spaarbuffer voor alleenstaande met lage vaste lasten
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
spaarbuffer voor alleenstaande met lage vaste lasten
Beste,
Ik heb een netto inkomen van rond de 1500 euro. Ik ben alleenstaand heb geen kinderen. Geen huis. Geen Auto.
Huurlasten zijn laag en in totaal kom ik op 600 euro vaste lasten. Moet dan nog eten van betaald worden + verzekeringen.
Wat is een goede spaarbuffer in mijn geval?
Ik heb 4x mijn netto inkomen als spaarbuffer voor tegenvallen.
Geen nood aan een koopwoning.
Ik heb een netto inkomen van rond de 1500 euro. Ik ben alleenstaand heb geen kinderen. Geen huis. Geen Auto.
Huurlasten zijn laag en in totaal kom ik op 600 euro vaste lasten. Moet dan nog eten van betaald worden + verzekeringen.
Wat is een goede spaarbuffer in mijn geval?
Ik heb 4x mijn netto inkomen als spaarbuffer voor tegenvallen.
Geen nood aan een koopwoning.
Re: spaarbuffer voor alleenstaande met lage vaste lasten
Daar waar veel mensen 6 maand hun uitgaven gebruiken als buffer, gebruik ik mijn nettoloon om mijn buffer te berekenen.
Ik neem 6 maal mijn maandloon + 5.000 euro.
De buffer van het maandloon is voor werkloosheid, ziekte,...
De extra buffer van 5000 euro is uit angst, voor zekerheid,...extra voor kosten aan het huis, vakantie, ...Noem maar op. Deze
Bovenstaande staat verdeeld over 2 getrouwheidsrekeningen.
Alles daarboven gaat naar beleggingen.
Dat lijkt me een algemene regel, ongeacht je loon of situatie. Heb je echt een grotere buffer nodig dan 6 maand? Lijkt me zelden het geval te zijn.
Kleinere buffer is dan weer gevaarlijk denk ik.
Ik neem 6 maal mijn maandloon + 5.000 euro.
De buffer van het maandloon is voor werkloosheid, ziekte,...
De extra buffer van 5000 euro is uit angst, voor zekerheid,...extra voor kosten aan het huis, vakantie, ...Noem maar op. Deze
Bovenstaande staat verdeeld over 2 getrouwheidsrekeningen.
Alles daarboven gaat naar beleggingen.
Dat lijkt me een algemene regel, ongeacht je loon of situatie. Heb je echt een grotere buffer nodig dan 6 maand? Lijkt me zelden het geval te zijn.
Kleinere buffer is dan weer gevaarlijk denk ik.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Algemeen wordt zes maal het netto maandinkomen als buffer aangeraden maar ik weet niet waar die regel op gebaseerd is.
-
- VIP member
- Contacteer:
Als u met spaarbuffer giraal geld bedoelt, ligt dat volgens mij volledig aan uw overige potjes/job zekerheid. Persoonlijk slaap ik prima met 6* maand lasten (ipv inkomen) op een bank rekening (waar ik nog nooit een euro van af heb moeten halen)
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ik bedoel voornamelijk een spaarbuffer om tamelijk veilig te zitten. Ik heb niet veel persoonlijke bezittingen en mijn huurlasten zijn laag.
Ik heb ook niets dat echt veel geld kost en momenteel heb een ik goed gemiddeld loon. Ik heb nog geen job zekerheid(ben nog maaar21) maar hoop die snel te hebben.
Ik dacht aan 4 nettolonen dat dat voldoende was maar blijkbaar is 6 dus beter...
Ik heb ook niets dat echt veel geld kost en momenteel heb een ik goed gemiddeld loon. Ik heb nog geen job zekerheid(ben nog maaar21) maar hoop die snel te hebben.
Ik dacht aan 4 nettolonen dat dat voldoende was maar blijkbaar is 6 dus beter...
Ik heb altijd al gedacht dat voor mij minimum 12.500 euro op een spaarrekening voldoende en ook nodig is om me veilig te voelen.
Maar iedereen zal er zijn eigen mening over hebben.
Eens je rechten hebt opgebouwd op een sociaal vangnet (bv werkloosheid) zal je nooit volledig zonder inkomen zitten en dan moet het wel voldoende zijn.
Je bent 21... Als je je job verliest, heb je dan al recht op uitkeringen ? Misschien niet. Dat element moet je ook gebruiken om jouw risico's in te schatten. Tenzij je dan naar het OCMW zou gaan.. Geen idee wat die zouden uitkeren.
Eens je rechten hebt opgebouwd op een sociaal vangnet (bv werkloosheid) zal je nooit volledig zonder inkomen zitten en dan moet het wel voldoende zijn.
Je bent 21... Als je je job verliest, heb je dan al recht op uitkeringen ? Misschien niet. Dat element moet je ook gebruiken om jouw risico's in te schatten. Tenzij je dan naar het OCMW zou gaan.. Geen idee wat die zouden uitkeren.
Als je beroep doet om steun bij het ocmw, vragen die al je bankrekeningen op. Als jezelf geld hebt, kun je fluiten achter geldelijke steun.haelewyn schreef:Ik heb altijd al gedacht dat voor mij minimum 12.500 euro op een spaarrekening voldoende en ook nodig is om me veilig te voelen.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Ik las ergens uw jaaruitgaven als reserve. Je kan zo toch een jaartje onafhankelijk voort. Lijkt mij een beter plan om uw buffer te baseren op uitgaven ipv netto inkomen.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Ikzelf reken ook op 6 maanden nettogezinsinkomsten.
Jobverlies voor iemand van 21 lijkt me niet zo een groot risico aangezien over het algemeen jonge mensen toch wel makkelijk opnieuw aan werk geraken (uiteraard wel sector/streek gebonden)
Uiteraard is een buffer opbouwen ook een kwestie van tijd
Jobverlies voor iemand van 21 lijkt me niet zo een groot risico aangezien over het algemeen jonge mensen toch wel makkelijk opnieuw aan werk geraken (uiteraard wel sector/streek gebonden)
Uiteraard is een buffer opbouwen ook een kwestie van tijd
Bedankt voor alle tips.
ik heb genoeg voor ofwel 12 maanden uitgaven ofwel 6 maanden netto inkomen
Dus dat komt in beide gevallen goed
ik heb genoeg voor ofwel 12 maanden uitgaven ofwel 6 maanden netto inkomen

