Skagen fondsen en Ethna Aktiv Fonds
TIP
Re: Skagen fondsen en Ethna Aktiv Fonds
phase schreef:Blijkbaar is het wel enkel mogelijk om volledige deelbewijzen aan te kopen via Binck, daarom overweeg ik om rechtstreeks bij Skagen te beleggen (je kan dan gewoon je papierwerk e-mailen en overschrijven), ook al omdat er dan geen in/uitstapkosten zijn.
Enige probleem is dan de beurstax van 0.5% van maximum 750 EUR bij verkoop, ik denk niet dat Skagen NO deze automatisch gaat afhouden en doorstorten aan de BE fiscus..Weet iemand of en waar men deze kan aangeven op de belastingaangifte om in regel te blijven?
Het aankopen en verkopen van fondsen via een rekening in een land waar geen beurstaksen gelden, is volledig legaal en dient niet aangegeven te worden in de belastingsaangifte (cfr vrij verkeer van kapitaal in E.U.). Beurstaksen zijn ook niet het onderwerp van doorstortingen naar de Belgische fiscus. Om fiscaal in orde te zijn (en om van wit geld geen zwart geld te maken), dient enkel het bestaan van de rekening te worden gemeld in de belastingsaangifte (naam rekeninghouder(s)+ land).
Als er in Noorwegen dus geen beurstaksen gelden, ben je dus op dat vlak goedkoper af daar, dan in België.
Beste groeten.
Binckbank is rechtstreeks klant bij Euroclear Bank - Fundsettle.
Is het fonds al geaccepteerd door Euroclear Bank - Fundsettle: (klik hier voor publieke Fundsettle database), dan kan het snel gaan. In het andere geval is er wat meer tijd nodig. Het kan helpen als je bij je vraag de meest recente prospectus (en annexen) er bij stopt.
Is het fonds al geaccepteerd door Euroclear Bank - Fundsettle: (klik hier voor publieke Fundsettle database), dan kan het snel gaan. In het andere geval is er wat meer tijd nodig. Het kan helpen als je bij je vraag de meest recente prospectus (en annexen) er bij stopt.
Zijn er nog mensen die ingeschreven hebben op een fonds van Skagen? De interesse is groot, maar blijkbaar is het nog bij geen enkele bank mogelijk om in te schrijven (behalve rechtstreeks via Skagen dus..).
Dat klopt niet !
Het zit zo: Skagen heeft voor Belgie geen distributieovereenkomst. Er is dus niemand die het mag promoten.
Op eigen expliciete vraag mag je het wel aankopen en dat kan bij Binckbank en naar het schijnt ook bij andere distributeurs van fondsen.
Online gaat dat niet omdat zij geen aankoopmogelijkheden mogen online zetten. Als je bij Binck een effectenrekening hebt, dan bel je maandag naar de helpdesk en geef je je order telefonisch door: een bedrag of een aantal eenheden.
Zij gaan je telefoontje op band opnemen zodat zij een bewijs hebben dat jij het zelf gevraagd hebt;
Zo klaar als een klontje.
Voor Ethna blijkt er wel een overeenkomst: Deursche is oa distributeur naar het schijnt.
Het zit zo: Skagen heeft voor Belgie geen distributieovereenkomst. Er is dus niemand die het mag promoten.
Op eigen expliciete vraag mag je het wel aankopen en dat kan bij Binckbank en naar het schijnt ook bij andere distributeurs van fondsen.
Online gaat dat niet omdat zij geen aankoopmogelijkheden mogen online zetten. Als je bij Binck een effectenrekening hebt, dan bel je maandag naar de helpdesk en geef je je order telefonisch door: een bedrag of een aantal eenheden.
Zij gaan je telefoontje op band opnemen zodat zij een bewijs hebben dat jij het zelf gevraagd hebt;
Voor Ethna blijkt er wel een overeenkomst: Deursche is oa distributeur naar het schijnt.
Kan je Ethna ook kopen via Binckbank?
Je kan Ethna Aktiv ook kopen bij Deutsche Bank.
Online kan je het niet invoeren. Misschien door te bellen naar de helpdesk...landethk schreef:Kan je Ethna ook kopen via Binckbank?
Zorg wel dat je de Isincode bij de hand hebt, want ze vragen die.
