situatie 30 jarige
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
situatie 30 jarige
Hallo,
na 28 jaar thuiswonen heb ik 2 jaar geleden mijn woning gekocht als alleenstaande.
deze is ondertussen gebouwd en ik woon er nu 6 maand in.
Momenteel :
190,000 schulden bij de bank ( woonlening aan 1% variabel ) verder geen andere leningen
spaargeld : 75,000 ( hiermee kan ik 3 jaar zonder inkomen )
zichtrekening :22,000
Vorig jaar heb ik uitgerekend dat ik met een vervroegde terugbetaling van 8000 euro rond de 600 euro bespaar aan interesten. Toen was ook het plan om elk jaar dit bedrag vervroegd aftebetalen. Wat zouden jullie doen?
na 28 jaar thuiswonen heb ik 2 jaar geleden mijn woning gekocht als alleenstaande.
Momenteel :
190,000 schulden bij de bank ( woonlening aan 1% variabel ) verder geen andere leningen
Vorig jaar heb ik uitgerekend dat ik met een vervroegde terugbetaling van 8000 euro rond de 600 euro bespaar aan interesten. Toen was ook het plan om elk jaar dit bedrag vervroegd aftebetalen. Wat zouden jullie doen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: situatie 30 jarige
Wat is de looptijd van de lening ?
Wordt de intrestvoet jaarlijks aangepast ? Wat is de maximum dat het kan stijgen ?
Geniet je woonbonus belastingvoordeel ?
Wordt de intrestvoet jaarlijks aangepast ? Wat is de maximum dat het kan stijgen ?
Geniet je woonbonus belastingvoordeel ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Met 8000 euro, 600 euro verdienen is niet slecht. Spijtig dat het niet jaarlijks is maar op 18 ? jaar. Dus zoals hierboven al gezegd: sop is de kool niet waard.
Edit. Mijn voorganger heeft net zijn volledige post aangepast. Lol ! Enfin, u get the message, I suppose?
Edit. Mijn voorganger heeft net zijn volledige post aangepast. Lol ! Enfin, u get the message, I suppose?
Vergeet niet dat elke terugbetaling kosten met zich kan meepakken.
3maanden intresten en mogelijk nog kosten?
Je kan die 75.000 euro op een spaarrekening van 0,65pct zetten. Je kan die 8000 euro daar bij zetten. Ik zou niet te snel terugbetalen.
Als je over een tijdje iemand tegenkomt en jullie willen samen iets kopen dan heb je al een startkapitaal.
3maanden intresten en mogelijk nog kosten?
Je kan die 75.000 euro op een spaarrekening van 0,65pct zetten. Je kan die 8000 euro daar bij zetten. Ik zou niet te snel terugbetalen.
Als je over een tijdje iemand tegenkomt en jullie willen samen iets kopen dan heb je al een startkapitaal.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja ;-)pukkie007 schreef: ↑8 januari 2021, 18:27 Met 8000 euro, 600 euro verdienen is niet slecht. Spijtig dat het niet jaarlijks is maar op 18 ? jaar. Dus zoals hierboven al gezegd: sop is de kool niet waard.
Mijn eerste post was ook aansturing om gewoon lening te behouden.
Maar toen bedacht ik dat er te weinig info is om een zinnig antwoord te geven ;-)
Ik stel mij ook de vraag waarom iemand na 2 jaar of zo al zijn lening wil herzien... dat moet dan toch zijn dat er 2 jaar eerder niet goed nagedacht werd, denk ik dan.
-
- Hero Member
- Contacteer:
1% is gratis geld. Beleg het op lange termijn en kijk er niet naar om...bose schreef: ↑8 januari 2021, 15:54 Hallo,
Momenteel :
zelfs in deze tijd van lage intresten op spaarrekeningen, wie laat er 22000 euro op zichtrekening staan?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"na 28 jaar thuiswonen"
Bijkomende vraag: ik dat vanaf uw 0 jaar gerekend of vanaf welke leeftijd zoniet ?
Bijkomende vraag: ik dat vanaf uw 0 jaar gerekend of vanaf welke leeftijd zoniet ?
Ik zou niet vervroegd terugbetalen. De intrest die je betaald is ochot 1%. Sop is de kolen niet waard omdat je wederbeleggingsvergoeding waarschijnlijk die rente zal benaderen.
Door inflatie en indexering van je loon wordt je % dat je afstaat aan hypotheek kleiner met de jaren. Maak maar een cirkelgrafiek en doe die oefening over 5 jaar nog maar eens. Het kan zijn dat je van een goeie 40% in 2021 naar misschien 35% gezakt bent in 2026. (Die percentages zijn willekeurig gekozen want ik ken je loon niet).
Door inflatie en indexering van je loon wordt je % dat je afstaat aan hypotheek kleiner met de jaren. Maak maar een cirkelgrafiek en doe die oefening over 5 jaar nog maar eens. Het kan zijn dat je van een goeie 40% in 2021 naar misschien 35% gezakt bent in 2026. (Die percentages zijn willekeurig gekozen want ik ken je loon niet).
Ik zou er zeker geen hypotheek mee gaan aflossen als die intrest maar 1% bedraagt.
Steek dat ergens in een belegging of een obligatie en kijk er niet naar om. Of koop er een auto mee ofzo en dan zou ik terug een lening aangaan, die staan momenteel 0,70%. Ze gooien er mee!
-
- Verbannen Gebruiker
En het is zelfs geen oplossing:
- 22.000 cash op rekening - > is te veel
- oplossing: auto kopen
- rente staat laag - > lenen voor auto
- resultaat: auto en nog steeds 22.000 cash op rekening
- oplossing: nog een auto kopen
- resultaat: 2 auto's en nog steeds 22.000 cash op rekening
- resultaat: 3 auto's en nog steeds 22.000 cash op rekening
- resultaat: 4 auto's en nog steeds 22.000 cash op rekening
...
Die verdomde 22.000 cash wil maar niet weg

En dan een tweede handsauto verkoopzaak openen, concurrent van Cardoen wordenamturingas schreef: ↑9 januari 2021, 08:30En het is zelfs geen oplossing:
- 22.000 cash op rekening - > is te veel
- oplossing: auto kopen
- resultaat: auto en nog steeds 22.000 cash op rekening
- resultaat: 2 auto's en nog steeds 22.000 cash op rekening
- resultaat: 3 auto's en nog steeds 22.000 cash op rekening
- resultaat: 4 auto's en nog steeds 22.000 cash op rekening
...
Die verdomde 22.000 cash wil maar niet weg![]()
-
- Verbannen Gebruiker
Als je het trucje doet met 100 auto's die je snel kunt verkopen, kun je met het geld en de noorderzon verdwijnen.
De banken gaan het geld van de niet terugbetaalde leningen niet missen want ze klagen steen en been dat er te veel cash bij hen staat.