Spaargeld brengt niks meer op: 'Laat uw geld maar rollen'
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Spaargeld brengt niks meer op: 'Laat uw geld maar rollen'
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... =hootsuite" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag las ik dit artikel in de krant. Graag had ik jullie meningen hierover eens gehoord.
Vandaag las ik dit artikel in de krant. Graag had ik jullie meningen hierover eens gehoord.
Re: Spaargeld brengt niks meer op: 'Laat uw geld maar rollen
De verkiezingen zijn voorbij en we moeten plots "anders gaan leven".
COK: consuminderen, onthaasten en krentenieren.

COK: consuminderen, onthaasten en krentenieren.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op zich klopt de rekening natuurlijk wel, dat weet een klein kind.
Consumeren houdt de economie draaiende. Als de consumptie stijgt, draaien de bedrijven meer omzet. Ze kunnen meer mensen aan het werk zetten of houden, ze betalen winst op hun belasting, en op wat je consumeert betaalt je zelf ook BTW. De werkloosheid daalt, dus de overheid bespaart terwijl ze langs de andere kant meer geld binnen krijgt.
Maar het is menselijk om in onzekere tijden een bepaalde "safety stock" aan te leggen, een appeltje voor de dorst.
Consumeren houdt de economie draaiende. Als de consumptie stijgt, draaien de bedrijven meer omzet. Ze kunnen meer mensen aan het werk zetten of houden, ze betalen winst op hun belasting, en op wat je consumeert betaalt je zelf ook BTW. De werkloosheid daalt, dus de overheid bespaart terwijl ze langs de andere kant meer geld binnen krijgt.
Maar het is menselijk om in onzekere tijden een bepaalde "safety stock" aan te leggen, een appeltje voor de dorst.
Laat het geld maar rollen? Als je morgen bij uw werkgever op de keien staat en je geen degelijke buffer opgebouwd hebt krijg je het verwijt dat je maar spaarzamer met uw geld moet omgegaan hebben. Het verhaal van de krekel en de mier.
Sparen zal altijd zinvol blijven om een kapitaal te vergaren. Bovendien is zelfs de spaarrekening met de laagste rente nog rendabel door de afwezigheid van inflatie.
Nu mijn spaargeld 'bijna niets' meer opbrengt, ga ik 'logischerwijze' consuminderen. Immers, er is wel degelijk inflatie, alles word duurder, je wedde/pensioen stijgt niet, en je spaargeld brengt niet op. Binnenkort een index sprong, en een hogere BTW, en hogere belastingen.
Ik ga nog meer sparen, voor de slechte tijden die aankomen, nog meer op mijn uitgaven letten, meer promoties kopen, en nog meer vergelijken.
Ik ga nog meer sparen, voor de slechte tijden die aankomen, nog meer op mijn uitgaven letten, meer promoties kopen, en nog meer vergelijken.
Hoe kun jij nog minder uitgeven en meer sparen, patrick1?
Ik lees her en der op Spaargids berichten in de aard van "Nu de rente zo laag is zal ik nog meer moeten sparen". Je moet het geld niet over de balk beginnen gooien maar je kapot sparen is evenmin nodig. Probeer de gulden middenweg te vinden, mensen. Zoals die bekende reclameboodschap "Geniet, maar drink met mate" zou ik willen aanraden: blijf sparen maar vergeet niet te leven.
Als ik minder uitgeef iedere maand, kan ik meer sparen. Als ik 'echt eerlijk' ben met mezelf, kan ik nog op veel posten besparen. Neem voor je zelf eens een wit A 4 blad, en schrijf eens op wat je iedere maand echt zou kunnen missen, je zal aan een serieus getal komen.Yaris schreef:Hoe kun jij nog minder uitgeven en meer sparen, patrick1?
Ik heb het voor mezelf eens gedaan, en ik kwam aan meer dan 200 € per maand, en ik sneed bijlange nog niet tot op het bod.
Nu, ga ik 3 a 4 maal per maand iets eten, doe regelmatig een terras, daar alleen besparen we, man en vrouw, al snel 150 € iedere maand.
Als ik echt zou moeten, kan ik, die nochtans zuinig leeft, 300 € per maand minder uitgeven, geen digitale TV, geen internet, geen restaurant- en terras bezoek, en mijn dagelijkse Trappist, met oud Brugge kaas laten. Maar, dat zal echt wel het allerlaatste zijn.
Geen internet? Dan zien we je hier niet meer.
Serieus: je kunt veel laten vallen maar al je bijvoorbeeld enkel nog maar droog brood eet en in de winter je huis weigert te verwarmen, wat heb je dan nog aan het leven? Ja, je hebt wat geld op de bank. Is dat het enige wat telt?
Serieus: je kunt veel laten vallen maar al je bijvoorbeeld enkel nog maar droog brood eet en in de winter je huis weigert te verwarmen, wat heb je dan nog aan het leven? Ja, je hebt wat geld op de bank. Is dat het enige wat telt?
Tja, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken, maar eerlijk gezegd: bij sommigen hier antwoord ik in hun plaats "ja, blijkbaar wel".
Bij mij dus niet. Ik zit hier op 'n banner van Neckermann te staren omdat ik al wat aan het rondsurfen ben voor interessante vakantielocaties voor volgend jaar.
Gisteren een hele dag van huis weggeweest en redelijk wat geld verteerd. Maar ik heb tenminste iets aan m'n dag gehad. Mochten de kinderen nu nog eens deftig willen voortdoen met opruimen, konden we vanmiddag misschien nog wat gaan geocachen in de regio.
Bij mij dus niet. Ik zit hier op 'n banner van Neckermann te staren omdat ik al wat aan het rondsurfen ben voor interessante vakantielocaties voor volgend jaar.
Gisteren een hele dag van huis weggeweest en redelijk wat geld verteerd. Maar ik heb tenminste iets aan m'n dag gehad. Mochten de kinderen nu nog eens deftig willen voortdoen met opruimen, konden we vanmiddag misschien nog wat gaan geocachen in de regio.
het is nu in ieder geval HET moment om een hypothecaire lening aan te gaan;
Maar is het ook hét moment om een woning aan te kopen? Zie ook het opiniestuk van Peersman in de Standaard.
Als de rente laag is, zijn de huizenprijzen hoog..
is de rente hoog,zijn de huizenprijzen laag
Voor wie NIET moet lenen,die doet op dit moment geen gouden zaak als hij iets wil kopen.
is de rente hoog,zijn de huizenprijzen laag
Voor wie NIET moet lenen,die doet op dit moment geen gouden zaak als hij iets wil kopen.
bij mij werkt het idd ook net zoals Patrick.
Vroeger, bij het "optrekken" van intresten, werden deze gespendeerd.
Minder/geen rente => consuminderen
Vroeger, bij het "optrekken" van intresten, werden deze gespendeerd.
Minder/geen rente => consuminderen