Sparen voor kinderen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Sparen voor kinderen
Enkele maanden geleden werd onze dochter geboren, en als plichtbewuste ouders willen we de verkregen centjes op een soort spaarrekening zetten. Ook zijn we van plan om een vast bedrag per maand te sparen.
Welke rekening / formule / ... is op dit moment interessant ??
Re: Sparen voor kinderen
Als je de zoekfunctie van deze website gebruikt, ga je een massa aan info krijgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hier kan je een overzicht zien : https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html
Ik denk dat momenteel het Saving Plan van Deutsche Bank een interessante optie is. Je bent er beperkt tot 500 euro per maand.
Ik denk dat momenteel het Saving Plan van Deutsche Bank een interessante optie is. Je bent er beperkt tot 500 euro per maand.
-
springfield
- Newbie

- Contacteer:
Als je het geld echt wilt vastzetten, dan is iets als TAK21 beter.
Met zo'n kinderrekening heb je het geld normaal gezien de eerste 18j niet nodig. Op deze termijn is belangrijk dat je 1) jaarlijkse kosten zo beperkt mogelijk houdt, en 2) kan je zonder problemen meer risico nemen, omdat je gespreid instapt. Spaarrekening (te laag risico) en TAK21 (te hoge kosten) zijn daarom slechte voorstellen ...TomVH79 schreef:Enkele maanden geleden werd onze dochter geboren, en als plichtbewuste ouders willen we de verkregen centjes op een soort spaarrekening zetten. Ook zijn we van plan om een vast bedrag per maand te sparen.
Bekijk eens http://www.carldeboom.be/babyspaargids/download.php daar vind je hoe je tewerk kan gaan.
Als je je geld zo lang vast wil zetten (pasgeboren dochter) lijkt mij iets als een Keyplan nog véél interessanter. Als je per maand €100 spaart, kan je met een spaarrekening ze na 20 jaar €25175 meegeven, ofwel €1175 gecumuleerde intrest (0,5%). Ga je iets met aandelen en fondsen overwegen, is 7% rendement zeker haalbaar en kan je €49195 meegeven. Ja, dat kan tijdelijk zakken en enorm zakken, maar op zo'n lange termijn van 20 jaar is dat quasi altijd de betere optie.springfield schreef:Als je het geld echt wilt vastzetten, dan is iets als TAK21 beter.
En als je denkt dat een spaarrekening volledig risicoloos is, google dan eens op bail-in...
ik zou 18 jaar lang beleggen in aandelen (world stock index of wat dan ook)
18 jaar sparen op een boekje zou ik nooit doen, zelfs uw geld opdoen is beter. 0.11% rente is het bail-in risico niet waard.
18 jaar sparen op een boekje zou ik nooit doen, zelfs uw geld opdoen is beter. 0.11% rente is het bail-in risico niet waard.
Ik denk dat die Bail-in minder belasting legt op de komende generatie's als datgene wat tot nu toe altijd gebeurde.
Voor zover ik begrijp is er geen bail-in risico tot 100.000 .
Persoonlijk (moest ik kinderen hebben) zou ik 'gekregen' geld niet beleggen zonder kapitaalgarantie.
Het lijkt later nogal moeilijk uit te leggen moest er iets fout gaan.
Maar ik zou het wél actief beheren rekening houden met de lange horizon én indien nodig verplaatsen naar een andere bank/produkt.
18 jaar bij dezelfde grootbank (zoals vroeger, ik kom nog uit de generatie die schoolsparen deed bij aslk) geeft én een slecht rendement én is een zeer slecht voorbeeld voor zoon/dochter.
Als je zelf iets wil sparen zou ik wel durven beleggen...
Persoonlijk (moest ik kinderen hebben ...) zou ik ook wel wat vertrouwen op de zelfredzaamheid. Door al dat gespaar van 'generatie' naar 'generatie' kom ik op dezelfde huizenmarkt met een achterstand omdat jullie kunstmatig de prijzen omhoog jagen.
Voor zover ik begrijp is er geen bail-in risico tot 100.000 .
Persoonlijk (moest ik kinderen hebben) zou ik 'gekregen' geld niet beleggen zonder kapitaalgarantie.
Het lijkt later nogal moeilijk uit te leggen moest er iets fout gaan.
