Specifieke situatie
TIP
-
Jazzmaster
- Newbie

- Contacteer:
Specifieke situatie
Beste,
Ik ga scheiden en blijf in onze gezamenlijke woonst wonen. Er komt een verdeling en in deze akte bij de notaris vraagt de ex dat als ik de woning verkoop ik nog €30.000 van de verkoop aan haar moet. Dit bedrag zal geïndexeerd worden volgens de gezondheidsindex. Ik ben akkoord met de €30.000 maar heb toch wat schrik van deze indexering. Ik wel wel een zekere indexering op vastgoed aanvaarden maar ik wil geen mega indexering betalen omdat de gasprijs maal 5 is gegaan... Gas en de waarde van een woning hebben in mijn inziens weinig met elkaar te maken. Graag advies.
Ik ga scheiden en blijf in onze gezamenlijke woonst wonen. Er komt een verdeling en in deze akte bij de notaris vraagt de ex dat als ik de woning verkoop ik nog €30.000 van de verkoop aan haar moet. Dit bedrag zal geïndexeerd worden volgens de gezondheidsindex. Ik ben akkoord met de €30.000 maar heb toch wat schrik van deze indexering. Ik wel wel een zekere indexering op vastgoed aanvaarden maar ik wil geen mega indexering betalen omdat de gasprijs maal 5 is gegaan... Gas en de waarde van een woning hebben in mijn inziens weinig met elkaar te maken. Graag advies.
Re: Specifieke situatie
Als je gaat bouwen is de prijs ervan toch een stuk hoger geworden vergeleken met vorig jaar (gas, grondstoffen, arbeiders,...).
Als prijzen van nieuwbouw stijgen, dan stijgt automatisch de prijs van de onderhandse verkoop mee.
Gas prijzen (en al de rest) hebben een indirecte impact op de prijzen van woningen. Prijs gas omhoog, indexering van loon personeel, prijs van producten omhoog, prijs van woningen omhoog.
Nu aan de andere kant, stel dat de woning verkocht zou worden, een verkoop is niet gratis (immo, allerhande administratieve opvragingen,...). Neem dit mee "in de discussie" dat jullie dit beide nu "omzeilen" doordat jij de woning overneemt.
Alternatief, laat de woning schatten. Is op zich een objectieve manier dan, maar ik zou dan niet stappen naar een makelaar maar naar een schatter.
Als prijzen van nieuwbouw stijgen, dan stijgt automatisch de prijs van de onderhandse verkoop mee.
Gas prijzen (en al de rest) hebben een indirecte impact op de prijzen van woningen. Prijs gas omhoog, indexering van loon personeel, prijs van producten omhoog, prijs van woningen omhoog.
Nu aan de andere kant, stel dat de woning verkocht zou worden, een verkoop is niet gratis (immo, allerhande administratieve opvragingen,...). Neem dit mee "in de discussie" dat jullie dit beide nu "omzeilen" doordat jij de woning overneemt.
Alternatief, laat de woning schatten. Is op zich een objectieve manier dan, maar ik zou dan niet stappen naar een makelaar maar naar een schatter.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Denk dat je met een indexering er nog goedkoop vanaf komt.
Er zijn andere manieren om haar persoonlijke inbreng te berekenen.
Als de waarde van het eigendom in tijd gestegen is, is haar persoonlijke inbreng ook gestegen..
Er zijn andere manieren om haar persoonlijke inbreng te berekenen.
Als de waarde van het eigendom in tijd gestegen is, is haar persoonlijke inbreng ook gestegen..
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik vermoed dat dit komt omdat je ex aanvaard dat jij de woning overneemt voor een prijs die lager is dan de marktwaarde.Jazzmaster schreef: ↑25 maart 2022, 15:52 Beste,
Jij bent akkoord, maar ik zou daar enkel akkoord mee gaan als daar ook een termijn op staat (bv. binnen 5 jaar). Van die indexering zou ik niet wakker liggen.
Het alternatief lijkt mij dat je nu wat meer "vergoed" aan je ex om die "vergoeding in de toekomst onder voorwaarden" te schrappen.
Precies een schappelijke en geen idiote ex ... heeft hij/zij al iemand anders ?
-
Jazzmaster
- Newbie

- Contacteer:
Aan iedereen bedankt voor de reacties.
Inderdaad het gaat erom dat ik nu een wat lagere overnameprijs betaal omdat het anders als alleenstaande niet haalbaar zou zijn. Gezien mevrouw wel wat boter op het hoofd heeft is ze inderdaad wel schappelijk in de overname en is het ook haar wens dat ik de woning (een nieuwbouw) kan behouden. De 30.000 euro moet ik alleen ophoesten bij een verkoop of nieuwe verdeling (bv huwelijk met gemeenschap van goederen).
Inderdaad het gaat erom dat ik nu een wat lagere overnameprijs betaal omdat het anders als alleenstaande niet haalbaar zou zijn. Gezien mevrouw wel wat boter op het hoofd heeft is ze inderdaad wel schappelijk in de overname en is het ook haar wens dat ik de woning (een nieuwbouw) kan behouden. De 30.000 euro moet ik alleen ophoesten bij een verkoop of nieuwe verdeling (bv huwelijk met gemeenschap van goederen).
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik zou daar toch een termijn op plakken of zelfs de vergoeding laten dalen over de tijd, al is het over 20 jaar.Jazzmaster schreef: ↑26 maart 2022, 15:02 Inderdaad het gaat erom dat ik nu een wat lagere overnameprijs betaal omdat het anders als alleenstaande niet haalbaar zou zijn. Gezien mevrouw wel wat boter op het hoofd heeft is ze inderdaad wel schappelijk in de overname en is het ook haar wens dat ik de woning (een nieuwbouw) kan behouden. De 30.000 euro moet ik alleen ophoesten bij een verkoop of nieuwe verdeling (bv huwelijk met gemeenschap van goederen).