Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Smart Beta ETF's

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
32 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Diane1
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Diane1
Verstuur privébericht

Smart Beta ETF's

• Citeer

Bericht door Diane1 » 15 oktober 2015, 10:58

Deze ETF's zijn in de VS al immens populair en zouden volgens bepaalde bronnen nu ook in Europa een groeiend succes beginnen kennen.

De definitie van 'Smart Beta' is volgens http://www.investopdia.com" onclick="window.open(this.href);return false;:
DEFINITION of 'Smart Beta'
Smart beta defines a set of investment strategies that emphasize the use of alternative index construction rules to traditional market capitalization based indices. Smart beta emphasizes capturing investment factors or market inefficiencies in a rules-based and transparent way. The increased popularity of smart beta is linked to a desire for portfolio risk management and diversification along factor dimensions as well as seeking to enhance risk-adjusted returns above cap-weighted indices.
Het is dus een feite geen zuivere ETF die slaafs een index volgt, maar die bepaalde accenten probeert te leggen. In feite bevindt hij zich dan ook ergens tussen de gewone ETF's die passief een markt volgen en eigenlijk gewone beleggingsfondsen.

Nadeel van bijv. een ETF die passief een index volgt, is dat daar de marktkapitalistie van doorslaggevend belang is. Bijv. een tracker op de BEL 20, zal veel meer invloed ondervinden als AB InBev een verandering van koers heeft, dan als D'Ieteren die heeft. AB InBev heeft een weging van 14,63% in de BEL 20. Voor D'Ieteren is dit slechts 0,74%.

Smart Beta trackers proberen die scheefgetrokken verhoudingen dan recht te trekken en bovendien kunnen ze ook eigen accenten leggen. Ze kunnen hun weging dan ook laten afhangen dan van andere factoren dan louter de marktkapitalisatie.

Opnieuw http://www.investopedia.com" onclick="window.open(this.href);return false; :
goal of smart beta is to obtain alpha, lower risk or increase diversification in a more cost-effective manner.
Zo kan men in de plaats van marktkapitalisatie andere factoren als basis nemen om een bepaalde index te volgen, bijv. 'Minimal Volatility'

Als men allen de MSCI World bekijkt, zouden vanuit andere insteken dan de grootte van de marktkapitalisatie, als basis kunnen genomen worden voor de samenstelling van de ETF. Bijv.:

MSCI World Equal Weighted (in dit geval: elk aandeel krijgt een even groot deel van deze ETF, i.p.v. de marktkapitalisatie die een slaafse ETF volgt.
MSCI World High Dividend Yield
MSCI World Minimum Volality
MSCI World Momentum
MSCI World Quality
MSCI World Risk Weigthed
MSCI World Value Weighted

En zo een Smart Beta ETF's kunnen niet alleen voor de MSCI World zo'n andere nadruk krijgen, maar voor om het even welke andere grote Index.

Als men hierover artikels leest, dan blijkt dat - als ze het nadien theoretisch narekenen - die Smart Beta ETF's in vele of zelfs de meeste gevallen een beter resultaat te hebben op lange termijn dan een ETF die gewoon slaafs een index volgt.

Heeft hier iemand adviezen over, of er al ervaringen mee gehad? Positieve of Negatieve ervaringen? Pro's en Con's van het principe zelf?

Lijkt me persoonlijk een zeer interessante visie te zijn, maar ik heb hier geen enkele ervaring mee.

336
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer 336
Verstuur privébericht

Re: Smart Beta ETF's

• Citeer

Bericht door 336 » 15 oktober 2015, 16:44

Dé basisidee van smart beta is om de volgende tekortkoming van marktkapitalisatie gewogen indices te verhelpen:

Zoals we allemaal weten zijn sommige aandelen overgewaardeerd, en andere ondergewaardeerd. Wanneer je de wegening van een aandeel laat afhangen van de marktkapitalisatie (prijs * #aandelen), dan wil dat zeggen dat je ook telkens te veel investeert in overgewaardeerde aandelen en te weinig in ondergewaardeerde aandelen.

Een index die de aandelen een weging toekent onafhankelijk van de aandeelprijs, maakt deze fout niet.

Het grootste nadeel van dit soort indexen is dat de index af en toe moet geherbalanceerd worden, om de wegingen terug bij te stellen. Een dergelijk fonds maakt dus iets meer transactiekosten.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Diane1
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Diane1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Diane1 » 15 oktober 2015, 17:44

Thx 336 !

Hebt u ook zelf ervaringen met deze smart beta ETF's?

