Sociaal verhuurkantoor - doen of niet doen?
Sociaal verhuurkantoor - doen of niet doen?
Al 2 weken proberen we een woning zelf te verhuren (3 slaapkamers, tuin, garage, oprit, gedateerd keuken en badkamer) maar de potentiële huurders lijken toch meestal niet echt geschikt (niet solvabel, bevestigen dan toch bedenken, overbieden om waarschijnlijk nadien niet meer te betalen, vanalles wat dus,...).
We zijn nu zinnens om de woning toch maar te verhuren via een sociaal woonkantoor. Deze willen 500euro geven terwijl het op de markt toch snel 675 zou gaan.
Nu lees ik dat een svk wel zegt dat verhuren via hen geen zorgen geeft maar ik heb toch al andere dingen gelezen. Bvb dat als er iets kapot is de eigenaar toch de rekening kan betalen. Het svk kan dan zo elke week een factuur opsturen omdat een kraantje of weet ik wat niet meer werkt.
Hoe ver gaat dit? Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Wat voor type mensen wordt er door een svk in woning met 3 slaapkamers geplaatst? (ik denk ook wat aan de buren - rustige buurt)
Mvg
We zijn nu zinnens om de woning toch maar te verhuren via een sociaal woonkantoor. Deze willen 500euro geven terwijl het op de markt toch snel 675 zou gaan.
Nu lees ik dat een svk wel zegt dat verhuren via hen geen zorgen geeft maar ik heb toch al andere dingen gelezen. Bvb dat als er iets kapot is de eigenaar toch de rekening kan betalen. Het svk kan dan zo elke week een factuur opsturen omdat een kraantje of weet ik wat niet meer werkt.
Hoe ver gaat dit? Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Wat voor type mensen wordt er door een svk in woning met 3 slaapkamers geplaatst? (ik denk ook wat aan de buren - rustige buurt)
Mvg
Re: Sociaal verhuurkantoor - doen of niet doen?
Na twee weken het al opgeven? Amai.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
SVK zal uw pand verhuren aan mensen die het financieel moeilijk hebben om op de private huurmarkt en degelijk pand te huren. Dit kunnen mensen zijn van gelijk welke nationaliteit.
Vooreerst zal het SVK uw woning kontroleren of het voldoet aan de nieuwe verhuurnormen, en het dan ook vervolgens in die staat te brengen eventueel met subsidie.
Als een kraantje defekt is kan je niet verwachten dat het SVK dit gaat betalen, het is Uw eigendom, het kraantje en de werkuren zullen door U moeten betaald worden.
Als je zelf verhuurt, kan je zelf het kraantje gaan vervangen, en spaar je werkuren uit.
Kosten eigen aan de eigenaar zijn voor de eigenaar, kosten eigen aan de huurder,zijn voor de huurder dat is in de privé ook zo.
Vooreerst zal het SVK uw woning kontroleren of het voldoet aan de nieuwe verhuurnormen, en het dan ook vervolgens in die staat te brengen eventueel met subsidie.
Als een kraantje defekt is kan je niet verwachten dat het SVK dit gaat betalen, het is Uw eigendom, het kraantje en de werkuren zullen door U moeten betaald worden.
Als je zelf verhuurt, kan je zelf het kraantje gaan vervangen, en spaar je werkuren uit.
Kosten eigen aan de eigenaar zijn voor de eigenaar, kosten eigen aan de huurder,zijn voor de huurder dat is in de privé ook zo.
Bij het svk in mijn gemeente:
Vandaag hun contacteren is begin november iemand van hun langs komt op te kijken en bod te doen voor huurprijs. Dan gaan ze u nog vragen om dit en dit te wijzigen. Dus reken maar op verhuur vanaf 1.01.2020 ten vroegste...
Vandaag hun contacteren is begin november iemand van hun langs komt op te kijken en bod te doen voor huurprijs. Dan gaan ze u nog vragen om dit en dit te wijzigen. Dus reken maar op verhuur vanaf 1.01.2020 ten vroegste...
Jamaar. Als ge nog 2 maanden zelf zoekt en dan verhuurt voor 3 jaar aan 675/maand of meteen verhuurt aan 500/maand gaat ge veel meer winnen dan het na 2 weken al op te geven... Per vier maanden huur kan je 1 maand extra leegstaan vs een sociaal verhuurkantoor (4X 175 EUR verschil vs 1 maand niet verhuren aan 675 EUR)
Ze zijn bij ons als langsgeweest en hebben hun idee gezegd wat ze ervan vonden. Het was een goede woning volgens hun verslag maar badkamer en keuken waren wat verouderd maar nog steeds functioneel. De rest moest geschilderd worden. Ze vertelden ons ook wat ze willen betalen per maand. Wij vonden het wat te weinig. (520e - lees eerste post) Daarmee zelf begonnen met proberen te verhuren.
Het is inderdaad minder maar je hebt het geld zeker. Bij een gewone verhuur ben je daar niet zo zeker van. Wat ik zeker een minpunt vindt is dat een SVK reparaties kan laten uitvoeren (die het nodig acht) en dan gewoon de facturen kan opsturen die de eigenaar dan maar moet betalen. Als het svk elke maand iets laat repareren (kraantje, deurklink,...) kan dit hoog oplopen. Hoeveel mensen zouden ze plaatsen in een 3 slaapkamerappartement?Poldermol schreef: ↑13 oktober 2019, 09:55Jamaar. Als ge nog 2 maanden zelf zoekt en dan verhuurt voor 3 jaar aan 675/maand of meteen verhuurt aan 500/maand gaat ge veel meer winnen dan het na 2 weken al op te geven... Per vier maanden huur kan je 1 maand extra leegstaan vs een sociaal verhuurkantoor (4X 175 EUR verschil vs 1 maand niet verhuren aan 675 EUR)
Dit staat toch helemaal niet in uw 1e post.Sandman schreef: ↑13 oktober 2019, 15:27Ze zijn bij ons als langsgeweest en hebben hun idee gezegd wat ze ervan vonden. Het was een goede woning volgens hun verslag maar badkamer en keuken waren wat verouderd maar nog steeds functioneel. De rest moest geschilderd worden. Ze vertelden ons ook wat ze willen betalen per maand. Wij vonden het wat te weinig. (520e - lees eerste post) Daarmee zelf begonnen met proberen te verhuren.
Vraagt svk aan u om te schilderen?
https://immo.vlan.be/nl/nieuws/28975/hu ... content=nl
Het ocmw,....
Het is een overheids organisatie die geen zier geeft om de eigenaar van een pand...
Men persoonlijke ervaring met het ocmw:
Als een huurder bij hen aanklopt om hulp...Dan liegt men vaak over de sovabiliteit van die persoon...In mijn geval ja kijk er zijn problemen maar wij gaan persoon x helpen en van zodra er een afbetaling plan is contacteren we u....als je er echter 2 weken later zelf naar beld...ja we zijn nog bezig...dat gaat allemaal zo rap niet...Uiteindelijk heeft men dat zo meer dan 2 maand uitgerokken...waarna een Juridishe procedure opgestart (En ja te lang gewacht,maar van een overheids instantie verwacht je ergens dat die betrouwbaar zijn).1 week voor het einde van het contract en 2 weken voor vonnis rechtbank...Krijg je dan doodleuk een telefoontje van het ocmw ja ondanks het einde van het contract zal mevrouw nog 1 maand blijven wonen (omwille van uitzonderlijke omstandigheden ).....Men wist al meer dan 6 maand v de problematiek en dan durft men 6 maand later nog spreken v uitzonderlijke omstandigheden.....
Uiteindelijk heeft men wel hun eigen ruiten uitgeslaan...van zodra ik het woordje ocmw hoor...niet wachten direct juridishe procedure opstarten.....
Nog een geluk dat ik geen lening had op het pand,....Hopelijk zijn niet alle ocmw s als die van Oudenaarde.
Verder is 2 tot 3 maand meer de norm dan de uitzondering en dat is dan nog met een immokantoor...uiterraard als je je huurprijs zwaar onder het gemiddelde legt zal je sneller iemand vinden(profiteurs).Voor mij maakt leegstand weinig uit liever 4 maand leeg en een goed contract voor 9j zonder zever ....Tegenwoordig zakt de sovalibiteit van kanidaten enorm de enige oplossing die je dan hebt is te vragen dat er zich meerdere personen garant stellen als niemand zich garant(back-up) wil stellen voor die persoon weet je vaak genoeg...
