Spaargeld in 2010..wat verwachten jullie?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Spaargeld in 2010..wat verwachten jullie?
Toch wel, dit is een kwestie van perceptie.Sletje schreef:Die zever van die inflatie en koopkracht is ontstaan van bij politiekers en heeft echt geen invloed op de gewone mens.
Ik kon vroeger mijn huur betalen met de rente
en nu alles zo diep gezakt is gaat dat binnen een jaar niet meer volledig lukken
Daar gaat inflatie of koopkracht niets aan veranderen hé!
Misschien kon je vroeger wel je huur met je rente betalen, maar op het einde van het jaar was je spaargeld gewoon minder waard omdat het leven 5% duurder was geworden. Je had de indruk dat het iets opbracht, maar dat was dus niet zo.
Nu kan je je huurgeld misschien niet meer betalen met de rente, maar je kan met je spaargeld evenveel kopen als een tijdje geleden. Je moet misschien je spaargeld ietsje aanspreken, maar uiteindelijk hou je meer over dan vroeger in termen van koopkracht van je kapitaal.
En dat is heel erg reeel. Maar ik zei al dat dit er bij veel mensen niet ingaat.
Als je naar de particulier vastgoedmarkt kijkt zie je wel een trendbreuk. Vroeger waren de prijsstijgingen op jaarbasis gemiddeld groter dan de rente op spaarboekjes en/of kasbons.
Op moment krijg je inderdaad weinig rente op een spaarboekjes en kasbons maar deze rente is nog altijd meer dan de stijging van het vastgoed voor een particulier.
Dit is natuurlijk als men de gemiddelde prijzen bekijkt over het hele land. Deze trendbreuk toont wel degelijk aan dat door de lage inflatie je geld beter rendeert dan vroeger en dit ondanks de lage rentes bij de bank.
Voor dagdaagslijkse uitgaven ga je weinig merken van de lage inflatie. Je merkt het wel als je huisbrandolie inslaat.
Ik vraag me af of we dit jaar nog interessante euro-obligaties mogen verwachten.
Op moment krijg je inderdaad weinig rente op een spaarboekjes en kasbons maar deze rente is nog altijd meer dan de stijging van het vastgoed voor een particulier.
Dit is natuurlijk als men de gemiddelde prijzen bekijkt over het hele land. Deze trendbreuk toont wel degelijk aan dat door de lage inflatie je geld beter rendeert dan vroeger en dit ondanks de lage rentes bij de bank.
Voor dagdaagslijkse uitgaven ga je weinig merken van de lage inflatie. Je merkt het wel als je huisbrandolie inslaat.
Ik vraag me af of we dit jaar nog interessante euro-obligaties mogen verwachten.
Mooie renten/lage huur?Sletje schreef:Die zever van die inflatie en koopkracht is ontstaan van bij politiekers en heeft echt geen invloed op de gewone mens.
Ik kon vroeger mijn huur betalen met de rente
en nu alles zo diep gezakt is gaat dat binnen een jaar niet meer volledig lukken
Daar gaat inflatie of koopkracht niets aan veranderen hé!
Op zich maakt rente/huur verhouding niet uit, is een idee van de boekhouder.
Het huis dat ik al had is extra ingebracht in een vastgoedvenootschap, waarin ik onbezoldigd eigenaar ben.
Het geld van die verkoop is dan privé vast gezet en de huur is door de 'verhuurder' zo gezet dat beide overeenkwamen...
In mijn geval gaat het simpel zijn, binnen een jaar gaat mijn boekhouder de opties bekijken (bvb bestuurderwoning)
maar het is dus gelijk een vaststelling dat die inflatie/koopkracht een zwendeltje is om het volk een goed gevoel te geven.
Het huis dat ik al had is extra ingebracht in een vastgoedvenootschap, waarin ik onbezoldigd eigenaar ben.
Het geld van die verkoop is dan privé vast gezet en de huur is door de 'verhuurder' zo gezet dat beide overeenkwamen...
In mijn geval gaat het simpel zijn, binnen een jaar gaat mijn boekhouder de opties bekijken (bvb bestuurderwoning)
maar het is dus gelijk een vaststelling dat die inflatie/koopkracht een zwendeltje is om het volk een goed gevoel te geven.