Want bij sommigen zie ik soms rare dingen op de grafiek ervan. Bijv. dat ze plots op quasi 0 terug vallen en dan de dag erna terug de hoogte inschieten. Geen idee aan wat dat ligt. Ik heb er zo zelfs één bekeken, waarbij dit compleet terugvallen, soms herhaaldelijk gebeurde.

Op lange termijn kloppen ze wel -zo zeggen ze zelf - meestal de ETF die passief de index volgt. Bijv. bij de reeds vermelde MSCI World:

Op deze site staat volgende grafiek: https://www.private-banking-magazin.de/ ... 431103138/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

stockzombie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer stockzombie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door stockzombie » 15 oktober 2015, 18:04

Persoonlijk vind ik het feit dat ze in de USA genoteerd staan en van het distributietype zijn het meest nadeling (fiscaaltechnisch). De expense ratio's daarentegen lijken me echt wel mee te vallen (zie er bij Blackrock van 0,15% wat nogal fantastisch is voor zo'n product).

Diane1
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Diane1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Diane1 » 15 oktober 2015, 18:16

stockzombie schreef:Persoonlijk vind ik het feit dat ze in de USA genoteerd staan en van het distributietype zijn het meest nadeling (fiscaaltechnisch). De expense ratio's daarentegen lijken me echt wel mee te vallen (zie er bij Blackrock van 0,15% wat nogal fantastisch is voor zo'n product).
Idd de TER vallen soms wel mee - niet altijd, hoor: sommigen durven boven 0,50% gaan.

En ik heb er in Europa zo ook al een paar gevonden, bijv. in Londen, Zurich en zelfs in Milaan. Londen kan ik begrijpen, maar ook hier geen flauw idee waarom die daar op die twee andere beurzen staan genoteerd.

stockzombie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer stockzombie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door stockzombie » 15 oktober 2015, 18:21

Diane1 schreef:
stockzombie schreef:Persoonlijk vind ik het feit dat ze in de USA genoteerd staan en van het distributietype zijn het meest nadeling (fiscaaltechnisch). De expense ratio's daarentegen lijken me echt wel mee te vallen (zie er bij Blackrock van 0,15% wat nogal fantastisch is voor zo'n product).
Idd de TER vallen soms wel mee - niet altijd, hoor: sommigen durven boven 0,50% gaan.

En ik heb er in Europa zo ook al een paar gevonden, bijv. in Londen, Zurich en zelfs in Milaan. Londen kan ik begrijpen, maar ook hier geen flauw idee waarom die daar op die twee andere beurzen staan genoteerd.
De smart beta's van iShares:

https://www.ishares.com/us/strategies/smart-beta" onclick="window.open(this.href);return false;

stockzombie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer stockzombie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door stockzombie » 16 oktober 2015, 13:44

Interessant artikel:

http://europe.etf.com/blog/11079-the-en ... Itemid=127" onclick="window.open(this.href);return false;

Diane1
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Diane1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Diane1 » 16 oktober 2015, 14:11

stockzombie Als ik het goed begrijp is er dus goede hoop naar de toekomst toe van deze producten, maar in een andere vorm?

Dus niet meer één factor die het volgen van de referte index bepaald, maar een multi-factoriële benadering.

Bovendien is iShares ook in deze nieuwere generatie smart beta ETF's in het bad gesprongen.

Lijkt me in elk geval de moeite om dit te blijven opvolgen!!!

stockzombie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer stockzombie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door stockzombie » 16 oktober 2015, 14:51

Diane1 schreef:stockzombie Als ik het goed begrijp is er dus goede hoop naar de toekomst toe van deze producten, maar in een andere vorm?

Dus niet meer één factor die het volgen van de referte index bepaald, maar een multi-factoriële benadering.

Bovendien is iShares ook in deze nieuwere generatie smart beta ETF's in het bad gesprongen.

Inderdaad, lijkt me zeker interessant indien er meer keus was met europese noteringen (ierland?) en accumulatie-type. De TER verrast me op een positieve manier.

Compound
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Compound
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Compound » 17 oktober 2015, 20:58

stockzombie schreef:
Diane1 schreef:stockzombie Als ik het goed begrijp is er dus goede hoop naar de toekomst toe van deze producten, maar in een andere vorm?

Inderdaad, lijkt me zeker interessant indien er meer keus was met europese noteringen (ierland?) en accumulatie-type. De TER verrast me op een positieve manier.
Bedoel je zoiets?
www ishares com/nl/particuliere-belegger/nl/producten//277246/ishares-factorselect-msci-world-ucits-etf (zelf 2 punten in begin zetten want spaargids laat me niet toe een link te posten).

