Sociale lening voor sociale koopwoning: qt>100 of niet?
TIP
Sociale lening voor sociale koopwoning: qt>100 of niet?
Heren, dames en de fonkelende regenboog die daartussen zit.
Ik krijg binnenkort als alleenstaande de optie op een sociale koopwoning aan te kopen. Totale waarde inclusief btw ongeveer 250000.
Ik heb reeds een stevig spaarpotje bijeen gespaard. Kosten(notaris) en afwerking kan ik makkelijk hiervan betalen. Ik zou lager kunnen gaan dan de totale waarde+6% btw te lenen, maar gezien rente hetzelfde blijft ongeacht het bedrag(1.80%) ben ik aan het zoeken naar redenen om dit niet te doen. Beetje advocaat van de duivel spelen zodat ik niet door mijn eigen bias verblind wordt.
Een bijkomend gegeven is dat ik nog zeker 1000 euro netto per maand overheb, en statutair ambtenaar ben. Daarnaast heb ik eind dit jaar met grote waarschijnlijkheid een promotie gezien ik recent een master heb behaald, welke dan binnen 3 jaar erna gaat uitkomen op 1500 euro netto overschot. Ik vind dat ik zo door meer te lenen de mogelijk te grote frontload ontloop en op korte termijn geen solvabiliteitsproblemen ga hebben. Dat kan later problemen geven in sommige gevallen, alleen zie ik dat niet in mijn geval gebeuren gezien ik een groot deel van het risico reeds kan opvangen door het spaarpotje en de snelle verbetering in toekomstige situatie.
Ik ben open voor andere opinies gezien ik hierin geen expert ben. Dus al danke shön.
Ik krijg binnenkort als alleenstaande de optie op een sociale koopwoning aan te kopen. Totale waarde inclusief btw ongeveer 250000.
Ik heb reeds een stevig spaarpotje bijeen gespaard. Kosten(notaris) en afwerking kan ik makkelijk hiervan betalen. Ik zou lager kunnen gaan dan de totale waarde+6% btw te lenen, maar gezien rente hetzelfde blijft ongeacht het bedrag(1.80%) ben ik aan het zoeken naar redenen om dit niet te doen. Beetje advocaat van de duivel spelen zodat ik niet door mijn eigen bias verblind wordt.
Een bijkomend gegeven is dat ik nog zeker 1000 euro netto per maand overheb, en statutair ambtenaar ben. Daarnaast heb ik eind dit jaar met grote waarschijnlijkheid een promotie gezien ik recent een master heb behaald, welke dan binnen 3 jaar erna gaat uitkomen op 1500 euro netto overschot. Ik vind dat ik zo door meer te lenen de mogelijk te grote frontload ontloop en op korte termijn geen solvabiliteitsproblemen ga hebben. Dat kan later problemen geven in sommige gevallen, alleen zie ik dat niet in mijn geval gebeuren gezien ik een groot deel van het risico reeds kan opvangen door het spaarpotje en de snelle verbetering in toekomstige situatie.
Ik ben open voor andere opinies gezien ik hierin geen expert ben. Dus al danke shön.
Laatst gewijzigd door Malchir op 28 april 2021, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sociale lening voor sociale koopwoning: qt>100 of niet?
Zul je aan de bank zelf moeten vragen, niemand hier kan je daarin 100% zekerheid bieden...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het gaat om een sociale lening. De vraag is niet of ik het kan krijgen, die simulaties zijn al gemaakt, maar of het een goed idee is, zeker gezien de rentevoet toch dezelfde blijft bij een sociale lening.
Geen antwoord op je vraag, maar ik vraag me af wat de voorwaarden zijn om een sociale woning te kunnen kopen als een statutair ambtenaar daarvoor in aanmerking komt.
Of zie ik het verkeerd?
Of zie ik het verkeerd?
De voorwaarden staan op hun website, het is vooral een inkomensbeperking. Je netto belastbaar inkomen moet onder x euro per jaar liggen en blijven, afhankelijk van je gezinssituatie. Daarna is het vooral inschrijven en geluk hebben.
1,8% is hoog.
Kan je niet bij gewone bank terecht?
Kan je niet bij gewone bank terecht?
Voor een qt106 zonder verplichte schuldsaldoverzekering en vrije brandverzekering, en goedkope wederbelegging?
Argenta bood me dik in de 2% in variabel voor qt90. Sociale koopwoningen hebben een pak extra voorwaarden, een privébank is er niet happig op.
Argenta bood me dik in de 2% in variabel voor qt90. Sociale koopwoningen hebben een pak extra voorwaarden, een privébank is er niet happig op.
Laatst gewijzigd door Malchir op 28 april 2021, 17:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik bedoel als je uw spaarpot inzet om qt<100 te krijgen hé. Of zelfs <90% als dat kan?
Bij sociale lening geen korting voor lagere quotiteit, bij bank wel
Kijk eens bij keytrade, daar kan je via de website zien welk tarief dat je zou krijgen, niet veel moeite dus.
Gewoon als vergelijking woonfonds <-> commerciële bank.
Bij keytrade blijf je vrij in keuze andere producten als brandverzekering, dus vrij vergelijkbaar.
Kijk eens bij keytrade, daar kan je via de website zien welk tarief dat je zou krijgen, niet veel moeite dus.
Bij keytrade blijf je vrij in keuze andere producten als brandverzekering, dus vrij vergelijkbaar.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou absoluut gaan voor een hogere lening als de rentevoet gelijk blijft. Waarom geld in stenen parkeren als je er niks voor terug krijgt? Persoonlijk heb ik mijn geld liever op de beurs dan in stenen.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Bij Keytrade kan je geen lening voor een sociale koopwoning simuleren. In principe is het vergelijkbaar met een hypotheek in 2de rang hebben als privébank, welke dit soort dossier enorm ingewikkeld maakt en helemaal niet interessant voor een privébank.el perro schreef: ↑29 april 2021, 14:19 Ik bedoel als je uw spaarpot inzet om qt<100 te krijgen hé. Of zelfs <90% als dat kan?
Bij Argenta heb ik het vorige keer 3 keer moeten uitleggen met de sites erbij voor ze het concept snapten(waar ze nog nooit van gehoord hadden), waarna ze me iets gingen laten weten na consultatie bij de directeur. En dat is zo'n jaar geleden.
Dit is ook mijn persoonlijke mening.Henkie1984 schreef: ↑29 april 2021, 15:26 Ik zou absoluut gaan voor een hogere lening als de rentevoet gelijk blijft. Waarom geld in stenen parkeren als je er niks voor terug krijgt? Persoonlijk heb ik mijn geld liever op de beurs dan in stenen.

