Snel advies ivm pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Snel advies ivm pensioensparen
Voor de twijfelaars is de beste optie een spaarverzekering dan hoef je je geen zorgen te maken.josa schreef:ik lees hier voortdurend dat ARPE de beste was de voorbije 10 jaar,
allemaal goed en wel, maar in hoeverre is dit een indicator dat dit ook de volgende 10 jaar zo zal zijn?
en hoe komt het eigenlijk dat ARPE zoveel beter was? is het personeel daar dan zoveel beter in het inschatten van evoluties en het maken van keuzes dan dat van de andere banken?
[shadow]"]
Het was niet het personeel van Argenta , maar dat van Petercam dat de voorbije 10 jaar alles goed inschatte,
Dat dit de volgende 10 jaar ook zo gaat zijn weet niemand.
Arne
[/shadow]josa schreef:ik lees hier voortdurend dat ARPE de beste was de voorbije 10 jaar,
allemaal goed en wel, maar in hoeverre is dit een indicator dat dit ook de volgende 10 jaar zo zal zijn?
en hoe komt het eigenlijk dat ARPE zoveel beter was? is het personeel daar dan zoveel beter in het inschatten van evoluties en het maken van keuzes dan dat van de andere banken?[/quote
Voor de twijfelaars is de beste optie een spaarverzekering dan hoef je je geen zorgen te maken.
Het was niet het personeel van Argenta , maar dat van Petercam dat de voorbije 10 jaar alles goed inschatte,
Arne
in februari noteerde ARPE 68,94€ als laagste notering in 2010.karine schreef:Heb in januari voor heel het bedrag gekocht aan 65 euro en staan nu toch weer 80 euro.
Toch niet slecht lijkt me.
Heb vandaag de uitreksels eens nagekeken aankoop was aan 70,97 euro.Davy V schreef:in februari noteerde ARPE 68,94€ als laagste notering in 2010.karine schreef:Heb in januari voor heel het bedrag gekocht aan 65 euro en staan nu toch weer 80 euro.
http://www.petercam.be/indexnl.cfm?act= ... fund_chartkarine schreef:Heb in januari voor heel het bedrag gekocht aan 65 euro en staan nu toch weer 80 euro.
laagste punt vorig jaar was aan 68,94 € op 8.02.2010, dus ik weet niet waar jij 65 vandaan haalt?
Ik heb ze rond 70 gekocht, wat ook niet slecht is.....
oei, heb vorige posts niet gezien......kan zelf mijn juiste bedrag niet zien, daar ik enkel PFR fonds heb, en het niet online kan raadplegen (geen zin om maar ook iets te openen daar)....leve Argenta

Van petercam kan je verwachten dat ze goed hun fondsen beheren. Dat kan niet echt gezegd worden van grootbanken. Ik ben ook juist overgestapt van Dexia naar ARPE. Dexia wilde de instapkosten niet verlagen tot 0%. Ik vind het ver gekomen dat ik moet betalen om geld te mogen geven aan een bank. De bank moet tevreden zijn dat ik mijn geld bij hen wil laten beleggen.arne schreef:[shadow]"][/shadow]josa schreef:ik lees hier voortdurend dat ARPE de beste was de voorbije 10 jaar,
en hoe komt het eigenlijk dat ARPE zoveel beter was? is het personeel daar dan zoveel beter in het inschatten van evoluties en het maken van keuzes dan dat van de andere banken?[/quote
Voor de twijfelaars is de beste optie een spaarverzekering dan hoef je je geen zorgen te maken.
Arne
Over het rendement, ARPE doet het inderdaad zeer goed. De grote posities van ARPE lijken op die van de andere fondsen. Ik heb zelf Petercam fondsen gehad bij Rabobank en die deden het zeer goed. Petercam en afgeleiden (Noels etc) zijn echte professionals.
Sinds kort is er naast de ARPE ook de ARPE defensive.
Wat denken jullie hierover ?
ARPE defensive zou dezelfde samenstelling hebben als Petercam Balanced Defensive Growth.
ARPE defensive zou dezelfde samenstelling hebben als Petercam Balanced Defensive Growth.
Deze bewering klopt niet, de portefeuille van ARPE defensive is helemaal anders dan deze van Petercam BDG.Ron schreef:Sinds kort is er naast de ARPE ook de ARPE defensive.
Over ARPE defensive zal er de eerstkomende tijd niet veel zinvol te vertellen zijn, je moet enkele jaren geduld hebben voor je er uitspraken kan over doen.
Wat misschien wel eens interessant is, is het langetermijn rendement van de andere defensieve PSF's te bekijken. Bekijken we eens het gemiddeld jaarlijkse rendement over 5 jaar
Pricos Defensive: 1,13%
Dexia Pension Fund defensive: 1,09%
(er zijn er nog maar 2 die 5 jaar bestaan, over BNP stability kan je nog niet veel zeggen).
Zoals je ziet, maken de defensieve fondsen geen al te beste beurt en ze scoren slechter dan een groot deel van de dynamische pensioenfondsen. Ze zijn dus wellicht nuttig om je kapitaal in over te hevelen in de laatste jaren voor je pensioen, maar met dergelijke prestaties zijn ze zeker geen aantrekkelijk pensioenspaarproduct op zich.
Niet waar of wel liegt mijn kantoorhouder van argenta :
hij zegt dat dat fonds identiek samengesteld is als Petercam Balanced Defensive Growth .
Waar baseer je je op om te zeggen dat de samenstelling anders is , heb je daar links van ?
hij zegt dat dat fonds identiek samengesteld is als Petercam Balanced Defensive Growth .
