Situatie: haalbaar of niet?
TIP
Re: Situatie: haalbaar of niet?
Als je een koopje kan doen moet je dat zeker doen!
Mag je vriend bij je komen wonen? Vind je het een mooie woning? Vindt hij het een mooie woning?
Mag je vriend bij je komen wonen? Vind je het een mooie woning? Vindt hij het een mooie woning?
De woning kost 213.862 euro alles inbegrepen. Mijn vriend vind het een mooi huis en mag er ook in komen wonen. Hij wil dat ik daarin een beslissing neem maar zou later liever x samen kopen.
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
Pfieuw, je hebt alvast al geluk dat hij niet moeilijk doet.
Maar spreek dan wel goed af! Als hij er in mag wonen, wat moet hij dan allemaal mee gaan betalen?
Best een gezamelijke rekening openen, om de gezamelijke kosten te betalen: energie, water, boodschappen.
Hebben jullie het daar al over gehad? Want wie weet zegt hij wel 'ik betaal geen energie voor een huis dat niet van mij is'. Dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar ik zou het eerst daarover hebben en het zelfs op papier laten zetten, voor je dat huis koopt en hij zijn domicilie daar gaat zetten!
Los van het bovenstaande zou ik persoonlijk wel zelf voor dat huis gaan. Heb je zekerheid dat je een eigen huis hebt!
Maar spreek dan wel goed af! Als hij er in mag wonen, wat moet hij dan allemaal mee gaan betalen?
Best een gezamelijke rekening openen, om de gezamelijke kosten te betalen: energie, water, boodschappen.
Hebben jullie het daar al over gehad? Want wie weet zegt hij wel 'ik betaal geen energie voor een huis dat niet van mij is'. Dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar ik zou het eerst daarover hebben en het zelfs op papier laten zetten, voor je dat huis koopt en hij zijn domicilie daar gaat zetten!
Los van het bovenstaande zou ik persoonlijk wel zelf voor dat huis gaan. Heb je zekerheid dat je een eigen huis hebt!
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Ik begrijp uw vriend volledig.Kathy16 schreef:De woning kost 213.862 euro alles inbegrepen. Mijn vriend vind het een mooi huis en mag er ook in komen wonen. Hij wil dat ik daarin een beslissing neem maar zou later liever x samen kopen.
Maar ad andere kant wat als je over een jaar niet meer samen bent. Gemiste kans uit de 1000....
Ik zou gaan voor de woning. Dan kan je over een jaar of 1, 1,5 nog zien.
Moet je er 10 jaar blijven wonen?
Ah ja je houdt 850 euro over per maand. Verzekering en ov kan je betalen met 13e maand / vakantiegeld. Ik zou er voor gaan. Heb zelf, wel als alleenstaand, erger meegemaakt.
Bedankt voor jullie reacties! Het is een moeilijke beslissing en wil natuurlijk niet dat mijn relatie hierdoor zou stranden. Je moet er idd 10 jaar blijven wonen, als je vervroegd verkoopt hangt er een boete aan vast. Inderdaad het financiële zal hier duidelijk besproken moeten worden en weet niet of ik huurgeld moet vragen ofzo want dat voelt niet goed. Ik denk gewoon de maandelijkse vaste kosten die hij dient te betalen. Ik ben nog steeds aan het twijfelen en moet vandaag beslissen.
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
GEEN huurgeld vragen, dat kan je later dik in de problemen brengen. Hij kan dat later namelijk als 'mee afbetalen van de woning' aanzien en zo aan een rechter voorbrengen. (En dat is eerder al gebeurd EN gelijk gehaald, heb ik in de familie tegengekomen.)
Verder zou ik absoluut WEL alle kosten die niet gelinkt zijn aan het huis, maar aan de personen die in het huis wonen gedeeld willen zien (dus NIET de brandverzekering, aansluitingen die je later nog wilt doen, maar WEL elektriciteit, gas, water, boodschappen).
Verder zou ik absoluut WEL alle kosten die niet gelinkt zijn aan het huis, maar aan de personen die in het huis wonen gedeeld willen zien (dus NIET de brandverzekering, aansluitingen die je later nog wilt doen, maar WEL elektriciteit, gas, water, boodschappen).
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Ja inderdaad lijkt me zo het beste zodat er nadien geen miserie hieromtrent is. Elektriciteit en gas en Telenet op zijn naam zetten lijkt mij geen probleem te zijn of wel?
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
Waarom dingen op zijn naam zetten als het jouw huis is? Zet gewoon alles op jouw naam, want als het dan toch misloopt, dan mag je nog eens al die zaken gaan aanpassen op jouw naam... 
Jullie relatie is nog zeer pril, zijn jongste kind is zelfs jonger dan jullie relatie... ik zou dit huis toch ook niet laten schieten...
Hoe mensen rekeningen verdelen is overal verschillend, maar zelf vind ik niet dat hij gràtis moet wonen toch ? Wat als de relatie binnen 3j voorbij is ? Dan heeft hij gratis gewoond. Lijkt me ook niet correct.
Kan je niet iets bedenken waarbij hij jou elke maand 300 euro geeft en die zet jij netjes opzij op een rekening ?
Blijft de relatie duren dan breng jij dit terug in de gemeenschap binnen 10j als jullie zouden beslissen sàmen een ander huis te kopen.
Blijft de relatie niet duren dan geef je hem de helft van dat spaarpotje terug.