Ik heb zonet gebeld met Binckbank om er klant te worden en vroeg ineens ook naar de mogelijkheid van aankopen in vrije dienstverlening (op telefonisch uitdrukkelijk verzoek) van bepaalde fondsen die in België geen distributiegoedkeuring hebben verkregen ( bv. Skagen-fondsen) of die normaal niet door Binck worden aangeboden (bv. Ethna Activ). In tegenstelling tot wat in dit topic enkele maanden geleden werd gezegd, kreeg ik nu te horen dat er sedert ongeveer één maand in België geen fondsen meer kunnen aangekocht worden die geen distributieovereenkomst hebben verkregen van de FSMA. Dit zou voortaan verboden zijn. Klopt dit? Heeft er iemand weet van deze wijziging qua aankoop in vrije dienstverlening of is dit een leugentje van Binck (om mij toch maar als nieuwe klant te krijgen en niet naar de concurrentie te stappen indien zij bv. om de één of andere reden deze fondsen niet meer zouden aanbieden in vrije dienstverlening...)??Al Fonds schreef:Dat klopt niet !
Ik weet dat je Ethna Aktiv kan kopen bij Keytrade en DB, maar ik ben bij geen van beide klant (nog eens een bank bijnemen voor één of een paar fondsen...??
Ik had ook graag het volgende mixfonds aangekocht, maar ik dacht dat dit fonds ook geen distributiegoedkeuring in België had: M & G Optimale Income Fund Eur Hdg (Isin: GB00B1VMCY93). Als dit zo is en indien de aankoop in vrije dienstverlening verboden zou zijn, dan kunnen we niet meer op dit (en dergelijke fondsen) intekenen... Weet er iemand raad?
Ik koop natuurlijk niet iedere dag fondsen van Skagen maar ik zou het erg belachelijk vinden dat het nu plots niet meer kan.
Er is toch vrije dienstverlening in Belgie ? Stuur je order per email naar Binckbank en zet er je telefoonnummer bij om meer inlichtingen te vragen indien nodig... Zet er zelfs bij wanneer ze je moeten bellen.
Bovendien is zo'n maatregel heel gemakkelijk te omzeilen zonder dat je iets onwettigs doet: je opent gewoon bij Alex ( da's Binckbank in Nederland ) een rekening. Je bestelt daar wat je hebben wil. Als alles op de rekening staat, vul je zo'n overdrachtsformulier in en laat je je fondsen naar BE overdragen: volledig kosteloos....
Er is toch vrije dienstverlening in Belgie ? Stuur je order per email naar Binckbank en zet er je telefoonnummer bij om meer inlichtingen te vragen indien nodig... Zet er zelfs bij wanneer ze je moeten bellen.
Bovendien is zo'n maatregel heel gemakkelijk te omzeilen zonder dat je iets onwettigs doet: je opent gewoon bij Alex ( da's Binckbank in Nederland ) een rekening. Je bestelt daar wat je hebben wil. Als alles op de rekening staat, vul je zo'n overdrachtsformulier in en laat je je fondsen naar BE overdragen: volledig kosteloos....
Al Fonds, gaat dit zo simpel...? Ik heb net eens op de website van Alex gekeken en de procedure om een rekening te openen is ongeveer dezelfde als bij Binck. Stel dat ik een rekening open bij Binck en even later eentje bij Alex, dan zou ik bv. Skagen en Ethna-fondsen bij Alex in Nederland zonder probleem kunnen aankopen (en blijkbaar zelfs zonder transactiekosten, want op de website staat dat er enkel instapkosten aangerekend worden voor fondsen van Carmignac en East Capital) en deze wat later overmaken naar Binck, dit zonder kosten volgens jou... Anderzijds zou ik eigenlijk dan toch ook perfect klant bij Alex kunnen blijven, of zijn er hier nadelen aan? Natuurlijk heb ik ook wel liever zoveel mogelijk mijn fondsen/beleggingen bij zo weinig mogelijk banken/brokers...
Voor ik aanvraagformulier openen rekening naar Binck verzend, ga ik toch nog eens een mailtje doen om te vragen of een aantal fondsen beschikbaar zijn; ik zet er Skagen en Ethna tussen en we zullen zien wat ze antwoorden...
Voor ik aanvraagformulier openen rekening naar Binck verzend, ga ik toch nog eens een mailtje doen om te vragen of een aantal fondsen beschikbaar zijn; ik zet er Skagen en Ethna tussen en we zullen zien wat ze antwoorden...
Wel dat gaat inderdaad heel simpel die je kan downloaden en zoals je schrijft: het lijkt allemaal op mekaar : da's logisch want het is dezelfde firma.
Opgelet wel: er zijn wel transactiekosten bij de aankoop van fondsen. Je vindt nergens een duidelijke uitleg maar ze zijn er .
Aanhouden van de rekening in Nederland dat kan: maar ik heb niet zo'n prettig gevoel met financiële rekeningen in 't buitenland : de fiscus vindt dat verdacht en bovendien weet je maar nooit met de woonstaatheffing.