Waar baseer je je op om te zeggen dat de samenstelling anders is , heb je daar links van ?
http://www.petercam.be/indexnl.cfm?act= ... 6208865897" onclick="window.open(this.href);return false;Ron schreef:Niet waar of wel liegt mijn kantoorhouder van argenta :
http://www.petercam.be/indexnl.cfm?act= ... 0947140324" onclick="window.open(this.href);return false;
samenstelling staat telkens in de rechteronderhoek.
Uw kantoorhouder is dus niet erg goed op de hoogte.
Bedankt voor de info !
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoe zit dat bij het overstappen van pensioenspaarfondsen? Als de bank een opdracht tot verkoop gekregen heeft, mag zij dan die verkoopdatum en/of terug aankoop voor zich uitschuiven met als reden dat ze te veel achterstand hebben opgelopen in hun dossiers ? Dit moet toch wettelijk geregeld zijn, zoniet kan men zijn data kiezen. Het zal je maar overkomen dat zij laag verkopen en dan tegen een hoge prijs inkopen. Wie reeds heel wat waarde heeft opgebouwd kan hier zo in een volatiele markt ook veel waarde verliezen ! Weet hier iemand, als je vandaag een opdracht geeft tot verkoop, wanneer dat dan allemaal in orde moet zijn ?
mss. wat off-topic.
maar wie heeft er al gestort in argenta PFR (dynamic, de 'oude')....ik wacht nog ff af.....
beurzen trekken zich vandaag niets meer aan van egypte.....
maar wie heeft er al gestort in argenta PFR (dynamic, de 'oude')....ik wacht nog ff af.....
beurzen trekken zich vandaag niets meer aan van egypte.....
Sinds 1990 belegde ik in het Pensioenspaarfonds Metropolitan-Rentastro Growth van Fintro.zwarte zwaan schreef:Hoe zit dat bij het overstappen van pensioenspaarfondsen? Als de bank een opdracht tot verkoop gekregen heeft, mag zij dan die verkoopdatum en/of terug aankoop voor zich uitschuiven met als reden dat ze te veel achterstand hebben opgelopen in hun dossiers ? Dit moet toch wettelijk geregeld zijn, zoniet kan men zijn data kiezen. Het zal je maar overkomen dat zij laag verkopen en dan tegen een hoge prijs inkopen. Wie reeds heel wat waarde heeft opgebouwd kan hier zo in een volatiele markt ook veel waarde verliezen ! Weet hier iemand, als je vandaag een opdracht geeft tot verkoop, wanneer dat dan allemaal in orde moet zijn ?
Sinds 2000 belegde ik in het Pensioenspaarfonds van Argenta.
Rond 2007 heb ik alles van Fintro omgezet naar Argenta.
De uitstapkost bedroeg bij fintro 25 euro + Btw.
De instapkost voor Argenta was 0 euro.
De overstap duurde een 3-tal dagen (DEZE INFO HAD IK NIET OP VOORHAND, en kon men bij Argenta ook niet geven !).
Als de beurs in die 3 dagen stijgt, doet u een verlies.
Als de beurs in die 3 dagen daalt, doet u een winst, wegens de goedkopere instap.
Het is een beetje gokken wanneer u de omzetting dus doet, dus beter als je voorziet dat de beurs zal dalen.
Voor mijzelf had ik geluk (de beurs was ietsje gedaald).
Voor mijn echtgenote hadden we geen geluk (de beurs was ietsje gestegen).
Beste groeten.
-
- Newbie
- Contacteer:
HJG6500 schreef:Sinds 1990 belegde ik in het Pensioenspaarfonds Metropolitan-Rentastro Growth van Fintro.zwarte zwaan schreef:Hoe zit dat bij het overstappen van pensioenspaarfondsen? Als de bank een opdracht tot verkoop gekregen heeft, mag zij dan die verkoopdatum en/of terug aankoop voor zich uitschuiven met als reden dat ze te veel achterstand hebben opgelopen in hun dossiers ? Dit moet toch wettelijk geregeld zijn, zoniet kan men zijn data kiezen. Het zal je maar overkomen dat zij laag verkopen en dan tegen een hoge prijs inkopen. Wie reeds heel wat waarde heeft opgebouwd kan hier zo in een volatiele markt ook veel waarde verliezen ! Weet hier iemand, als je vandaag een opdracht geeft tot verkoop, wanneer dat dan allemaal in orde moet zijn ?
Sinds 2000 belegde ik in het Pensioenspaarfonds van Argenta.
Rond 2007 heb ik alles van Fintro omgezet naar Argenta.
De uitstapkost bedroeg bij fintro 25 euro + Btw.
De instapkost voor Argenta was 0 euro.
De overstap duurde een 3-tal dagen (DEZE INFO HAD IK NIET OP VOORHAND, en kon men bij Argenta ook niet geven !).
Als de beurs in die 3 dagen stijgt, doet u een verlies.
Als de beurs in die 3 dagen daalt, doet u een winst, wegens de goedkopere instap.
Het is een beetje gokken wanneer u de omzetting dus doet, dus beter als je voorziet dat de beurs zal dalen.
Voor mijzelf had ik geluk (de beurs was ietsje gedaald).
Voor mijn echtgenote hadden we geen geluk (de beurs was ietsje gestegen).
Beste groeten.
Mijn man is nu al voor Kerstmis overgestapt en nog steeds is dit niet geregeld. Dit kan toch niet !
Wie weet waar wij ons moeten wenden ?