Maar ik zou het wél actief beheren rekening houden met de lange horizon én indien nodig verplaatsen naar een andere bank/produkt.
18 jaar bij dezelfde grootbank (zoals vroeger, ik kom nog uit de generatie die schoolsparen deed bij aslk) geeft én een slecht rendement én is een zeer slecht voorbeeld voor zoon/dochter.
Als je zelf iets wil sparen zou ik wel durven beleggen...
Persoonlijk (moest ik kinderen hebben ...) zou ik ook wel wat vertrouwen op de zelfredzaamheid. Door al dat gespaar van 'generatie' naar 'generatie' kom ik op dezelfde huizenmarkt met een achterstand omdat jullie kunstmatig de prijzen omhoog jagen.
Ik overweeg zelf een combinatie van een keyplan en een online spaarrekening voor mijn kinderen. Wat betreft de spaarrekening heb ik moeite om een "echte" online spaarrekening te vinden. De Fintro jongerenrekening leek mij de meest interessante, maar daar kan je blijkbaar enkel een rekening openen na afspraak met een agent. De Medirect ME3 rekening daarentegen kan je niet openen op naam van je kinderen.
Welke spaarrekening, die je volledig online kan aanvragen, brengt momenteel het meeste op?
Welke spaarrekening, die je volledig online kan aanvragen, brengt momenteel het meeste op?
Je kan sparen voor je kids, maar nooit op hun naam,,, maar doe dit op je eigen naam, zo behoud je de controle en heb je voor niks of niemand toestemming nodig als je er geld van zou afhalen,voor gelijk wat. Later kan je dat dan aan hun geven.
Vergeet niet dat spaartegoed van je kids op hun eigen spaarboekje wettelijk beschermd zijn, en het HUN geld is. Je mag er zo maar niet mee doen wat je wil.
Vergeet niet dat spaartegoed van je kids op hun eigen spaarboekje wettelijk beschermd zijn, en het HUN geld is. Je mag er zo maar niet mee doen wat je wil.
Als ik een volmacht op de rekening heb (en de logingegevens) kan ik de rekening toch beheren hoe ik wil? Of zie ik dit te simplistisch?
80% van het spaargeld van de dochter zit in obligaties. Ik keer haar maandelijks intrest uit ( 2% vast op jaarbasis). Voorlopig neem ik de eventuele winst/verlies voor mijn rekening. Op termijn is het de bedoeling dat ze het zaakje volledig zelf behartigt.
De ene zal het zien als winst maken op de kap van eigen kinderen, ik zie het als het beter alternatief voor het klassieke spaarboekje...
De ene zal het zien als winst maken op de kap van eigen kinderen, ik zie het als het beter alternatief voor het klassieke spaarboekje...
Je kan het beheren hoe je wil, maar eens het geld op je kids hun eigen naam en boekje staat, is en blijft het geld hun eigendom, en als later blijkt dat het saldo ooit hoger is geweest kunnen ze het verschil van jou terugvragen/eisen.premmen schreef:Als ik een volmacht op de rekening heb (en de logingegevens) kan ik de rekening toch beheren hoe ik wil? Of zie ik dit te simplistisch?
De wet is daar zeer streng en duidelijk in. Het geld mag enkel en alleen benut worden ten voordele van de kinderen,wanbeheer of speculatie is verboden.
Laatst gewijzigd door ludo op 7 februari 2017, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfs als je een volmacht hebt kun je die rekening niet beheren zoals je zelf wil. Alle verrichtingen die je doet moet je kunnen verantwoorden als zijnde in het belang van het kind. Je kunt beter op je eigen naam sparen en later aan je kind geven wat het nodig heeft en wanneer het het nodig heeft.
ja, maar geld dat ze krijgen van meme en pepe lijkt mij wel ok op hun eigen spaarrekening te zetten, ik zet dan ook altijd in vrije mededeling van wie het kwam fictief vb, "van meme beernem voor verjaardag sanne", da's leuk voor laterludo schreef:Je kan sparen voor je kids, maar nooit op hun naam,,, maar doe dit op je eigen naam, zo behoud je de controle en heb je voor niks of niemand toestemming nodig als je er geld van zou afhalen,voor gelijk wat. Later kan je dat dan aan hun geven.