Last but not least: nooit zelf geprobeerd maar ik heb hier ooit eens gelezen dat iemand die fondsen rechtstreeks in Noorwegen inkocht. Misschien eens contact opnemen met Skagen zelf: die hebben een kantoor in Amsterdam waar je natuurlijk in 't Nederlands terecht kan = te vinden op de website van Skagen.
Opgelet wel: er zijn wel transactiekosten bij de aankoop van fondsen. Je vindt nergens een duidelijke uitleg maar ze zijn er .
Aanhouden van de rekening in Nederland dat kan: maar ik heb niet zo'n prettig gevoel met financiële rekeningen in 't buitenland : de fiscus vindt dat verdacht en bovendien weet je maar nooit met de woonstaatheffing.
Last but not least: nooit zelf geprobeerd maar ik heb hier ooit eens gelezen dat iemand die fondsen rechtstreeks in Noorwegen inkocht. Misschien eens contact opnemen met Skagen zelf: die hebben een kantoor in Amsterdam waar je natuurlijk in 't Nederlands terecht kan = te vinden op de website van Skagen.
Al Fonds,
Bedankt. Weer veel bijgeleerd. Zal u het resultaat meedelen...
Bedankt. Weer veel bijgeleerd. Zal u het resultaat meedelen...
@TK14
SKAGEN-fondsen kan je inderdaad rechtreeks in Noorwegen bij SKAGEN zelf inkopen. En dit zonder instap- of beheerskosten.
Heb de voorbije jaren (voor dat het bijkantoor in A'dam geopend werd) op deze wijze al een paar keer fondsen bij hun aangekocht en dat verliep vlekkeloos. Bij de belastingaangifte wel aangeven dat je een rekening in Noorwegen hebt.
Meer info over hoe & wat, kan je via dit draadje terugvinden ( zie m'n reactie onderaan van 9 maart om 21:47)
http://www.mijnkapitaal.be/leren-belegg ... /#comments" onclick="window.open(this.href);return false;
SKAGEN-fondsen kan je inderdaad rechtreeks in Noorwegen bij SKAGEN zelf inkopen. En dit zonder instap- of beheerskosten.
Heb de voorbije jaren (voor dat het bijkantoor in A'dam geopend werd) op deze wijze al een paar keer fondsen bij hun aangekocht en dat verliep vlekkeloos. Bij de belastingaangifte wel aangeven dat je een rekening in Noorwegen hebt.
Meer info over hoe & wat, kan je via dit draadje terugvinden ( zie m'n reactie onderaan van 9 maart om 21:47)
http://www.mijnkapitaal.be/leren-belegg ... /#comments" onclick="window.open(this.href);return false;
Dirk VV,
Bedankt voor de nuttige info, ik ga het zeker eens bestuderen en naar de website van Skagen surfen... Op het eerste zicht lijkt het allemaal wel wat veel qua formaliteiten voor de aankoop van 1 of 2 fonds(en); eventjes alles op een rijtje zetten kan misschien helpen...
Bedankt voor de nuttige info, ik ga het zeker eens bestuderen en naar de website van Skagen surfen... Op het eerste zicht lijkt het allemaal wel wat veel qua formaliteiten voor de aankoop van 1 of 2 fonds(en); eventjes alles op een rijtje zetten kan misschien helpen...
Zoals eerder aangegeven, heb ik gisterenavond nog een mailtje gedaan naar BinckBank met de vraag of een aantal fondsen bij hen kan aangekocht worden. In het lijstje van fondsen had ik ook de fondsen Ethna Aktiv E T en E A en Skagen Global gezet. Deze middag (men werkt zelfs op de Nationale Feestdag bij Binck!
kreeg ik al een mailtje terug en tot mijn verwondering
en blijdschap
staat hierin duidelijk vermeld dat beide Ethna's Aktiv en Skagen Global wel degelijk via Binck te verkrijgen zijn, dit wel enkel op telefonisch uitdrukkelijk verzoek... Het kan dus blijkbaar toch nog.
Het fonds M&G Optimal Income Fund Eur Class A-H Gross Shares Hdg (isin: GB00B1VMCY93) is niet te verkrijgen (ook niet in vrije dienstverlening) bij Binck. Weet er iemand waar dit fonds wel eventueel aangekocht kan worden? Ik zal hierover een ander topic openen.
Hoewel het nu toch nog eenvoudiger kan, toch bedankt aan de tipgevers van gisteren!
Het fonds M&G Optimal Income Fund Eur Class A-H Gross Shares Hdg (isin: GB00B1VMCY93) is niet te verkrijgen (ook niet in vrije dienstverlening) bij Binck. Weet er iemand waar dit fonds wel eventueel aangekocht kan worden? Ik zal hierover een ander topic openen.
Hoewel het nu toch nog eenvoudiger kan, toch bedankt aan de tipgevers van gisteren!