Spaargeld teveel :-)
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Spaargeld teveel :-)
Dit lees ik als:Fenix_322 schreef: ↑18 januari 2021, 15:50 Stel, je bent 43, hebt een spaarcentje aan de kant gezet en 'helaas' komt er ook een erfenis jouw kant uit.
Je hebt plots pakweg 100.000 euro die je in principe niet echt nodig hebt.
Je hebt echter ook weinig kennis van 'het financiële wereldje' waardoor je door het beleggingsbos de bomen niet meer ziet![]()
Je zou graag 100.000 EUR of een deel daarvan willen investeren/beleggen voor de lange termijn (20+ jaar)
De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid en alles hangt af van jouzelf.
Je kan ook spreiden over verschillende manieren van beleggen, elk met hun voor- en nadelen.
Wil je rustig opbouwen en leren, of wil je alles investeren en er niet meer naar omkijken ? etc ...
Gaan studeren zal niet nodig zijn.
Maar de vraag is wel in hoeverre je er iets van wil leren en hoeveel moeite/tijd je er in wil steken.
Nee dat zijn geen bandieten.
Maar die hebben wel andere (en mogelijks belangrijkere) doelstellingen naast uw financiële gezondheid/vermogen als klant.
Vragen kan echter nooit kwaad, daar kan je alleen maar uit leren denk ik dan.
Geen idee. Misschien op een forum wel onafhankelijk, maar daarom niet noodzakelijk objectief of op uw situatie afgestemd.

Als je je eigen huis hebt, en het ocmw onderhoudt je, + nog wat kindergeld, dan kan je het wel even uitzingen....
-
- Verbannen Gebruiker
Hoeveel heb je te weinig?

Ik denk dat de meeste mensen wiens huis afbetaald is geen kindergeld meer krijgen...
Laatst gewijzigd door Fenix_322 op 18 januari 2021, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je het simpel wilt houden: alles in IWDA.Fenix_322 schreef: ↑18 januari 2021, 15:50 Stel, je bent 43, hebt een spaarcentje aan de kant gezet en 'helaas' komt er ook een erfenis jouw kant uit.
Je hebt echter ook weinig kennis van 'het financiële wereldje' waardoor je door het beleggingsbos de bomen niet meer ziet![]()
Wat doe je? Welke opties zijn mogelijk interessant (en liefst niet té risicovol).
Nog even economie gaan studeren is geen optie vrees ik.
Raad vragen aan een bank (zijn dat geen bandieten?)
Op zoek gaan naar onafhankelijk advies? Waar vind je zoiets?![]()
Alvast bedankt
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Het laatste jaar is IWDA even hard onderuit gegaan als eender wat anders
IWDA, was dat voor een beestDonDraper schreef: ↑18 januari 2021, 17:53Als je het simpel wilt houden: alles in IWDA.Fenix_322 schreef: ↑18 januari 2021, 15:50 Stel, je bent 43, hebt een spaarcentje aan de kant gezet en 'helaas' komt er ook een erfenis jouw kant uit.
Wat doe je? Welke opties zijn mogelijk interessant (en liefst niet té risicovol).
Nog even economie gaan studeren is geen optie vrees ik.
Raad vragen aan een bank (zijn dat geen bandieten?)
Op zoek gaan naar onafhankelijk advies? Waar vind je zoiets?![]()
Alvast bedankt
Neen serieus, ik heb het even moeten opzoeken.
Andere vraag: Is het persé nodig of verstandig om te beleggen op de beurs via de bank? Kan je dat ook zelf als je je hierin wil verdiepen of loopt dit slecht af als leek? Hoeveel snoept de bank af van je rendement?
-
- Verbannen Gebruiker
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik pak IWRD, dan heb je tenminste nog wat divedenden
Iemand die een jaar geleden 10000 Euro in IWDA belegde heeft nu 10507 Euro.
Iemand die een jaar geleden 10000 Euro in IWRD belegde heeft nu 10482 Euro en moet nog de 30% RV op het dividend betalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
ja, maar je verzwijgt wel stillekes hoeveel divident die gepakt heeft hé!
Beste Zosi1,
De 10482 Euro bevat het geherinvesteerd bruto-dividend.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Op dat bedrag pakte ik 578 divedend