Diane1
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Diane1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Diane1 » 17 oktober 2015, 21:41

Compound schreef: Bedoel je zoiets?
Ik zal hier de link posten: http://www.ishares.com/nl/particuliere- ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar vind niet terug waar ze die verhandelen. Alleen op de beurs van Zurich. Toch niet de meest voor de hand liggende beurs.

stockzombie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer stockzombie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door stockzombie » 18 oktober 2015, 11:35

Diane1 schreef:
Compound schreef: Bedoel je zoiets?
Ik zal hier de link posten: http://www.ishares.com/nl/particuliere- ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar vind niet terug waar ze die verhandelen. Alleen op de beurs van Zurich. Toch niet de meest voor de hand liggende beurs.
Dit is nog een zeer interessante white paper over smart beta's.
http://www.researchaffiliates.com/Produ ... 20Beta.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

In theorie geloof ik er zeker in want ik kijk ook naar de onderliggende value van mijn klassieke ETF-mix om bv IWDA te verslaan dus eigenlijk is dat ook ergens een soort "strategic beta"-aanpak.

In praktijk ben ik nog niet helemaal overtuigd omdat:

-ik persoonlijk gespreid wil instappen (bv maandelijks) en ik dus de transactiekosten tot een minimum wil beperken (bv kernselectie degiro) en een grote liquiditeit op een Europese beurs verkies (vooral hier schort het; ik stoor me reeds aan de bid/ask van de iShares ETFs in Amsterdam)
-TER iets hoger als de gewone trackers
-te weinig historische data om bv IWVL te vergelijken met IWDA

Ik hou het zeker in het oog want ik vermoed dat deze producten nog beter verhandelbaar zullen worden in Europa.

Iemand weet van gratis smart beta's bij DeGiro in de kernselectie?

Diane1
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Diane1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Diane1 » 18 oktober 2015, 11:49

stockzombie schreef: Dit is nog een zeer interessante white paper over smart beta's.
http://www.researchaffiliates.com/Produ ... 20Beta.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Thx! Ik ga deze pdf-file eens uitvoerig bekijken.

Ik vind het wel raar dat bijna niemand hier smart beta's kent.

De Tijd had er kort geleden nog een artikel over, maar verder vind ik nagenoeg bijna alleen maar buitenlandse sites waar deze smart beta's besproken worden.
stockzombie schreef: ... In praktijk ben ik nog niet helemaal overtuigd omdat:

-ik persoonlijk gespreid wil instappen (bv maandelijks) en ik dus de transactiekosten tot een minimum wil beperken (bv kernselectie degiro) en een grote liquiditeit op een Europese beurs verkies (vooral hier schort het; ik stoor me reeds aan de bid/ask van de iShares ETFs in Amsterdam)
-TER iets hoger als de gewone trackers
-te weinig historische data om bv IWVL te vergelijken met IWDA
...
1) je kan toch ook bijv. halfjaarlijks instappen? Waarom moet dit maandelijks?
2) TER idd iets hoger, maar in elk geval veel lager dan bij een klassiek beleggingsfonds dat hetzelfde probeert te doen.
3) Is waar: te weinig historische data om echt te kunnen vergelijken

stockzombie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer stockzombie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door stockzombie » 18 oktober 2015, 12:02

Diane1 schreef:
1) je kan toch ook bijv. halfjaarlijks instappen? Waarom moet dit maandelijks?
2) TER idd iets hoger, maar in elk geval veel lager dan bij een klassiek beleggingsfonds dat hetzelfde probeert te doen.
3) Is waar: te weinig historische data om echt te kunnen vergelijken
Dit moet natuurlijk niet per sé, maar op die manier ga je sneller asymptotisch tot je historische gemiddeldes komen (bv de historische 7% return) op lange termijn, omdat uitschieters minder weging zullen krijgen binnen de portefeuille.

Ik wil gewoon de standaarddeviatie op mijn pensioenstrategie (15 à 20j) zo klein mogelijk houden. Trust me; er is over nagedacht ;).

stockzombie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer stockzombie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door stockzombie » 18 oktober 2015, 12:50

In de USA is er al langer data en zien de "smart beta's" er ook op langer termijn mooi uit: (IVW vs IVV)

http://finance.yahoo.com/echarts?s=IVW+Interactive#" onclick="window.open(this.href);return false;{"showArea":false,"lineColor":"#0000ff","lineWidth":"2","showRsi":true,"showStoch":true,"lineType":"line","range":"10y","allowChartStacking":true}

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

32 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy