Sparen voor kinderen
TIP
Re: Sparen voor kinderen
Een effektenrek. voor kind zou ik nooit doen.totalshift schreef: ↑25 november 2018, 20:54 Na lang bijna dagelijks passief volger te zijn van dit forum, hierbij een eerste post.
Op welke manier hebben jullie een effectenrekening geopend voor een minderjarig kind?
Is dit in de praktijk een afzonderlijke rekening op naam van de ouder(s) dat je enkel voor het kind gebruikt?
Of kan dit bij de meeste banken/brokers effectief op naam van een minderjarig kind?
Het bestaan van "Keyplan voor Kids" doet me vermoeden dat dit mogelijk moet zijn.
Ik wil echter niet gebonden zijn aan de 40 fondsen (met veel te hoge jaarlijkse kosten).
Zolang de bank er hun goesting ( kopen verkopen ) mee kan doen zullen ze niet moeilijk doen.
Als je zou beslissen om alles te verkopen,zodat ze geen extra winst meer kunnen maken, zullen ze zich beroepen dat je daarvoor de zegen van de vrederechter nodig hebt.
Beleggen voor je kids is risicovol, en kan je dus nooit als een " goed huisvader " voor je kinderen doen, zoals de wet het voorschrijft.
Klopt natuurlijk.
Anderzijds wie weet binnen 18 jaar zou een kind je mss ook voor de vrederechter kunnen dagen oldat je zijn geld liet verwateren op een spaarrekening die niets opbracht
Maar stel je zet het op je eigen spaarrekening of een apparte voor de kinderen op jouw naam. Heb je dan niet veel kosten als je die lijnen wil transfereren aan de kinderen, of hoe pak je dit aan?
Anderzijds wie weet binnen 18 jaar zou een kind je mss ook voor de vrederechter kunnen dagen oldat je zijn geld liet verwateren op een spaarrekening die niets opbracht
Maar stel je zet het op je eigen spaarrekening of een apparte voor de kinderen op jouw naam. Heb je dan niet veel kosten als je die lijnen wil transfereren aan de kinderen, of hoe pak je dit aan?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Hou het bij een gewone spaarrekening op naam van het kind en zet daar het geld op dat het van familie ed krijgt. Geen gezever over het eigendomsrecht op dat geld mocht je ooit in onmin geraken met je kind, het is zijn of haar geld, niet dat van jouw. Wil je zelf sparen of beleggen voor een kind met de bedoeling om dat geld later te schenken (bv om een woning te kopen), dan kun je best wel een aparte (effecten)rekening op eigen naam openen, veel gemakkelijker te beheren en je beslist zelf wanneer je het geld schenkt.
Vollddig gelijk, een effectenrekening op naam van hrt kind zorgt wss enkel voor problemen ook qua beheer.
Beter dan op apparte rekening onder eigen naam beleggen. Als ik kinderen zou hebben zou ik toch oik zo appart wat geld willen beleggen voor hen. Wss eerder gewoon regelmatig holdings kopen. Kwestie van kinderen ook later te leren omgaan met beleggen en geld algemeen.
Vroeg me af als je bij vb een goedkope broker zit, is dat makkelijk via heb een bankgift van die stukken aan de kinderen te doen of moet je dan eerder bij klassieke bank zijn met nadeel van kosten vandien?
Beter dan op apparte rekening onder eigen naam beleggen. Als ik kinderen zou hebben zou ik toch oik zo appart wat geld willen beleggen voor hen. Wss eerder gewoon regelmatig holdings kopen. Kwestie van kinderen ook later te leren omgaan met beleggen en geld algemeen.
Vroeg me af als je bij vb een goedkope broker zit, is dat makkelijk via heb een bankgift van die stukken aan de kinderen te doen of moet je dan eerder bij klassieke bank zijn met nadeel van kosten vandien?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
- totalshift
- Newbie

- Contacteer:
Prima compromis, spaarrekening voor gekregen centjes van familie en afzonderlijk beleggen voor spaarpotje dat we voor hem willen voorzien.vortex schreef: ↑26 november 2018, 09:29 Hou het bij een gewone spaarrekening op naam van het kind en zet daar het geld op dat het van familie ed krijgt. Geen gezever over het eigendomsrecht op dat geld mocht je ooit in onmin geraken met je kind, het is zijn of haar geld, niet dat van jouw. Wil je zelf sparen of beleggen voor een kind met de bedoeling om dat geld later te schenken (bv om een woning te kopen), dan kun je best wel een aparte (effecten)rekening op eigen naam openen, veel gemakkelijker te beheren en je beslist zelf wanneer je het geld schenkt.
Hebben jullie veel succes met keyplan? Jaar geleden genomen, maandelijks stort ik 150€ en staat nu -3,39 zie ik. Ik verwacht hier niet meteen gigantisch rendement, maar doet me wel twijfelen...
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
Als je niet zegt welke fondsen je hebt, is het moeilijk om daar een zinnig antwoord op te geven.
Bij mij is het de laatste weken sterk gedaald, maar ik heb nog altijd bijna 17% winst. Maar ik heb dan ook 7 aandelenfondsen.
Bij mij is het de laatste weken sterk gedaald, maar ik heb nog altijd bijna 17% winst. Maar ik heb dan ook 7 aandelenfondsen.
Bij deze, wat is uw advies?
Bij welke bent u?
Bij welke bent u?

Het laatste cijfer is mijn winst.
CapitalatWork Contrarian Eqs at Work C....14,58%
Fidelity America A-Dis-EUR ...................18,54%
Fidelity European Dynamic Gr A-Dis-EUR.... 19,63%
Fidelity World A-Dis-EUR......................25,99%
JPM Europe Strategic Growth A (dist) EUR.. 13,22%
MercLin SICAV Global Equity C.................9,38%
Templeton Asian Smlr Coms A(acc)EUR.....10,08%
Maar veel hangt ook af van hoeveel er in zit, of je al dan niet met een startbedrag begonnen bent, hoeveel je bijkoopt,...
CapitalatWork Contrarian Eqs at Work C....14,58%
Fidelity America A-Dis-EUR ...................18,54%
Fidelity European Dynamic Gr A-Dis-EUR.... 19,63%
Fidelity World A-Dis-EUR......................25,99%
JPM Europe Strategic Growth A (dist) EUR.. 13,22%
MercLin SICAV Global Equity C.................9,38%
Templeton Asian Smlr Coms A(acc)EUR.....10,08%
Maar veel hangt ook af van hoeveel er in zit, of je al dan niet met een startbedrag begonnen bent, hoeveel je bijkoopt,...
Ik vraag me af hoe ik hier best mee om moet gaan. Doe ik deze weg en voeg ik die andere terug. Vraag me af waarom ik allemaal andere heb. Moet ik hiervoor contact opnemen met Keytrade? Ik verwacht de best mogelijke belegging. Dat is hier niet het geval...bedankt voor je advies
Heb je je fondsen zelf gekozen ? Of is het een van de voorbeeldportefeuilles ?
Zonder meer info kunnen we geen raad geven.
Stel (heel fictief) je bent in oktober begonnen, met een startkapitaal van bv. 5000 euro, en je koopt maar maandelijks voor 25 euro bij. Dan ben je 1) op een slecht moment gestart (maar dat weet je nooit echt op voorhand, en 2) staat je maandelijkse bijkoop niet in verhouding tot je startbedrag.
Gezien de daling van de beurzen de laatste maanden, is het dan niet verwonderlijk dat je een paar % verlies hebt.
Zonder meer info kunnen we geen raad geven.
Stel (heel fictief) je bent in oktober begonnen, met een startkapitaal van bv. 5000 euro, en je koopt maar maandelijks voor 25 euro bij. Dan ben je 1) op een slecht moment gestart (maar dat weet je nooit echt op voorhand, en 2) staat je maandelijkse bijkoop niet in verhouding tot je startbedrag.
Gezien de daling van de beurzen de laatste maanden, is het dan niet verwonderlijk dat je een paar % verlies hebt.
Zelf heb ik nooit iets gekozen dus vermoedelijk standaard. Ik zie dat ik daar wel dingen kan bij kopen en verkopen, maar dat zal ook van de markt afhangen. Gestart ongeveer jaar geleden met 1500€, maandelijks komt er 150€ op.
Mis ik nog iets?
Mis ik nog iets?
Geen zorgen over maken, zo een keyplan start je in principe als lange termijn belegging, het is perfect normaal dat er tussentijdse periodes met verlies zullen zijn, zeker als de beurzen in correctie zijn. In feite zou je juist blij moeten zijn, door de lagere prijs krijg je nu meer deelbewijzen voor je 150 euro. De winst (of verlies) maak je wanneer je uitstapt, wanneer je van plan was om over pakweg 15 of 20 jaar uit te stappen moet je er nu nog niet van wakker liggen of er aan gaan twijfelen, gewoon dapper voort doen.
Ja we bekijken het echt wel long term, maar als je ziet dat ze bijna allemaal in het rood staan..
als het echt wel heel lange termijn is, dan moet je dat eigenlijk kunnen loslaten. Toegegeven, gemakkelijk is dat niet.
Mijn eerste aandelen die ik ooit kocht, was in de crisis vorig decennium. Ik ging (meermaals) dagelijks checken hoe het verging. Maar ik heb ze uiteindelijk wel verkocht met winst.
Ik denk dat ik nu al beter gewapend ben tegen schommelingen, ook negatieve. Maar nu ontbreekt het me aan geld.
Al denk ik volgend jaar wel te starten met een keyplan voor mijn zoon. Misschien 10 of 20% van zijn spaargeld erin steken. Maar dan moet ik wel nog eens deftig dat keyplan bekijken. Ofwel naar Medirect en zelf fondsen kiezen.
Mijn eerste aandelen die ik ooit kocht, was in de crisis vorig decennium. Ik ging (meermaals) dagelijks checken hoe het verging. Maar ik heb ze uiteindelijk wel verkocht met winst.
Ik denk dat ik nu al beter gewapend ben tegen schommelingen, ook negatieve. Maar nu ontbreekt het me aan geld.
Al denk ik volgend jaar wel te starten met een keyplan voor mijn zoon. Misschien 10 of 20% van zijn spaargeld erin steken. Maar dan moet ik wel nog eens deftig dat keyplan bekijken. Ofwel naar Medirect en zelf fondsen kiezen.