speculatietaks op aandelen
TIP
Re: speculatietaks op aandelen
Hebben ze nooit details over die buitenlandse rekeningen met bewijsstukken gevraagd ?
Beurtaks van 0,28% is nooit te betalen op buitenlands rekeningen ook al verkoop je binnen de 6 maanden
Beurtaks van 0,28% is nooit te betalen op buitenlands rekeningen ook al verkoop je binnen de 6 maanden
-
- Full Member
- Contacteer:
Nee, nooit. Enkel een brief om ze aan te geven bij de NBB. Wat ik al gedaan had.paul schreef:Hebben ze nooit details over die buitenlandse rekeningen met bewijsstukken gevraagd?
Ik zit sinds dit jaar bij degiro, hoe moet ik dit aangeven bij de nbb? Ik zal dat sowieso volgend jaar (AJ2015) ook moeten doen op mijn belastingaangifte. Ik heb er geen problemen mee, en wil er graag in orde mee zijn.
Ik ga eerst afwachten wat de wetgeving wordt voordat ik mijn "strategie" aan pas. De afgelopen 2 weken is al zoveel tegenstrijdige informatie opgedoken, dat het niet veel zin heeft om daar nu al op in te gaan. Voorlopig ga ik toch nog vooral bij fondsen blijven en daar lijkt gelukkig niet veel te veranderen.
En voor degene die handelen in sprinters, turbo's ed, die gaan nu toch helemaal overstappen op cfd's? Geen beurstaks en geen speculatietaks!? Deze taks zou net het meeste op hen van toepassing moeten zijn.
Ik ga eerst afwachten wat de wetgeving wordt voordat ik mijn "strategie" aan pas. De afgelopen 2 weken is al zoveel tegenstrijdige informatie opgedoken, dat het niet veel zin heeft om daar nu al op in te gaan. Voorlopig ga ik toch nog vooral bij fondsen blijven en daar lijkt gelukkig niet veel te veranderen.
En voor degene die handelen in sprinters, turbo's ed, die gaan nu toch helemaal overstappen op cfd's? Geen beurstaks en geen speculatietaks!? Deze taks zou net het meeste op hen van toepassing moeten zijn.
als het een land is waar reeds gegevensuitwisseling voor gedaan wordt, dan krijgen ze de gegevens toch binnen, dan moeten ze geen inzage vragen ( bv nederland )
of als de aangegeven bedrage relatief bescheiden blijven, zullen ze ook geen info vragen misschien.
of als de aangegeven bedrage relatief bescheiden blijven, zullen ze ook geen info vragen misschien.
Als ik de speculatietaks positief probeer te zien wordt er eigenlijk de facto duidelijk geschept rond de bestaande wetgeving. Vanaf 6 maanden ben je in feite vrijgesteld van de bestaande meerwaardebelasting. Ik denk dat ze dat bestaande artikel 90 moeilijk nog gaan kunnen hard maken?
Wat me wel nog zorgen baart is of het LIFO of FIFO wordt. Uiteraard hoop ik FIFO, omdat dit de keuze van het gezond verstand is. Dit laat toe voor lange termijn beleggers om in een bepaalde positie een aankoopgemiddelde te verbeteren bij onverwachte koersdalingen (meestal ingegeven door de echte speculanten van de markt) en een duurder pakket later terug van de hand te doen. Dit laat toe als je positie geruime tijd in portefeuille is, om fracties daarvan de verhandelen binnen de 6 maanden zonder dat dit als speculatie wordt aanzien, tenslotte heb je al een lange termijn-engagement met het betrokken bedrijf.
Puur cijfermatig gezien zal FIFO voor de Belgische staat ook het meest verstandige zijn lijkt me. Een keuze voor LIFO zal desastreus zijn voor de beurstaks. Dit zal veel handel grotendeels stilleggen. Enige lichtpuntje dat rest bij LIFO is om bij verschillende brokers een account aan te houden. Bijvoorbeeld 3 brokers, en dan per periode van 2 maanden bij een andere de aankopen doen, zodat je steeds per blok kan kiezen welke „vintage” je verkoopt. Dit alles in de veronderstelling dat dit hele gebeuren niet samengeteld via de personenbelasting dient worden aangegeven, maar rechtstreeks bij de broker zal worden afgehandeld. Ik vrees ook dat dit laatste wenselijk zal zijn, om te vermijden dat mensen voor grote verrassingen zullen komen te staan bij de afrekening van de personenbelasting.
