Spaarrekening door ouders - Geen informatie
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Spaarrekening door ouders - Geen informatie
Hoi allemaal
Na de scheiding van mijn ouders, opende mijn vader een spaarrekening voor mij bij KBC. Gedurende enkele jaren werden al mijn verjaardagscentjes, nieuwjaar, plechtige communie op deze spaarrekening geplaatst.
In mijn tienerjaren liep de band met mijn vader stuk, waardoor we nu al enkele jaren geen contact meer hebben. Ondertussen ben ik 22 en van plan om mijn eerste autootje aan te kopen. Ik bedenk me plots dat ik dus eigenlijk nog een spaarrekening lopen heb bij KBC. Toch heb ik doorheen die jaren nooit een brief of afschrift gekregen van die rekening.
Ik vraag me af of dit zomaar kan? Zouden de afschriften bij mijn vader toekomen terwijl mijn domicilie daar nooit heeft gestaan? Of stuurt de bank geen afschriften meer omdat er gedurende lange tijd geen activiteit is op deze rekening? Of sterker nog, kan het zijn dat mijn vader ooit deze rekening heeft gesloten en het geld voor zichzelf gehouden hebben?
Na de scheiding van mijn ouders, opende mijn vader een spaarrekening voor mij bij KBC. Gedurende enkele jaren werden al mijn verjaardagscentjes, nieuwjaar, plechtige communie op deze spaarrekening geplaatst.
In mijn tienerjaren liep de band met mijn vader stuk, waardoor we nu al enkele jaren geen contact meer hebben. Ondertussen ben ik 22 en van plan om mijn eerste autootje aan te kopen. Ik bedenk me plots dat ik dus eigenlijk nog een spaarrekening lopen heb bij KBC. Toch heb ik doorheen die jaren nooit een brief of afschrift gekregen van die rekening.
Ik vraag me af of dit zomaar kan? Zouden de afschriften bij mijn vader toekomen terwijl mijn domicilie daar nooit heeft gestaan? Of stuurt de bank geen afschriften meer omdat er gedurende lange tijd geen activiteit is op deze rekening? Of sterker nog, kan het zijn dat mijn vader ooit deze rekening heeft gesloten en het geld voor zichzelf gehouden hebben?
Laatst gewijzigd door Anneleen1997 op 23 juni 2019, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Spaarrekening door ouders - Geen informatie
Net even gekeken, niets van terug te vinden. Zie wel dat er slechts sprake is van een slapende rekening vanaf 5 jaar. Ik denk dat mijn grootmoeder tot haar overlijden in september 2015 ook af en toe wat geld plaatste op deze rekening. Ik gok dan ook dat de laatste verrichting hierop dateert van een 4 tal jaar geleden
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member
- Contacteer:
Kans bestaat dat het gewoon een extra spaarrekening is/was op de vader's naam.
Dat kan een rekening geweest zijn op Uw vaders naam met derdenbeding op Uw naam .
U werd dan oorspronkelijk aangeduid als begunstigde .
Maar Uw pa kan dat ten allen tijde wijzigen en zo krijgt U natuurlijk niets meer.
Als hij een spaarrekening geopend heeft op Uw naam met zijn adres ,
dan kan hij daar zelf niets meer aan veranderen en dan
moet die rekening nog bestaan , best eens navragen bij KBC
aangezien U meerderjarig bent hebt U daar recht op.
ben zelf opa met 6 kleinkinderen met zo'n rekening
dus heb ik er wel wat ervaring mee.
U werd dan oorspronkelijk aangeduid als begunstigde .
Maar Uw pa kan dat ten allen tijde wijzigen en zo krijgt U natuurlijk niets meer.
Als hij een spaarrekening geopend heeft op Uw naam met zijn adres ,
dan kan hij daar zelf niets meer aan veranderen en dan
moet die rekening nog bestaan , best eens navragen bij KBC
aangezien U meerderjarig bent hebt U daar recht op.
ben zelf opa met 6 kleinkinderen met zo'n rekening
dus heb ik er wel wat ervaring mee.
