC uit de grond spuit en die ze zelfs niet meer verkocht krijgt
dividend gescharpt.... en maar goed ook of het bedrijf zal rap op de fles gaan als ze nog geld gaan uitdelen terwijl ze verlies gaan draaien
een permanente shift in de energievoorziening en zulke bedrijven zijn historie
een koers die zomaar halveert op een paar maanden tijd gebeurt nooit zomaar voor niks
tijdelijk ? wie zegt dat... olieprijs kan heel lang nog veel lager... absurde prijs van 80-90-100$ is misschien voltooid verleden tijd
grote moderne vloot... daar ben je vet mee als die niks meer te doen heeft.... welke gek gaat er nog naar dure zeeolie boren komende jaren als de olie bij de OPEC uit de grond spuit en die ze zelfs niet meer verkocht krijgt
dividend gescharpt.... en maar goed ook of het bedrijf zal rap op de fles gaan als ze nog geld gaan uitdelen terwijl ze verlies gaan draaien
een permanente shift in de energievoorziening en zulke bedrijven zijn historie
een koers die zomaar halveert op een paar maanden tijd gebeurt nooit zomaar voor niks
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Beperk het risico door middel van een fonds in olieaandelen zoals BlackRock World Energy Fund.
Olieprijs blijft maar zakken en de verwachtingen voor '14 zijn ook negatief.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Seadrill is intussen -33% gegaan sinds 28 novSanderK schreef:De aandelen zijn in 4 maanden van 40$ naar 14$ gedaald. De redenen hiervoor zijn dalende resultaten omdat de opdrachten (door bijv. Statiol) uitgesteld worden en omdat het (zeer aantrekkelijke) dividend geschrapt is.
Volgens mij is deze koersreactie echter veel te uitgesproken, en is dit een perfect moment om in te stappen in het bedrijf.
de olieprijs van 65 $ naar 45 $ .... een stevige -30% op anderhalfve maand
...NU wordt het interessant om naar de oliesector te kijken
het begint uit te draaien op een survival of the fittest
de offshore drillers zijn vanzelfsprekend hoogst riskant
wie de risico's wil beperken door te spreiden kan kijken naar de XLE en de XOP etf's
ikzelf heb intussen posities in Anadarko, Schlumberger, Halliburton en Transocean genomen
bijna allemaal via optieconstructies, wat ik iedereen zou aanraden ipv directe aandelenaankoop
de premies zijn gezien de onzekere toekomst van de sector uiterst gunstig
@the_bishop : interessante visie. Welke optiestrategie(ën) heeft u toegepast ? Kan u daar iets meer over vertellen zodat ik iets kan bijleren ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat moet ieder voor zich afwegen natuurlijk.debacker schreef:@the_bishop : interessante visie. Welke optiestrategie(ën) heeft u toegepast ? Kan u daar iets meer over vertellen zodat ik iets kan bijleren ?
Ikzelf heb een aantal puts verkocht om de aandelen tegen een discount te verwerven. De prijzen liggen daarbij nog 10 tot 25% onder de huidige niveau's. Ik kies daarvoor bedrijven die een langere downturn van olie wel zullen overleven (Schlumberger, Halliburton, Anadarko).
Voor Transocean en SDRL zou ik een grotere discount op de prijs vragen omdat ik denk dat het erop of eronder gaat worden voor veel offshore drillers. Mogelijke kapitaalverhogingen en schrappen van dividenden in het vooruitzicht.
Of ik de aandelen ga kunnen verwerven is moeilijk te voorspellen, om de boot niet te missen ga ik daarom kleine posities innemen in de XLE en XOP die ik later kan uitbreiden.
Ik heb ook een aantal long spreads waarbij de breakeven prijs rond het huidige niveau ligt.
Buiten de oliesector pas ik dit ook toe voor een aantal grondstofbedrijven en goudmijnen aangezien beide sectoren ook zwaar zijn onderuitgegaan laatste maanden/jaren.
Looptijden daarvan neem ik minstens 1 jaar en mits voordelig uitgevoerde orders voorkeur voor 2 jaar.
Je kunt natuurlijk ook de aandelen kopen en jezelf indekken met direct een call te schrijven. Je beperkt dan wel een mogelijk sterk opwaarts potentieel, bvb goudmijnen 30% hoger op 1 maand tijd. Anderzijds krijg je nu zeer mooie premies.
Je kunt ook de aandelen kopen en jezelf beschermen tegen een verdere instorting van de prijs door een protective put te kopen... maar gezien de hoge premies vrij dure zaak.
Wie gelooft in een zeer sterke rebound eens de bodem is gezet kan natuurlijk ook gewoon callopties kopen.
Niet mijn voorkeur wegens waarschijnlijke verdere daling en mogelijk een L-vormige bodemvorming.