Spaargeld weghalen bij bank
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Spaargeld weghalen bij bank
Zoé, vind je antwoord ok doch vrij kort door de bocht...
Graag nog enkele reacties aub.... Thx
Graag nog enkele reacties aub.... Thx
Beste Luc,
Bij een Tak-21 heeft u de mogelijkheid om een gedeelte van uw spaartegoeden jaarlijks "kosteloos" op te vragen.
Bij Dexia is dit 20% / jaar dacht ik.
Als je een opvraging doet in december en in januari kan je al een behoorlijk bedrag overplaatsen naar een andere bank.
Hou er echter wel rekening mee, opvraging binnen de 8 jaar, zal men RV inhouden, op basis van een fictieve rente van 4,75%...
Bij een Tak-21 heeft u de mogelijkheid om een gedeelte van uw spaartegoeden jaarlijks "kosteloos" op te vragen.
Bij Dexia is dit 20% / jaar dacht ik.
Als je een opvraging doet in december en in januari kan je al een behoorlijk bedrag overplaatsen naar een andere bank.
Hou er echter wel rekening mee, opvraging binnen de 8 jaar, zal men RV inhouden, op basis van een fictieve rente van 4,75%...

Dat is toch een zeer groot gebrek aan spreiding. Zelf beleg ik nooit meer dan 10% van mijn kapitaal in één enkele belegging of bij één enkele uitgever. Meestal zelfs niet meer dan 5%.Luc B. schreef: Wat met Tak21 die bvb bij Dexia nog lopende is. Zelf heb ik 400.000 euro's een 5 tal jaar geleden op die manier bij Dexia belegd.
Deze centen vertegenwoordigen omzeggen het grootste deel van mijn spaarcenten
Je moet echt niet panikeren, Yves heeft geen andere keuze dan Dexia te redden. En wie mij contacteert, zeg ik steeds dat men niet direct slaap moet verliezen rond Dexia. Maar in dit geval, 400.000 eieren in één enkele mand is echt geen goed idee, dat leidt tot een gigantische omelet indien het toch ergens fout loopt.
Kijk best eens na of je tak21 gekantonneerd is. Dit betekent dat je kapitaal al dan niet in een gescheiden entiteit zit, zodat bij een probleem het geld niet in de grote schuldenpot verdwijnt en gemakkelijker te recupereren is. Afhankelijk daarvan kan je dan afwegen (op termijn) iets te doen aan je spreiding.
Men heeft zelfs al eens met mij gelachen omdat ik maar steeds bleef herhalen: diversifiëren en diversifiëren.
Misschien nog eens in hoofdletters ( alhoewel dat eigenlijk onbeleefd is ): DIVERSIFIEREN EN DIVERSIFIEREN !
Ik huldig exact dezelfde regel als Robokat: nooit meer dan 5 % beleggen in hetzelfde product ! Zelfs niet op een spaarboekje.
Een betere raad kunnen we niet geven.
Misschien nog eens in hoofdletters ( alhoewel dat eigenlijk onbeleefd is ): DIVERSIFIEREN EN DIVERSIFIEREN !
Ik huldig exact dezelfde regel als Robokat: nooit meer dan 5 % beleggen in hetzelfde product ! Zelfs niet op een spaarboekje.
Een betere raad kunnen we niet geven.
10% in één product is voor mij het maximum en zeker nooit meer dan 100.000 euro (totaal) bij één bank.
In de jaren '90 moesten de banken pérse groter worden om de concurrentie aan te kunnen...
Grote banken, grote rampen (eerst grote bonussen).
In de jaren '90 moesten de banken pérse groter worden om de concurrentie aan te kunnen...
Grote banken, grote rampen (eerst grote bonussen).
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Ik begrijp dat u zich niet gemakkelijk voelt met de huidige ontwikkelingen. Ik zou gewoon niets doen en alles laten staan. In het verleden heb ik een deel van een Tak21 weggehaald bij Ethias, kosten betaald en niet meer hetzelfde rendement gehaald, ik zou het niet meer doen.Luc B. schreef:Wat met Tak21 die bvb bij Dexia nog lopende is. Zelf heb ik 400.000 euro's een 5 tal jaar geleden op die manier bij Dexia belegd. (geld via erfenis van mijn overleden schoonouders). Dit aan 3.75%
doch had graag toch eens enkele adviezen gekregen wat te doen...
Wat ik echt niet begrijp is dat er zoveel mensen hier op dit forum zoveel belang hechten aan de 100.000 euro staatswaarborg.
Het is toch echt een utopie te denken dat ingeval van een faillissement van een grote bank de staat iedere benadeelde zal vergoeden tot 100.000 euro. De staat is daartoe toch helemaal niet in staat vandaar dat men kost wat kost dergelijk scenario zal vermijden.
En diegenen die denken veilig te zitten omdat ze bij een andere bank hun tegoeden aanhouden, of zelfs gespreid hebben over meerdere banken ( wat uiteraard beter is ) hebben het ook verkeerd voor, alles is met elkaar verweven.
De enigen die 100% veilig zitten tegen kapitaalsverlies zijn diegenen die niets bezitten.
plus dikke 1Darts schreef: *** hou je citaten kort als je op een direct voorafgaand bericht reageert - de moderator ***
De enigen die 100% veilig zitten tegen kapitaalsverlies zijn diegenen die niets bezitten.