-
- Newbie
- Contacteer:
Oke, ik veronderstel dus als het een rekening is die geopend werd op mijn vaders naam, ik helemaal niets kan doen. Kan ik hiervoor eens binnen gaan in een KBC kantoor? Zoja, moet dit in het kantoor waar de rekening werd geopend of kan dit ik elk KBC kantoor in België?
Ik had zelf spaarrekeningen van 6 kleinkinderen bij ons met hun naam en op ons adres ,
nooit geen enkele domicilie bij ons gehad en nooit problemen mee gehad
tot nu enkele weken geleden één bank van de 3 waar ik dat had moeilijk begon te doen .
Er zijn er 3 van die ondertussen 18 zijn en hun spaarcentjes gekregen hebben.
tot nu enkele weken geleden één bank van de 3 waar ik dat had moeilijk begon te doen .
-
- Newbie
- Contacteer:
Oh oke! Ergens denk ik inderdaad dat dit ook een optie is. Maar BNP Paribas (waar ik mij zichtrekening en mijn eigen spaarrekening heb) vraagt me om de zoveel tijd om eens langs te komen met mijn identiteitskaart om deze te laten inlezen. Van KBC had ik zo’n aanvraag nog nooit gehad, waarschijnlijk omdat de rekening op mijn vaders adres staat. Kan ik hiervoor in elke KBC terecht? Of enkel in de KBC in het dorp waar m’n vader de rekening opende? Ik woon namelijk niet meer in de buurt van mijn vader, dus zou nog een eindje rijdenelleelle schreef: ↑23 juni 2019, 11:56 Ik had zelf spaarrekeningen van 6 kleinkinderen bij ons met hun naam en op ons adres ,
Bankkaart en id kaart zijn gelijk. id kaart kan je laten inlezen bij een kbc automaatAnneleen1997 schreef: ↑23 juni 2019, 12:49
Oh oke! Ergens denk ik inderdaad dat dit ook een optie is. Maar BNP Paribas (waar ik mij zichtrekening en mijn eigen spaarrekening heb) vraagt me om de zoveel tijd om eens langs te komen met mijn identiteitskaart om deze te laten inlezen. Van KBC had ik zo’n aanvraag nog nooit gehad, waarschijnlijk omdat de rekening op mijn vaders adres staat. Kan ik hiervoor in elke KBC terecht? Of enkel in de KBC in het dorp waar m’n vader de rekening opende? Ik woon namelijk niet meer in de buurt van mijn vader, dus zou nog een eindje rijden
Nieuws uit 2013 gevonden op het net. . https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... ch-id.html
Toen onze (stief)zoon 18 jaar werd, is hij door KBC bank schriftelijk op de hoogte gebracht van het bestaan van een spaarrekening die voor hem ooit geopend werd door zijn grootmoeder. Er werd hem gevraagd om hiervoor een document te ondertekenen en terug te bezorgen.
De vervaldag van die rekening stond echter op datum van zijn 21ste verjaardag, en toen kreeg hij opnieuw een schrijven van KBC met de mededeling dat hij het geld kon gaan ophalen.
Dit is al geruime tijd geleden, en ik weet niet of dit nu nog altijd op die manier gebeurt.
Bij een "rekening met derdenbeding" zoals deze, kan diegene die de rekening opende, te allen tijde het geld een andere bestemming geven (=een andere begunstigde aanduiden, of het geld naar zichzelf overschrijven).
Ingeval er tussen de "eigenaar" en de "begunstigde" geen goede band (meer) is, dan bestaat er veel kans dat dit laatste gebeurde.
Als je op je 18de verjaardag geen enkel bericht kreeg van de bank, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat de rekening geannuleerd werd vóór je 18 jaar.
De vervaldag van die rekening stond echter op datum van zijn 21ste verjaardag, en toen kreeg hij opnieuw een schrijven van KBC met de mededeling dat hij het geld kon gaan ophalen.
Dit is al geruime tijd geleden, en ik weet niet of dit nu nog altijd op die manier gebeurt.
Bij een "rekening met derdenbeding" zoals deze, kan diegene die de rekening opende, te allen tijde het geld een andere bestemming geven (=een andere begunstigde aanduiden, of het geld naar zichzelf overschrijven).