Het is een overheids organisatie die geen zier geeft om de eigenaar van een pand...
Men persoonlijke ervaring met het ocmw:
Als een huurder bij hen aanklopt om hulp...Dan liegt men vaak over de sovabiliteit van die persoon...In mijn geval ja kijk er zijn problemen maar wij gaan persoon x helpen en van zodra er een afbetaling plan is contacteren we u....als je er echter 2 weken later zelf naar beld...ja we zijn nog bezig...dat gaat allemaal zo rap niet...Uiteindelijk heeft men dat zo meer dan 2 maand uitgerokken...waarna een Juridishe procedure opgestart (En ja te lang gewacht,maar van een overheids instantie verwacht je ergens dat die betrouwbaar zijn).1 week voor het einde van het contract en 2 weken voor vonnis rechtbank...Krijg je dan doodleuk een telefoontje van het ocmw ja ondanks het einde van het contract zal mevrouw nog 1 maand blijven wonen (omwille van uitzonderlijke omstandigheden ).....Men wist al meer dan 6 maand v de problematiek en dan durft men 6 maand later nog spreken v uitzonderlijke omstandigheden.....
Uiteindelijk heeft men wel hun eigen ruiten uitgeslaan...van zodra ik het woordje ocmw hoor...niet wachten direct juridishe procedure opstarten.....
Nog een geluk dat ik geen lening had op het pand,....Hopelijk zijn niet alle ocmw s als die van Oudenaarde.
Verder is 2 tot 3 maand meer de norm dan de uitzondering en dat is dan nog met een immokantoor...uiterraard als je je huurprijs zwaar onder het gemiddelde legt zal je sneller iemand vinden(profiteurs).Voor mij maakt leegstand weinig uit liever 4 maand leeg en een goed contract voor 9j zonder zever ....Tegenwoordig zakt de sovalibiteit van kanidaten enorm de enige oplossing die je dan hebt is te vragen dat er zich meerdere personen garant stellen als niemand zich garant(back-up) wil stellen voor die persoon weet je vaak genoeg...
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb mij speciaal aangemeld om hierop te kunnen reageren. Wij verhuren bewust een huis via een sociaal huurkantoor en dit gedurende al meer dan één jaar. Wij hebben eerder een appartement op de private markt verhuurd gedurende jaren en die huurster was gewoon fantastisch. Omdat wij vreesden nooit nog iemand zo goed te vinden overwogen we om te verhuren via svk ook omdat we dit positief vinden op maatschappelijk en sociaal vlak.
Ten eerste: de huurders die er nu inwonen zouden we nooit verkiezen. Totaal geen respect of enige dankbaarheid dat ze in zo een goede woning terecht kunnen.
Ten tweede: enorm tevreden van de begeleiding van het svk.
Door grote problemen met een gebroken riolering onder het huis hebben we veel contact gehad met zowel huurders als svk. Svk staat echt wel aan onze kant. We hebben veel kosten op ons genomen maar kosten die veroorzaakt werden door respectloos gedrag van huurders heeft svk op zich genomen.
Ten derde: je moet leren om het te kunnen loslaten.
Algemeen zijn we zeker tevreden van het svk en de begeleiding. Zij hebben echter ook niet alles te beslissen. Je moet het leren loslaten voor 9 jaar want zolang duurt het contract.
Zouden we het opnieuw doen: zeer zeker toch wel, ze hebben het goed voor maar er zijn zoveel partijen betrokken dat ze het niet volledig inde hand hebben. Bijvoorbeeld diegene die je huis keurt en die je contactpersoon is, beslist niet wie de huurders worden.
Als je nog vragen hebt laat ze maar komen. Wat niet onbelangrijk is in het verhaal: dat het svk van Gent zo groot en professioneel is op de markt wat bij ons het geval is. Een kleiner svk zal veel minder expertise hebben om met problemen om te gaan.
