Sparen via Tak 21
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Sparen via Tak 21
Ik zoek een Tak 21 spaarverzekering waarin ik elke maand/jaar een deel kan investeren.
Ik doe momenteel al aan pensioensparen, dus dit zal een niet fiscaal plan worden.
Ik zou het contract zeker 8 jaar willen aanhouden. Zodat er geen roerende voorheffing op betaald moet worden.
Maar wil dan ook niet juist 8 jaar aan een contract hangen. Maar eentje dat gewoon blijft doorlopen.
Natuurlijk willen we zo weinig mogelijk kosten. Wat zouden jullie mij aanraden?
Ik doe momenteel al aan pensioensparen, dus dit zal een niet fiscaal plan worden.
Ik zou het contract zeker 8 jaar willen aanhouden. Zodat er geen roerende voorheffing op betaald moet worden.
Maar wil dan ook niet juist 8 jaar aan een contract hangen. Maar eentje dat gewoon blijft doorlopen.
Natuurlijk willen we zo weinig mogelijk kosten. Wat zouden jullie mij aanraden?
Re: Sparen via Tak 21
Ik denk dat je meteen al een goed beeld krijgt van wat interessant is en wat niet als je even dit overzicht raadpleegt https://www.spaargids.be/sparen/tak-21.html" onclick="window.open(this.href);return false;. 
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Die heb ik inderdaad al eens bekeken.
Maar verschillende mensen zullen al wel ervaringen hebben met bepaalde producten.
Waarvan het ene al beter is als het andere.
Maar verschillende mensen zullen al wel ervaringen hebben met bepaalde producten.
Waarvan het ene al beter is als het andere.
Je kan Secure 21 van Patronale Life aanwenden als spaarplan vanaf 100 euro per maand. Periodieke stortingen: maandelijks, driemaandelijks, zesmaandelijks of jaarlijks, verplicht via domiciliëring. Ofwel vrije bijstortingen van minimum 1.250 euro.
Je hebt wel redelijke wat kosten per storting als ik de info fiche zo bekijk.
Het lijkt me op dit ogenblik geen goed moment om in een tak 21 te stappen gezien de lage gewaarborgde rendementen. Het laatste (half) jaar zijn deze serieus gezakt en vind ik het eigenlijk te weinig om je geld voor minstens 8 jaar vast te zetten (want dit is toch uiteindelijk de bedoeling, om alzo roerende voorheffing te vermijden...). In maart 2012 gaf Patronale Starfix bij een actie nog een gewaarborgd rendement van 3,45 %, nu nog slechts 2,75 %, dit is - rekening houdend met de kosten vd tak21 - momenteel niet meer dan een hoogrentende spaarrekening. Moest je tak 21 momenteel al meer dan 8 jaar lopen, dan zou je nog wel kunnen overwegen om bij te storten, maar om in deze tijden een nieuwe te openen, daarvoor lijken mij de rendementen te laag. Je geld staat minstens 8 jaar vast aan deze schamele 2,75 % en wat indien binnen enkele jaren de rente terug hoger of hoog staat??
Een eerste alternatief voor een tak 21 momenteel is bv. op regelmatige basis aandelen van 'groene' coöperatieve vennootschappen (Ecopower, Groenkracht, Beauvent, Limburg wind, enz...) te kopen (zie een paar topics hierover in de rubriek 'andere beleggingen'); deze geven jaarlijks max. 6 % dividend.
Een ander alternatief is het geprogrammeerd beleggen bij Deutsche bank waarbij je maandelijks kosteloos voor min. 100 € kan beleggen in fondsen, waaronder ik Carmignac Patrimoine en Ethna Aktiv E ten zeerste kan aanraden. Zoals al meermaals op dit forum geschreven, zijn dit 2 fondsen waar je veilig kan instappen met een min of meer continu rendement... Het rendement ligt hier bovendien veel hoger dan de gewaarborgde rendementen van een tak 21.
Een eerste alternatief voor een tak 21 momenteel is bv. op regelmatige basis aandelen van 'groene' coöperatieve vennootschappen (Ecopower, Groenkracht, Beauvent, Limburg wind, enz...) te kopen (zie een paar topics hierover in de rubriek 'andere beleggingen'); deze geven jaarlijks max. 6 % dividend.
Een ander alternatief is het geprogrammeerd beleggen bij Deutsche bank waarbij je maandelijks kosteloos voor min. 100 € kan beleggen in fondsen, waaronder ik Carmignac Patrimoine en Ethna Aktiv E ten zeerste kan aanraden. Zoals al meermaals op dit forum geschreven, zijn dit 2 fondsen waar je veilig kan instappen met een min of meer continu rendement... Het rendement ligt hier bovendien veel hoger dan de gewaarborgde rendementen van een tak 21.
Zie hier de link naar het topic "Misschien interessant: Ecopower 6 %'
misschien-interessant-ecopower-6-netto- ... ml#p120954" onclick="window.open(this.href);return false;
misschien-interessant-ecopower-6-netto- ... ml#p120954" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het persoonlijk nogal gewaagd om iemand die informatie vraagt over een TAK 21 spaarverzekering een belegging in fondsen of in coöperatieve aandelen aan te raden... Ik wil hierbij ook een kleine kanttekening maken, het klopt inderdaad dat coöperatieven per jaar maximum (!) 6 procent dividend kunnen geven. Er is echter geen enkele garantie dat die 6 procent ook daadwerkelijk wordt gehaald. Kijk naar Ecopower. Jarenlang 6 procent dividend, dit jaar amper 4 (en het was er bijna 3 geweest). Daarnaast moet er ook niet worden vergeten dat je bij het aankopen van coöperatieven aandelen het risico loopt je ingelegde kapitaal te verliezen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een coöperatieve op de fles gaat... Ik ben het wel met je eens dat een TAK 21 momenteel bijzonder weinig opbrengt, maar goed, voor hetzelfde geld zakken de rentes nog verder de komende jaren... Er is niemand die in de toekomst kan kijken.
Wat zou dan momenteel beter zijn om te doen?
Je geld op een hoogrentende spaarrekening parkeren (bij NIBC of Rabobank) in afwachting van betere tijden.
Is het wel raadzaam om alles zomaar op een spaarboekje te plaatsen?
Momenteel heb ik al een heel deel op Rabo Plus rekening staan.
Maar om daar nu alles op te zetten. Dan spreiden we niet echt he.
Momenteel heb ik al een heel deel op Rabo Plus rekening staan.
Maar om daar nu alles op te zetten. Dan spreiden we niet echt he.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat coöperatieve aandelen niet interessant zijn, ik wou je gewoon op de hoogte brengen van de risico's die er aan verbonden zijn. Puur afgaand op het rendement van veel coöperatieven zijn ze immers wel interessant.Svekke schreef:Wat zou dan momenteel beter zijn om te doen?
En in een cooperatief aandeel kan hij maar beperkt investeren, en niet maandelijks.
Geld maakt niet gelukkig, maar liever ongelukkig met, dan zonder
Spreiden en maandelijks storten: waarom niet iedere maand een vast bedrag in fondsen beleggen? Keytrade en Deutsche Bank bieden die mogelijkheid aan.
Ik heb reeds in verschillende fondsen uit AllFonds zijn lijst geinvesteerd.
Dus ik bezit reeds een deel fondsen
Dus ik bezit reeds een deel fondsen