Ingeval er tussen de "eigenaar" en de "begunstigde" geen goede band (meer) is, dan bestaat er veel kans dat dit laatste gebeurde.
Als je op je 18de verjaardag geen enkel bericht kreeg van de bank, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat de rekening geannuleerd werd vóór je 18 jaar.
Je hoeft daarvoor niet noodzakelijk naar dat KBC filiaal te gaan.Anneleen1997 schreef: ↑23 juni 2019, 12:49 ...
Kan ik hiervoor in elke KBC terecht? Of enkel in de KBC in het dorp waar m’n vader de rekening opende? Ik woon namelijk niet meer in de buurt van mijn vader, dus zou nog een eindje rijden
Als ze je niet kunnen (of willen) helpen in een kantoor in jouw buurt, dan kun je hierover schriftelijk info aanvragen bij het hoofdkantoor van KBC.
-
- Newbie
- Contacteer:
Update:
Ik heb ondertussen mijn auto aangekocht let mijn eigen spaargeld (dus niet de rekening van bij mijn vader) , maar toch blijkt de spaarrekening nog een beetje een raadsel voor mij.
Ik nam contact op bij KBC bij mij in de buurt, daar konden ze zien dat er wel degelijk een spaarrekening op mijn naam staat maar omdat de rekening niet in hun beheer zit, kunnen ze mij bv. het saldo niet vertellen.
Ze konden wel zien dat mijn identiteitskaart in 2016 werd ingelezen (dit komt mij niet erg bekend voor) maar de volgende dag werd het adres gewijzigd naar mijn vaders adres.. Ik denk op aanvraag van mijn vader? Maar ik was op dat ogenblik wel al ouder dan 18 jaar dus ik begrijp niet zo goed of dit wel wettelijk is?
Ik belde ondertussen naar het Kantoor waar de rekening gevestigd zit, maar telefonisch kunnen ze mij geen informatie geven. Dus ik zou moeten langsgaan? Kan ik niet per aangetekend schrijven vragen om het adres te wijzigen?
Ik heb ondertussen mijn auto aangekocht let mijn eigen spaargeld (dus niet de rekening van bij mijn vader) , maar toch blijkt de spaarrekening nog een beetje een raadsel voor mij.
Ik nam contact op bij KBC bij mij in de buurt, daar konden ze zien dat er wel degelijk een spaarrekening op mijn naam staat maar omdat de rekening niet in hun beheer zit, kunnen ze mij bv. het saldo niet vertellen.
Ze konden wel zien dat mijn identiteitskaart in 2016 werd ingelezen (dit komt mij niet erg bekend voor) maar de volgende dag werd het adres gewijzigd naar mijn vaders adres.. Ik denk op aanvraag van mijn vader? Maar ik was op dat ogenblik wel al ouder dan 18 jaar dus ik begrijp niet zo goed of dit wel wettelijk is?
Ik belde ondertussen naar het Kantoor waar de rekening gevestigd zit, maar telefonisch kunnen ze mij geen informatie geven. Dus ik zou moeten langsgaan? Kan ik niet per aangetekend schrijven vragen om het adres te wijzigen?
Zou dit gewoon aankaarten bij ombuds dienst Kbc.Anneleen1997 schreef: ↑5 juli 2019, 20:44 Update:
Zal niet de eerste en laatste keer zijn dat een kbc medewerker zijn boekje te buiten is gegaan.
Deze zal perfect kunnen nagaan en eventueel terug draaien wat er eventueel fout is gelopen.
Als inderdaad op 16 j uw id kaart is ingelezen en nu adres gewijzigd is er een probleem.
Als Kbc dit niet oplost , is er nog de wrede rechter.
Natuurlijk de vraag is klopt het verhaal heden.
In verleden dochter werd 18 bij Argenta dag op dag geen toegang meer.
Bij Kbc was ze blijkbaar nog geen 18 jaar kon nog alle verrichtingen doen.
Melde toen aan de kbc medewerkster dat ze zich op glad ijs bevond.
Vroeg waarom , haar € viel plots en vroeg om wat zich aan loket had voorgedaan terug te draaien de geld afhaling.
Heb daar vriendelijk voor bedankt , was toch op vraag dochter om af te halen.
Estate Guru believer.