Verder valt het ook nog te bezien of je met bepaalde optiestrategieën (covered put) op langer dan 6 maanden een bepaalde virtuele winst niet kunt afdekken tot na de termijn van 6 maanden. Dit zal dan echt een kosten-baten-analyse worden met als doel een groter percentage over te houden.
Wat me wel nog zorgen baart is of het LIFO of FIFO wordt. Uiteraard hoop ik FIFO, omdat dit de keuze van het gezond verstand is. Dit laat toe voor lange termijn beleggers om in een bepaalde positie een aankoopgemiddelde te verbeteren bij onverwachte koersdalingen (meestal ingegeven door de echte speculanten van de markt) en een duurder pakket later terug van de hand te doen. Dit laat toe als je positie geruime tijd in portefeuille is, om fracties daarvan de verhandelen binnen de 6 maanden zonder dat dit als speculatie wordt aanzien, tenslotte heb je al een lange termijn-engagement met het betrokken bedrijf.
Puur cijfermatig gezien zal FIFO voor de Belgische staat ook het meest verstandige zijn lijkt me. Een keuze voor LIFO zal desastreus zijn voor de beurstaks. Dit zal veel handel grotendeels stilleggen. Enige lichtpuntje dat rest bij LIFO is om bij verschillende brokers een account aan te houden. Bijvoorbeeld 3 brokers, en dan per periode van 2 maanden bij een andere de aankopen doen, zodat je steeds per blok kan kiezen welke „vintage” je verkoopt. Dit alles in de veronderstelling dat dit hele gebeuren niet samengeteld via de personenbelasting dient worden aangegeven, maar rechtstreeks bij de broker zal worden afgehandeld. Ik vrees ook dat dit laatste wenselijk zal zijn, om te vermijden dat mensen voor grote verrassingen zullen komen te staan bij de afrekening van de personenbelasting.
Verder valt het ook nog te bezien of je met bepaalde optiestrategieën (covered put) op langer dan 6 maanden een bepaalde virtuele winst niet kunt afdekken tot na de termijn van 6 maanden. Dit zal dan echt een kosten-baten-analyse worden met als doel een groter percentage over te houden.
@ Paul: Beurstaks heb je idd niet bij buitenlandse brokers.
Maar de belangrijkste reden dat ik al jaren via buitenlandse brokers beleg is makelaarsloon uit te sparen.
@ Szpilman: Als je die rekening in 2015 hebt geopend, moet deze buitenlandse rekening aangeven bij het Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank van België ten laatste op het moment dat u uw belastingaangifte voor aanslagjaar 2016 indient.
Ik heb dit afgeprint, ingevuld en opgestuurd: https://www.nbb.be/doc/cr/cap/cap_buite ... 052015.pdf
Bij rekening nummer je gebruiksnaam van de account zetten, en ipv BIC code onderaan het adres van degiro zetten.
Paar weken later kreeg ik een brief dat het geregistreerd was.
Maar de belangrijkste reden dat ik al jaren via buitenlandse brokers beleg is makelaarsloon uit te sparen.
@ Szpilman: Als je die rekening in 2015 hebt geopend, moet deze buitenlandse rekening aangeven bij het Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank van België ten laatste op het moment dat u uw belastingaangifte voor aanslagjaar 2016 indient.
Ik heb dit afgeprint, ingevuld en opgestuurd: https://www.nbb.be/doc/cr/cap/cap_buite ... 052015.pdf
Bij rekening nummer je gebruiksnaam van de account zetten, en ipv BIC code onderaan het adres van degiro zetten.
Laatst gewijzigd door paljas op 18 oktober 2015, 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Hier is trouwens alles mooi op te vinden.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... ekeningen/
PS: Als ze LIFA systeem invoeren ga ik ook een beetje spelen tussen verschillende rekeningen.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... ekeningen/
PS: Als ze LIFA systeem invoeren ga ik ook een beetje spelen tussen verschillende rekeningen.
LIFO , FIFO ook weer een zootje ongeregeld
https://www.test-aankoop.be/invest/meer ... 175494.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.test-aankoop.be/invest/meer ... 175494.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VIP member
- Contacteer:
Hmm, wat als iemand de BIC Code van ABN Amro zou gebruiken....paljas schreef:@ Paul: Beurstaks heb je idd niet bij buitenlandse brokers.