Dus dat komt in beide gevallen goed

ik denk dat het per situatie verschilt, alleenstaand, koopwoning, kinderen of niet etc. Ik kwam een artikel online tegen wat ons (tweeverdieners, geen kinderen, twee honden, huurwoning) heeft doen besluiten om 4 keer een maandsalaris als buffer te hebben. Een jaarsalaris is moeilijk haalbaar lijkt mij voor vele. Vooral omdat er vaak niet heel veel over blijft om te sparen, tenzij er echt alles apart gezet wordt (belastingen, vakantiegeld etc)
https://financer.com/nl/sparen/buffer-z ... -het-zijn/
https://financer.com/nl/sparen/buffer-z ... -het-zijn/
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Rachelle,
als je met tweeverdieners zonder kinderen niet (genoeg) kan sparen, dan ben je ergens iets 'verkeerd' aan het doen. Allee, begrijp me niet verkeerd hé, het is misschien een bewuste keuze en dat is dan ook helemaal oké, maar het 'niet kunnen' sparen, is dan verkeerd geformuleerd.
Ik denk dat veel tweeverdieners vergeten dat alleenstaanden bijna evenveel kosten hebben en het ook moeten redden met 1 loon.
als je met tweeverdieners zonder kinderen niet (genoeg) kan sparen, dan ben je ergens iets 'verkeerd' aan het doen. Allee, begrijp me niet verkeerd hé, het is misschien een bewuste keuze en dat is dan ook helemaal oké, maar het 'niet kunnen' sparen, is dan verkeerd geformuleerd.
Ik denk dat veel tweeverdieners vergeten dat alleenstaanden bijna evenveel kosten hebben en het ook moeten redden met 1 loon.
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Centiempje, u verwoordt uw mening heel diplomatisch.centiempje schreef: ↑16 juli 2017, 17:52 Rachelle,

Rachelle is misschien nog jong en pas beginnen met werken. Dan kan het wel dat je als tweeverdiener in het begin niet veel over hebt maar als je pakweg met tweeveedieners 40 bent en je hebt geen deftige buffer dan heb je echt wel een probleem.
Ik blijf huren denk ik
zit aan een tarief met electricteit water etc in. ( had plannen om misschien tek ijken voor een huis te kopen ma als ik zie ik ben single en men spaargeld is niet hoog)
Ik wou toch nog even vragen. Ik heb even uitgerekend. Ik ga 9 maanden uitgaven permanent aan de kant leggen en een 3000 euro voor als er iets kapot gaat.
Rest moet ik eens zien spenderen...
Weet iemand of bovenstaande nu een goede buffer is?
Ik zit aan uitgaven zo rond de 1050 per maand.
inkomsten zijn uiteraard hoger.
Heb uiteraard nog iets meer spaargeld dan bovenstaande.

Ik wou toch nog even vragen. Ik heb even uitgerekend. Ik ga 9 maanden uitgaven permanent aan de kant leggen en een 3000 euro voor als er iets kapot gaat.
Rest moet ik eens zien spenderen...
Weet iemand of bovenstaande nu een goede buffer is?
Ik zit aan uitgaven zo rond de 1050 per maand.
inkomsten zijn uiteraard hoger.
Heb uiteraard nog iets meer spaargeld dan bovenstaande.