Groeten
Ten eerste: de huurders die er nu inwonen zouden we nooit verkiezen. Totaal geen respect of enige dankbaarheid dat ze in zo een goede woning terecht kunnen.
Ten tweede: enorm tevreden van de begeleiding van het svk.
Door grote problemen met een gebroken riolering onder het huis hebben we veel contact gehad met zowel huurders als svk. Svk staat echt wel aan onze kant. We hebben veel kosten op ons genomen maar kosten die veroorzaakt werden door respectloos gedrag van huurders heeft svk op zich genomen.
Ten derde: je moet leren om het te kunnen loslaten.
Algemeen zijn we zeker tevreden van het svk en de begeleiding. Zij hebben echter ook niet alles te beslissen. Je moet het leren loslaten voor 9 jaar want zolang duurt het contract.
Zouden we het opnieuw doen: zeer zeker toch wel, ze hebben het goed voor maar er zijn zoveel partijen betrokken dat ze het niet volledig inde hand hebben. Bijvoorbeeld diegene die je huis keurt en die je contactpersoon is, beslist niet wie de huurders worden.
Als je nog vragen hebt laat ze maar komen. Wat niet onbelangrijk is in het verhaal: dat het svk van Gent zo groot en professioneel is op de markt wat bij ons het geval is. Een kleiner svk zal veel minder expertise hebben om met problemen om te gaan.
Groeten
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +500%
Hier kan ik mij ook in vinden, als je het kan loslaten dan zou ik het ook overwegen.
Als ik morgen een woning kan vinden die nog structureel goed is, maar verouderd, ja waarom niet. Op private markt ga je ook niet de eliete aantrekken. Svk ben je zeker en als uw huis na 9jaar totaal afgebroken is, je ging toch gaan renoveren / verbouwen dus...
Als ik morgen een woning kan vinden die nog structureel goed is, maar verouderd, ja waarom niet. Op private markt ga je ook niet de eliete aantrekken. Svk ben je zeker en als uw huis na 9jaar totaal afgebroken is, je ging toch gaan renoveren / verbouwen dus...
Vreemd dat u zich 'speciaal' aanmeldt om toch een positief beeld te schetsen na de negatieve anekdotes. Onze overheid is nu niet bepaald een betrouwbare partner. Een ambtenaar die zijn macht kan misbruiken zal dat in de meeste gevallen niet nalaten. Of u ter goeder trouw bent of toch een vazal van de grootste werkgever van België, laat ik verder in het midden.
Ik verhuur alvast niets in België, niet privé en niet via svk.
Een kraantje, waarvan eerder sprake, is heel gemakkelijk 'afgebroken'. Zo zijn er meer dingen die heel gemakkelijk 'onklaar' te maken zijn en ten koste van de verhuurder vallen. En dan begint het gezeik, huurder gaat janken bij svk, svk stuurt een te dure (bevriende?) vakman langs en de gepeperde rekening wordt doorgestuurd naar de sukkelaar-verhuurder, die al niet van een redelijke return kan spreken.
Privé is het al niet veel beter, de huidige huurwet is een gedrocht op poten op maat van de huurder. Hier is met goede huurders geen probleem natuurlijk, maar de mogelijkheid om huurgeld terug te eisen omdat regeltje 71.364 niet helemaal in orde was, gaat voor heel veel mensen heel verleidelijk zijn.
Tegen dat men zich hier de slaap uit de ogen wrijft, zit mijn geld al in buitenlands vastgoed, m.a.w. ik ga er niet op wachten. Die wereld-beruchte rechtsonzekerheid wordt hier nog de doodsteek, mark my words.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
"Klein detail" dat je vergeet te vermelden: een paar jaar geleden is in Gent een svk failliet gegaan. Veronderstel dat het kantoor dat die plaats ingenomen heeft dan ook onder verhoogd toezicht staat en niet representatief is.koenvhaver schreef: ↑13 oktober 2019, 23:40 Wat niet onbelangrijk is in het verhaal: dat het svk van Gent zo groot en professioneel is op de markt wat bij ons het geval is. Een kleiner svk zal veel minder expertise hebben om met problemen om te gaan.