In beide gevallen heeft hij maar 150 euro huur betaald. In het beste geval hebben jullie los van toekomstige spaarinspanningen 36.000 euro extra startkapitaal binnen 10j
In het slechtste geval heeft hij goedkoop gewoond en heb jij toch zeker jouw huis.
Een andere optie kan zijn dat hij zelf ook een woning koopt, appartementje of iets dergelijks en dat zelf afbetaalt. Op die manier verwerven jullie alle 2 een eigendom en is er nadien geen discussie.
Hoe mensen rekeningen verdelen is overal verschillend, maar zelf vind ik niet dat hij gràtis moet wonen toch ? Wat als de relatie binnen 3j voorbij is ? Dan heeft hij gratis gewoond. Lijkt me ook niet correct.
Kan je niet iets bedenken waarbij hij jou elke maand 300 euro geeft en die zet jij netjes opzij op een rekening ?
Blijft de relatie duren dan breng jij dit terug in de gemeenschap binnen 10j als jullie zouden beslissen sàmen een ander huis te kopen.
Blijft de relatie niet duren dan geef je hem de helft van dat spaarpotje terug.
In beide gevallen heeft hij maar 150 euro huur betaald. In het beste geval hebben jullie los van toekomstige spaarinspanningen 36.000 euro extra startkapitaal binnen 10j
In het slechtste geval heeft hij goedkoop gewoond en heb jij toch zeker jouw huis.
Een andere optie kan zijn dat hij zelf ook een woning koopt, appartementje of iets dergelijks en dat zelf afbetaalt. Op die manier verwerven jullie alle 2 een eigendom en is er nadien geen discussie.
Koop het huis alleen op Uw naam,en zet ook alle abonnementen van gas enzo, ook op uw naam. Hij kan dan bij U komen wonen.
Dat hij alle maanden zijn deel van de kosten betaald, ook huur, maar laat op voorhand op papier zetten dat hij door de betaling van huur en kosten, geen eigendoms aanspraak kan maken.
Misschien eens ten rade gaan bij een notaris, die kan je daar het beste wel in wegwijs maken, en alle info bij een notaris is gratis.
Dat hij alle maanden zijn deel van de kosten betaald, ook huur, maar laat op voorhand op papier zetten dat hij door de betaling van huur en kosten, geen eigendoms aanspraak kan maken.
Misschien eens ten rade gaan bij een notaris, die kan je daar het beste wel in wegwijs maken, en alle info bij een notaris is gratis.
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
In het slechtste geval is ze helemaal niet zeker dat dat huis dan volledig van haar is, zoals eerder geschreven kan die 'huur' aanzien worden als 'mee afbetalen van de lening' en ik verzin dit niet, ik heb dit in de eigen familie zien gebeuren!!Isedase schreef:In het slechtste geval heeft hij goedkoop gewoond en heb jij toch zeker jouw huis
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
Ludo +1, als je dan toch huur wilt vragen, ga dan absoluut eerst ten rade bij een notaris (als die je al niet afwimpelt), want huur vragen kan echt wel zware gevolgen hebben!!
Je kan "zogezegde huur " vragen, berekenen, maar onder de noemer van bijdrage in de kosten, zonder expliciet te vermelden dat het huur is.
Ik heb ooit tijdens mijn huwelijk zonder " huwelijks contract " dus met gemeenschap van goederen, een eigendom gekocht op mijn naam alléén, maar met de vermelding in de akte ,in bijzijn van mijn wettige echtgenote, zodat zij niet onwetend zou zijn " als weder belegging van eigen gelden " en dit is perfekt wettelijk, zodat er nooit geen aanspraak op kon gemaakt worden. En dit was op aanraden van de notaris.
Best altijd even langs de notaris gaan, en de situatie verduidelijken ,je kan maar beter op zeker spelen, en info is gratis.
Ik heb ooit tijdens mijn huwelijk zonder " huwelijks contract " dus met gemeenschap van goederen, een eigendom gekocht op mijn naam alléén, maar met de vermelding in de akte ,in bijzijn van mijn wettige echtgenote, zodat zij niet onwetend zou zijn " als weder belegging van eigen gelden " en dit is perfekt wettelijk, zodat er nooit geen aanspraak op kon gemaakt worden. En dit was op aanraden van de notaris.
Best altijd even langs de notaris gaan, en de situatie verduidelijken ,je kan maar beter op zeker spelen, en info is gratis.
centiempje schreef:In het slechtste geval is ze helemaal niet zeker dat dat huis dan volledig van haar is, zoals eerder geschreven kan die 'huur' aanzien worden als 'mee afbetalen van de lening' en ik verzin dit niet, ik heb dit in de eigen familie zien gebeuren!!Isedase schreef:In het slechtste geval heeft hij goedkoop gewoond en heb jij toch zeker jouw huis
je moet dat dan natuurlijk niet als huur storten he. Hij 'spaart' maandelijks op een gemeenschappelijke rekening die ze bij het uit elkaar gaan netjes in 2 verdelen.
Kathy16 schreef:Bedankt voor jullie reacties! Het is een moeilijke beslissing en wil natuurlijk niet dat mijn relatie hierdoor zou stranden. Je moet er idd 10 jaar blijven wonen, als je vervroegd verkoopt hangt er een boete aan vast. Inderdaad het financiële zal hier duidelijk besproken moeten worden en weet niet of ik huurgeld moet vragen ofzo want dat voelt niet goed. Ik denk gewoon de maandelijkse vaste kosten die hij dient te betalen. Ik ben nog steeds aan het twijfelen en moet vandaag beslissen.
en wat is het geworden ? Tell us more !