Laatst gewijzigd door Malchir op 29 april 2021, 17:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Ah excuseer, ik dacht dat een sociale koopwoning "sociaal" was maar voor de rest een koop zoals een andere.
Fout dus. Mijn kennis zit op het niveau van een bankier
Dan vind ik uw piste om "te veel" te lenen zeker geen slecht idee.
Na aankoop huis heb je toch allerlei kosten voor inrichting/afwerking waar je nu misschien nog niet aan denkt.
Als uw spaarpot zeker groot genoeg is, dan is het afwegen hé
comfort/gemoedsrust van extra cashbuffer tov intrestkost
Maar die is eigenlijk niet meer dan de inflatie.
Voor sommigen zou het slecht idee zijn omdat ze het moeilijk hebben om cash niet op te doen
maar je hebt spaarpot kunnen aanleggen dus in uw geval speelt dat wellicht niet.
Fout dus. Mijn kennis zit op het niveau van een bankier

Na aankoop huis heb je toch allerlei kosten voor inrichting/afwerking waar je nu misschien nog niet aan denkt.
Voor sommigen zou het slecht idee zijn omdat ze het moeilijk hebben om cash niet op te doen
maar je hebt spaarpot kunnen aanleggen dus in uw geval speelt dat wellicht niet.
Dat is een vrijwel complete beschrijving van de gedachte erachterel perro schreef: ↑30 april 2021, 12:10 Ah excuseer, ik dacht dat een sociale koopwoning "sociaal" was maar voor de rest een koop zoals een andere.
Fout dus. Mijn kennis zit op het niveau van een bankier![]()

Een extraatje is ook dat bij een sociale lening de wederbeleggingsvergoeding beperkt is tot 3 maand intrest op het herbelegde kapitaal. Dus heb ik op het eind nog wat over, kan ik die (elk jaar eenmalig) voor een prikje sneller aflossen. Komt neer op 45 euro per 10000 euro.
Maar goed, bedankt voor de reacties/info via PM iedereen, ik zie geen enkele reden om mijn originele gedachtegang aan te passen en niet het maximale te lenen, tot zover dit in het leefbare zit. Dus ben ik binnen een goede week home-owner met een stevige hypothecaire lening.
Congrats!
Succes ermee
Succes ermee