En diegenen die denken veilig te zitten omdat ze bij een andere bank hun tegoeden aanhouden, of zelfs gespreid hebben over meerdere banken ( wat uiteraard beter is ) hebben het ook verkeerd voor, alles is met elkaar verweven.
100 % veiligheid bestaat in het leven, jammer genoeg, niet ! Alleen kun je 'proberen' zo veilig als mogelijk te leven, en wat je spaarcentjes betreft deze zo goed mogelijk te beheren.
Daarom is spreiding over verschillende banken en producten, de best mogelijke veiligheid.
Persoonlijk spreidde ik over 6 banken en (verzekeraars, tak 21 en tak 23 producten) in verschillende producten en klassen.
Ik beheer alles op mijn PC, heb een overzicht waar wat staat, en wat wanneer vervalt.
Komt er een speciale actie van een bank of verzekeraar dan kijk ik of er gelden vrij zijn, of binnenkort vrij komen.
Wat is het alternatief, ?
Je geld aan een goed doel geven, kan heb je een kopzorg minder.
Je geld opmaken, dan heb je er plezier in, en weer een kopzorg minder.
Je geld onder je matras steken.
Je geld cash in een kluis bij (verschillende) banken stoppen.
Of......... Wie weet nog wat
Darts schreef:-- quote ingekort door webmater -- onnodig lange quotes maken lezen moeilijker - doe mee met ons en kort je quotes in--
Ik begrijp dat u zich niet gemakkelijk voelt met de huidige ontwikkelingen. Ik zou gewoon niets doen en alles laten staan. In het verleden heb ik een deel van een Tak21 weggehaald bij Ethias, kosten betaald en niet meer hetzelfde rendement gehaald, ik zou het niet meer doen.
Wat ik echt niet begrijp is dat er zoveel mensen hier op dit forum zoveel belang hechten aan de 100.000 euro staatswaarborg.
Het is toch echt een utopie te denken dat ingeval van een faillissement van een grote bank de staat iedere benadeelde zal vergoeden tot 100.000 euro. De staat is daartoe toch helemaal niet in staat vandaar dat men kost wat kost dergelijk scenario zal vermijden.
Sluit ik mij helemaal bij aan. Trouwens heb destijds mijn verzekeringsproducten Tak 21, pensioensparen en langetermijnsparen gewoon laten staat bij Ethias en laat het net die producten zijn die mij de jongsgte jaren veruit het meeste rendeert.
Paniekvoetbal is nooit goed en nu massaal geld weghalen bij Dexia bvb kan alleen maar leiden tot een lawine-effect waar we allemaal zullen moeten voor betalen. Spreiden kan nooit kwaad maar 6, 7 banken is voor mijn kapitaaltje alvast een beetje overdreven ....
Exactly. Volgens mij is er - nu er weer staatswaarborg is- weinig reden tot paniek. Als iedereen echter zijn geld gaat afhalen en dexia zo nog eens een paar miljard extra gaat verliezen is het weer een ander verhaal. Ik snap niet dat zoveel mensen weer zo paniekeren. We hebben vorige keer toch gezien dat de staat geen bank gaat laten overkop gaan.Peet schreef: Paniekvoetbal is nooit goed en nu massaal geld weghalen bij Dexia bvb kan alleen maar leiden tot een lawine-effect waar we allemaal zullen moeten voor betalen.
Weet iemand soms of de 100.000 euro staatsgarantie ook geldt voor vennootschappen en is het misschien beter het geld voorlopig te parkeren op een privé-rekening.
http://www.bijzonderbeschermingsfonds.b ... ection.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze waarborg geldt voor: iedere particulier, vereniging, VZW of kleine of middelgrote onderneming die houder is van één of meer rekeningen met gelden en dit ongeacht de nationaliteit of woonplaats van de begunstigde;
Deze waarborg geldt voor: iedere particulier, vereniging, VZW of kleine of middelgrote onderneming die houder is van één of meer rekeningen met gelden en dit ongeacht de nationaliteit of woonplaats van de begunstigde;
koala schreef:http://www.bijzonderbeschermingsfonds.b ... ection.htm
Gisteren heeft heerschap Letherme op tv verklaard dat ingeval van Dexia de belgische staat ALLE bedragen ( dus ook de plus 100 000 ) garandeert voor Dexia. Hopelijk heeft hij geen geheugenverlies.
De overheidschuld is z'n 35000 euro per inwoner (ook kinderen), dan kan die schuld van Dexia er ook nog wel bij zeker...paul schreef:koala schreef:http://www.bijzonderbeschermingsfonds.b ... ection.htm
Gisteren heeft heerschap Letherme op tv verklaard dat ingeval van Dexia de belgische staat ALLE bedragen ( dus ook de plus 100 000 ) garandeert voor Dexia. Hopelijk heeft hij geen geheugenverlies.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Ja Peet, ik heb ook op 17/10/2008 uit paniek geld weggehaald bij Ethias en heb daar nu veel spijt van want 3,75% netto krijg je nu nergens!!Peet schreef:
*** citaat ingekort door de moderator ***
Paniekvoetbal is nooit goed en nu massaal geld weghalen bij Dexia bvb kan alleen maar leiden tot een lawine-effect waar we allemaal zullen moeten voor betalen. Spreiden kan nooit kwaad maar 6, 7 banken is voor mijn kapitaaltje alvast een beetje overdreven ....