Bedankt, ik heb net gevonden dat het ook elektronisch kan via hier, dat spaart me dan weer printwerk en een postzegel uitpaljas schreef: @ Szpilman: Als je die rekening in 2015 hebt geopend, moet deze buitenlandse rekening aangeven bij het Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank van België ten laatste op het moment dat u uw belastingaangifte voor aanslagjaar 2016 indient.

Speculatietaks is misschien nog maar het begin.
CD&V en MR zijn er van overtuigd dat er een echte meerwaardebelasting of "Coucketaks" komt. Dat melden MR-Kamerfractieleider Denis Ducarme en voorzitter van de Kamercommissie Financiën Eric Van Rompuy (CD&V) in "Les décodeurs" op de RTBF.
In de taxshift die eerder deze maand werd goedgekeurd, is een speculatietaks opgenomen van 33 procent op de verkoop van beursgenoteerde aandelen binnen de zes maanden na aanschaf. Die blijft beperkt tot de natuurlijke personen. De regering rekent op een opbrengst van 34 miljoen euro. CD&V en MR blijven echter geloven in de invoering van een meerwaardebelasting, op de opbrengst die wordt geboekt bij de verkoop van een bedrijf en op aandelen. "Ik ben zelf voorstander van een verhoging van de belasting op kapitaal", gaf MR-Kamerfractieleider Denis Ducarme aan in het RTBF-programma. "Ik denk dat die er ook zal komen."
Volgens Eric Van Rompuy (CD&V), voorzitter van de Kamercommissie Financiën, was zelfs eerste minister Charles Michel (MR) tijdens de jongste begrotingsronde voorstander van een discussie over een meerwaardebelasting. Al geeft Van Rompuy op zijn blog vandaag ook wel toe dat de discussie op korte termijn daarover is afgesloten. "Deze regering staat nog voor zware uitdagingen om tegen 2018 het begrotingstekort van de huidige bijna 3 procent naar 0 te reduceren in 2018", schrijft Van Rompuy voort. "Dit zal nog zware inspanningen vragen, waarbij de vermogenswinstbelasting ongetwijfeld opnieuw ter sprake zal komen."
-
- VIP member
- Contacteer:
Voor de verkiezingen: er komt absoluut geen vermogenswinstbelasting. Zeker niet eentje waar de minwaarden niet aftrekbaar zijn... 2018: een vermogenswinstbelasting van 33%,op alle soorten beleggingen (buiten het heilige spaarboekje), op elk moment en bij minwaarden heb je pech 

inderdaad, stel je hebt een bepaald jaar heel grote verliezen van 300 000 euro (beurscrash ) , en je hebt op één bepaald aandeel een winst van 5000 euro, dan kan je nog 1667 euro afdokken.
Misschien dat er iemand mee naar het Grondwettelijk Hof zou kunnen ? Vernietiging wegens schending van het gelijkheidsbeginsel
Een tijdje geleden hadden ze een wet ingevoerd als de fiscus een rechtzaak zou verliezen dat ze dan geen rechtsplegingsvergoeding moesten betalen. Ondertussen is die wet vernietigd omdat ze het gelijkheidsbeginsel schendt
Misschien dat er iemand mee naar het Grondwettelijk Hof zou kunnen ? Vernietiging wegens schending van het gelijkheidsbeginsel
Een tijdje geleden hadden ze een wet ingevoerd als de fiscus een rechtzaak zou verliezen dat ze dan geen rechtsplegingsvergoeding moesten betalen. Ondertussen is die wet vernietigd omdat ze het gelijkheidsbeginsel schendt
wanneer schiet dit in gang?
kan je nu nog na minder dan 6 maand verkopen zonder extra tax?
wordt dit aan de bron afgehouden?
kan je nu nog na minder dan 6 maand verkopen zonder extra tax?
wordt dit aan de bron afgehouden?
-
- VIP member
- Contacteer:
Ja ik vind het spijtig om te zeggen. Maar ik zie ze de roerende voorheffing (een soort van vermogenswinstbelasting) nog verhogen naar 33% om te 'harmoniseren'...
En dat met vooral rechtse partijen

En dat met vooral rechtse partijen